handdator

Visa fullständig version : Axelpressar med ryggstöd funkar inte men utan ryggstöd går bra, varför?


filmjölk
2011-02-09, 18:55
Jag har haft tidigare lite axelstrul, med att det gör ont när jag axelpressar. När jag bytte till varianter där jag står upp, eller sitter ner utan ryggstöd gick det mycket lättare.

När jag testar med ryggstöd känns det obehagligt, det knäpper i leden som hos en gammal gubbe. Rörelsen är ju precis likadan, belastningen bara något tyngre. (Kör på 30-35kgs hantlar sittande utan stöd och 35-40kgs med stöd sittande med stång 70-80 utan stöd och 80-85 med stöd)


Av ren nyfikenhet, vad är det med ryggstödet som gör att det blir "ajaj" i axlarna? De extra få kg:na i belastning? något annat?

Proxy
2011-02-09, 18:56
Dina skulderblad hindras något i sin rörelse av ryggstödet.

rickardptrsn
2011-02-09, 19:00
beror väl på hur du tar stöd av ryggstödet?

Jorgen
2011-02-09, 19:13
Av ren nyfikenhet, vad är det med ryggstödet som gör att det blir "ajaj" i axlarna? De extra få kg:na i belastning? något annat?

Gissningsvis är det för att kroppen blir mer "låst" med ryggstöd.

För egen del funkar bara en axelövning utan smärta och det är press bakom nacken i smith (utan ryggstöd).

Stefan J
2011-02-09, 19:30
Tror precis som föregående skribenter att det beror på att du kan pressa i en lite friare bana. Vet en del som får ont av smithbänk men inte vanlig bänkpress, och det är nog förmodligen av samma anledning.

När du har ryggstöd måste du ju pressa lite runt huvudet så att säga om det är militärpress, dvs lite lätt framåt runt huvudet för att inte slå i hakan och sedan bak igen när du passerat huvudet för att inte tappa stången framför dig. Har du inget ryggstöd eller kör stående kan du istället ta bak huvudet för att inte slå i hakan och sedan skjuta fram det igen efter passagen.

Hemi
2011-02-09, 19:40
Utan ryggstöd och stående är det enda som funkar för mig. Tror att det är för att kroppen själv söker sig till det bästa egna stödet och rörelsebanan.