handdator

Visa fullständig version : Risprotein, bra grejer?


Mangan1
2011-02-08, 10:29
Jag har länge sökt med ljus och lykta efter ett protein fritt från soja och sötningsmedel. Nu har jag hittat det svindyra Sunwarrior risprotein, ca 500:- för ett kilo. För mig är det värt det, om så bara för att undvika den demoniska sojaindustrin. :)

Men jag har dålig koll på risprotein, är det något att ha? Finns det några tydliga fördelar/nackdelar mot vassle/ägg/soja?

Sojaprotein sänker ju testot, är det samma med risprotein t.ex.?

vicarious
2011-02-08, 10:57
Risprotein torde inte vara fullvärdigt?

500kr/kg - holy cow. Verkligen värt det..? Kan du inte äta kött & fisk?

Vunnis
2011-02-08, 11:00
Jag har länge sökt med ljus och lykta efter ett protein fritt från soja och sötningsmedel. Nu har jag hittat det svindyra Sunwarrior risprotein, ca 500:- för ett kilo. För mig är det värt det, om så bara för att undvika den demoniska sojaindustrin. :)

Men jag har dålig koll på risprotein, är det något att ha? Finns det några tydliga fördelar/nackdelar mot vassle/ägg/soja?

Sojaprotein sänker ju testot, är det samma med risprotein t.ex.?

Det är nog inte fullvärdigt som tidigare nämnts och svindyrt. För det priset skulle du ju kunna äta riktigt fint kött istället och komma upp i samma proteinmängd.

Nitrometan
2011-02-08, 11:14
Jag har länge sökt med ljus och lykta efter ett protein fritt från soja och sötningsmedel.
Det finns vassleprotein med naturell smak. De brukar vara osötade. Och utan soja.

Mangan1
2011-02-08, 16:28
500kr/kg - holy cow. Verkligen värt det..? Kan du inte äta kött & fisk?

Absolut, pulvret är bara komplement långa dagar på jobbet och dylikt.

Det finns vassleprotein med naturell smak. De brukar vara osötade. Och utan soja.

Med soja menar jag sojalecitin och hittar du ett vassle utan sötningsmedel och sojalecitin, då köper jag det direkt! Inte lätthittat direkt... :thumbup:

JimmyJoe
2011-02-09, 09:18
Inte fullvärdigt men det är ju ändå protein liksom. Dock dyrt. Fast det vet du nog redan.

Tjockiz
2011-02-09, 14:04
Det finns vassleprotein med naturell smak. De brukar vara osötade. Och utan soja.

Länk? Protein med naturell smak brukar innehålla sojalecitin.

Sverker
2011-02-09, 18:45
Kolozzeums egna vassleprotein innehåller inte sojalecitin:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166
Sötningsmedlet är aspartam och mängderna i ett proteinpulver är fullt acceptabla, enligt mig;)

Mangan1
2011-02-09, 19:37
Är det bara priset som gör att tillverkarna håller kvar vid sojalecitinet eller finns det andra fördelar gentemot solroslecitin. Solroslecitinet skall ju tydligen ge betydligt bättre smak, till den grad att sötningsmedel inte behövs.

Sverker
2011-02-09, 19:41
Det finns smaklöst:D sojalecitin. Det går inte att tillverka ett margarin med något som smakar starkt och otrevligt.

Varför är ni så intresserade av solroslecitin ? Ni lär inte hitta, eller ha råd med proteinpulver med solroslecitin från kallpressad olja.

Kischen
2011-02-09, 19:45
Köpa naturell eaa eller bcaa istället?

Mangan1
2011-02-09, 23:04
Varför är ni så intresserade av solroslecitin ? Ni lär inte hitta, eller ha råd med proteinpulver med solroslecitin från kallpressad olja.

Om man googlar hittar man snabbt internationella sajter som har proteinpulver med solroslecitin för under tio dollar (= 67 SEK) för 450gram, så särskilt dyrt är det ju inte. Problemet är väl att hitta en svensk tillverkare, eller en svensk leverantör.

Jag köper kallpressad olivolja, för jag gillar inte tanken på att man använt bensin (hexan) i produktionen av ett livsmedel. På samma sätt gillar jag tanken på ett mekaniskt tvättat lecitin i mitt kosttillskott.

bb X
2011-02-09, 23:40
Varför är folk så rädda för sötningsmedel? Trams..

MeekGeek
2011-02-10, 07:30
Varför är folk så rädda för sötningsmedel? Trams..

Sötningsmedel är mångt och mycket en bluff. :) Titta på Sorbitol t ex, det innehåller fler kalorier per grad sötma, än vanligt socker. Andra sockeralkoholer kan vara bättre, men är fortfarande oftast mer energirika än fruktsocker sett till hur mycket de sötar (Xylitol t ex).

Förvisso snällare mot tänderna och längre GL, men kanske inte vad man förväntar sig när man äter "sockerfritt".

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_alcohol

Eddie Vedder
2011-02-10, 08:19
Varför är folk så rädda för sötningsmedel? Trams..

Nej det är inte trams, visst kan man tycka att det finns en överdriven skrämselpropagande utifrån vad vi tror oss veta idag men trams är att ta i. En gång i tiden var det trams att rökning är skadligt och trams att inte åderlåtning är teh shit.

Mangan1
2011-02-11, 17:38
Risprotein torde inte vara fullvärdigt?

Vad innebär det att det inte är fullvärdigt? :Virro

King Grub
2011-02-11, 17:40
Att det inte innehåller tillräckligt av en eller flera essentiella aminsyror. Bara animaliska proteiner (och sojaprotein) är fullvärdiga. Proteiner från andra vegetabiliska källor måste kombineras med andra proteiner för att det skall finnas tillräckligt av alla essentiella aminsyror.

Sverker
2011-02-11, 18:11
Risproteinet kompletteras lämpligast med kyckling;)
Kött, fisk, mjölk, sojabönor, linser fungerar bra det också.

Risprotein innehåller inte alls lika mycket grenade aminosyror som vassle och sedan är det svagt på lysinet.

Mangan1
2011-02-13, 10:51
Så här ska en innehållsförteckning se ut: Ultrafiltration Micellar casein (sunflower lecithin)

Produkten heter Heliogen Casein, och är precis vad det låter som. Ett kaseinpulver utan sojalecitinet. Problemet är att den säljs i staterna med allt vad frakt och tull heter. Tycker det är helt galet att det inte skall gå att hitta en sådan produkt här i Svedala. Tillverkare, kom igen!

agazza
2011-02-13, 11:17
Vad är det för fel på tillverkningsprocessen av kvarg och mjölk?

För kg priset på pulvret du nämnde så rekommenderar jag dig en hönsodling, då får du ägg och kyckling från djur som antagligen får ett alldeles för pampigt liv.

Mangan1
2011-02-13, 11:22
Ledsen för missförståndet, innehållsförteckningen i min förra post var ett kaseinpulver för ca 100 spänn kilot. Helt fritt från soja dessutom. Men eftersom det inte finns att tillgå i detta land så är det ju risprotein och dylikt som gäller om man inte vill befatta sig med sojan.

Sverker
2011-02-13, 11:22
Bra att det finns alternativ till sojaallergikerna.

Men Kolozzeum erbjuder, vad jag kan läsa, kasein utan lecitin. Enligt sidan är det enbart chokladsmaken som innrehåller lecitin.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=221

Mangan1
2011-02-13, 11:23
Asch, jag han inte editera min post innan sverker han före. Glömde nämna att jag letar efter något utan soja och sötningsmedel. :)

Mangan1
2011-02-24, 18:09
Jag har hittat ett proteinpulver som är såväl fritt från sötningsmedel som sojalecitin. Det heter Only Whey och finns t.ex. på engelska amazon. Frakten är ju inte billig, så för ett paket på 750g hamnar jag på 400:- jämnt. Kan ju dock vara något för dem, som mig, som vill undvika sojan och sötningsmedlet.

z_bumbi
2011-02-24, 18:25
Jag har kört rent kasein i större förpackningar, det erbjudandet finns inte längre kvar men kolla med någon tillverkare/återförsäljare om de kan skaffa fram protein som är oblandat. Köper du lite större mängder i taget så kanske det går att få det lönsamt och då kan de plocka hem några säckar.

Mangan1
2011-02-28, 19:48
Jag har kikat lite på bättre hälsas vassleprotein, men blir inte klok på det.

Saxar: "Vassleprotein EKO, 1kg

Här får du ekologisk vassleprotein med nyttig rå obehandlad ekologisk kakao med Björksocker.
Finns även som neutral utan några tillsatser alls.

VASSLE PROTEIN är ett välsmakande, fullvärdigt proteintillskott med alla viktiga aminosyror i bra balans. Vassleprotein har bland de bästa aminosyramönstren för människor.

Denna vassle är mikrofiltrerad och innehåller bara spårämnen av laktos."

Blir inte klok på innehålls/näringsdeklarationen. Enligt tillverkaren innehåller produkten med neutral smak vassle, inget annat, men näringsdeklarationen ser skum ut.

Saxar igen: "Innehåll per 100 gram

Neutral
Protein: 60 gram
Fett: 5 gram
Kolhydrater: 25 gram"

Min fråga: vart kommer alla kolhydrater ifrån? Någon som vet något om den här produkten, kan det vara något att ha?

Sheogorath
2011-02-28, 20:16
Jag har kikat lite på bättre hälsas vassleprotein, men blir inte klok på det.

Saxar: "Vassleprotein EKO, 1kg

Här får du ekologisk vassleprotein med nyttig rå obehandlad ekologisk kakao med Björksocker.
Finns även som neutral utan några tillsatser alls.

VASSLE PROTEIN är ett välsmakande, fullvärdigt proteintillskott med alla viktiga aminosyror i bra balans. Vassleprotein har bland de bästa aminosyramönstren för människor.

Denna vassle är mikrofiltrerad och innehåller bara spårämnen av laktos."

Blir inte klok på innehålls/näringsdeklarationen. Enligt tillverkaren innehåller produkten med neutral smak vassle, inget annat, men näringsdeklarationen ser skum ut.

Saxar igen: "Innehåll per 100 gram

Neutral
Protein: 60 gram
Fett: 5 gram
Kolhydrater: 25 gram"

Min fråga: vart kommer alla kolhydrater ifrån? Någon som vet något om den här produkten, kan det vara något att ha?

"Björksocker" är ett finurligt sätt att skriva "xylitol". Inge bra med kemi-klingande namn när man ska lansera en produkt som natuuuuuuuuurlig (Tm). Xylitol är en slags kolhydrat som tillhör ämnesklassen sockeralkoholer.

Mangan1
2011-02-28, 20:34
Ja, fast näringdeklarationen gäller produkten med neutral smak, alltså utan björksocker och kakao. Enligt tillverkaren är det bara vassle i, så vart kommer 25% kolhydrater ifrån?:naughty:

Sheogorath
2011-02-28, 20:38
Ja, fast näringdeklarationen gäller produkten med neutral smak, alltså utan björksocker och kakao. Enligt tillverkaren är det bara vassle i, så vart kommer 25% kolhydrater ifrån?:naughty:

Ingen aning. Felmärkning eller så är det något fuffens. Kanske att de tillsatt laktas innan filteringen för att ombilda laktosen till glukos. Kan för lite om den här typen av processing för att veta om glukosen kan stanna kvar efter en filtrering.

Yoelsan
2011-03-01, 23:30
Tänkte bara flika in en snabbis..

Är du intresserad av Sunwarriors risprotein så kan det vara rätt klyftigt att beställa det från staterna (Deras egna hemsida). Då kommer du ner i 300kr/kilot förutsatt att du beställer trepack, och slipper tull!

Mangan1
2011-03-02, 08:58
Tänkte bara flika in en snabbis..

Är du intresserad av Sunwarriors risprotein så kan det vara rätt klyftigt att beställa det från staterna (Deras egna hemsida). Då kommer du ner i 300kr/kilot förutsatt att du beställer trepack, och slipper tull!

Man tackar för tipset! :)

Juxta
2011-03-02, 11:44
Jag kör 1/3 Brown Rice protein: *såg att länkar till andra butiker undanbeds*
och 2/3 Pea Protein: *såg att länkar till andra butiker undanbeds*

Bra priser enligt mig plus en hyffsad proteinprofil med blandningen.

Skitväder
2013-02-18, 22:36
500 kr för ett kilo? det kanske var längesedan, Men nu ser hittar jag en hemsida som säljer 900g ris protein för 250Kr

Innehåll per 100 g
384 kcal
81g protein
5,3g Fett
6,3G Kolhydrater

Skitväder
2013-02-19, 10:22
500 kr för ett kilo? det kanske var längesedan, Men nu ser hittar jag en hemsida som säljer 900g ris protein för 250Kr

Innehåll per 100 g
384 kcal
81g protein
5,3g Fett
6,3G Kolhydrater

Dåligt med svar tycker jag*popcorn*

z_bumbi
2013-02-19, 10:24
Vad var frågan?

Dreas
2013-02-19, 10:56
Sötningsfritt EAA tycker jag var det smidigaste och bästa svaret.

Billigare än alternativen och mindre krångel. Synd att smaklökarna får sätta livet till.

LillisJ
2013-02-19, 13:44
Första butiken och länken jag kollade i.

Ingredienser Body Science Whey 100%, Naturell:
Korsflödesfiltrerat vassleprotein (bestående av beta-laktoglobulin, glykomakro-peptid, alfa-laktalbumin, serum-albumin, immunoglobulin G, laktoferrin,glycin)
Fri från aromämnen och sötningsmedel.

Edit: Fasiken, såg inte att det var en bumpad tråd. *screwy*