handdator

Visa fullständig version : Glutenfritt


jaaaaag
2011-02-07, 15:08
Hej kolo!

Jag vill ändra om min kost till att bli helt glutenfri, anledningen till det är att jag har den kroniska tarmsjukdomen ulcerös kolit och vill testa att forma om min kost och se om det har någon positiv verkan på tarmen.

Känner en kille som även han har ulcerös kolit som har börjat käka glutenfritt och det mår han jättebra av och hans tarm med.

Det finns inget som får mig att må så dåligt som jag gör av den här sjukdomen så alla knep som finns att ta till vill jag testa.

Jag började på en diet nu den 24 januari, klassisk deff-diet med en hel del gluten så som i pasta, havregryn, rågflingor, knäckebröd m.m. Innan dieten levde jag på i stort sätt skräpmat, med mycket små mängder gluten egentligen jämfört med nu.

Kost som i folkmun klassas som mycket hälsosam verkar inte vara det för min tarm.

Sen jag började dieten har jag märkt en försämring i tarmen. Det behöver inte alls bero på gluten men som sagt, värt att testa.
Då jag går på diet är det mycket lätt att köra enkelspårigt och utesluta gluten HELT.

Jag har lite problem med att googla mig fram till vad som innehåller och vad som inte innehåller gluten på internet, skulle vara jättetacksam för hjälp här på brädan och även på bra produkter att ersätta de livsmedel som jag tar bort med. Någon med riktig glutenintollerans får väldigt gärna svara här.

Min kost just nu baseras på:

Nötkött, Nötfärs, Kycklingfilé, Proteinpulver (vassle och kasein) (?), Aminosyror, Sojamjölk light, Pasta, Knäckebröd, Havregryn, Frukt, Grönsaker, Omega3, Olivolja, Ägg, Rågflingor, Potatis, Riskakor, Skinka, Kalkon.

Jag har markerat det med rött som jag tror innehåller gluten, rätt?
Något mer livsmedel bland de som jag har skrivit upp som innehåller gluten som jag borde undvika?
Jag har satt ett frågetecken efter proteinpulver, hur är det med det egentligen? Glutenfritt eller inte? Beror säkert på vilket pulver, har just nu double pro, whey-100 och myofusion.

Vad kan jag ersätta de livsmedel med som jag markerat rött? Finns det bra glutenfria utbud på random stor livsmedelsaffär? Tror jag sett hela hyllor fulla ibland.

Finns något alternativ till gröt?
Istället för pasta kommer jag att välja potatis, den är ju i alla fall enkel.

Är väldigt, väldigt, väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i den här frågan.


Mvh

forslund
2011-02-07, 15:29
Var försiktig med allt som baseras på mjöl på ett eller annat sätt.
Tänker speciellt på riskakorna. Vet inte alls om de innehåller mjöl men kan vara värt att kolla upp.
Det finns även glutenfritt mjöl om du vill baka eget, göra pannkakor etc.

Väldigt mycket lösgodis innehåller också gluten.

Det finns glutenfria utbud på nästan alla livsmedelsaffärer normalstorlek.
Både pasta, knäckebröd, mjukt bröd och havregryn finns i stort utbud. Mycket finns fryst för glutenfritt bröd tenderar att bli torrt fort.
Flingor finns det flera vanliga märken som är glutenfria, t ex coops corn flakes (men inte t ex Kellogs).

Färdig risgrynsgröt är inga problem heller.

forslund
2011-02-07, 15:33
Här finns för övrigt två bra guider:

Vad kan jag äta?

http://www.celiaki.se/jag-ar/glutenintolerant/Vilken-mat-kan-jag-ata-vid-celiaki/Vad-kan-jag-ata/

Vad kan jag inte äta?

http://www.celiaki.se/jag-ar/glutenintolerant/Vilken-mat-kan-jag-ata-vid-celiaki/Vad-kan-jag-ata/Innehaller-gluten/

mikaelj
2011-02-07, 15:56
Om du har känslig mage kanske du inte mår bra av kasein heller?

Jag hade fokuserat på kött, ägg, ost, fisk, grönsaker, rotsaker och t ex sötpotatis.

Tom Warrior
2011-02-07, 16:09
Äter du inte vanligt ris? Ersatt alla mjöl/vetebaserade kolhydrater med ris/linser/bönor.

jaaaaag
2011-02-07, 16:25
Var försiktig med allt som baseras på mjöl på ett eller annat sätt.
Tänker speciellt på riskakorna. Vet inte alls om de innehåller mjöl men kan vara värt att kolla upp.
Det finns även glutenfritt mjöl om du vill baka eget, göra pannkakor etc.

Väldigt mycket lösgodis innehåller också gluten.

Det finns glutenfria utbud på nästan alla livsmedelsaffärer normalstorlek.
Både pasta, knäckebröd, mjukt bröd och havregryn finns i stort utbud. Mycket finns fryst för glutenfritt bröd tenderar att bli torrt fort.
Flingor finns det flera vanliga märken som är glutenfria, t ex coops corn flakes (men inte t ex Kellogs).

Färdig risgrynsgröt är inga problem heller.

Riskakorna består av enbart "ekologiskt odlat råris" så de ska vara OK att käka. Kommer bara hålla mig till de livsmedel som jag räknade upp ovan under nästan resten av året så är inte aktuellt med lösgodis och bröd etc.

Tack så mycket för svar och länkar!!

Om du har känslig mage kanske du inte mår bra av kasein heller?

Jag hade fokuserat på kött, ägg, ost, fisk, grönsaker, rotsaker och t ex sötpotatis.

Har inte ens tänkt på långt, mycket laktos i kasein?
Hur är det med vassle? gluten och laktos i det med?

Äter du inte vanligt ris? Ersatt alla mjöl/vetebaserade kolhydrater med ris/linser/bönor.

Jo det skulle jag kunna äta men aldrig varit glad för ris, väljer att använda potatis istället!

Nu har jag varit och handlat, fick med mig laktos- och glutenfria knäckebröd, rena havregryn som ska vara glutenfria och potatis. Det enda som jag tvivlar på nu är mitt kasein och vassle, byta ut eller ha kvar? Vad kan vara ett vettigt substitut i sådana fall?
Tråkigt att byta ut då det är det godaste som jag får just nu, men jag gör vad som för detta.

Är mest nyfiken över om myofusion skulle kunna funka eller inte.

jaaaaag
2011-02-07, 16:32
Whey-100 är ren vassle och ska ej innehålla någon gluten, den verkar jag kunna fortsätta med. Väldigt låg laktoshalt dessutom.

Kan skippa double pro'n i fortsättningen och se om det sker någon förändring.

Myofusion är frågan om jag ska börja använda dock... beställde en burk i förrigår så det är surt om jag ej kan använda den alls. Innehåller kasein, ägg och vassle, vet ej hur mycket kasein det handlar om. Använde den innan dieten i höstas när tarmen mådde hur bra som helst så det ska nog ej vara några problem.

Eddie Vedder
2011-02-07, 16:41
Har inte ens tänkt på långt, mycket laktos i kasein?
Hur är det med vassle? gluten och laktos i det med?

Det har inte med laktos att göra. Man kan vara känslig mot kasein i sig, alltså proteinet. Helt oberoende av eventuell laktos. Alla som har bekymmer med mjölkprodukter är inte laktosintoleranta.

jaaaaag
2011-02-07, 16:47
Det har inte med laktos att göra. Man kan vara känslig mot kasein i sig, alltså proteinet. Helt oberoende av eventuell laktos. Alla som har bekymmer med mjölkprodukter är inte laktosintoleranta.

Ok, då vet jag det.
Jag är dock laktosintollerant dessutom om det nu spelar någon roll.
Men jag ska testa att ta bort det rena kaseinet ifrån menyn.

hejhopp79
2011-02-07, 16:53
Är du även laktosintolerant, borde du nog köra på whey-isolat, eller skippa mjölkbaserade proteinpulver helt. Testa dig fram

Sedan är det som nämnts så att du kan vara känslig mot kaseinet också. En allergi kommer sällan ensam och är du redan laktos- och glutenintolerant, gissar jag att mjölkprodukter inte är helt opti för dig faktiskt.

Återigen, testa dig fram.

Eddie Vedder
2011-02-07, 16:54
Men jag ska testa att ta bort det rena kaseinet ifrån menyn.

Nej varför då?

Du vet ju inte om det är ett bekymmer eller ej. Ska du plocka bort allting som vissa kan få magbesvär av kan du inte äta ett dugg. Behåll kaseinet och se om det blir bra. Ju mindre förändringar desto lättare att hitta felet.

hejhopp79
2011-02-07, 17:08
Ju mindre förändringar desto lättare att hitta felet.

Bra riktlinje att gå efter, när man kör en elimineringsdiet.

Brickhead
2011-02-07, 17:12
Rekomenderar att inte köpa färdigt glutenfritt bröd på stora mataffärer, dom är urtråkiga och ofta väldigt torra. Däremot finns det en del bra knäckebröd!

Havregrynförpackningar finns det speciella som är 100% havregryn (tror jag) gemfört med vanligt där det kan finnas andra sädesslag i.

Är själv glutenintolerant.

WHITEFOLKS
2011-02-07, 17:14
Skulle rekommendera att inte köpa de glutenfria produkterna öht. Håll dig till det som är naturligt glutenfritt.

jaaaaag
2011-02-07, 17:15
Nej varför då?

Du vet ju inte om det är ett bekymmer eller ej. Ska du plocka bort allting som vissa kan få magbesvär av kan du inte äta ett dugg. Behåll kaseinet och se om det blir bra. Ju mindre förändringar desto lättare att hitta felet.

Ja det är det smartaste egentligen.
Anledningen till att jag vill få bort allt som det är vanligt att folk får magproblem av är att jag har en känsla av att jag är på väg mot ett skov. Att då få bort det som kan påverka tarmen negativt på en gång kan göra att jag slipper skovet.
Det kan ju vara så att det är något helt annat i min kost som skapar problemen för mig, eller avsaknaden av något. Det vet jag ju inte.

Provar att ha kvar kaserinet någon kväll till då? hehe velig.

jaaaaag
2011-02-07, 17:16
Rekomenderar att inte köpa färdigt glutenfritt bröd på stora mataffärer, dom är urtråkiga och ofta väldigt torra. Däremot finns det en del bra knäckebröd!

Havregrynförpackningar finns det speciella som är 100% havregryn (tror jag) gemfört med vanligt där det kan finnas andra sädesslag i.

Är själv glutenintolerant.

Nä, blir inget bröd. Har redan smakat knäckebrödet som jag köpte och det var gott! Wasas laktos- och glutenfria.

jaaaaag
2011-02-07, 17:16
Skulle rekommendera att inte köpa de glutenfria produkterna öht. Håll dig till det som är naturligt glutenfritt.

Av vilken anledning?
Det enda som jag skulle vilja använda mig av är glutenfria havregryn och glutenfritt knäckebröd.

Eddie Vedder
2011-02-07, 17:18
Det kan ju vara så att det är något helt annat i min kost som skapar problemen för mig, eller avsaknaden av något. Det vet jag ju inte.

Ja det är ju hela min poäng. Hur ska du kunna hitta den faktorn om du ändrar 10 saker? Tror man sig vara känslig mot a men samtidigt även plockar bort b, c, d och e kan man ju inte utvärdera resultatet av att utesluta a.

jaaaaag
2011-02-07, 17:23
Ja det är ju hela min poäng. Hur ska du kunna hitta den faktorn om du ändrar 10 saker? Tror man sig vara känslig mot a men samtidigt även plockar bort b, c, d och e kan man ju inte utvärdera resultatet av att utesluta a.

Nä, jag förstår det.
Men när det handlar om skov så har jag inte speciellt lång tid att utvärdera vad som är problemet, vilket kan ta lång tid om jag kan ta bort en vara åt gången. Att hitta faktorn som gör att jag blir dålig är såklart viktig, men jag slipper hellre ett skov och tar bort flera produkter, än att testa att ta bort en produkt åt gången och ändå åka på att bli sjuk.

Om glutenfritt överlag kan hjälpa mig att få en friskare, lugnare tarm, så lever jag gärna helt utan gluten.

Sen är det svårt, för när jag började dieten så uteslöt jag ju mycket mer ur kosten än vad jag la till, kanske är det avsaknaden av något livsmedel som ger mig problemen.

Det enda mönsret som jag kan se just nu utifrån förändringen i kosten är just att jag käkar mer gluten nu än vad jag gjorde innan. Jag kan vara helt fel ute.

Eddie Vedder
2011-02-07, 17:25
Om du misstänker glutenintolerans är det bästa att undersöka det hos sjukvården utan att förändra kosten före.

jaaaaag
2011-02-07, 17:29
Om du misstänker glutenintolerans är det bästa att undersöka det hos sjukvården utan att förändra kosten före.

Jag kommer berätta om mina förändringar i kosten för min läkare, ska prata med henne imorgon.
Det enda som mina läkare som jag har haft i samband med sjukdomen har sagt till mig vad gäller kosten när det gäller ulcerös kolit är att man inte vet vad som påverkar tarmen negativt samt positivt när det kommer till vad man stoppar i sig. Jag har aldrig fått några riktlinjer, bara tipset att testa mig fram.
Får se vad hon säger imorgon.

WHITEFOLKS
2011-02-07, 17:31
Av vilken anledning?
Det enda som jag skulle vilja använda mig av är glutenfria havregryn och glutenfritt knäckebröd.

Mest för att det är dyrt men de brukar ju även vara rätt tråkiga i smak osv. Sen är det ju även rätt smidigt att vänja sig vid att inte använda sånt då man inte upplever lika mycket begränsning om man inte kan få tillgång till de, t.ex. vid resa utomlands eller så.

Men om du vill och har ekonomin för det så är det klart du "kan" använda de :)

jaaaaag
2011-02-07, 17:33
Mest för att det är dyrt men de brukar ju även vara rätt tråkiga i smak osv. Sen är det ju även rätt smidigt att vänja sig vid att inte använda sånt då man inte upplever lika mycket begränsning om man inte kan få tillgång till de, t.ex. vid resa utomlands eller så.

Men om du vill och har ekonomin för det så är det klart du "kan" använda de :)

Ok, ja det kostade ju lite extra.
Just knäckebröd och havre funkar, jag tänka mig att bröd och liknande inte smakar lika bra.

WHITEFOLKS
2011-02-07, 17:35
Ok, ja det kostade ju lite extra.
Just knäckebröd och havre funkar, jag tänka mig att bröd och liknande inte smakar lika bra.

Havren är ju vanlig havre som bara odlats på "säkra åkrar" osv.

Jag läste någonstans att de hade testat vanlig havre och testen hade visat att även vanlig havre (odlad på åkrar som inte var "säkra" då) fick under de gränsvärden som finns för att få kallas glutenfritt.

Den glutenfria havren ska ju vara säkrare så klart.

forslund
2011-02-07, 17:46
Själva grejen med att köpa garanterat glutenfri havregryn är att man vill vara säker. Man vill inte chansa. Det är värt de extra kronorna, enligt mig.

MeekGeek
2011-02-07, 17:49
Vanlig havre får innehålla upp till 5% andra grödor.

hejhopp79
2011-02-07, 18:00
Kom ihåg att det kan ta ett tag förrän du ser förändringar. Kör utan vad det nu är, i 7-10 dagar och se hur du mår.

Vanliga blodprov visar inte heller alltid allergier och överkänslighetsreaktioner förekommer frekvent utan att man får utslag på allergi vid ett test. Jag vet rätt många som har problem med mjölk; de blir uppsvällda och dåliga i magen men får inte utslag på allergi för vare sig mjölkprotein eller laktos. Det fick jag även veta på vårdcentralen när jag gjorde ett blodtest för allergi senast.

Ett IgG (immunoglobin G)-test kan även vara på sin plats, förutom det vanliga blodprovet IgE.

jaaaaag
2011-02-07, 18:47
Tack för alla svar!

hejhopp79: Ja, jag kommer köra på detta som du säger ett litet tag och sedan se om jag märker någon förändring. Tack för tipsen.

DGARD
2011-02-08, 08:18
Har själv ulcerös kolit och jag har märkt att jag kan äta typ allt så länge det inte är stora mängder. Även om jag äter för mycket av "bra" mat så blir jag kass. Är varken laktosintolerant eller glutenintolerant men mår ändå bäst genom att minimera dessa.

Kan tipsa om Hirsflingor som du kan koka gröt på. Hirsgröt med banan till frukost har alltid fungerat väldigt bra för mig. (Tar lite tid o vänja sig vid smaken bara).

Sen finns det ett "fiber pulver" som heter Lunelax som du kan laborera lite med. Be din läkare skriva ut det.

Provade protec och ett annat kasein pulver men det funkar inte alls för mig. Blir kass i kistan och får andedräkt som jag det går inte o beskriva.

Lycka till och ta det lugnt med förändringarna.

jaaaaag
2011-02-09, 19:54
Tack för ditt svar.

Jag köpte glutenfria fiberflingor att ha som frukost nu vissa dagar, smakar bra och funkar bra hitills men dyra är dom.

Hitills har det kännts skitbra med att köra glutenfritt, verkligen, aldrig vänt så här snabbt från att vara kass till att bli bätte någonsin förr. Jag kommer fortsätta.

machine gun
2011-02-09, 20:36
Havren är ju vanlig havre som bara odlats på "säkra åkrar" osv.

Jag läste någonstans att de hade testat vanlig havre och testen hade visat att även vanlig havre (odlad på åkrar som inte var "säkra" då) fick under de gränsvärden som finns för att få kallas glutenfritt.

Den glutenfria havren ska ju vara säkrare så klart.

Det var även flera sorter som hamnade långt över gränsvärdena för glutenfritt och man såg även stora variationer inom samma märke mellan olika bäst före-datum. Vill man vara säker på att havren är glutenfri, är det ren havre som gäller.

machine gun
2011-02-09, 20:41
Tack för ditt svar.

Jag köpte glutenfria fiberflingor att ha som frukost nu vissa dagar, smakar bra och funkar bra hitills men dyra är dom.

Hitills har det kännts skitbra med att köra glutenfritt, verkligen, aldrig vänt så här snabbt från att vara kass till att bli bätte någonsin förr. Jag kommer fortsätta.

Jag vet att du har en diagnos med Ulcerös colit, men har du någonsin testats för celiaki? (glutenintolerans) Man tar i första steget bara ett blodprov, där man kollar transglutaminasantikroppar och skulle det ge utslag, tar man en biopsi. Men alltså bara ett enkelt blodprov till att börja med.

Celiaki och ulcerös colit är båda autoimmuna sjukdomar och har koppling till samma gen, så det är inte helt ovanligt med dubbeldiagnos.

Anledningen till att jag frågar är för att om man har en celiaki och utesluter gluten ur kosten, kommer blodproven att visa negativt och då missar man diagnosen. Alltså är det inte bra att utesluta innan man tagit själva testet.

Har du däremot redan testat dig och fått ett negativt svar, så kan du ju laborera bäst du vill. Många med känslig mage mår bättre utan gluten, trots att de inte har celiaki.

jaaaaag
2011-02-09, 21:20
Jag vet att du har en diagnos med Ulcerös colit, men har du någonsin testats för celiaki? (glutenintolerans) Man tar i första steget bara ett blodprov, där man kollar transglutaminasantikroppar och skulle det ge utslag, tar man en biopsi. Men alltså bara ett enkelt blodprov till att börja med.

Celiaki och ulcerös colit är båda autoimmuna sjukdomar och har koppling till samma gen, så det är inte helt ovanligt med dubbeldiagnos.

Anledningen till att jag frågar är för att om man har en celiaki och utesluter gluten ur kosten, kommer blodproven att visa negativt och då missar man diagnosen. Alltså är det inte bra att utesluta innan man tagit själva testet.

Har du däremot redan testat dig och fått ett negativt svar, så kan du ju laborera bäst du vill. Många med känslig mage mår bättre utan gluten, trots att de inte har celiaki.

Nä, jag har aldrig testat mig för glutenintolerans.
Ok, hade ingen aning om de båda var autoimmuna sjukdomar, bra att veta!

Jag bara satt och var smått desperat efter att ändra om i kosten då jag märkte en klar negativ förändring på min tarms tillstånd när jag bytade till dietmaten. Så jag tänkte att jag skulle testa på det efter att jag hade snackat med två av mina vänner som valt att utesluta kost med gluten i. Den ena av dom har ulcerös kolit och han har märkt en jäkligt positiv skillnad sedan han började utesluta gluten.

Jag har aldrig tänkt på det här innan, annars hade jag lika bra kunnat testa mig för det då jag gick på regelbundna blodprov när jag medicinerades med azatioprin.

Har bara gjort väldigt små ändringar i mitt dietschema och det är
pasta mot potatis
knäckebröd mot glutenfritt knäckebröd
och glutenfria flingor till frukost vissa dagar
vanliga havregryn mot glutenfria

Finns det någon fara med att utesluta gluten ur kosten även om det skulle vara så att jag ej är intollerant mot det? Läst att man ska vara noga med att få i sig fibrer, men det har jag inga problem med för tillfället. För om jag nu mår bra av det här så kommer jag ej börja käka gluten igen och riskera att få problem med tarmen igen bara för testet.

Tack för ditt svar.

forslund
2011-02-09, 21:28
Finns det någon fara med att utesluta gluten ur kosten även om det skulle vara så att jag ej är intollerant mot det?

Nej. Men det ger inte ett korrekt resultat om du sedan testar dig mot glutenintolerans, som machine gun redan sagt.

jaaaaag
2011-02-09, 21:38
Nej. Men det ger inte ett korrekt resultat om du sedan testar dig mot glutenintolerans, som machine gun redan sagt.

Ja men om jag märker 100% skillnad efter bytet till kost utan gluten, så räcker det för mig tills vidare.

forslund
2011-02-09, 21:49
Absolut, men i framtiden kan det ju vara bra att veta om man är glutenintolerant eller inte.

Det är ju väldigt många bakverk och maträtter som går bort om man blir bortbjuden, vanliga pizzor, ofta kebabkött tyvärr osv. som man kanske inte tänker på som kan orsaka problem.

jaaaaag
2011-02-09, 22:08
Absolut, men i framtiden kan det ju vara bra att veta om man är glutenintolerant eller inte.

Det är ju väldigt många bakverk och maträtter som går bort om man blir bortbjuden, vanliga pizzor, ofta kebabkött tyvärr osv. som man kanske inte tänker på som kan orsaka problem.

Ja, det är klart. Men om det visar sig att glutenfri kost funkar super för mig så kommer det ändå heta att jag är glutenintollerant. Självklart bra att ha på papper och veta på riktigt, men om det här funkar går jag ej tillbaka.

Ja det är en massa gott som faller bort det vet jag, men jag hade levt resten av mitt liv på papper om det inneburit en frisk tarm för mig.

jaaaaag
2011-02-13, 09:13
Nä, jag blev kass ändå.
Kommer börja äta gluten igen och be om att få ett riktigt test på om jag är glutenintollerant när jag pratar med min läkare i veckan.

hejhopp79
2011-02-13, 11:34
Hur är det med mjölkprodukter och din mage

Dricker du kaffe? Supplementerar du med omega-3? Några pollenallergier?