handdator

Visa fullständig version : Fria vikter vs Annat


Honken
2011-02-09, 03:07
Hej!

Jag har en liten debatt mellan en polare där han menar att gymutrustning är det ända bra sättet att bygga märkbar massa och att andra metoder inte skulle kunna framkalla samma resultat på samma tid.

Exempelvis att bänkpress, bänk med lutning, flyes, kabelflyes osv är bättre än viktade dips, viktade armhävningar, floor press (KBs upp till 96kg), flyes med lätta kettlebellar ect.

Han menar att variationen bland övningarna är essentiellt då man måste chocka musklerna, hade man bara kört tunga chins och roddar med kettlebell så hade man inte klarat av att bygga massa i längden då kroppen hade vant sig.

SiSenior
2011-02-09, 06:24
Att variation är nyckeln till framgång är inget nytt. Däremot att välja viktade armhävningar istället för t.ex. bänkpress känns inte som så många hade gjort. En bättre exempel hade kanske varit bänkpress i smith eller bröstpressmaskinen.

tomn
2011-02-09, 06:31
Det är väl variationen i antal set & reps som man bör variera ibland?

ARMSTARK
2011-02-09, 09:47
Maskiner är komplement till fria vikter och fria vikter är komplement till maskiner.

JimmyJoe
2011-02-09, 10:48
Maskiner är komplement till fria vikter och fria vikter är komplement till maskiner.

word.

kettlebellGuden
2011-02-09, 11:46
Exempelvis att bänkpress, bänk med lutning, flyes, kabelflyes osv är bättre än viktade dips, viktade armhävningar, floor press (KBs upp till 96kg), flyes med lätta kettlebellar ect.


Var köper man dessa 96kg kettlebells?

Annars är ju Kettlebell Muscle (http://www.dragondoor.com/b42.html?apid=wtmarcus) ett mycket sympatiskt program för att lägga på lite mucklor och få variation i tillvaron.

Tror väl inte bara variation i övningar är det enda.. Variation i träningssätt är toppen. Några veckor med uteslutande barbell complexes t.ex. istället för isolering.

Cyran
2011-02-09, 13:02
Han har diskussionen med mig.

Jag själv tycker det är stor skillnad. Vi tänker ha en tävling där jag ska köra på gymmet och försöka träna som en bodybuilder fast inte med samma mängder set / reps utan hålla det till min egen nivå. Och Honken ska endast köra Kettlebells. Han tror inte att ja kommer lyckas öka mer i massa efter låt säga 3-4 månader än hans kettlebells. I mina ögon ser ja inte ens en tävling utan det är redan avgjort vem som vinner. Låt mig ta ett exempel vi säger jag ska köra ett tungt bröst / triceps pass på gymmet. Det hade sett ut ungefär såhär.

Bröst:

Bänkpress
Lutande Hantelpress
Viktade Dips
Flyes

Triceps:

Skullcrushers
Pushdowns i maskin
En arms extensions bakom huvet / Kickbacks

Jag skulle vilja se honom köra ett liknande upplägg med sina kettlebells och få ut samma muskelaktivering och samma resultat av träningen. I min värld hade det varit omöjligt. Ja menar tex så säger han att floor press med KB skulle vara exakt samma som bänkpress eller hantelpress. Hur kan det vara samma när rörelseomfånget är inte ens likadant. Och det blir mycket svårare att hantera tyngre vikter med kettlebells (50kg+) Mycket av det han ska försöka kopiera med sina kettlebells kommer aldrig bli likadant som med hantlar / skivstång. Han kommer bli begränsad i många övningar där kettlebells konstruktion kommer hindra tyngre vikter eller vissa rörelseomfång. Sen finns det MÄNGDER med övningar som han överhuvudtaget inte hade kunnat köra. Marklyft, Knäböj, Alla maskinövningar (Bakre axlar, triceps, biceps, lats etc etc)

Seriösa byggare och bodybuilders går ju till gym av en anledning. Skulle de försökt nöta kettlebells istället hade de långt ifrån fått samma utveckling och resultat.

Honken
2011-02-09, 13:09
Kanske formulerade mig fel, frågan/hans påstående är:

Gymutrustning (hantlar, stång och diverse maskiner) är det ända hållbara sättet att bygga massa och att allt annat (gymnastik, viktade kroppsövningar, kettlebells).

En bättre exempel hade kanske varit bänkpress i smith eller bröstpressmaskinen.

Tror du missuppfattade frågan. Tränar man utanför ett gym så har man inte tillgång till smith och/eller bröstpressmaskin; därutav viktade armhävningar, dips, planches, handstand pushups, kettlebell pressar ect.

Var köper man dessa 96kg kettlebells?

Jag skrev lite konstigt där, menade 2x48kg. Har dock sett 70kg KBs, kommer inte ihåg varifrån.

Cyran
2011-02-09, 13:17
Bortse från det jag skrev om vår tävling. I just det fallet är det rätt klart vem av oss som vinner då Honken saknar alla de tyngre kettlebellsen.

Utan tänk på detta exemplet istället. Person 1 bygger på gymmet. Person 2 Bygger endast med kettlebells (han har tillgång till alla kettlebell vikter) Båda två är seriösa, äter samma mängder mat / kosttillskott och är ute efter maximal massa. Även i det scenariot så ser jag en vinnare.

Honken
2011-02-09, 13:18
Bröst:

Bänkpress
Lutande Hantelpress
Viktade Dips
Flyes

Triceps:

Skullcrushers
Pushdowns i maskin
En arms extensions bakom huvet / Kickbacks

Floor press / viktade armhävningar på platform för högre RoM
Stående press (KB)
Viktade dips (KB runt midjan)
Flyes (lätt KB)

Skullcrushers (KB)
Stående extensions (KB)


Att det är bekvämligare att gå till gymmet är en sak, men att säga att det inte går att bygga muskler utanför ett gym känns lite pressat.

Cyran
2011-02-09, 13:29
Klart du kan bygga muskler utanför ett gym också. Och vi snackar fortfarande endast Kettlebells (vill poängtera att han kan göra vad han vill med sina kettlebells, viktade chins, dips, armhävningar) Det enda jag säger är att ha tillgång till ett gym och kunna köra alla byggar övningar, med hantlar, skivstång, maskin är en stor fördel. Finns så många sätt du kan variera din träning på ett gym, lägga till massa extra övningar för att targeta vissa muskler som inte utvecklas lika mycket som resten av kroppen. Säger bara att man hade fått bättre resultat. Även om KB killen hade sett biffig ut tror jag inte de hade kommit ut med samma massa, densitet o symmetri i sina muskler.

Bakra
2011-02-09, 16:10
Bortse från det jag skrev om vår tävling. I just det fallet är det rätt klart vem av oss som vinner då Honken saknar alla de tyngre kettlebellsen.

Utan tänk på detta exemplet istället. Person 1 bygger på gymmet. Person 2 Bygger endast med kettlebells (han har tillgång till alla kettlebell vikter) Båda två är seriösa, äter samma mängder mat / kosttillskott och är ute efter maximal massa. Även i det scenariot så ser jag en vinnare.

Om båda äter samma, är lika seriösa och alla vilkor är samma från grunden tror jag helt klart att personen som tränar på gymmet har fördel, då han som ni säger har lättare att komplitera varje muskelgrupp.

Men tor ändå att om två olika personer, med olika ambision och förtusättningar jämför, så finns det stor möjlighet för personen som bara tränar med KB att bli både större och starkare.

hugok
2011-02-09, 17:05
Om det hade varit lika bra/bättre med kettlebells och kroppsviktsövningar hade väl fler strongmen, lyftare och BBs kört med det?

kettlebellGuden
2011-02-09, 17:13
Kanske formulerade mig fel, frågan/hans påstående är:

Gymutrustning (hantlar, stång och diverse maskiner) är det ända hållbara sättet att bygga massa och att allt annat (gymnastik, viktade kroppsövningar, kettlebells).



Tror du missuppfattade frågan. Tränar man utanför ett gym så har man inte tillgång till smith och/eller bröstpressmaskin; därutav viktade armhävningar, dips, planches, handstand pushups, kettlebell pressar ect.



Jag skrev lite konstigt där, menade 2x48kg. Har dock sett 70kg KBs, kommer inte ihåg varifrån.

Självklart kan du bygga massa utan tillgång till ett gym. Kanske svårt att bli pro-byggare förvisso.

Skivstång+bur, kettlebells, kroppsvikt, tunga saker rent allmänt.. the usual stuff att ha hemma räcker gott och väl.

72 tänker du nog på. 60 är hyfsat vanliga (dubbla cleans med 2x60 är great fun!)