handdator

Visa fullständig version : Träning för person med trasigt knä


IronBug
2011-02-07, 20:05
Personen ifråga är i 50-årsåldern och gjorde illa knät för ett par år sedan. 3 operationer senare så är det fortfarande inte bra, utan gör ont vid promenader i >5min. Detta har gjort att vikten har ökat med ett 10tal kilo. LCHF-diet har körts senaste året vilket resulterade i en liten viktnedgång som sedan stannade av och ledde till viktuppgång. Att energi in > energi ut, är självklart. Men nu behöver jag hjälp med tips och råd för att vända denna trenden.

Simning + överkroppsträning + ev mindre energi in, är det jag tänker på. Någon som vet var man kan få tag i en armcykel? Tänkte att det kan fungera som cardio.

Andra tips?

Tolkia
2011-02-07, 21:33
Vattengympa har jag hört många säga fungerar. Hur fungerar andra konditionsmaskiner som crosstrainer, cykel (eftersom du frågar efter armcykel antar jag att det inte är ett alternativ, men i alla fall)?

Hur har det sett ut med rehab av knät? Efter tre operationer borde man rimligtvis ha haft en bra sjukgymnastkontakt, men tyvärr är det ju inte alltid så.

IronBug
2011-02-07, 22:12
Vattengympa har jag hört många säga fungerar. Hur fungerar andra konditionsmaskiner som crosstrainer, cykel (eftersom du frågar efter armcykel antar jag att det inte är ett alternativ, men i alla fall)?

Hur har det sett ut med rehab av knät? Efter tre operationer borde man rimligtvis ha haft en bra sjukgymnastkontakt, men tyvärr är det ju inte alltid så.

Tyvärr funkar inte andra konditionsmaskiner.

Har haft kontakt med sjukgymnast i 2år och försökt rehaba sig, men har inte hjälpt. Mycket tilltro sattes till senaste operationen, men det verkar som att den misslyckades med...

Ninjamicke
2011-02-08, 00:39
Vet inte vad som har hänt med ditt knä, men vanlig träningscykel i medeltempo är bra för knäskador generellt.

LoveMachine
2011-02-08, 02:14
Vad det gäller simning så är det relativt skonsamt för kroppen. Dock så skulle jag vara försiktig med bröstsim. Jag hade tidigare på grund av övervikt och kampsportsträning en del problem med höger knä. Löpning funkade dåligt för knät och jag började därför med simning. Problemet för mig var att bensparken man gör i bröstsim gjorde mitt knä sämre. Det kanske är ytterst personligt men för mig gav det någon konstig vridning och fick ibland rejält ont efter att ha simmat. Jag ser nu på internet att det finns tydligen något som heter swimmer's knee. Crawl var däremot inget problem för mig annat än att jag suger på att crawla. Så var försiktig och se hur det känns.

Tolkia
2011-02-08, 07:16
Våtväst kan ju också vara någt att testa (sjukt tråkigt, dock). Det finns även träningsprogram för allmän "styrketräning" i bassäng; kanske kan man googla fram något, men annars har den här boken ett: http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Motions--och-idrottsskador-och-deras-rehabilitering/35/

Oavsett vad man väljer/vad som funkar, så kommer det efter så lång frånvaro och så många ingrepp att vara typ asviktigt att gå VÄLDIGT långsamt fram. Mycket långsammare än vad som känns rimligt om man är van att träna sedan tidigare.

Termy
2011-02-08, 07:59
Vilken slags knäskada och vilka operationer handlar det om?

IronBug
2011-02-08, 11:22
Ska tillägga att det inte är mig själv det rör, utan en familjemedlem. Kan därför inte svara exakt på vilka operationer som gjorts. Knäet gick ur led och vid den akuta operationen gjordes eventuella misstag så läkningen drabbades. Det är väl detta som ligger till grund för fortsatta problem antar jag.

Våtväst var intressant, tack Tolkia.

Har ni några tillskott som är att rekommendera? Omega3, Cissus, ev ALA funderar jag på.

Ninjamicke
2011-02-08, 12:38
Nu vet jag inte vilken skada det handlar om, men om det rör sig om broskskador finns ett receptfritt tillskott på apoteket som heter Glukosamin som skall bättra på brosklagringen.

Det är dock oklart och dåligt forskat om i vilken utsträckning det hjälper, äter dock själv glucosamin.

ediyy
2011-02-08, 17:16
Beror på också hur mycket personen i sig kan belasta knät.

Skulle själv säga att man skulle köra rörelseövningar. Har några som jag fick efter min korsbandsoperation.

Kan bifoga en bild här om du vill?

logo
2011-02-20, 20:51
Köp Klarin aktiv.
Sen skulle jag rekomendera kinesio-tejp för att stabilisera knäleden.
Arbeta upp musklerna runt knä genom att simma.