handdator

Visa fullständig version : HUR mkt GRAM protte per KG kroppsvikt?


aGGe
2003-11-19, 15:25
finns det nån studie som visar hur mkt protein per kroppsvikt man maximalt kan ta upp..

vissa säger att man ska käka 3-4 gram per kg kroppsvikt

men för mig låter d för jävla mkt....

d ger ungefär 300 gram protte per dag för mig..

kan jag verkligen ta upp så mkt

väger 94 kg..

nån som har nån studie attt visa.. som inte är gjort av nått kosttillskotts företeag såsom AST

King Grub
2003-11-19, 15:37
Om du tror att allt skulle gå till muskeluppbyggnad har du fel. Däremot kan kroppen ta upp allt protein du äter. Det är det inget som helst tvivel om. Självklart går inte allt till muskeluppbyggnad. Protein har dock många andra funktioner i kroppen. Och även om allt protein inte går till att få dina muskler att svälla, har ett par rejäla proteintoppar en bevisat anabol effekt, utöver själva muskeluppbyggnaden.

Ett överskott av protein lagras, precis som ett överskott av all slags energi, som kroppsfett. Dock är själva omvandlingen en kostsam process, så det blir inte så mycket av proteinets energi kvar efter den.

aGGe
2003-11-19, 15:39
Originally posted by King Grub
Om du tror att allt skulle gå till muskeluppbyggnad har du fel. Däremot kan kroppen ta upp allt protein du äter. Det är det inget som helst tvivel om. Självklart går inte allt till muskeluppbyggnad. Protein har dock många andra funktioner i kroppen. Och även om allt protein inte går till att få dina muskler att svälla, har ett par rejäla proteintoppar en bevisat anabol effekt, utöver själva muskeluppbyggnaden.

Ett överskott av protein lagras, precis som ett överskott av all slags energi, som kroppsfett. Dock är själva omvandlingen en kostsam process, så det blir inte så mycket av proteinets energi kvar efter den.


jojo men ungefär hur många gram per kg är optimalt för kroppsbyggare...

Pez
2003-11-19, 15:55
När man talar om gr/kg kroppsvikt så får man ha i åtanke att man kan (bör?) räkna bort en del om man har mycket kroppsfett.. annars kan energiintaget rusa iväg onödigt högt. ( nu menar jag inte 5kgs "släthetsövervikt" sas, utan snarare +15kg övervikt och +20-25 BF%)

En del räknar näringsintag enbart på fettfri kroppsvikt, men man kan "höfta" lite om man inte är fanatisk.

/pez

King Grub
2003-11-19, 15:58
Originally posted by aGGe



jojo men ungefär hur många gram per kg är optimalt för kroppsbyggare...

Att gå över 3 gram per kilo kroppsvikt är nog mest att elda för kråkorna. För att leva och må bra krävs betydligt mindre; under 1 gram per kilo.

dantheman
2003-11-19, 16:54
Många som förespråkar väldigt högt proteinintag med motiveringen "jag växte då som sjutton när jag åt så mycket protein" tycker jag bör prova att istället höja kcal intaget med kolisar eller fet, bara för att se om det verkligen var proteinet som gjorde skillnaden. Protein är ju faktiskt dyrt....skulle ju vara himla synd att äta 3-4 gram protein/kg kroppsvikt om exakt samma effekt skulle uppnås med de betydligt billigare kolisarna.

Sony
2003-11-19, 16:59
För vanligt folk som styrketränar är rekomendationen ungefär 1.7-1.8 gram/kg/dag. Det är väl ganska vettigt att ha som utgångpunkt. Man kan ju räkna på hur mkt protein som behövs för att bygga upp myskler om man tränar bra och då rör det sig om 5-10 gram extra per dag --> ur den synvinkeln är det ju totalt onödigt att äta riktigt stora doser vilket dietister ofta brukar påpeka väldigt fort om man diskuterar med dem.

Dock finns det kanske andra fördelar med mer protein som grub skrev, har för mig någon här har två mål med mycket protein varje dag och sedan mindre portioner jämt utspridda över dagen (grub?). En del säger ju sig få bättre resultat av riktigt stora doser och det kan ju vara kul att testa om man tror på det.

Dock tror jag de flesta anser att det är viktigare att sprida ut intaget över dagen, får du i dig 30 gram protein (blandat med kolh+fett) 5-6 ggr utspritt jämt över dagen så ger det förmodligen betydligt bättre resultat en någon enstaka stor dos.

Avslutningsvis så har min föreläsare i en kurs i kost/idrott sagt att proteinbehovet är betydligt högre om man går ner i vikt än om man går upp i vikt, någon som har en bra förklaring till det?

kharon
2003-11-19, 17:05
Originally posted by Sony

Avslutningsvis så har min föreläsare i en kurs i kost/idrott sagt att proteinbehovet är betydligt högre om man går ner i vikt än om man går upp i vikt, någon som har en bra förklaring till det?

För att undvika allt för stor muskelförlust kanske. Kroppen börjar kannibalisera på sina kära muskler för att få energi, och då är det bra att ge den sina aminosyror från kosten istället för från biceps eller gluteus.

Ungefär nåt i den stilen?

King Grub
2003-11-19, 17:15
Dock tror jag de flesta anser att det är viktigare att sprida ut intaget över dagen, får du i dig 30 gram protein (blandat med kolh+fett) 5-6 ggr utspritt jämt över dagen så ger det förmodligen betydligt bättre resultat en någon enstaka stor dos.

För min del blir det två toppar (80-100 gram) och tre eller fyra "normaldoser" på 40-50 gram.

Avslutningsvis så har min föreläsare i en kurs i kost/idrott sagt att proteinbehovet är betydligt högre om man går ner i vikt än om man går upp i vikt, någon som har en bra förklaring till det?

Antagligen inte det totala proteinbehovet. Däremot blir energiprocenten protein högre i och med att det totala energiintaget minskar.

Überbiffen
2003-11-19, 17:20
När jag experimenterat me min kost har jag upptäckt att jag får bäst resultat på 2g+/kg kroppsvikt.. alltså ligger jag på 2-3g protte/kg.

Mx2000
2003-11-19, 20:12
Originally posted by King Grub


För min del blir det två toppar (80-100 gram) och tre eller fyra "normaldoser" på 40-50 gram.


Du Grub, jag skulle gärna vilja veta vad du äter/dricker för att få i dig 80-100 gram vid en måltid. Tycker det låter ganska mycket nämligen :rolleyes:

King Grub
2003-11-19, 20:30
Originally posted by Mx2000


Du Grub, jag skulle gärna vilja veta vad du äter/dricker för att få i dig 80-100 gram vid en måltid. Tycker det låter ganska mycket nämligen :rolleyes:

Jag skall just nu sätta mig till bords med kvällsmaten: 150 gram pasta (okokt vikt), 250 gram tärnad rökt skinka, 100 gram keso, 100 gram majs, 1 glas mjölk (ca 3 dl) och 2 skivor flerkornsbröd med leverpastej på den ena och messmör på den andra. Simsalabim.

Efter träningen blir det cirka 100 gram vassleprotein till skumbananerna. Simsalabim igen.

Hermes
2003-11-19, 20:40
Originally posted by King Grub


Jag skall just nu sätta mig till bords med kvällsmaten: 150 gram pasta (okokt vikt), 250 gram tärnad rökt skinka, 100 gram keso, 100 gram majs, 1 glas mjölk (ca 3 dl) och 2 skivor flerkornsbröd med leverpastej på den ena och messmör på den andra. Simsalabim.

Efter träningen blir det cirka 100 gram vassleprotein till skumbananerna. Simsalabim igen.

Satan i gatan vad du äter mycket :D

Mx2000
2003-11-19, 20:46
Originally posted by hermes


Satan i gatan vad du äter mycket :D

Det är ganska imponerande tycker jag! Hoppas jag också kan äta så mycket när jag blir stor :bow:

Sony
2003-11-19, 22:32
Originally posted by King Grub

Antagligen inte det totala proteinbehovet. Däremot blir energiprocenten protein högre i och med att det totala energiintaget minskar.

Det är förmodligen den logiska och riktiga anledningen, av dina i princip 5000+ vettiga inlägg du skrivit här att döma så tror jag knappast du har fel... :bow:

DiZi
2003-11-20, 11:08
Originally posted by hermes


Satan i gatan vad du äter mycket :D

Håller med, hade ju knappt kunnat stå efter den måltiden ;)

palme
2003-11-21, 01:38
Originally posted by hermes


Satan i gatan vad du äter mycket :D

Deffar diet det där ;)