handdator

Visa fullständig version : Eaa - xx + ...?


Mitabrev
2011-02-09, 11:49
Tjena allt forumfolk! :)
Blir min första tråd nu även om jag läst runt lite innan.

Har börjat gymma mer seriöst nu efter att ha hållt på mindre seriöst ett tag innan *flex*
Jag har då tänkt beställa BS EAA - XX och antingen BS Whey 100% eller Cassein 100% (har hört att båda smakar bra och är relativt billiga).
Det jag då funderar över är vilken av dessa som passar mig bäst?

Har tänkt att köra EAA före och efter träning och sedan använda proteintillskottet för att få upp mitt dagliga protein förråd.

Vilken av typerna är då att föredra eller spelar det någon roll över huvudtaget?
Ska jag ta proteinet även de dagar jag inte tränar? (om jag vet att jag behöver proteinet för min dagliga dos)
Kan även nämna att jag är diabetiker typ 1 så andra diabetiker får gärna svara :thumbup:

Kan kanske slänga in en annan kort fråga också.
Kör just nu Gym måndag, onsdag, fredag och intervallöpning tisdag och torsdag sedan vila lördag söndag.
Gymmar runt 1-1,5h och springer intervall i 20 min, skulle jag kunna ändra på det här? Kör även oftast helkroppspass, är det bättre att byta till typ överkropp/underkropp och helt enkelt köra varannat?

Skriv gärna om ni behöver mer information ;)
Tack på förhand för alla hjälp! :)

vicarious
2011-02-09, 13:37
Vad är motiveringen till att beställa EAA XX istället för vanligt EAA? I XX får man betala extra för två stycken extraingredienser som är rätt tveksamma.

Whey skulle jag valt om syftet är att öka på dygnets totala proteinmängd. Kan du inte äta mer proteinrik mat annars?

Mitabrev
2011-02-09, 14:31
Tänkte börja med det för att den finns i 300g förpackning och vill se hur det kommer påverka min diabetes m.m innan jag beställer mer. Vad jag har läst så verkar även de extraingredienserna kunna ha positiv och framförallt inte negativ.
Till sist är det smaken :P hört att EAA XX ska smaka så mycket bättre ;)

Blir kanske Whey då :) Jo men svårt för mig att reglera maten när det är skollunch som gäller. Hemma bor jag på två ställen (skilda föräldrar) så där är de t inte heller alltid lätt att se till att få i sig tillräckligt men försöker så gott det går :P

Tack för snabbt svar! :)

ChrisDEFC
2011-02-09, 15:14
Som mellanmål skulle jag valt whey, snabbare upptag, lättare att dricka, brukar i regel smaka godare och brukar dessutom vara billigare. Ser inte riktigt fördelen med kasein, möjligen som nattprotein men det lär väl inte blir så enorm skillnad jämfört med att ta en vassledrink innan sänggående.

EAA istället för EAA XX skulle jag åxå valt, eller rättare sagt så valde jag de sista jag handla, det är inte speciellt äckligt, helt okej för att va EAA men ska jag dricka enbart för att det är gott så hade jag inte valt EAA över huvudtaget utan kört på Coca-Cola. Den minst äckliga EAA jag har smakat är EAA FX men den löser sig sämre än BS.

sirrepirre
2011-02-09, 15:32
jag kör på whey, snabbt upptag å smakar nice*screwy*

tycker du ska dricka det som mellanmål vilodag & träningsdag. fungerar bra för mig, ligger i deff just nu å känns som jag får behålla näst intill all massa. jag får i mig 280-350g protein varje dag.

mvh

Mitabrev
2011-02-09, 18:31
Tack för svaren! :)

Som mellanmål skulle jag valt whey, snabbare upptag, lättare att dricka, brukar i regel smaka godare och brukar dessutom vara billigare. Ser inte riktigt fördelen med kasein, möjligen som nattprotein men det lär väl inte blir så enorm skillnad jämfört med att ta en vassledrink innan sänggående.
jag kör på whey, snabbt upptag å smakar nice

tycker du ska dricka det som mellanmål vilodag & träningsdag. fungerar bra för mig, ligger i deff just nu å känns som jag får behålla näst intill all massa. jag får i mig 280-350g protein varje dag.

mvh
Jo det får nog bli whey faktiskt, de flesta verkar tycka det är bättre överlag :)

EAA istället för EAA XX skulle jag åxå valt, eller rättare sagt så valde jag de sista jag handla, det är inte speciellt äckligt, helt okej för att va EAA men ska jag dricka enbart för att det är gott så hade jag inte valt EAA över huvudtaget utan kört på Coca-Cola. Den minst äckliga EAA jag har smakat är EAA FX men den löser sig sämre än BS.
Jo det är mycket möjligt att det blir endast EAA i framtiden eftersom många anser att de extra ingredienserna i EAA XX inte är nödvändiga och det är ju ganska mycket billigare. Dock tänker jag fortfarande köra på EAA XX Första gången då den finns i en mindre förpackning och känner att på grund av min diabetes är det bäst att pröva sig fram så det inte strular och man står med en burk i onödan.

Funkar det så blir det säkerligen EAA framöver på grund av priset :)
Som sagt tack för svaren! Hjälpte verkligen till i mina smått beslutsångest fyllda val ;)

Sverker
2011-02-12, 12:50
Jag kör med 10 g EAA innan träningen och det påverkar inte blodsockret ( eller träningen heller:D ). Det är som vilka 40 kcal som helst.



När det gäller protein så kör på med mat istället. Vill du bara öka proteinmängden är säkert kasein bättre. Vassleprotein har en tenden att skjuta blodsockret i taket på mig och flera andra diabetiker jag pratat med. Kasein ger betydligt mindre blodsockersvar.

Eddie Vedder
2011-02-12, 12:52
Vassleprotein har en tenden att skjuta blodsockret i taket på mig och flera andra diabetiker jag pratat med.

Sjukt intressant! Är det på grund av glukagonpåslag tro? För vassle ger ju både glukagon- och insulinpåslag men hos dig som saknar insulinfunktion kanske det bara blir det ena?