handdator

Visa fullständig version : Är flyes meningslöst?


fotbollsnissen
2011-02-08, 22:06
Hej
Jag har liten fundering kring det här med chestflyes vara eller inte vara. Som jag har förstått det när jag läst runt så kan man inte påverka hur musklen ser ut, dvs generna bestämmer hur just din exempelvis bröstmuskulatur kommer se ut. Finns det då nån poäng med att träna bänkpress i lutning, chestflyes i olika vinklar? borde då inte det optimala både för styrka och volym vara att köra övningar där du kan belasta musklen tyngre såsom rak bänk och rak hantelpress?

Nyfiken på era tankar kring detta. :)

luderlasse
2011-02-08, 22:09
har med gått i dom tankarna, variation gör dock träningen roligare.
sen är det vad man gillar att köra med, hade jag gillat flyes hade jag kört det men brukar bara förbättra mina hudbristningar av det och får lite ont i axlarna av dom...

Arf Pingvin
2011-02-08, 22:10
Ja det är helt korrekt. Det optimala är att köra övningar där du kan belasta muskeln tyngre.

Ibland måste man dock variera sig och det är då det finns utrymme för pressar med lite lutning, hantlar istället för stång etc.

Nån gång ibland kan det finnas behov av rehab och jag tycker just flyes är en bra stretch. När jag blir sliten i bröstmuskelfästena på överarmen brukar jag använda negativa flyes :thumbup:

ddewe
2011-02-08, 23:23
När jag blir sliten i bröstmuskelfästena på överarmen brukar jag använda negativa flyes :thumbup:
Nu är ju jag ganska grön, men är det verkligen bra att köra negativa flyes när du är sliten i muskelfästen?

Clabben
2011-02-08, 23:29
Muskelfibrerna i bröstet går vågrätt, därför kan du träna undre , mellersta och övre bröst, det gör du med hjälp av lutning. Du kan däremot inte träna inre och yttre bröst. Exempelvis så tränar man inte inre bröst när man kör flyes vilket många tror.

Men det är som du säger, det mesta beror på gener hur muskeln växer, men lite kan du påverka med hjälp av lutning

Clabben
2011-02-08, 23:40
Jag brukar vara rätt trött i triceps efter bänkpress och hantelpress, lägger jag då in flyes som 3e övning så behöver jag inte vara orolig att triceps ska ge upp före bröst :)

ceejay
2011-02-08, 23:43
Muskelfibrerna i bröstet går vågrätt, därför kan du träna undre , mellersta och övre bröst, det gör du med hjälp av lutning. Du kan däremot inte träna inre och yttre bröst. Exempelvis så tränar man inte inre bröst när man kör flyes vilket många tror.

Men det är som du säger, det mesta beror på gener hur muskeln växer, men lite kan du påverka med hjälp av lutning

Alla muskelfibrer i bröstmuskeln strålar ju dock samman till ett muskelfäste vilket gör att man inte kan dra med endast ett fåtal fibrer, utan alltid använder alla.
Vilket då också visar att det inte går att träna undre eller övre specifikt.

Clabben
2011-02-08, 23:46
Alla muskelfibrer i bröstmuskeln strålar ju dock samman till ett muskelfäste vilket gör att man inte kan dra med endast ett fåtal fibrer, utan alltid använder alla.
Vilket då också visar att det inte går att träna undre eller övre specifikt.

haha, jag har funderat mkt kring den frågan men när du säger de sådär låter det uppenbart. Chockerande att ingen förklarat det så förut, förklaringen jag beskrev var citerat från en PT..

ceejay
2011-02-08, 23:54
Jag har dock för mig att man på någon sorts mätning av muskelaktivitet vid olika vinklar kunnat påvisa en skillnad hur muskeln jobbar. Är inte säker dock.

Tabbe
2011-02-09, 00:00
Alla muskelfibrer i bröstmuskeln strålar ju dock samman till ett muskelfäste vilket gör att man inte kan dra med endast ett fåtal fibrer, utan alltid använder alla.
Vilket då också visar att det inte går att träna undre eller övre specifikt.

Någon som kan bekräfta/dementera?

ceejay
2011-02-09, 00:02
Någon som kan bekräfta/dementera?

sluta gör mig osäker :D Men det stämmer väl? Eller har bröstmuskeln flera fästen i överarmen?

Tabbe
2011-02-09, 00:05
sluta gör mig osäker :D Men det stämmer väl? Eller har bröstmuskeln flera fästen i överarmen?

jag kollade en anatomi bild^^ dom fäster på samma ställe vid armhålan men gör dom verkligen det uppe vid nyckelbenet?

Supermicke
2011-02-09, 00:07
aktiviteten i olika huvuden går att öka beroende på lutning men det spelar nog ingen skillnad i det stora hela. - någon kolozare sa nåt sånt

Tabbe
2011-02-09, 00:09
Du verkar ha rätt iaf :D

The pectoralis major attaches to the sternum (the bone in the middle of your ribs) and the inner half of your clavicle (the bone along the top of your chest that goes up and down when you shrug your shoulders). It attaches to the humerus - the bone of your upper arm. It pulls the humerus towards the body, and helps the arms move up and down.

fast enligt exrx så fäster dom olika..vi behöver grub!

erectorpili
2011-02-09, 01:34
Muskeln har flera "Origins", men ett gemensamt "insertion", det betyder inte att alla delar jobbar i alla rörelser.

Origin för Pec major: Framsidan av mediala delen av nyckelbenet, bröstbenet, samt revbensbråsk.

Insertion: Lateral lip of bicipital groove of humerus. ("överarmsbenets övre framsida")

Muskeln agerar främst på Axel-leden, som är en kul-led => många rörelser: flexion, extension, abduction, adduction, circumduction.

Av dessa bidrar pec maj till: flexion, adduction, medial rotation.

Flexar nyckelbens-delen armen? Ja.
Gör lägre delen av muskeln det? Nej.
Använder du dig då alla muskelfibrer även fast de har samma fäste i armen? Nej.

Det är lite som Deltoid, den kan ni dela in i 3 delar och ni tränar ju inte hela axeln med en övning eller hur?

Mvh

JohPz
2011-02-09, 01:35
Alla fiberriktningar fäster på samma ställe på humerus, närmare bestämt crista tuberculi minoris. Däremot urspringer de 3 olika delarna från olika ställen; clavicula, sternum och rectusskidan.

Edit: Pucktvåa

Scoffan
2011-02-09, 10:30
Någon som kan bekräfta/dementera?

Testa att lyfta händerna över huvudet liknande rörelsen i militärpress så känner du att övre bröstet aktiveras medans undre är i princip avslappnat, samma sak med decline testa displiknande rörelse med armen så aktiveras nedre bröstet medans övre är avslappnat.:thumbup:

filmjölk
2011-02-09, 10:46
sluta gör mig osäker :D Men det stämmer väl? Eller har bröstmuskeln flera fästen i överarmen?

Ett fäste i överarmen, men två ursprung (3, men skit i det:D ). från bröstbenet (sternum) och från nyckelbenet (clavicula). Du kan känna delarna av muskeln ganska tydligt, testa att lägga vänster hand högt upp på höger bröstmuskel. Simulera att du gör en flye med höger arm, känn hur bröstmuskeln spänns.

Efter det testar du att göra ett simulerat frontlift med höger hand (sieg heil) med vänsterhanden på samma ställe på höger bröstmuskel, känner du skillnaden i hur bröstmuskeln spänns?


Ett fäste i överarmen, tre ursprung. Skillnaden om du kör lutande pressar eller plana pressar, eller flyes lutande eller plana är ganska liten i bröstmuskeln. Men det blir en större skillnad i axelövningar, där du rör armen liknande ett frontlift (smala militärpressar, men även bänkpress där du håller in armbågarna mot kroppen) då kommer du aktivera en del av bröstmuskeln mer än en annan del.


Puck 12:a :)

Morrris
2011-02-09, 10:57
Testa att lyfta händerna över huvudet liknande rörelsen i militärpress så känner du att övre bröstet aktiveras medans undre är i princip avslappnat, samma sak med decline testa displiknande rörelse med armen så aktiveras nedre bröstet medans övre är avslappnat.:thumbup:

Fast dips är ju strängt taget en flexionsrörelse, så nog borde övre bröst aktiveras även där.

agazza
2011-02-09, 11:01
Kom det inte en studie på muskelaktivering angående övre och nedre bröstmuskeln för runt ett år sedan? Har för mig det finns belägg till att man kan faktiskt kan koncentrera sig mer på övre och nedre delen.

Återkommer

prOtotype
2011-02-09, 11:54
Jag har märkt en skillnad i mängden massa och pump på övre bröst när jag börjat träna övningar som tar på detta. Främst militärpress och lutande hantelpress.

Ang TS fråga så finns det säkert något vett i att göra flyes. Ett exempel är att du slipper trötta triceps så du orkar andra övningar om du tex kör bröst axlar tricepspass. Men jag ser det verkligen inte som en övning som måste finnas med i ett schema.

Lord Humungus
2011-02-09, 12:40
Alltså flyesövningar blir väl som en press fast med längre ROM bara, och hantelpress sägs ju bygga bättre än bänkpress just pga att man kan gu djupare så borde inte flyes bygga ännu bättre då?

agazza
2011-02-09, 12:51
Flyes och dips ska ge samma rom i bröstet ifall du gör rätt, det är aktivering av triceps som minskar.

Och flyes går att köra tungt ifall man är van, jag väger 70 och kan köra flyes på 20kg hantlar, iof med kanske över medel vinkel i armbågarna, men dom ska ju inte heller låsas raka.

Sniggel
2011-02-09, 17:01
sluta gör mig osäker :D Men det stämmer väl? Eller har bröstmuskeln flera fästen i överarmen?

Nae men det är klart att rent teoretiskt kan övre bröstfibrer spännas medan undre fibrer slappnar av (svartvit metafor, menar inte 100% respektive 0% utan en viss skilnad i spänning). Däremot så fortplantas ju spänningen och spänningen i fästet blir ju summan av krafterna från de olika delarna av muskeln (genom tvärsnittsarean på fästet).

Vad som avgör vilka delar av muskeln som kopplas in har och göra med förbindelsen mellan hjärnan när man skickar signal till musklerna. 1 Motorneuron går ut till ett antal individuella muskeliber. När 1 neuron skickar signal spänns dessa tillhörande fiber maximalt. Nu är där ju rätt många motorneuroner för att täcka hela muskeln och frågan är vilka man med tankekraft kan aktivera och vilka man samtidigt kan undvika att aktivera? (övre/undre bröstmuskel t ex)