handdator

Visa fullständig version : Djup frontböj kontra knäböj


Barca
2011-02-07, 19:27
Jag upplever att jag har mycket lättare att gå ner djupt när jag frontböjer jämfört med knäböj, har det någon logisk förklaring eller är det bara min upplevelse?

Jag kommer lika djupt med båda övningar, men med knäböjen får jag "anstränga" mig mer för att komma ner djupt medans det i frontböjen sker "automatiskt"

Och en eventuell följdfråga:

Om det nu har en förklaring, vilken muskel är det då som jag behöver bli mer rörlig i för att gå lika djupt i knäböj som i frontböj?

Pjotor
2011-02-07, 19:54
I frontböj hjälper inte lårens baksidor och röven till lika mycket, eftersom du måste stå mer upprätt. Lårens framsidor hjälper till i högre grad istället.

Om du satsar på mer rörlighet i lårens baksidor och röven så kommer du att komma ner lättare.

Barca
2011-02-08, 00:02
I frontböj hjälper inte lårens baksidor och röven till lika mycket, eftersom du måste stå mer upprätt. Lårens framsidor hjälper till i högre grad istället.

Om du satsar på mer rörlighet i lårens baksidor och röven så kommer du att komma ner lättare.

Tack för svar!

Kan dock spinna vidare när jag ändå är igång

Har en tendens att få ont i ländryggen av frontböj, alltså under träningens gång vilket gör att jag ofta kör knäböj istället.

Vad är det då som är problemet? Frontböjarna är alltid på lättare vikter än knäböjen, men det är alltid då jag får ont i ryggen, borde väl vara tvärtom?

Jag tänkte om det hade något samband med djupet?

KaptenKrok
2011-02-08, 00:19
Kanske rör sig ländryggen i nederläget på frontböjen. Filma när du böjer så ser du. Rörelse i ländryggen när den belastas är av ondo.

Arf Pingvin
2011-02-08, 00:22
Du är förmodligen stel baksida lår. När du frontböjer kommer du djupt men håller inte neutralt rak ryggrad allra längst ner i länden.

Apjavel
2011-02-08, 09:00
Tack för svar!

Kan dock spinna vidare när jag ändå är igång

Har en tendens att få ont i ländryggen av frontböj, alltså under träningens gång vilket gör att jag ofta kör knäböj istället.

Vad är det då som är problemet? Frontböjarna är alltid på lättare vikter än knäböjen, men det är alltid då jag får ont i ryggen, borde väl vara tvärtom?

Jag tänkte om det hade något samband med djupet?

Om du inte har ett ordentligt buktryck så blir belastningen ganska hård på ländryggen när du kör frontböj.

Barca
2011-02-08, 12:13
Kanske rör sig ländryggen i nederläget på frontböjen. Filma när du böjer så ser du. Rörelse i ländryggen när den belastas är av ondo.

Kan nog vara så, även om jag själv inte tror det men kanske får filma för att vara helt säker!

Tack

Barca
2011-02-08, 12:13
Om du inte har ett ordentligt buktryck så blir belastningen ganska hård på ländryggen när du kör frontböj.

Good point, ska tänka det!

Barca
2011-02-08, 12:15
Du är förmodligen stel baksida lår. När du frontböjer kommer du djupt men håller inte neutralt rak ryggrad allra längst ner i länden.

Är nog beredd att hålla med dig, vet att jag tidigare har varit väldigt stel i baksida lår, men har å andra sidan tränat upp rörligheten där ganska ordentligt (stretch dagligen i ungefär ett år)

Kanske får ligga i ännu mer o stretcha 2 ggr per dag

Tack för allas svar!

Bluesparv
2011-02-08, 13:19
Är nog beredd att hålla med dig, vet att jag tidigare har varit väldigt stel i baksida lår, men har å andra sidan tränat upp rörligheten där ganska ordentligt (stretch dagligen i ungefär ett år)

Kanske får ligga i ännu mer o stretcha 2 ggr per dag

Tack för allas svar!

Värm upp med (väldigt) lätta goodmornings. Det hjälper iaf min rörlighet i baksida lår.

Barca
2011-02-08, 19:24
Värm upp med (väldigt) lätta goodmornings. Det hjälper iaf min rörlighet i baksida lår.

Bra ide, antar att du menar precis innan jag ska böja?