handdator

Visa fullständig version : Diabetes + Gainer Pro + Vip-X. Behöver hjälp nu!


j0hanb
2011-02-07, 14:42
Tjena.
Är 22 nu och har haft diabetes sen jag var 7.
Började träna förra veckan och skaffade Gainer Pro och Vip-X.
Tar 1,5 skopa Vip-X, alltså matskedsmått, 30-45 min före träning och 2 dl Gainer Pro direkt efter träningen.
Har tagit blodsocker efter träningen, och om det legat på normal nivå har jag tagit 7-8 enheter.
Men sen är det jättehögt, ofta över 20. Dom 7-8 enheterna har jag tagit för att kompensera Proteinpulvret, men nu funderar jag på att ta en spruta i samband med att jag tar Vip-X innan.
Men samtidigt vill jag inte ta för mkt innan jag tränar med risk för lågt blodsocker och känning under träningen.
Vill heller inte vara utan dessa tillskott eftersom jag vill få ut max av min träning.
Så nån som varit i samma läge och vet hur jag ska göra?

King Grub
2011-02-07, 14:44
Låt bli gainern och köp ett proteinpulver utan kolhydrat i stället. Ät mer vanlig mat för att komma upp i samma kalorimängd.

j0hanb
2011-02-07, 14:56
Låt bli gainern och köp ett proteinpulver utan kolhydrat i stället. Ät mer vanlig mat för att komma upp i samma kalorimängd.


Okej. Och hur gör jag med insulin i samband med träning?

Lillleif
2011-02-07, 15:09
Okej. Och hur gör jag med insulin i samband med träning?

Det ska du fråga din läkare, inte personer på ett internetforum.

FrökenAmanda
2011-02-07, 15:29
Det ska du fråga din läkare, inte personer på ett internetforum.

Ja. Men generellt kan jag säga att det är många som behöver minska insulindosen innan passet och äta mer före och efter träningen. Och då kan du också behöva justera nattdosen långtidsverkande och även frukostdosen...

Det är en hel vetenskap, men det är du och din läkare som vet vilket blodsocker som är rimligt för dig när du tränar, och hur du ska justera just ditt insulin.