handdator

Visa fullständig version : Dosering av proteinpulver


Ponitus
2011-02-07, 16:20
Hallåhallå,
Köpte mig kolozzeums proteinpulver och märkte att doseringen där är typ hälften av vad jag tog med mitt förra pulver. Saken är den att jag behöver få i mig rätt mycket proteinpulver för jag får inte i mig så mycket via mat.
Är det några problem om jag tar "dubbla doser"? Tar proteinpulver 3 gånger om dagen.

kjell33
2011-02-07, 16:22
Dosera så att du får i dig ca 30g protein/tillfälle.

z_bumbi
2011-02-07, 17:16
Det går att dubbla mängden om du tycker det behövs. Det kan vara smart att ta det tillsammans med mat om du inte redan gör det för att få mest nytta av det men vill du bara generellt höja intaget så spelar det mindre roll.

lanzal
2011-02-07, 17:28
Bumbi!

Varför ska man käka det i samband med mat helst?

z_bumbi
2011-02-07, 17:34
Bumbi!

Varför ska man käka det i samband med mat helst?

Ska man stoppa i sig 50-60 g vassle på en gång så oxideras kanske onödigt mycket till energi och man får också ett ganska högt insulinsvar. Gör man det bara en gång per dag t ex i samband med träningen så är det inget jag skulle reagera på men ska man göra det tre gånger per dag så tycker jag kanske man bör mildra den effekten.

vicarious
2011-02-07, 17:44
Ska man stoppa i sig 50-60 g vassle på en gång så oxideras kanske onödigt mycket till energi och man får också ett ganska högt insulinsvar. Gör man det bara en gång per dag t ex i samband med träningen så är det inget jag skulle reagera på men ska man göra det tre gånger per dag så tycker jag kanske man bör mildra den effekten.

Samt att man riskerar att tarmen inte hinner med att ta upp en sån stor mängd vassle på en gång. Max 25-30g pulver per tillfälle är vettigt för att undvika den risken.

Eddie Vedder
2011-02-07, 17:46
man får också ett ganska högt insulinsvar.

Fast det blir väl lika högt av vasslen och dessutom ytterligare från maten? 50 gram vassle ger väl mindre insulinfrisättning än 50 gram vassle plus en ostmacka?

Erkserks
2011-02-07, 17:46
Dosera så att du får i dig ca 30g protein/tillfälle.

Det går att dubbla mängden om du tycker det behövs. Det kan vara smart att ta det tillsammans med mat om du inte redan gör det för att få mest nytta av det men vill du bara generellt höja intaget så spelar det mindre roll.

Asså, vilka dumma tips. Tarmens upptag av vassleprotein är begränsat, finns ingen anledning att ta mer än 20 gram / tillfälle. Enda gången man kan ta mer är om man kombinerar det med mat isåfall. Kan hänvisa till King Grub:

Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.
Det gäller vassleprotein, inte mat i allmänhet. Vassle går inte att få i stora mängder från naturlig, obehandlad föda.

Ska man stoppa i sig 50-60 g vassle på en gång så oxideras kanske onödigt mycket till energi och man får också ett ganska högt insulinsvar. Gör man det bara en gång per dag t ex i samband med träningen så är det inget jag skulle reagera på men ska man göra det tre gånger per dag så tycker jag kanske man bör mildra den effekten.

Nej, tarmens enzymer kommer inte ens kunna bryta ner 50-60 g på ett tillfälle och en hel del kommer att följa med avföringen ut samt gasproduktion p.g.a. bakterier i tarmen. Även om du stoppar i dig tillräckligt lite för att allt ska tas upp så kommer det mesta oxidera, det gör det alltid.

Ponitus
2011-02-07, 19:10
Får tacka så mycket för bra svar.
Mycket bra forum detta!

thebandit
2011-02-07, 22:30
Nej, tarmens enzymer kommer inte ens kunna bryta ner 50-60 g på ett tillfälle och en hel del kommer att följa med avföringen ut samt gasproduktion p.g.a. bakterier i tarmen. Även om du stoppar i dig tillräckligt lite för att allt ska tas upp så kommer det mesta oxidera, det gör det alltid.

Kcal in vs kcal ut gäller alltså inte längre. Man bajsar ut proteinet. Coolt.

Lawgivah
2011-02-07, 22:53
Kcal in vs kcal ut gäller alltså inte längre. Man bajsar ut proteinet. Coolt.

va?

Bauer
2011-02-07, 23:27
Kcal in vs kcal ut gäller alltså inte längre. Man bajsar ut proteinet. Coolt.

bajs = ut :)

StNicholaus
2011-02-08, 06:00
Kcal in vs kcal ut gäller alltså inte längre. Man bajsar ut proteinet. Coolt.

Ni läser vad som sägs på samma sätt som fan läser bibeln, käre Bandit.
Vasslet oxideras fortsatt till energi (d.v.s. kcal).

King Grub
2011-02-08, 09:46
Ni läser vad som sägs på samma sätt som fan läser bibeln, käre Bandit.
Vasslet oxideras fortsatt till energi (d.v.s. kcal).

När det gäller stora intag av vassle för sig är det dock inte oxidation av proteinet som är problemet, utan just att tarmen inte hinner med och proteinet hamnar i toaletten i stället.

Exakt var den gränsen går och hur individuell den är är inte känt, men mer än runt 20 gram vassleprotein per tillfälle, om det handlar om en proteindrink och inget annat, lär det inte finnas mycket vits med.