handdator

Visa fullständig version : Trött på att äta kyckling hela tiden!.


tobbe12
2011-02-08, 20:26
Hejsan.

Jag äter mestadels kyckling för att få i mig protien, då brukar jag laga den med lite curry sås samt lite ris,grönsaker, brukar hamna runt 700 kcal med allt då(cirka 300-400 gram kyckling) nu pratar jag om middag o lunch.
´
har ni andra bra tips på vad man kan äta? gillar inte fisk, har försökt med tonfisk, det ska vara lätt att laga och snabbt att laga.. o något gott också :) har typ ätit kycklinggryta i 2 veckor nu. varierar dock med biff (färdilagade) men ganska dåligt med protte i dom cirka 10 gram per 100 gram.

lanzal
2011-02-08, 20:28
Omellet är väldigt enkelt, ta så många ägg du vill, rör ihop, på med lite salt o peppar, ner i pannan, klar!

Lägg på lite ost och skinka så att det blandas och blir riktigt gött :P

Detta är väl mer av ett mellanmål dock

thefishing
2011-02-08, 20:35
Köp 5% köttfärs, gott och nästan lika kcal snålt som kyckling... bara att forma till en biff och krydda, Mums

tobbe12
2011-02-08, 20:37
Köp 5% köttfärs, gott och nästan lika kcal snålt som kyckling... bara att forma till en biff och krydda, Mums


vart hittar man 5 % ? hittar bara 10 %.... tack för svar

King Grub
2011-02-08, 20:41
Om du nödvändigvis måste ha magrare köttfärs, kan du be personalen i charkdisken att mala en magrare köttbit till färs åt dig.

thefishing
2011-02-08, 20:51
Beställde av ica, 109kr/kg och fick det dagen efter..

thefishing
2011-02-08, 21:00
tycker att den är godare och har beräknat på 5%, han frågade efter ett alternativ så jag gav han ett..

karlingen
2011-02-08, 21:07
tycker att den är godare och har beräknat på 5%, han frågade efter ett alternativ så jag gav han ett..

Och det var ett svar till?

thefishing
2011-02-08, 21:11
På en fråga av en medlem som frågade om jag var rädd för fett, hans inlägg verkar vara borttaget..

karlingen
2011-02-08, 21:19
På en fråga av en medlem som frågade om jag var rädd för fett, hans inlägg verkar vara borttaget..

Där ser man!

Ditt tips var bra. Jag visste inte att man kunde fråga dom i butiken om de kunde fixa 5% fett ist :D. Riktigt praktiskt om man deffar :)

Eddie Vedder
2011-02-08, 21:24
Fläskkotlett!!! Helt sjukt underskattat på Kolozzeum.

karlingen
2011-02-08, 21:25
Fläskkotlett!!!

Det kan du la själv vara!!!! *gah!*

jasonmago
2011-02-08, 21:49
Wth fyller på lite

Hamburgare på nötkött (ja jag vet det var ett jävla tjat om den där jävla färsen!)
Jag gör 4 st stora hamburgare med max friskobröd.
Ca 1800 kalorier med allt jag har i och brevid.

Händer väldigt ofta att jag gör proteinpannkakor/våfflor eftersom det går så sjukt fort.

Wok med kyckling eller tigerräkor

Mozzarella köttbullar

Tacos kan man ju bolla med hur många olika ingredienser som helst i princip?

kvarg som mellanmål.

Gör fan inte som jag gjorde :P överkonsumerade kyckling och nu klarar jag inte av att äta det om jag inte grillar/wokar eller gör något annat liknande med den. Den går verkligen inte ner längre.

Pintan
2011-02-08, 21:51
Fläskkotlett!!! Helt sjukt underskattat på Kolozzeum.

+1!

Så j**la gott! Käkade igår till midda, bara steka i pannan lite grann o sen e de klart!:)

Hennish
2011-02-08, 21:54
Fläskkotlett!!! Helt sjukt underskattat på Kolozzeum.

Käkade det idag, det är riktigt gott.
Penslade mina med lite barbeque-sås och cajunkryddor!

vrok
2011-02-08, 22:08
Valfri typ av biff. Fläskfilé. Fläskkotlett. Skaldjur med vitlök, chili och krossade tomater. En släng vitt vin gör det dessutom till en riktigt lyxig pastasås om man nu äter pasta också. Snåla inte med skaldjuren. Inte speciellt billigt precis men såg inget krav om att det skulle vara det, haha. Det är jävligt gott iaf.

stafrin
2011-02-08, 23:44
Beställde av ica, 109kr/kg och fick det dagen efter..



109kr kg låter ju inte speciellt kul för ekonomin när man äter några kg i veckan. :p

blondyz
2011-02-09, 00:21
109kr kg låter ju inte speciellt kul för ekonomin när man äter några kg i veckan. :p

blir ju mindre pengar kvar att köpa godis för.


ont: testa lite olika grytor, grytbitar av oxkött brukar inte kosta multum och kan dessutom göras ganska kcal-snålt.

Pretorian
2011-02-09, 07:48
Jag använder mestadels dessa proteinkällor:
Lax, kyckling, fläskfilé, ägg, köttfärs (10% fett), Angus hamburgare med 99% kött.

Jag tycker det går att variera sig hur mycket som helst. Till detta kan jag göra avocadosås (passar till laxen) på gräddfil och avocado.
Till kycklingen och fläskfilén köper jag ibland färdiga kryddmixar (typ indiska) och blandar antingen med vatten eller creme fraiche.

När jag gör äggröran brukar jag blanda i lite mjölk, ost och skinka. Blir mycket krämigt och gott. Problemet är att mina båda små söner tycker det är lika gott.

rooz
2011-02-09, 08:13
Jag har klarat mig på kyckling,köttfärs, Vassle, Ägg i dryga 3 månader.

Köttfärs & ägg röra*drool* Kyckling och äggröra*drool*

tobbe12
2011-02-09, 10:03
Eddie: Fläskkottlet? stämmer det verkligen 245 kcal per 100 gram?

är det bra fett i fläskotlett eller ska man ta bort det?

King Grub
2011-02-09, 10:04
Fläskkotlett ger strax över 100 kcal per 100 gram, otillagad vara.

karlingen
2011-02-09, 10:07
Fläskkotlett ger strax över 100 kcal per 100 gram, otillagad vara.

Det visste man minsann inte!

Då är det ju utan fett.
Men fettet är ju så gott.... Blir svårt att låta bli att äta. Speciellt när det är ordentligt kryddat och stekt/grillat. :eating:

tobbe12
2011-02-09, 10:17
utan fett eller ? 100 kcal?

karlingen
2011-02-09, 10:20
utan fett eller ? 100 kcal?

Ja, enligt Livsmedelsverket är det 103 kcal per 100g.

Sök på "Fläskkotlett gris fett bortskuret" @ http://www7.slv.se/livsmedelssok/

Eddie Vedder
2011-02-09, 10:45
Eddie: Fläskkottlet? stämmer det verkligen 245 kcal per 100 gram?

är det bra fett i fläskotlett eller ska man ta bort det?

Det finns inget "man" ska. Jag tar absolut inte bort svålen, jag tycker fläsksvål i kotlett är god. Mindre god är svålen på julskinka däremot. Även lamm har en lite udda smak på svålen som jag inte riktigt gillar.

Men aldrig att jag skär bort svål från fläskkotlett. Och varför skulle man separera fett som en tok på allting? Någonstans i kosten ska väl ändå fettet komma ifrån så att behålla svål och äggula eller lite fetare (och billigare) köttfärs ser jag som bättre val än att ta bort fett på alla ställen man hittar för att sedan shotta olja, ta fiskoljekapslar, knapra nötter etc.

lurre86
2011-02-09, 10:53
Igår blev det en god middag ska beskriva den så bra jag kan=)

De jag gjorde var, först...

Fläskfile som jag marinerade. Blandade smokey honey med en rödvins marinad. Rikitgt gott. Sedan marinerade jag skogs champinjoner i skomey honey..

Orkade inte köra hela fläskfilen i ugnen utan stekta det i bitar.. Till det här hade jag

morötter, potatis & palsternacka i ugn.. Kryddade med salt, peppar, vitlök, timjan och honung och en klick smör. In i ugnen ett bra tag..

Sedan en god tzatsiki till.. Och även en god hickory sås som passar bra till kött...

Mums blev en riktig god middag=)

Darcen
2011-02-09, 18:30
Kassler är ett bra tips, brukar vara runt 100 kcal/100g. Kanske lite mycket sodium, men annars fungerar detta kanon för mig. En bra protein källa med.

Taget ur livsmedelsverket.
Energi (kcal) kcal 106
Protein g 20,7
Fett g 2,2
Kolhydrater g 0,5
Fibrer g 0,0
Salt g 4,3
Aska g 5,6
Vatten g 71,0
Alkohol g 0,0

King Grub
2011-02-09, 18:39
Kassler ger dock E250 och är kanske inget man bör äta i mängder.

forslund
2011-02-09, 20:16
Men aldrig att jag skär bort svål från fläskkotlett. Och varför skulle man separera fett som en tok på allting? Någonstans i kosten ska väl ändå fettet komma ifrån så att behålla svål och äggula eller lite fetare (och billigare) köttfärs ser jag som bättre val än att ta bort fett på alla ställen man hittar för att sedan shotta olja, ta fiskoljekapslar, knapra nötter etc.

Det behöver ju inte vara svart eller vitt, heller.
Jag tar bort fettet på mina kotletter för att jag inte tycker om det - ersätter med en god sås och/eller några ägg. Skulle inte få för mig för att shotta olja till exempel...

Eddie Vedder
2011-02-09, 20:31
Det behöver ju inte vara svart eller vitt, heller.

Nej det är det jag menar. Jag gillar svålen på fläskkotlett men inte på julskinkan och är som sagt lite hit och dit när det gäller lammsvål.

Just nu i skrivandets stund äter jag fläskkarré, där är ju redigt med fett en förutsättning för att det ska vara gott. Fettet är ju hela smakbäraren i karrén.

RassK
2011-02-09, 20:43
Jag använder mestadels dessa proteinkällor:
Angus hamburgare med 99% kött.

Jag älskar Angus. Var köper du köttet?

Pretorian
2011-02-10, 08:04
Jag hittade det på Coop Xtra i frysdisken. Det går säkert att få tag i färskdisken men då kostar det nog mer.

Lovisa
2011-02-10, 10:59
Köp 5% köttfärs, gott och nästan lika kcal snålt som kyckling... bara att forma till en biff och krydda, Mums

Betydligt enklare - och billigare! - är att köpa magert kött och mala själv hemma. Det finns enkla köttkvarnar att köpa i butiker för köksartiklar.

Nelli
2011-02-10, 11:55
Men! Ni har ju glömt räkor, kräftstjärtar, krabba, stekt färsk tonfisk, tork, sej, å hur mycket fisk sorter som helst!!!

Pretorian
2011-02-10, 12:30
Betydligt enklare - och billigare! - är att köpa magert kött och mala själv hemma. Det finns enkla köttkvarnar att köpa i butiker för köksartiklar.

Nej, ni gör det för enkelt för er... köp en hel ko, skjut, mal och ät.

sweaberg
2011-02-11, 19:45
Ni som deffar och käkar kyckling hela tiden, äter ni den utan någon sås? eller hur löser ni det?

Fan skulle aldrig få i mig kött utan sås, och att käka sås under deff känns ju lite sisodär haha=)

Eddie Vedder
2011-02-11, 19:58
och att käka sås under deff känns ju lite sisodär haha=)

Klart du kan äta sås, plocka bort mer ris eller pasta bara. Och inget är ju svart eller vitt, man ska ha en ytterst snäv kaloribudget för att inte en skvätt bearnaisesås ska kunna rymmas.

Pretorian
2011-02-11, 20:07
Och det finns ju mängder med såser... alla är ju inte jättefeta (om det är det du är orloig för när det gäller såser)

Big Sleazy
2011-02-11, 20:11
Kycklinggryta med broccoli, paprika, morötter, lök, chili och lite annat + en buljongtärning och kryddor funkar prima. Hyfsat kalorisnålt och gott.

vrok
2011-02-11, 20:54
Ni som deffar och käkar kyckling hela tiden, äter ni den utan någon sås? eller hur löser ni det?
En skvätt vitt vin i stekpannan efter man fixat stekytan ordentligt.

hoog
2011-02-11, 22:26
Hur gör ni när ni känner att ni är en minut från att skita i deffen och bara vräka i sig godis? Är så jävla förbannad över att jag inte klarar en vecka ens utan jag får tanken " choklad och lösviktsgodis till en film ikväll" och när den tanken sätts igång så slutar det alltid med att den fullföljs. 2-3 månader gick det leva på fluff men det funkar inte längre när man är sugen. Helvete. Några tips?

Big Sleazy
2011-02-11, 22:31
Hur gör ni när ni känner att ni är en minut från att skita i deffen och bara vräka i sig godis? Är så jävla förbannad över att jag inte klarar en vecka ens utan jag får tanken " choklad och lösviktsgodis till en film ikväll" och när den tanken sätts igång så slutar det alltid med att den fullföljs. 2-3 månader gick det leva på fluff men det funkar inte längre när man är sugen. Helvete. Några tips?

Härda ut. Det släpper oftast efter 2 veckor. Nästan. Det är vanan du vill bryta så att byta ut skräpet mot något nyttigt är visserligen bra men kommer inte att bryta din dåliga vana. Sedan så kan du ju alltid tillåta dig själv att ligga på kaloribalans 1 dag/vecka. Skaffa dig en buffert på typ 1000 kcal som du sedan kan fylla med vad du vill.

Först bör du dock försöka lära dig att man kan ha mysigt även utan skit. :)

hoog
2011-02-11, 22:40
Härda ut. Det släpper oftast efter 2 veckor. Nästan. Det är vanan du vill bryta så att byta ut skräpet mot något nyttigt är visserligen bra men kommer inte att bryta din dåliga vana. Sedan så kan du ju alltid tillåta dig själv att ligga på kaloribalans 1 dag/vecka. Skaffa dig en buffert på typ 1000 kcal som du sedan kan fylla med vad du vill.

Först bör du dock försöka lära dig att man kan ha mysigt även utan skit. :)

A men älskar verkligen godis + någon serie efter en jobbig dag. Vad äter du när du känner att det är nära stop? Jobbigt när man vet att det bara är att gå 5 min och köpa godis och njuta framför tvn ist för att längta till att det ska bli morgon så man kan äta frukost, a du förstår. Gör väll kanske en protein fluff till..

Crocker
2011-02-11, 22:46
A men älskar verkligen godis + någon serie efter en jobbig dag. Vad äter du när du känner att det är nära stop? Jobbigt när man vet att det bara är att gå 5 min och köpa godis och njuta framför tvn ist för att längta till att det ska bli morgon så man kan äta frukost, a du förstår. Gör väll kanske en protein fluff till..
Ät godis, en dag förstör inte.

hoog
2011-02-11, 22:49
Ät godis, en dag förstör inte.

Vet, dock var den dagen igår..Klarar aldrig helgerna. När jag jobbar brukar det gå fint men på helgen är man uppe en stund längre och då blir jag hungrigare. Motivationen är inte stark nog, och vet inte vad som kan göra den starkare. Tråkigt som fan att jag kunde klara månader med stenhård deff och nu inte ens en vecka.

Big Sleazy
2011-02-11, 22:55
A men älskar verkligen godis + någon serie efter en jobbig dag. Vad äter du när du känner att det är nära stop? Jobbigt när man vet att det bara är att gå 5 min och köpa godis och njuta framför tvn ist för att längta till att det ska bli morgon så man kan äta frukost, a du förstår. Gör väll kanske en protein fluff till..

Då är det lika bra att ta lite godis, annars kommer det bara sluta med att du äter massa annat och sen godiset ändå. Ett tips är att inte köpa så mycket, ofta brukar man slänga i sig allt nästan oavsett hur mkt man köper. 100-200g godis brukar ofta räcka för mig. Eller en B&J glass. :P

hoog
2011-02-11, 23:00
Då är det lika bra att ta lite godis, annars kommer det bara sluta med att du äter massa annat och sen godiset ändå. Ett tips är att inte köpa så mycket, ofta brukar man slänga i sig allt nästan oavsett hur mkt man köper. 100-200g godis brukar ofta räcka för mig. Eller en B&J glass. :P

Kul att få svar nu direkt när man sitter här sugen, tror det blir fluff ikväll. Är inte så äckligt sugen så jag vill sabba dagens konditionsträning. Sen när väl äter så äter man mängder, endast för att passa på. Och om jag ger med mig efter suget så kommer ju deffen gå åt helvete om jag börjar käka godis på helgerna, blir + - 0

Big Sleazy
2011-02-11, 23:04
Kul att få svar nu direkt när man sitter här sugen, tror det blir fluff ikväll. Är inte så äckligt sugen så jag vill sabba dagens konditionsträning. Sen när väl äter så äter man mängder, endast för att passa på. Och om jag ger med mig efter suget så kommer ju deffen gå åt helvete om jag börjar käka godis på helgerna, blir + - 0

Om du har problem att sluta äta när du väl ätit en skaplig mängd så kanske det bästa vore att pina igenom 2-3 veckor och sedan se hur det känns. Då kanske du kommer ha större möjligheter att bara äta lite godis när du är sugen och inte vräka i dig. Funkade för mig i alla fall. Kroppen vänjer sig rätt fort har jag märkt. :p

hoog
2011-02-11, 23:10
Om du har problem att sluta äta när du väl ätit en skaplig mängd så kanske det bästa vore att pina igenom 2-3 veckor och sedan se hur det känns. Då kanske du kommer ha större möjligheter att bara äta lite godis när du är sugen och inte vräka i dig. Funkade för mig i alla fall. Kroppen vänjer sig rätt fort har jag märkt. :p

Ska nog försöka det. Är svårt nu i vintertid att hålla sig sysselsätt, när man ändå sitter och degar, varför inte käka gött då med?

Ska ladda ner excel och försöka räkna ut mitt energi behov så jag kan äta lite mer, gissar jag äter alldeles för lite mat. Motivaitonen ligger på marken efter en vecka "Eh idag kan jag äta så kan jag äta nyttigt imorgon" så forstätter det så. Och mer sunkig ser man ut för varje dag som går, vattenfylld som satan.

För att få ut all vatten i ansiktet ska man äta så lite salt och kolhydrater som möjligt?

karlingen
2011-02-16, 13:47
Jag hittade det på Coop Xtra i frysdisken. Det går säkert att få tag i färskdisken men då kostar det nog mer.

pic or it never happend

Pretorian
2011-02-16, 15:21
Vänta... det kan ha varit ICA Stop i Täby... syraste matbutiken i Europa. Ska fota när jag kan.

jasonmago
2011-02-16, 15:43
Ska nog försöka det. Är svårt nu i vintertid att hålla sig sysselsätt, när man ändå sitter och degar, varför inte käka gött då med?

Ska ladda ner excel och försöka räkna ut mitt energi behov så jag kan äta lite mer, gissar jag äter alldeles för lite mat. Motivaitonen ligger på marken efter en vecka "Eh idag kan jag äta så kan jag äta nyttigt imorgon" så forstätter det så. Och mer sunkig ser man ut för varje dag som går, vattenfylld som satan.

För att få ut all vatten i ansiktet ska man äta så lite salt och kolhydrater som möjligt?

Jag är också en sucker för godis och sånt.. Men jag skapar mig en buffert under dagen... Eftersom jag typ äter enligt leangains (första målet 15:00 och sista 21:00) så ser jag till att mätta magen så mycket som mäjligt.. kan slänge i mig massa goda tomater eller något sånt för att fylla upp.. blir aldrig lika sugen när jag har mer mat i magen.. sen ser jag till att få i mig mina proteiner och minimera fettet.. kan lätt äta lite godis utan att stiga över mitt kaloriintag. Ännu lättare om man kört lite cardio på lördags förmiddagen innan polarna stiger upp ;)

WHITEFOLKS
2011-02-16, 15:49
Kul att få svar nu direkt när man sitter här sugen, tror det blir fluff ikväll. Är inte så äckligt sugen så jag vill sabba dagens konditionsträning. Sen när väl äter så äter man mängder, endast för att passa på. Och om jag ger med mig efter suget så kommer ju deffen gå åt helvete om jag börjar käka godis på helgerna, blir + - 0

Hur blir konditionsträningen sabbad av att du äter godis?

Magganyo
2011-09-01, 16:00
Ni som deffar och käkar kyckling hela tiden, äter ni den utan någon sås? eller hur löser ni det?

Fan skulle aldrig få i mig kött utan sås, och att käka sås under deff känns ju lite sisodär haha=)

Kvarg blandat med lite sweet chili sauce :-)

vicarious
2011-09-01, 19:39
Kvarg blandat med lite sweet chili sauce :-)

Härligt att du svarar på en 6 månader gammal fråga.

GainoMax
2011-09-01, 23:10
Gör fan inte som jag gjorde :P överkonsumerade kyckling och nu klarar jag inte av att äta det om jag inte grillar/wokar eller gör något annat liknande med den. Den går verkligen inte ner längre.

Haha :D men det bästa med kyckling är att det e så billigt, lättlagad, och perfekta näringsvärden.

Ätit fan 500-1000g om dagen i minst 2-3år nu varierar mellan ugn och steka äter de tort aldrig sås :P

Pansartax
2011-09-01, 23:54
Ni som deffar och käkar kyckling hela tiden, äter ni den utan någon sås? eller hur löser ni det?

Fan skulle aldrig få i mig kött utan sås, och att käka sås under deff känns ju lite sisodär haha=)

Drick vatten lite medans du äter bara så funkar det.

Everybody wanna be a bodybuilder, but don't nobody want to eat no cheap ass chicken!

Doctor Snuggles
2011-09-02, 02:37
En vassle till varje måltid?

Springer
2011-09-02, 08:20
A men älskar verkligen godis + någon serie efter en jobbig dag. Vad äter du när du känner att det är nära stop? Jobbigt när man vet att det bara är att gå 5 min och köpa godis och njuta framför tvn ist för att längta till att det ska bli morgon så man kan äta frukost, a du förstår. Gör väll kanske en protein fluff till..

Ge fan i frukosten då, "härda ut" fram till lunch och ät dig mätt på lite bättre grejer på kvällen istället.

vicarious
2011-09-02, 08:23
Alla ni som citerar inlägg i den här tråden, de inlägg ni citerar är över ett halvår gamla bara så ni vet :) Inte säkert den ni citerar svarar nu.

Jag fattar inte hur man kan bli trött på kyckling :D

Magganyo
2011-09-02, 16:03
Härligt att du svarar på en 6 månader gammal fråga.

Kan väl vara ett allmänt svar då :-). Såg efter jag hade postat att det var en gammal fråga. Tack för upplysningen dock.