handdator

Visa fullständig version : rationalisering av tränings schema


kaffekopp
2011-02-08, 00:30
tjennare, det verkar ju mer eller mindre tradition att en av dom första tio posterna man gör här ska vara en be-om-hjälp-med-schema tråd så jag kan ju inte vara sämre själv :)

Kan börja med lite info, har tränat ca 2 månader än så länge, har inte direkt hållt på med mycket sport/träning/rörelse dom senaste 7-8 åren.

är 25 år, ca 92-94 kilo fet, 2.02 meter lång.

Problemet jag har, är att när jag kommer hem och har tagit mig ner till gymmet har jag knappt tid att göra klart mitt pass, har vart tvungen att avbryta 2-3 ggr för att dom stänger. finns tyvärr heller ingen möjlighet att gå på morgonen.

Jag brukar köra ett helkropp pass på söndag, tisdag och torsdag, gymmet jag går till är väll mest inriktat till folk som bara vill springa på lite band och inte direkt lyfta något, så det finns inga fria vikter (förutom hantlar upp till 12kg *gah!*) så det mesta får göras i diverse maskiner.

Mitt pass brukar se ut något i stil med detta:

Bänk press maskin: 5x5 (PB på 62.5kg igår! :D)
Sittandes rodd: 5x5
"pec dec" maskin: 4x10 (försöker hitta ett bra alternativ till denna, då jag läste på träningslära.se att det skulle vara en onödig eller t.om farlig övning?)
Cable crunches: 4x max
Cable curls: 4x10
Shoulder press: 4x8
Leg press 4x10
lower back extensions: 4x8
Triceps pushdowns (i kabel maskin): 4x10
Övre rygg maskin: 4x8 (denna maskinen: http://www.technogym.com/media/immagini/065_239_upperback_diago_big.jpg)
Inside rotator cuff: 4x8
Outside rotator cuff: 4x8

brukar även köra lats pulls i kabel maskin då det känns som jag inte kommer åt ryggen ordentligt, men detta beror lite på hur mycket folk som är i gymmet, har som sagt kass med tid och vill inte stå o vänta i 10-15 min :/

Mitt gymmande är helt drivet av få fänga. Det enda målet är att få en ligga med damer kropp så att säga. har iofs alltid velat kunna bänka mer än min kroppsvikt så det är väll ett del mål det också, vem säger att man inte kan göra båda? :).

För tillfället ligger jag på kanske 200cal överskott på tränings dagar och ett underskott på 650 dom andra dagarna, men andra ord försöker jag bromsa och gasa samtidigt, vill ha muskler samtidigt som jag har ganska mycket fett som ska bort.

Jag brukar få i mig mellan 250-300g protein per dag, och jag kör efter en förslappad version av IF, har aldrig gillat frukost så det passar mig bra, men pga jobbet kan jag inte ha lunch vid samma tidpunkt varje dag, så ibland blir det 14 timmars fasta andra dagar upp mot 18.

Angående kost tillskott så har jag en vän som har lagt ner sitt gymmande nyligen på grund av diverse anledningar så har fått ett par olika saker från karln.

jag äter:
Creatin
Protein shakes (föredrar vanlig mat, men har inte riktigt vant mig vid mängderna än, försökte ge mig på 750gram kalkon igår, tog mig ett par timmar men ner gick skiten! :))
BCAA före/efter gymmet
HMB, kör med detta då jag fick intrycket av att det gav bra effekt på speciellt nybörjare och ben musklerna (stork ben numero uno) tvivlesammt om jag kommer köpa mer när det tar slut dock.

Fick även en burk jack3d vilket faktiskt funkade bra, har vart ett par dagar då man sitter och nästan halvsover på gymmet efter en lång dag, en halv skopa brukar räcka för mig dock.

shit ser att jag spåra ut lite, men jag hoppas det finns tillräckligt med info för att ge er en inblick på hur jag tränar osv.

Någon som har nån ide hur man kan göra så det går lite snabbare på gymmet? någon övning man kan kasta ut utan att få ångest?

som sagt är jag för det mesta här för fåfängans skull så tränar på att få volym på musklerna, men har även lagt in ett par 5x5 övningar (BP t.ex) då jag inte skulle klaga över lite mer styrka.

slickerthanmost
2011-02-08, 00:36
Kör du hela kroppen alla pass eller läste jag för snabbt??

kaffekopp
2011-02-08, 00:39
kör alla övnigar jag listade varje pass, glömde leg extensions + vad press som jag brukar köra medans jag väntar på andra maskiner osv !

slickerthanmost
2011-02-08, 00:59
verkar ju obvious men kan du inte tänka dig att stycka upp muskelgrupper på olika pass? 3 pass/muskelgrupp/vecka verkar mycket att hinna med..

kaffekopp
2011-02-08, 01:21
anlednigen till att jag kör tre helkropps pass var att jag kolla in något scehma (tror det var stronglift 5x5 eller dylikt) där dom körde helkropp 3ggr i veckan, men pga att det inte finns stänger osv på gymmet så började jag byta ut basövningar mot 2-3 andra övningar som skulle täcka samma muskler, och tillslut så hamnade jag på schemat åvan.

har funderat lite på att dela upp det, men trivs ganska bra med helpassen, gillar att komma hem och känna mig mör från topp till tå... men det verkar som jag kanske får tänka om

Starlight
2011-02-08, 01:51
Säga vad man vill om basövningsfixeringen på detta forum, men jag tycker helt klart att du ska börja på ett gym där de har skivstänger. Blir så mycket lallande och svårt att få progression när man kör med maskiner.
Tror faktiskt inte det finns nån grov person som inte tränat tunga basövningar med skivstång/hantlar.

Helkroppspass 3 gånger i veckan funkar utmärkt i form av exempelvis Stronglifts 5x5, eller Reg Parks Beginner Routine ( http://xtort.net/reg-parks-beginner-routine/ )

kaffekopp
2011-02-08, 10:45
jo givetvis finns det anledningar till att basovningarna ar populara och jag skulle hallre kort dom om jag kunde, men den narmaste gymmet med stanger ar nastan en timma bort, och slutar relativt sent pa jobbet sa skulle aldrig hinna dit i tid.

Har en flytt planerad efter sommarn, sa man far vall hoppas man hamnar i ett battre omrade da, men tills dess far jag leva med detta