handdator

Visa fullständig version : Hur många cm kan jag räkna med att förlora vid midjan?


StampChamp
2011-02-09, 01:10
Hallå där!

Jag skall dra igång en deff 1 April och undrar hur många cm ni tror jag kan räkna med att tappa på en viktnedgång på 10kg?

Har väldigt lätt för att lägga på mig runt midjan, medan det övriga är helt okej. Så vad tror ni, hur många cm kan jag räkna med att tappa på 10kg nedgång som har lätt för att lägga på mig cm vid midjan? På ett ungefär? Runt 10-12cm?

Tycker midjemåttet skenat i väg rejält, de sista 2-3kg.

Tacksam för svar :)

goja
2011-02-09, 01:42
Det där är nog väldigt individuellt men på mig själv så minskade midjemåttet rätt så linjärt med viktnedgången.
Alltså -1kg = -1cm.

kalajset
2011-02-09, 01:47
Det där är nog väldigt individuellt men på mig själv så minskade midjemåttet rätt så linjärt med viktnedgången.
Alltså -1kg = -1cm.

+1

Att ett kg ungefär motsvarar en cm i midjan är ganska vedertaget. Men fortfarande självklart just en gissning. På mig stämmer det rätt väl, men lika självklart är det så att ju bättre form man kommer i, desto saktare minskar midjan jämfört med kroppsvikten.

EDIT: Det sista är iofs rätt intressant, (nåja). Är man i riktigt, riktigt bra form kanske effekten t om blir det motsatta? (En snabbare minskning av midjemåttet än kroppsvikten).

qubie
2011-02-09, 10:55
Vad är perfekt viktnedgång för att minska så mycket i midja som möjligt då? Vet att svaret inte finns men har vi några spekulationer?

Pretorian
2011-02-09, 11:01
Min spekulation:
För att minska så mycket som möjligt i midjan så ska man väl gå ner så mycket i vikt som möjligt?

Men att gå ner snabbt i vikt är väl inte bra av andra anledningar, tex muskelförlust?

Reaper123
2011-02-09, 11:51
Instämmer med föregående ang 1cm/kg, har tappat drygt 40cm & 40 kg nämligen! :)
Min spekulation:
För att minska så mycket som möjligt i midjan så ska man väl gå ner så mycket i vikt som möjligt?

Men att gå ner snabbt i vikt är väl inte bra av andra anledningar, tex muskelförlust?
I teorin ja, men beror på vart ditt fett på kroppen försvinner först/sist!

Sikta på maximera proteinintaget (2-3g per kroppskilo) och minska runt 0,5kg/vecka så kan du deffa utan större faror för musklerna! Snabbare takt än så samt snålt proteinintag är nog ett defintivt recept på att tappa onödigt mycket muskelmassa!

Lycka till!

Dreas
2011-02-09, 11:55
Ifrån 30 - 15% i bf ca 1cm per kg. Efter det dålig koll men något mindre.

joasimo
2011-02-09, 15:45
Jag tror också på 1cm/kg. Dock har jag ökat säkert 5-6cm senaste 2-3kg, är inte det onormalt mycket ändå?

RassK
2011-02-09, 17:42
10-15 cm

Pansartax
2011-02-10, 01:34
Har tappat ca 6 kg nu och ungefär 0,5 - 1 cm så visst kan det vara lite olika :)

Det är nog högst individuellt

Albin Eriksson
2011-02-10, 12:00
Bör vara j-vligt individuellt, dessutom skillnad att tappa 1kg kroppsvikt om du är 195cm jmf med 165cm.

Becky
2011-02-10, 12:14
Bör vara j-vligt individuellt, dessutom skillnad att tappa 1kg kroppsvikt om du är 195cm jmf med 165cm.

Ja, jag tror t.ex inte en cm försvinner från min midja om jag förlorar ett kg? Det hade ju visserligen varit trevligt, men måste ju vara vid betydligt större kroppsstorlekar? *screwy*

StampChamp
2011-02-10, 14:02
Bör vara j-vligt individuellt, dessutom skillnad att tappa 1kg kroppsvikt om du är 195cm jmf med 165cm.

Nej det är sant, jag vet att det är individuellt. Men eftersom jag har väldigt lätt för att lägga på mig fett runt magen borde jag väl kunna tappa lite mer än vanligt?

Jag är 192cm och väger 106kg, så jag borde kunna tappa en hel del då. Senaste 3kg som jag gått upp har jag ökat 5cm. *screwy*

Men jag räknar med att tappa mellan 10-15cm, närmare 15 hoppas och tror jag!

dupper
2011-02-10, 14:05
Nej det är sant, jag vet att det är individuellt. Men eftersom jag har väldigt lätt för att lägga på mig fett runt magen borde jag väl kunna tappa lite mer än vanligt?

Jag är 192cm och väger 106kg, så jag borde kunna tappa en hel del då. Senaste 3kg som jag gått upp har jag ökat 5cm. *screwy*

Men jag räknar med att tappa mellan 10-15cm, närmare 15 hoppas och tror jag!

Det brukar vara som så att det senaste stället där fettet la sig har lättare att släppa. Men vill inte garantera nåt!

joasimo
2011-02-14, 16:32
6 dagar in i dieten och jag har tappat ungefär 1,1kg i morgonvikt, försöker ta det väldigt lugnt men i början kan det släppa lite fortare vilket jag är medveten om.

Men är det normalt att tappa typ 4cm i midja på 6 dagar i början av dieten? Jag har väldigt lätt för att lägga på mig fett kring magen.

Flodamannen
2011-02-14, 17:23
Som många nämnt tidigare så finns det en mängd bakomliggande orsaker till hur midjemåttet varierar under en diet.

Den egna kroppslängden, vilken fettprocent man startar ifrån (en person med ett mycket stort midjemått tappar förmodligen mycket mer ifrån fettet i magregionerna), ålder, kön (kvinnor har mer fett vid lår, höfter och häcken), andra individuella genetiska skillnader när det gäller fettfördelning mm.

Men en hygglig grundregel som gällt för mig är att det brukar vara ca 1 cm per 1 kg;s viktnedgång i början och mitten av dieten (om jag är tjock till att börja med), förutsatt att man inte stressar på dieten, utan ser det hela långsiktigt.

Sen är det ju så att ju mer du sänker din fettprocent under din normala "setpoint", desto exponetiellt tuffare blir det. Kroppen vill spara mer på kroppsfettet, höjer hungern, sänker muskeltillväxten (och tar mer energi ifrån de depåer som finns i proteinerna i muskler istället för att ta ifrån de allt mer begränsade fettdepåerna som den vill spara på). Mycket är kopplat till leptin.
Läs http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/set-points-settling-points-and-bodyweight-regulation-part-1.html och även alla artiklar om leptin http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-hormones-of-bodyweight-regulation-leptin-part-1.html.
Även http://www.leangains.com/2010/03/intermittent-fasting-set-point-and.html är intressant.

Har själv med en IF-diet (med varierande längre "deff" -och "bulkfaser" och även ätardagar inplanerade) gått ned från 108 till 88 kg (är 183 cm lång) sen Augusti förra året (vilket inte är så mycket), men mitt midjemått har gått från 101cm (tjock som en gris) till 80 cm, vilket ändå känns ok(dock är det långt ifrån någon form av slutmål).
Det är alltså ca 1 cm per kg, vilket eventuellt ger en hint om att det varit kvalitetsförluster (=mestadels fett).

Sen beror det också lite på vart du mäter ditt midjemått. Vissa väljer att mäta precis vid naveln och där går det lite snabbare då man oftast har mer fettansamling längre nedåt magen. Man ska egentligen mäta sig vid det smalaste området, vilket oftast är ca 2-3 cm ovanför naveln.
För mig så gick tex navelmåttet ned från 111 cm till 86 cm, vilket alltså är 4 cm mer än vad måttet vid smalaste stället.

Men det sker också inte linjärt utan kommer i "språng", olika delar av kroppen går ned i olika faser. Och ju mer du gått ned generellt, desto "långsammare" minskar midjemåttet när du närmar dig någon form av "form".

Om du dock enbart är intresserad av att maximera viktnedgång och midjemått så kan du med extrema lågkaloridieter kraschdietea ned dig snabbt. Om du samtdigit inte tränar raka bukmuskler, korsrygg, sidomuskler mm så hårt så tappar du muskulatur vid midjan, vilket också ger ett lägre midjemått.
Men det kommer bara att se sämre ut, samt att det oftast inte håller långsiktigt!

Har du två decimeter som du ska ta ned nu till typ maj/juni, så får du det nog rätt så tufft om du vill bibehålla en stor del av muskelmassan, såvida du inte är ett genetiskt freak eller om du tillhör den "fuskande" skaran som tar till otillåtna medel.

20 kg på 15 veckor är ingen match. 20 "kvalitetscentimeter" är en helt annan sak...