handdator

Visa fullständig version : Kosthållning vid extrem träning, fortfarande inte deffad.


nakmuay
2011-02-08, 04:08
Hej!
Har ett problem som jag inte trodde jag skulle ha här nere i thailand, det är så att jag tränar Muaythai och fightas här nere i bangkok.
Ser tex folk som går från halvfeta soffliggare till rippade på 3 veckor av denna träning.
Har nu hållt igång sen början av december strikt, utan märkbar skillnad.

Tränings schemat ser ut såhär 6 dagar i veckan.
Vaknar, tränar på tom mage
0800 8-10km jogging i hyfsat lungnt tempo.
sedan 1,5 till 2 timmar träning, mitsronder, bagwork, situps, lätt styrketräning, clinch, sparring.

Efter träning äter jag i regel.
Yougurt och en banan direkt efter
30 min senare portion med kyckling cashewnötter ris och 3 ägg och grönsaker
lite frukt från fruktståndet som efterrätt.

Går sendan hem och vilar eller sover ca 2-3 timmar, lite kolhydrater före träning youhurt och nötter mixat.

kl 16
2km löpning
Sparring mits clinch i högt tempo, hård träning eftermiddag.
2km löpning igen
avslutas med situps och styrkeövningar.

Följt av en middag med kött, grönsaker och försöker ligga lite lågt på kolhydraterna när jag går och lägger mig vid 10 och äter sista måltiden vid 1930.
6 dagar i veckan, med i regel ett missat träningspass varje vecka.

Problemet jag har är att jag fortfarande har kvar fett på kroppen,
Borde inte vara möjligt med en såndär träning.
Ser inte otränad ut men är absolut inte deffad. Har inte tappat speciellt mycket sedan jag gick från fyra 1,5 timmars pass i veckan hemma.
till 12 3 timmars pass..

Vart är felet i min diet som gör att jag inte kan gå ner på low bodyfat?
Kan inte äta mindre än sådär, då ligger jag i feber på 2 dagar.
Äter vitaminer men inga proteintillskott eller sånt.
Slinker ner en chokladbit då och då ,ibland nån thai wiskey shot på lördagkväll.. men inget allvarligt.

Mitt första inlägg. Sry om det är slarvigt skrivet.. men jag börjar bli lite frustrerad på detta :D
Hoppas på tips
Mvh Andreas

Beelz
2011-02-08, 09:18
Antagligen får du dig mer kalorier än vad du tror... Nolla allt som är tomma kalorier sen räkna ut ditt energibehov anpassa dig sedan därefter och komtillbaka efter en månad :)

Människor har en förmåga att glömma bort upp till 30% av kalorierna de stoppar i sig ;)

christofer79
2011-02-08, 09:53
Vi alla är olika, sen finns en hel del saker på apoteken i Thailand som dom andras kanske kör på. Jämför dig inte med andra.
När man kör så hårt stressar man kroppen, o kan då sänka sin ämnesomsättning om man oxå samtidigt svälter sig själv (unbderskott på kcal) Ät så att du höjer din ämnesomsättning istället.. Kolydratskälla från hela korn, rotfrukter, bönor, viss frukt, grönsaker. Mycket protein 3gper kg /vikt. Mycket fleromättade fetter mm, träna upp muskulatur, ju mer muskler destu högre ämnesomsättning. Finns böcker att läsa om hur du bäst kan höja din ämnesomsättning.

J.V
2011-02-08, 10:16
Så för att gå ner i vikt ska han äta mer? Lysande.

Kanske testa skippa yoghurt och banan direkt efter passet eftersom att du ändå verkar äta ris, kyckling n stuff så pass snabbt efter. Minska/stryka cashewnötterna till lunch/middg och stryka dom helt i din yoghurt/nöt-drink före nästa pass.

vicarious
2011-02-08, 10:59
Så för att gå ner i vikt ska han äta mer? Lysande.



googla refeed.

Eddie Vedder
2011-02-08, 11:03
Cashewnötter utan koll på mängd, "lite frukt som efterrätt", en whiskey och en shot då och då, en och annan chokladbit låter som en kost där du rent allmänt inte riktigt håller så bra koll.

Det är inte svårt att äta mycket av god mat och jag tror helt enkelt du underskattar intaget en aning. DU behöver naturligtvis äta mycket men testa att faktiskt anteckna det du får i dig så ska du se att bara det gör skillnad.

mikaelj
2011-02-08, 11:22
googla refeed.

Killen svälter inte.

Squidh
2011-02-08, 11:26
Tänk på att alla såser kan innehålla en hel del kcal också. Om jag minns rätt så innehåller pad thaisåsen man köper på Tesco uppemot 30 g socker och en hel del fett per 100 g. Ihop med nudlar så kan en stor portion pad thai dra iväg rejält. Jag spenderade hösten nere på Tiger Muay Thai (1 sep - 20 dec) och jag märkte att jag inte heller gick ner nånting fastän jag inte tyckte att jag åt speciellt mycket och gick på samma träningsschema som du. Efter att ha köpt en vattenkokare och börjat laga mer mat på rummet så gick det neråt för mej.

Ägg, tonfisk och grillad kyckling är billigt på Tesco till exempel.

EDIT: Har gymmet någon restaurang som du har sponsoravtal med eller fixar du käk själv?

J.V
2011-02-08, 12:21
googla refeed.Tror du verkligen han är undernärd/svälter?

nakmuay
2011-02-08, 14:36
svälter verkligen inte, har prövat "frossa" och äta som vissa på gymmet gör, dvs istället för en tallrik mat som jag äter så trycker dom i sig 3x så mycket ris och kött som jag, friterat och inte friterat.

Både på dagtid och efter träning innan läggdax.. går inte upp i vikt av det heller, men går inte ner.
Blir däremot en hel del mycke slöare av att äta så.

Kan det vara så att jag genetiskt inte kan gå ner mer? utan dömd att se ut som en som har "var i bra form före semester" looken?
:P
Tackar för era spekulationer, seriösa och mindre seriösa..

eiri
2011-02-08, 14:42
skaffa en matvåg och börja räkna kalorier

Apos78
2011-02-08, 14:57
svälter verkligen inte, har prövat "frossa" och äta som vissa på gymmet gör, dvs istället för en tallrik mat som jag äter så trycker dom i sig 3x så mycket ris och kött som jag, friterat och inte friterat.

Både på dagtid och efter träning innan läggdax.. går inte upp i vikt av det heller, men går inte ner.
Blir däremot en hel del mycke slöare av att äta så.

Kan det vara så att jag genetiskt inte kan gå ner mer? utan dömd att se ut som en som har "var i bra form före semester" looken?
:P
Tackar för era spekulationer, seriösa och mindre seriösa..

Genetiskt sett kan du såklart gå ner i vikt. Men du lever inte samma liv som de du jämför dig med och kanske kan det vara här skillnaderna finns. Skulle du räkna och se så kommer du, i och med att vikten står stilla, märka att du får i dig mer än du tror.

christofer79
2011-02-08, 15:18
Tror du verkligen han är undernärd/svälter?

Vi säger att din basala metabolism ink. temp o aktivitetnivå är 3100kcal per dygn. Du äter 2600kcal under hela dagen. Då är du ju på svältnivå, eller vad ska man kalla det för undernärd kanske?

Detta händer vid övergödning och svält.

Overfeeding
Calories Up
Protein Up
Carbs/fat (energy) Up
Insulin Up
Total testosterone Up or no change
Free testosterone Up
GH Up
IGF-1 Up
Thyroid Up
Catecholamines Down
Cortisol Down
Leptin Up
Ghrelin Down
Cellular energy state Up
Protein synthesis Up
Bodyfat levels Up
Muscle mass Up
Net effect Body is systemically anabolic

Underfeeding
Calories Down
Protein No change or Up
Carbs/fat (energy) Down
Insulin Down
Total testosterone Down
Free testosterone Down
GH Up
IGF-1 Down
Thyroid Down
Catecholamines Up
Cortisol Up
Leptin Down
Ghrelin Up
Cellular energy state Down
Protein synthesis Down
Bodyfat levels Down
Muscle mass Down
Body is systemically catabolic


[Lyle Mcdonald- The ultimate diet]

mikaelj
2011-02-08, 15:22
Vi säger att din basala metabolism ink. temp o aktivitetnivå är 3100kcal per dygn. Du äter 2600kcal under hela dagen. Då är du ju på svältnivå, eller vad ska man kalla det för undernärd kanske?

Nej och nej. Gör om, gör rätt.

Han äter för mycket mat.

King Grub
2011-02-08, 15:39
Vi säger att din basala metabolism ink. temp o aktivitetnivå är 3100kcal per dygn. Du äter 2600kcal under hela dagen. Då är du ju på svältnivå,

Ha ha jomensvisst. Ett energiunderskott på 500 kcal svält?

stevebc
2011-02-08, 15:41
Vi alla är olika, sen finns en hel del saker på apoteken i Thailand som dom andras kanske kör på. Jämför dig inte med andra.
När man kör så hårt stressar man kroppen, o kan då sänka sin ämnesomsättning om man oxå samtidigt svälter sig själv (unbderskott på kcal) Ät så att du höjer din ämnesomsättning istället.. Kolydratskälla från hela korn, rotfrukter, bönor, viss frukt, grönsaker. Mycket protein 3gper kg /vikt. Mycket fleromättade fetter mm, träna upp muskulatur, ju mer muskler destu högre ämnesomsättning. Finns böcker att läsa om hur du bäst kan höja din ämnesomsättning.Så jävla olika är vi inte att man kan äta sig mindre. Kanske stark peppar då.

King Grub
2011-02-08, 15:42
Och 1 kilo muskler kostar 13 kcal per dygn. Inget som kan avgöra några viktförändringar.

Apos78
2011-02-08, 15:43
Vi säger att din basala metabolism ink. temp o aktivitetnivå är 3100kcal per dygn. Du äter 2600kcal under hela dagen. Då är du ju på svältnivå, eller vad ska man kalla det för undernärd kanske?



Starvation is the result of a severe or total lack of nutrients needed for the maintenance of life.


http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/starvation


Ett underskott på 500 kcal kvalificerar inte.

Eddie Vedder
2011-02-08, 16:30
500 kcal är ju inom normalspannet var vad helt vanliga viktstabila och "icke-kaloriräknande" människor uppnår från dag till dag. 500 kcal för lite här, 600 för lite där, en fyllekväll med snacks och fyllekäk där (med typ 1500 kcal överskott) och så vidare.

christofer79
2011-02-08, 22:39
http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/starvation


Ett underskott på 500 kcal kvalificerar inte.

Definition svält kanske inte var rätt uttryck då, men vad kallas det då när du ligger på ett underskott av kcal ett tag då? Kroppen befinner sig ju inte i balans precis om du ligger på underskott ett tag.

mikaelj
2011-02-08, 22:42
Definition svält kanske inte var rätt uttryck då, men vad kallas det då när du ligger på ett underskott av kcal ett tag då?

Deff?

*badum-tsch*

J.V
2011-02-08, 22:44
Deff?

*badum-tsch*http://janeheller.mlblogs.com/man.applauds.gif

Fru_Flisa
2011-02-08, 22:46
Förstår inte riktigt varför du strävar åt lågkolhydratkost när när du tränar på det viset du gör. Hellre skulle jag om jag var du dra ner på nötter, friterat och shots.