handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på schema!?


twome
2011-02-09, 12:32
Tja!

Jag tänkte kolla vad folk tycker om mitt nuvarande schema jag kör på. Kom gärna med förslag på förbättringar eller vad det nu kan vara!

Måndag: Bröst/Axlar
Tisdag: Rygg/Biceps
Onsdag: Löpning/Ben/Underarmar
Torsdag: Axlar/Armar
Fredag: Bröst/Rygg
Lördag: Vila
Söndag: Löpning/Triceps

Mage kör jag som mellanövning under i stort sett alla pass!

Har försökt köra en till vilodag men det går verkligen inte att vara borta från träningen mer än en dag i veckan.

Tom

Word
2011-02-09, 12:38
Överdrivet mycket armar. :) Skulle hellre se ett mer balanserat program. Armar och axlar en dag innan bröst? Underarmar dagen före armar? Ser inte riktigt logiken i det.

Om du nu vill köra 6 dagar i veckan, skulle jag rekommendera:

Dag 1. Bröst/triceps/axlar
Dag 2. Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 3. Explosiv löpning, ben
Släng in tung magträning där du känner att du har utrymme. Vissa muskelgrupper kanske inte behöver prioriteras lika mycket eller några pass kanske går snabbare för dig till ex.
Och repetera sedan programmet en gång till samma vecka.

twome
2011-02-09, 12:47
Jo jag kan helt klar hålla med om allt du säger :) Grejen är att jag nu satsar stenhårt på träningen, har lagt upp dagar och kost för bästa resultat och har tränat i flera år men jag saknar kunskap om hur man ska lägga upp passen!

Jag vill bara träna så mycket som möjligt för bästa resultat och har försökt få ihop något vettigt schema för maximal utveckling, men har svårt att få till något.

Just nu är det volym jag är ute efter och håller samtidigt på att bulka för att lägga på mig några extra kilon.

De som vill får gärna ge förslag på scheman som skulle fungera bättre för mig.

siimon89
2011-02-09, 13:08
Muskler växer när dem vilar, tänk på det. Träningen i sig är nedbrytande. Därför är det Word säger mycket klokt.

twome
2011-02-09, 13:15
Schemat verkar mer vettigt än mitt så ska ge det ett försök!

Tack för hjälpen :)

Kim1003
2011-02-09, 13:19
Dag 1 Bröst och triceps
Dag 2 Ben och vader
Dag 3 Rygg och biceps
Dag 4 Axlar och mage
Dag 5 Börja om.

beckman88
2011-02-09, 14:12
Dag 1 Bröst och triceps
Dag 2 Ben och vader
Dag 3 Rygg och biceps
Dag 4 Axlar och mage
Dag 5 Börja om.

Ingen vila då? Det är inte bara musklerna som behöver hämta sig. Att träna varje dag även om du tränar olika muskelgrupper är som att be om att bli övertränad.

Word
2011-02-10, 12:56
Jo jag kan helt klar hålla med om allt du säger :) Grejen är att jag nu satsar stenhårt på träningen, har lagt upp dagar och kost för bästa resultat och har tränat i flera år men jag saknar kunskap om hur man ska lägga upp passen!

Jag vill bara träna så mycket som möjligt för bästa resultat och har försökt få ihop något vettigt schema för maximal utveckling, men har svårt att få till något.

Just nu är det volym jag är ute efter och håller samtidigt på att bulka för att lägga på mig några extra kilon.

De som vill får gärna ge förslag på scheman som skulle fungera bättre för mig.

Jo jag förstår att du vill träna. Enligt mig är det schemat som jag skrev optimalt för bulkande. :) Du går igenom hela kroppen 2 gånger per vecka. Satsa på att träna ungefär 1 timme och stenhårt, utan att vila speciellt länge mellan setten.

Jag menade att du kunde köra så här sett på på en hel vecka:

Dag 1. Bröst/triceps/axlar
Dag 2. Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 3. Explosiv löpning/ben/vader
Dag 4. Bröst/triceps/axlar
Dag 5. Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 6. Explosiv löpning/ben/vader
Dag 7. Vila/Lång promenad

Det finns helt klart utrymme för magträning på benpassen. Men du kanske har outvecklade ben och då kan det vara bättre att ta magpassen i samband med överkroppen. Genom detta schema kan du träna varje dag men ändå vila varje muskelgrupp 3-4 dygn.

Jag brukar själv köra så här när jag har tid:

Vecka 1:
Dag 1: Underkropp
Dag 2: Överkropp
Dag 3: Vila
Dag 4: Underkropp
Dag 5: Överkropp
Dag 6: Vila
Dag 7: 1-1,5 mil löpning

Vecka 2:
Dag 1: Överkropp
Dag 2: Underkropp
Dag 3: Vila
Dag 4: Överkropp
Dag 5: Underkropp
Dag 6: Vila
Dag 7: 2,5km simning

Och sedan börjar jag om på vecka 1 igen.

Kim1003
2011-02-10, 20:24
Ingen vila då? Det är inte bara musklerna som behöver hämta sig. Att träna varje dag även om du tränar olika muskelgrupper är som att be om att bli övertränad.


Slänger in vila när jag känner för det. Funkar bra för mig iallafall.

twome
2011-02-11, 09:42
Jo jag förstår att du vill träna. Enligt mig är det schemat som jag skrev optimalt för bulkande. :) Du går igenom hela kroppen 2 gånger per vecka. Satsa på att träna ungefär 1 timme och stenhårt, utan att vila speciellt länge mellan setten.

Jag menade att du kunde köra så här sett på på en hel vecka:

Dag 1. Bröst/triceps/axlar
Dag 2. Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 3. Explosiv löpning/ben/vader
Dag 4. Bröst/triceps/axlar
Dag 5. Rygg/Biceps/Underarmar
Dag 6. Explosiv löpning/ben/vader
Dag 7. Vila/Lång promenad

Det finns helt klart utrymme för magträning på benpassen. Men du kanske har outvecklade ben och då kan det vara bättre att ta magpassen i samband med överkroppen. Genom detta schema kan du träna varje dag men ändå vila varje muskelgrupp 3-4 dygn.

Jag brukar själv köra så här när jag har tid:

Vecka 1:
Dag 1: Underkropp
Dag 2: Överkropp
Dag 3: Vila
Dag 4: Underkropp
Dag 5: Överkropp
Dag 6: Vila
Dag 7: 1-1,5 mil löpning

Vecka 2:
Dag 1: Överkropp
Dag 2: Underkropp
Dag 3: Vila
Dag 4: Överkropp
Dag 5: Underkropp
Dag 6: Vila
Dag 7: 2,5km simning

Och sedan börjar jag om på vecka 1 igen.

Om man då t. ex. kör Bröst/Biceps/Axlar dag 1 och försöker hålla det intensivt under 1 timme. Hur många övningar per muskelgrupp ska man satsa på att göra? http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/smile2.gif

Word
2011-02-11, 13:54
Om man då t. ex. kör Bröst/Biceps/Axlar dag 1 och försöker hålla det intensivt under 1 timme. Hur många övningar per muskelgrupp ska man satsa på att göra? http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/smile2.gif

Högst individuellt. Själv kör jag alltid tills jag är redigt trött i samtliga muskler. Kan exempelvis se ut så här:

3 set Bänkpress
3 set Hantelpress
3 set Militärpress
3 set Sidolyft med hantel
3 set Triceps extension
3 set Triceps pull down

Men du skulle förmodligen hinna det dubbla också!

Men det beror helt enkelt på hur vältränad du är. Jag tycker att man ska sikta på att alltid köra till failure och köra slut på musklerna så mycket som möjligt. Detta har fungerat bäst på mig, och jag tränar inte speciellt ofta. :) Du får prova vad som känns bäst för dig!