handdator

Visa fullständig version : måste man ta creatin ?


Karre gfx
2011-02-07, 12:41
hej
jag har en fråga , måste man ta creatin ?
hur mkt om dagen ?
och när på dagarna?

rooz
2011-02-07, 12:41
Nej
Allt står på förpackningen.

King Grub
2011-02-07, 12:43
Kreatin är ett av dom få kosttillskott som har en bevisat effekt, men det finns inga kosttillskott som är några måsten för att få resultat av träningen.

Karre gfx
2011-02-07, 12:45
Kreatin är ett av dom få kosttillskott som har en bevisat effekt, men det finns inga kosttillskott som är några måsten för att få resultat av träningen.

okej , vad gör creatin då ?

Sniggel
2011-02-07, 12:45
Nej, men man kan om man vill.
Maxdos per tillfälle anses vara 5g
Max mängd per dygn anses ligga runt 20g
För att maximera kreatinnivåerna räcker det att ta 5g om dagen och låta det gå tillräckligt många veckor.
Vill man att det ska gå snabbare kan man första veckan ta exempelvis 4 x 5g per dygn för att sedan fortsätta med 5g dagligen.

Sniggel
2011-02-07, 12:46
okej , vad gör creatin då ?

Ökar kreatinnivåerna i musklerna vilket ökar förmågan att utföra maximalt arbete under längre tid (läs: du orkar någon extra repetition på tunga vikter).
Det påverkar även muskelbyggningen positivt via lite andra olika mekanismer.

Karre gfx
2011-02-07, 13:01
Nej, men man kan om man vill.
Maxdos per tillfälle anses vara 5g
Max mängd per dygn anses ligga runt 20g
För att maximera kreatinnivåerna räcker det att ta 5g om dagen och låta det gå tillräckligt många veckor.
Vill man att det ska gå snabbare kan man första veckan ta exempelvis 4 x 5g per dygn för att sedan fortsätta med 5g dagligen.

okej tack för hjälpen , asså jag tog creatin för 1 månad sen , men nu tänkte jag börja med det igen, men ska jag göra om det att ta 4*5 g om dagen första veckan ? och när på dagarna är bäst att ta ?

Sniggel
2011-02-07, 13:04
okej tack för hjälpen , asså jag tog creatin för 1 månad sen , men nu tänkte jag börja med det igen, men ska jag göra om det att ta 4*5 g om dagen första veckan ? och när på dagarna är bäst att ta ?

Nivåerna sjunker om man inte tar, men jag kommer inte ihåg hur snabbt det går.

Upptaget för kreatin är nog bäst direkt efter träning, har jag för mig.
Det finns en kreatinsticky, du lär hitta all information du behöver där.

Karre gfx
2011-02-07, 13:09
Nivåerna sjunker om man inte tar, men jag kommer inte ihåg hur snabbt det går.

Upptaget för kreatin är nog bäst direkt efter träning, har jag för mig.
Det finns en kreatinsticky, du lär hitta all information du behöver där.

okej, tack för hjälpen