handdator

Visa fullständig version : 3-1-3


zool
2003-11-18, 23:58
Tja!

Har tittat lite på 3-1-3 schema som innnebär att man tränar tre dagar vilar en dag och tränar tre dagar igen. Fördelen med detta program skall vara att man kan köra varje muskelgrupp 2 ggr i veckan.

Min fråga är om jag lägger upp detta schema kan jag fortsätta köra brottning 2 ggr i veckan (jag tänkte på brottningsdagarna styrketräna på morgonen och brottas på kvällen) utan att förlora i muskelmassa.

Prioriteringen för mig är muskelbyggnad, men jag tycker ändå att det är så förbaskat kul att brottas oxå.


tacksam för svar mvh zool

zool
2003-11-19, 00:22
oj!!

16!!! views men inte ett enda svar.
vad snälla alla här på kolozzeum är:notme:

pettan85
2003-11-19, 00:38
Det brys väl på ... Hur gammal är du ? Hur länge har du tränat ?

En sak kan jag ju säga med säkerhet att ett sånt här uppläg med att träna igenom kroppen 2 ggr / vecka är inget man kör konstant kanske under kortare perioder om man håller bra koll på kosten och vila. Brottningen kan du ju glömma att köra samma dag som ett hårt gympass iaf om du kör HÅRT, och då menar jag hårt så att man är helt slut efter passet då tänker man inte på att träna brottning senare samma dag.

Jag tycker du kör en vanlig 3-split eller 4-split och lägger in lite brottning isåfall på de dagar du inte tränat styrka

hangatyr
2003-11-19, 07:14
jag tränar själv kampsport och ajg har oerhört svårt att finna energi/ motivation till både styrketräning och kampsportsträning på en dag. Det fungerar några veckor, kanske en månad, sen börjar man hata varje sekund av livet. Å andra sidan är ni brottare av en helt annan kaliber än oss vanliga människor, så det kanske skulle fungera för en brottare. Testa!

King Grub
2003-11-19, 07:17
Originally posted by zool
oj!!

16!!! views men inte ett enda svar.
vad snälla alla här på kolozzeum är:notme:

Du får för tusan lugna dig lite. 25 minuter! :rolleyes:

shirunai
2003-11-19, 08:12
Mina funderingar på ditt upplägg är.
Hur ska du lägga upp styrketräningen att köra såhär långt tag tar hårt på kroppen ? snabba explosiva basövningar med lätt vikt, absolut inte till fail isåfall, ska du styrketräna vanligt så blir det ju för mycket träning är vad jag tror, beror iof vad du tar för "tillskott" då går det ju kanske.

Brottning är något snuskigt krävade för kroppen, känner brottare. En av dem satsar stenhårt på brottningen han kör ett tresplit schema på de dagar han inte tränar, i vissa perioder kör han lättare med extremt explosiva böjar, bänkpressar med mera.

Det var som sagt bara mina funderingar.

Jimbo
2003-11-19, 08:19
det hadde funkat om man hadde suppit fysen på Kampsport passet men eftersom inte alla tränar på gym så är det inte så.
Armhävningar efter ett hårt bröstpass är inte kul, ryser bara jag tänker på hur det måste kännas att köra ett pass efter ben.
jag körde igenom kroppen 2gr veckan + 2pass bandy,2pass karate.slutade dock med det efter 2-4 veckor märkte att kroppen inte pallade. ständingt trött,stressad,sedan hadde jag grymmt dåligt humör jämt.nu kör jag typ såhär

Mån:Karate/Bandy
Tis:Rygg/Biceps
Ons:Kamp/Karate
Tors:Axlar/Mage/Bandy
Fre:Ben/Vader
Lör:Bröst/Triceps
Sön:Vila

zool
2003-11-19, 15:40
tja

tqck för alla svar

nu är det så att jag kan slippa fysen i början på träningspassen då jag brottats länge och sköter den bviten för mig själv, det är bara själva sparringen plus lite kastträning och så jag vill göra på brottningen. Då jag tidigare tävlat i brottning vill jag inte lägga av med det helt men prioritering ett för mig just nu är ändå bodybuilding!!

Hjälp i såna fall att lägga upp ett schema där jag också får in 2 dagar brottning i veckan.

Men jag vill ha riktig bodybuilding träning intebara en massa frivändningar o sånt.

som sagt så behöver jag inte köra fysen på brottnignen.

kan tillägga att jag gärna skulle vilja ha ett tufft schema som jag skulle kunna pröva i typ 5-6 veckor.

Men vill också förslag på ett vanligt året runt schema.

puh det var mkt text, men jag hoppas att ngn kan hjälpa mig.

mvh

zool:bpump: :bpump: :bpump:

z_bumbi
2003-11-19, 16:21
Tre dagar styrka och sen stoppar du in brottningen med jämna mellanrum t ex

Mån Styrka
Tis Brottning
Ons Styrka
Tors Vila
Fre Brottning
Lör Styrka
Sön Vila

Byt ut övningarna så det passar bättre ihop med brottningsträning om det nu är aktuellt att göra en sådan anpassning.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Überbiffen
2003-11-19, 17:14
Originally posted by zool
oj!!

16!!! views men inte ett enda svar.
vad snälla alla här på kolozzeum är:notme:

Lugn o fin..