handdator

Visa fullständig version : Högg till i ljumsken


Wirre
2011-02-07, 16:40
Jag har fått lite problem med min högra ljumske, det var för tre dagar sedan då jag spelade innebandy. Jag gjorde lite lätt uppvärmning och sprang ett par varv innan vi började, efter ca 15-20 minuter så högg det till i ljumsken. Det var när jag sprang i hög fart och antagligen när jag sköt ifrån eller precis började sakta av, kommer inte ihåg exakt då jag la mest fokus på ljumsken då.

Det gör ont när jag går men det blir bättre och bättre och idag känns det ganska okej. Anledningen till tråden är att jag igår kände en liten avlång knöl nån cm ut på låret, när jag trycker på den så smärtar det och det är därifrån smärtan kommer när jag går.


Frågan är om det är något man bör uppsöka läkare för eller bara vila, det blir ju bättre och bättre. Det är mest knölen jag är lite orolig för?

logo
2011-02-20, 21:01
Mycket värme skulle jag rekommendera.

Ego
2011-02-20, 21:22
Jag har fått lite problem med min högra ljumske, det var för tre dagar sedan då jag spelade innebandy. Jag gjorde lite lätt uppvärmning och sprang ett par varv innan vi började, efter ca 15-20 minuter så högg det till i ljumsken. Det var när jag sprang i hög fart och antagligen när jag sköt ifrån eller precis började sakta av, kommer inte ihåg exakt då jag la mest fokus på ljumsken då.

Det gör ont när jag går men det blir bättre och bättre och idag känns det ganska okej. Anledningen till tråden är att jag igår kände en liten avlång knöl nån cm ut på låret, när jag trycker på den så smärtar det och det är därifrån smärtan kommer när jag går.


Frågan är om det är något man bör uppsöka läkare för eller bara vila, det blir ju bättre och bättre. Det är mest knölen jag är lite orolig för?

Markera lokalisationen av smärtpunkten på en bild.

Wirre
2011-02-24, 12:05
Lite sent men har fixat en bild nu, som jag pekar så sitter knölen nån cm ut mot låret.
Var på vårdcentralen men dom visste inte vad det var, dom trodde inte det var en lymfkörtel för de brukade sitta högre upp. En sjukgymnast som kom och klämde lite gav bara rådet att stretcha lite och vänta några veckor för att se om den försvann.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/ljumsken-754.jpg

Wirre
2011-02-24, 16:06
Den förra bilden verkar vara fellänkad.

nytt försök:
http://www.ladda-upp.com/bilder/49030/ljumske

muffe85
2011-02-25, 12:39
Du har med stor sannolikhet fått en ruptur i Adductor Longus (muskelbristning i ljumsken).
Om så är fallet är det viktigt med adekvat rehabilitering för att inte uteckla kroniskt smärttillstånd i ljumsken.
Även om det är Adductor Magnus som rupturen sitter (mindre sannolikt) så är det samma rehabiliteringsplan.

Behandlingsplan:
- Initialt PRICE (kompression, kyla, vila, etc)
Så snart smärtan tillåter ska du börja utföra aktiva rörelser med lljumskarna. (långsam progression).
- efter 3-4 dagar påbörja försiktig aktiv styrketräning följt av försiktiga töjningar (ej smärta). Undvik övningar/rörelser som involverar ljumsken i stor grad. Gång är oftast helt ok. Undvik smärta dock.
- När du fått tillbaka stor del av rörligheten och styrkan (lika i båda benen) kan man öka belastningen.
- Vid fullgod rörlighet och styrka kan man återgå till normalt idrottsutövande.

Det kan ta ett par veckor beroende på hur allvarlig rupturen är.

Referens: Bahr, R., & Maehlum, S. (2008). Förebygga behandla rehabilitera IDROTTSKADOR - En illustrerad guide.

Wirre
2011-02-26, 23:08
tack, känner inte av nått alls i ljumsken nu. Var egentligen bara dagen efter jag det kändes. Jag kör lite innebandy nu och stretchar ordentligt.