handdator

Visa fullständig version : Träna på kvällen, bättre för återhämtningen?


benacii
2011-02-09, 13:15
satt och tänkte på en sak. jag tycker det är skönast att träna på eftermiddagen/källen runt 5-7 ungefär. Tänkte att vore det inte bäst för åtehämtningen att träna på kvällen? träna-äta-sova liksom..?

nu tror jag inte det spelar så jävla stor roll när på dagen man tränar men vore kul o höra era åsikter som hållt på längre och är bra mycket mer kunniga inom området än jag är. tack för svar!

Little T
2011-02-09, 15:37
Ska man vara petig vore det bättre att träna tidigt på dagen. Då har du chansen att under dagen kontinuerligt fylla på med protein, vilket du inte kan på natten. Förutsatt att man inte gillar att gå upp mitt i natten och äta.

cero
2011-02-09, 16:30
Ska man vara petig vore det bättre att träna tidigt på dagen. Då har du chansen att under dagen kontinuerligt fylla på med protein, vilket du inte kan på natten. Förutsatt att man inte gillar att gå upp mitt i natten och äta.

Vad baserar du det på? Dvs, att det skulle vara bättre ur ett långsiktigt perspektiv att kontinuerligt kunna fylla på med protein efter träningen, istället för innan. Låter kanske logiskt, men så behöver det ju nödvändigtvis inte vara.

Många presterar bättre på kvällen, än på morgonen. Det kan också vara värt att tänka på.

Sniggel
2011-02-09, 16:46
Ska man vara petig vore det bättre att träna tidigt på dagen. Då har du chansen att under dagen kontinuerligt fylla på med protein, vilket du inte kan på natten. Förutsatt att man inte gillar att gå upp mitt i natten och äta.

Äter du tillräckligt mycket protein efter träning kommer det finnas tillgång på aminosyror långt in på natten (från mat), eller till nästa dag t om. Man behöver inte fylla på ofta.

Hormonförutsättningarna ska tydligen vara bättre på kvällen också.

Om jag går efter mina erfarenheter så märker jag av betydlig skillnad i prestation på kväll jämfört med morgon. Så pass att det känns korkat att träna på morgonen om kan träna på kvällen.

Thias
2011-02-09, 17:07
Jag tränade förr oftast på kvällen, runt 19. Det känns ju som om man har lite mer ork då jämfört med att träna 7-8 på morgonen vilket jag numera gör. Men det är av praktiska skäl, att spendera lite quality-time med gumman på kvällarna istället för att träna. Börjar ju jobbet kl 10 så jag försöker göra det bästa av dagens vakna tider. Sen är det rätt skönt efter träning att innan jobbet passera min lokala thai-takeaway och fylla lådan med en jävla massa kyckling och smälla i sig, så kroppen kan ju knappast klaga på proteinbrist efter träningen :D

emi23j
2011-02-09, 17:16
Är det inte ur fysiologisk synpunkt smartast att träna tidigare på dagen. Kortisol-nivåerna är ju i alla fall som högst då och sjunker sedan under dagen...
Att träna alltför sent på kvällen är ingen bra idé eftersom det är lätt att det kan leda till störd sömn på grund av för stort sympatiskt påslag.

Jag skulle säga att det är högst personligt när man presterar bäst och att det går att påverka med invänjning. För mig skulle det aldrig vara på tapeten att träna styrketräning på eftermiddag och kväll eftersom jag är alldeless för seg i kroppen då, och presterar ur styrke och explosivitetssynpunkt bäst från ungefär 10-14 på dagen. Dock ska jag väl tillägga att jag oftast tränar basket på kvällarna, men om träningarna här är senare än 20:00 är min skalle inte alls med.
För att summera så skulle då jag enligt mina egna preferenser rekommendera att inte träna senare än 20:00 och kanske inte tidigare än 09:00.

benacii
2011-02-09, 21:21
Är det inte ur fysiologisk synpunkt smartast att träna tidigare på dagen. Kortisol-nivåerna är ju i alla fall som högst då och sjunker sedan under dagen...

Är inte det typ en myt? var inte det samma sak som för morgonpromenader som sades "bränna mer fett" än om du gick promenaden senare på dagen? vist lite skillnad var det väl, men inte mycket har jag för mig?


Att träna alltför sent på kvällen är ingen bra idé eftersom det är lätt att det kan leda till störd sömn på grund av för stort sympatiskt påslag

Själv brukar jag bli sjukt trött efter ett hårt pass. sover som en stock.

Linjedomarn
2011-02-09, 21:24
Personligen så presterar jag bättre på kvällen när det kommer till gymmet men om vi snackar löpa föredrar jag morgonen.

Sniggel
2011-02-09, 22:01
Om man är morgon eller kvällsmänniska lär ju pvåerka prestationen och vilket val man gör (om man har något).
emi23j verkar iaf vara en morgonmänniska :)
Själv är jag tvärtemot och skulle säga att min kropp är på topp nånstans efter 18:00
Sen är det ju så att vissa blir pigga av att träna, vilket emi23j uttryckte medans vissa blir trötta, åtminstone efter att ha ätit.
Jag själv har väl problemet med vätskeomsättningen timmarna efter gymmet så av den anledningen vill jag inte träna alltför sent, jag vill vara färdigkissad innan jag går och lägger mig :p

Little T
2011-02-10, 07:32
Vad baserar du det på? Dvs, att det skulle vara bättre ur ett långsiktigt perspektiv att kontinuerligt kunna fylla på med protein efter träningen, istället för innan. Låter kanske logiskt, men så behöver det ju nödvändigtvis inte vara.

Många presterar bättre på kvällen, än på morgonen. Det kan också vara värt att tänka på.

Jag har inget att backa upp mitt påstående med, körde enbart på resonemang. Personligen tycker jag det är bäst att träna på kvällen, dock inte för sent. Ett hårt benpass sent på kvällen ger en orolig nattsömn. ;)

King Grub
2011-02-10, 07:54
Är det inte ur fysiologisk synpunkt smartast att träna tidigare på dagen. Kortisol-nivåerna är ju i alla fall som högst då och sjunker sedan under dagen...

Kortisol/testosteronration är mer gynnsam för anabolism på eftermiddagen/kvällen.

bearwolf
2011-02-10, 09:32
Det här har jag också gått och fundera lite på, låt oss säga att man tar ett fast scenario, där man tränar på eftermiddagen, äter sin eaa och sen mat + protein efter passet. Finns det någon fördel att sova direkt efter och låta kroppen arbeta jämfört med att sitta och vända papper eller titta på tv? Inte för att jag har sådan optinojja utan för att det är intressant att spekulera :)

Scoffan
2011-02-10, 14:42
Jag såg på ett avsnitt av Vetenskapens Värld för några månader sedan som handlade om den interna klockan och dom tipsade om vilka aktiviteter som var bäst för särskild tid på dygnet. Tyvärr ligger den inte kvar på svtplay men jag tror det var mellan 16-18 som var optimalt för fysisk aktivitet förutsatt att dygnet började runt 7-8. De Talade bland annat med cykelsprinters och alla rekord var satta denna tiden på dygnet och det kunde skilja sig så mycket som 10% i kroppens fysiska förmåga jämfört med andra tider på dygnet.

Insulinus
2011-02-10, 14:44
På morgonen är även blodets viskositet något högre, främst påverkar det väl vid aerob träning men det är ändå värt att poängtera.

Vet dock ej hur snabbt det blir mer lättflytande igen, det kanske går fort!

emi23j
2011-02-10, 15:25
Är det inte ur fysiologisk synpunkt smartast att träna tidigare på dagen. Kortisol-nivåerna är ju i alla fall som högst då och sjunker sedan under dagen...

Är inte det typ en myt? var inte det samma sak som för morgonpromenader som sades "bränna mer fett" än om du gick promenaden senare på dagen? vist lite skillnad var det väl, men inte mycket har jag för mig?


Att träna alltför sent på kvällen är ingen bra idé eftersom det är lätt att det kan leda till störd sömn på grund av för stort sympatiskt påslag

Själv brukar jag bli sjukt trött efter ett hårt pass. sover som en stock.

Om man är morgon eller kvällsmänniska lär ju pvåerka prestationen och vilket val man gör (om man har något).
emi23j verkar iaf vara en morgonmänniska :)
Själv är jag tvärtemot och skulle säga att min kropp är på topp nånstans efter 18:00
Sen är det ju så att vissa blir pigga av att träna, vilket emi23j uttryckte medans vissa blir trötta, åtminstone efter att ha ätit.
Jag själv har väl problemet med vätskeomsättningen timmarna efter gymmet så av den anledningen vill jag inte träna alltför sent, jag vill vara färdigkissad innan jag går och lägger mig :p

Kortisol/testosteronration är mer gynnsam för anabolism på eftermiddagen/kvällen.


Att kortisolnivåerna är högre är ingen myt. Men som Grub påpekar så verkar förhållandet testo/kortisol vara mer gynnsamt på eftermiddagen/kvällen.

Sen beror det givetvis på om man är morgon eller kvällsmänniska och som sniggel påpekar så är det samma för mig angående urineringen. Ingen höjdare när man har lkvällsträningar och måste springa och pinka 2-3 ggr per natt. fy fan...