handdator

Visa fullständig version : Köpråd och måltidstips behöves!


krappen
2011-02-07, 05:03
Jag har hamnat i lite av en ekonomisk kris den här månaden och hade på detta tänkt inleda min deff nu i februari, närmare bestämt imorgon.
Det låter ju egentligen inte som någonting som ställer till problem ekonomiskt, tvärt om. Men jag är rädd att jag inte riktigt har så fruktansvärt bra koll på vilka råvaror som är billiga, eller mest prisvärda.

Givetvis har man sina favoriter bland maträtter och produkter och sådär men pengarna har aldrig egentligen vart ett problem innan för mig, det har alltid gått runt och jag har valt mat efter smaken och inte efter plånboken så att säga.
Det jag söker är ju givetvis mestadels proteinhaltiga råvaror för middagsmat efter träningen, mycket protein per krona för att tala klarspråk. Mjölk och kesella är givna. Tyvärr har jag heller inte tillgång till något grossistföretag eller billig livsmedelsaffär såsom Lidl eller Netto i närheten, heller inget ICA maxi. Det jag har att välja på är Coop och Hemköp, Hemköp brukar ha mer att välja på och vara lite billigare i en del fall.

Min månatliga matbudget ligger på ungefär 1500kr, give or take. Hade tänkt skära ner det här till ungefär 1000kr, mindre om det går.

Det jag behöver hjälp med är som sagt vilka råvaror jag ska köpa och vilka måltider jag kan laga med dem!

Så snälla, snälla hjälp mig ta mig igenom februari levande, annars ser ni mig i huvudurollen i The Machinist 2 inom kort. *gah!*


Glömde förresten nämna att jag har en del saker hemma, jag har stekfett, en hel del ris, nudlar, klyftpotatis, smör, pulversåser, EAA, ~300g vassleprotein, kaffe samt wokgrönsaker i frysen.

Gurkyngel
2011-02-07, 06:41
tonfisk på burk, ägg, kyckling (klubbor billigare än filéer), fläskkött

Nils.R
2011-02-07, 07:48
Torkade bönor och linser, rotfrukter, inälvsmat.

Ristretto
2011-02-07, 10:37
Jag har klarat mig på den budgeten flera månader i rad. Tonfisk, havregryn och ägg + proteinpulver har då varit basen.

eiri
2011-02-07, 11:28
kolla affärernas reklam/hemsidor och klipp till om du ser nått bra :) kycklingfile brukar de nästan alltid vara reklam för

krappen
2011-02-07, 11:52
tonfisk på burk, ägg, kyckling (klubbor billigare än filéer), fläskkött

Är tonfisk verkligen billigt, har alltid fått för mig att det är relativt dyrt för den mängden man får på konserv. Är det inte lite samma sak med kycklingklubbor?
Ägg får det väl bli också, äter redan väldigt mycket ägg men det mättar ju i överlag bra.

Torkade bönor och linser, rotfrukter, inälvsmat

Rotfrukter och bönor är väl kanske inte så dumt nej men vad för inälvsmat tänker du främst på? Korv? Blodpudding?

Jag har klarat mig på den budgeten flera månader i rad. Tonfisk, havregryn och ägg + proteinpulver har då varit basen.

Alright, har du några måltidstips? för jag antar (och hoppas) att du inte blandar allt det där till en sörja? :D


kolla affärernas reklam/hemsidor och klipp till om du ser nått bra :) kycklingfile brukar de nästan alltid vara reklam för

Hittade faktiskt frysta kycklingklubbor för 15kr/kg på Hemköp idag när jag satt och kollade, återstår att se om det blir att köpa senare.

Nils.R
2011-02-07, 12:17
Tänkte mer på hjärta,lever osv.

krappen
2011-02-07, 14:18
Okej, jag är inte överdrivet förtjust i den typen av inälvsmat, speciellt inte lever.

Det jag skulle behöva nu är lite tips på måltider, idag tänkte jag köpa nötfärs/blandfärs, lök, tonfisk och lite krossade tomater.
Synpunkter?

Gurkyngel
2011-02-07, 20:59
drygt 10 kr för en burk tycker jag är helt ok pris. sen beror det väl på hur mkt man äter men jag blir mätt på en burk + ett ägg och ett berg grönt.
grova grönsaker är ett annat bra tips. dödsbilligt och håller i evigheter.

krappen
2011-02-07, 21:03
Efter dagens shoppingrunda blev det faktiskt 1kg blandfärs, 3 paket krossade tomater, 3l mjölk, 2 burkar tonfisk, 4 burkar lättkesella, 15-pack ägg.
Allt för en summa av 220kr. Idealmakaroner och köttfärssås blev middagen, all blandfärs och krossade tomater räckte till 5 matlådor varav en som jag förtärde. Kesella shake på kvällen med 3 dl mjölk till. Det ser lovande ut.

krappen
2011-02-07, 21:05
drygt 10 kr för en burk tycker jag är helt ok pris. sen beror det väl på hur mkt man äter men jag blir mätt på en burk + ett ägg och ett berg grönt.
grova grönsaker är ett annat bra tips. dödsbilligt och håller i evigheter.

Vilket varumärke köper du? Jag hittade bara ABBAs vilket de också hade erbjudande på, fick 2 burkar för 30 spänn på hemköp och styckvis låg de runt 18 kr om jag inte missminner mig.

Gurkyngel
2011-02-07, 22:11
jag köper eldorados på willys. vill minnas att det kostar något på 30 kr för 4 burkar?? brukar köpa ett 4-pack/vecka.
En burk innehåller 170 g vilket iofs är mindre än abbas... vet inget jämförspris.

Baboom
2011-02-07, 22:28
Kolhydratskällor
20kg potatis ca 178kr (8,9kr/kg)
6kg morötter (8,9kr för 2 kg) 27kr

totalt 205kr

Fett
Majonnäs 80% fett 40kr
Omega 3 100kr

Kostnad 140kr

Protein
15kg köttfärs (ca 39kr/kg) 585kr
2 plattor ägg 80kr

Totalt: ca 1010kr

Får fylla ut med det du har hemma. Plus bjuda hem dig till vänner/släkt några gånger i veckan.

krappen
2011-02-08, 21:12
Tack för tipsen alla, har gjort köttfärssås som basmiddag för denna veckan och en tonfiskröra på krossade tomater, oregano som kvällsmat. Och till min förvåning hittade jag en burk räkor i lake som går ut den 28e februari, vilka jag också slängde i röran.

Nils.R
2011-02-09, 07:33
Gul lök är nåt som är billigt och väldigt bra till att dryga ut många maträtter med när kassan sinar, även morötter och vitkål funkar finfint.

Riva ner morötter i köttfärssås t.ex

Kimball
2011-02-09, 10:44
Man kan göra fina grytor på köttfärs och rotfrukter + potatis som inte kostar skjortan men mättar fint!

Sen är det ju lite skillnad på vart man bor också antar jag, färs för ~30:-/kg, ägg för 1:-/st osv brukar ju gå att få tag på om man har lite tur med erbjudanden osv.