handdator

Visa fullständig version : Atletisk 57åring baserar 95% av kalorierna på frukt och resten på bladgrönt.


JacobHeitmann
2011-02-07, 02:59
Douglas Graham, 57 år och ätit enligt 80/10/10 sen 25 år tillbaka.
Vzk-jh1eemI

Medusa
2011-02-07, 03:20
vad är grejen egentligen? vill du bevisa att det går? finns hur många 57 åringar somhelst som är i lika bra form eller bättre som kör alla möjliga olika dieter..

han är ju ganska senig och tanig, rent muskulärt är det ingenting speciellt, styrkemässigt likaså, han väger väl papper så alla dom där kroppsviktsövningarna han gör är väl knappast särskilt tunga, finns folk på forumet som väger 100 kg och ändå gör dips med 60 kg + påhängt..

Snobbe
2011-02-07, 06:53
Han är tränad, men vad har han egentligen givit upp? Han har inte käkat en härligt ugnstekt oxfilé på 25år.... Vilket om jag har förstått rätt så hade det gått att käka det och fortfarande se ut sådär;)

kettlebellGuden
2011-02-07, 07:00
Det är alltid trevligt att se medelålders män som är normalt rörliga och ser ut som de nyss blivit utsläppta från koncentrationslägert.

Sverker
2011-02-07, 07:37
Han var lite drygt 30 år när han började. Fullväxt och klar. Resten av livet har han bara förvaltat sin kropp. Han klarar näringsämnena hyfsat genom att han förbränner relativt mycket kalorier i förhållande till sin kroppsvikt. Allt jag ser i filmen är bra prestationer och visar på lång träningserfarenhet.



Men hur många 30, 40, 50 eller 55-åringar når du på Kolozzeum Jakob ? Har man nått den aktningsvärda åldern vill man inte ändra sin livsstil och kost.

Jag antar, på goda grunder, att dina anhängare än unga och sökande. Personer som inte riktigt funnit sin livstil. Personer som har betydligt större krav på näring än någon 50-åring. Tänker främst på unga tjejer som ska föda nästa generation. Att sätta dem på rå kost kommer att slita oerhört mycket på dem:(


Det blir inte bättre av att de som propagerar för rå kost ofta saknar grundläggande kunskap om kost och livsmedel.

Tolkia
2011-02-07, 07:40
Rolig film, men jag ställer mig samma frågor som Sverker. Kom igen när du rekryterar framför allt i gruppen män 30+.

Vinter
2011-02-07, 08:26
Jo sånt kan mina 2 60+ farbröder göra med, uppvuxna på inget annat än husmanskost. Är man bara lite allmänt aktiv så är det inga problem. Resten är genetik.

prOtotype
2011-02-07, 09:23
Min morfar gjorde sträckt bakåtvolt ner i vatten för några år sedan. Han var då +80. Karln har lite magrutor också. Och han får äta god mat!

Bamse79
2011-02-07, 09:46
Varför all negativitet bara för att nån lägger upp en film på en gubbe på 57år? Är väl inte många 57åringar som klarar det han gör i filmen iaf...

"kroppsviktsövningarna han gör är väl knappast särskilt tunga, finns folk på forumet som väger 100 kg och ändå gör dips med 60 kg + påhängt" skriver medusa... OCH? Tror du det är hans mål eller? Finns iaf en del övningar han gör som inte jag klarar heller...

Jag tycker iaf han presterar bra

Oxe
2011-02-07, 09:48
det är ju ingenting speciellt ifall man är hyffsat aktiv och äter normalt...

Dock äter man en sådan skit diet som han gör så är det imponerande...

Bamse79
2011-02-07, 10:08
Inte heller speciellt imponerande... Har man bara någorlunda grundkondis så är det inga problem

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160651

kettlebellGuden
2011-02-07, 10:25
Varför all negativitet bara för att nån lägger upp en film på en gubbe på 57år?

Därför att det är DrJacob som postar. :devil:

Matsa
2011-02-07, 10:50
Inte heller speciellt imponerande... Har man bara någorlunda grundkondis så är det inga problem

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160651

1: Prestationerna är inte ens i närheten av jämförbara. Gubben som gör kroppsviktsövningar är rätt häftig och smått imponerande, speciellt med tanke på hans ålder men det är inget man tappar hakan av. Att springa ett maraton om dagen i ett års tid är superhjältestatus.

2: Många upplever nog att Jacob försöker pracka på dem sin kostfilosofi, detta gör säkert att de är mer negativa till klippet.

JacobHeitmann
2011-02-07, 10:56
Han var lite drygt 30 år när han började. Fullväxt och klar. Resten av livet har han bara förvaltat sin kropp. Han klarar näringsämnena hyfsat genom att han förbränner relativt mycket kalorier i förhållande till sin kroppsvikt. Allt jag ser i filmen är bra prestationer och visar på lång träningserfarenhet.



Men hur många 30, 40, 50 eller 55-åringar når du på Kolozzeum Jakob ? Har man nått den aktningsvärda åldern vill man inte ändra sin livsstil och kost.

Jag antar, på goda grunder, att dina anhängare än unga och sökande. Personer som inte riktigt funnit sin livstil. Personer som har betydligt större krav på näring än någon 50-åring. Tänker främst på unga tjejer som ska föda nästa generation. Att sätta dem på rå kost kommer att slita oerhört mycket på dem:(


Det blir inte bättre av att de som propagerar för rå kost ofta saknar grundläggande kunskap om kost och livsmedel.

Javisst, större delen av Sveriges medelålders män vill gärna behålla sin kost, vem vill liksom inte det om det fungerar? Frågan är kanske om det är hållbart för alla och om de förstår att det överhuvudtaget finns livsstilar som ger den hälsan och prestationen man vill ha även när man är 30, 40 och 60 år fast man har haft "otur" och fått 3 hjärtinfarkter, högt blodtryck och gikt under sina första år.

Jag hoppas verkligen att fler unga människor kan införliva mer frukt och grönt i kosten, de som ger sig själv och sina barn det bästa ur energi och näringssynpunkt skapar verkligen en stark grund för sig själv och nästa generation. Okunskap är alltid den största boven, med allt.

Absolut, det är alldeles för många människor utan kunskap om raw food, som jag verkligen hoppas människor slutar snöa in sig på när de börjar göra kostförändringar. Det gäller att bidra med genuin, enkel och klar hälsovetenskap för att få folk att göra gamla misstag.

Hemi
2011-02-07, 11:10
Random helg-hippie från Kalifornien. Men han var rätt så spänstig.

Bamse79
2011-02-07, 11:10
1: Prestationerna är inte ens i närheten av jämförbara. Gubben som gör kroppsviktsövningar är rätt häftig och smått imponerande, speciellt med tanke på hans ålder men det är inget man tappar hakan av. Att springa ett maraton om dagen i ett års tid är superhjältestatus.

2: Många upplever nog att Jacob försöker pracka på dem sin kostfilosofi, detta gör säkert att de är mer negativa till klippet.

Jo jag vet, löpningen är rätt imponerande faktiskt, kommenterade lite som några om det andra klippet bara...

Vet inte vad han jacob skrivit tidigare eller vad han kör för kostupplägg, kanske därför också... Nåja... Skulle då heller aldrig själv byta en köttbit mot en apelsinklyfta

Dreas
2011-02-07, 11:17
Jacob: Skulle du rekommendera den här typen av kost till växande och gravida individer?

Varför leka med en kost som har brister överhuvudtaget?

Vilken typ av kost är det mer exakt som leder till dessa problem du pratar om? Om man följer SLVs rekommendationer? Eller är det måhända en misskött kost/livsstil över tid som ger problem?

JacobHeitmann
2011-02-07, 11:19
1: Prestationerna är inte ens i närheten av jämförbara. Gubben som gör kroppsviktsövningar är rätt häftig och smått imponerande, speciellt med tanke på hans ålder men det är inget man tappar hakan av. Att springa ett maraton om dagen i ett års tid är superhjältestatus.

2: Många upplever nog att Jacob försöker pracka på dem sin kostfilosofi, detta gör säkert att de är mer negativa till klippet.

1. Det har varit en del människor här som var väldigt skeptiska till att man mår bra på Dougs rekommendationer. Det är de som slår sina egna rekord och själv ser förändringen, det är de som är mina hjältar.
V7FRfaLtpo8

2. Om folk känner sig träffade och kan inte acceptera att det finns andra sätt att lyckas, ja, their problem. Det enda jag har gjort är att besvarat frågor eftersom de inte själva är pålästa.

mikaelj
2011-02-07, 11:24
Jag hoppas verkligen att fler unga människor kan införliva mer frukt och grönt i kosten, de som ger sig själv och sina barn det bästa ur energi och näringssynpunkt skapar verkligen en stark grund för sig själv och nästa generation. Okunskap är alltid den största boven, med allt.

Mer frukt != bara frukt.

Jag tycker väl att de skall få i sig mer ägg och kött istället för all pasta.

kettlebellGuden
2011-02-07, 11:25
de inte själva är pålästa.

glashus + sten + drjacob.

Dreas
2011-02-07, 11:29
glashus + sten + drjacob.Tyvärr går det inte riktigt fram. Men det ska väl till att en person ska fara riktigt illa innan det kanske går upp ett ljus, vilket är alldeles för långt.

Om någon råkar fara illa så kommer det låta "Nejmen, jag visste inte....."

Vinter
2011-02-07, 12:08
En självstudie i katabolism, killen ser ut som ett vandrande skelett med lite påklistrad muskelmassa :) han driver runt på socker. ärligt är det ingen som sett Raid Gauloises?

Proxy
2011-02-07, 12:16
Javisst, större delen av Sveriges medelålders män vill gärna behålla sin kost, vem vill liksom inte det om det fungerar? Frågan är kanske om det är hållbart för alla och om de förstår att det överhuvudtaget finns livsstilar som ger den hälsan och prestationen man vill ha även när man är 30, 40 och 60 år fast man har haft "otur" och fått 3 hjärtinfarkter, högt blodtryck och gikt under sina första år.

Jag hoppas verkligen att fler unga människor kan införliva mer frukt och grönt i kosten, de som ger sig själv och sina barn det bästa ur energi och näringssynpunkt skapar verkligen en stark grund för sig själv och nästa generation. Okunskap är alltid den största boven, med allt.

Absolut, det är alldeles för många människor utan kunskap om raw food, som jag verkligen hoppas människor slutar snöa in sig på när de börjar göra kostförändringar. Det gäller att bidra med genuin, enkel och klar hälsovetenskap för att få folk att göra gamla misstag.

Man kanske ska passa sig för att uttala sig om hållbara livsstilar när man sitter och säger åt folk att äta bara frukt?

Om ditt mål är att få folk att äta mer frukt och grönt så har du verkligen fel approach.

Sniggel
2011-02-07, 12:31
Håller med om att fler behöver äta mer frukt och grönt, ffa grönt.
Att bara äta frukt och grönt funkar inte för någon som fortfarande utvecklas eller har en liten människa inuti sig som behöver komplett näring.

Videon du länkade är helt klart imponerande, kul att han håller sig vältränad i den åldern. Man jag är knappast övertygad om att det skulle bero på hans kost de senaste 20 åren.
Här är en video på en snubbe som är väldigt vältränad för sin ålder (4:35 i klippet). Jag vet inte vad för kost han följer men jag är övertygad om att han inte klarat det här om han levt på raw food :)

0vm6GfV6oC4

RassK
2011-02-07, 12:34
Tänkte säga "in b4 shitstorm" men det var tydligen för sent :(

JacobHeitmann
2011-02-07, 13:37
Man kanske ska passa sig för att uttala sig om hållbara livsstilar när man sitter och säger åt folk att äta bara frukt?

Om ditt mål är att få folk att äta mer frukt och grönt så har du verkligen fel approach.

Det har jag aldrig sagt att man bara ska äta frukt. :smash:

JacobHeitmann
2011-02-07, 13:59
Jacob: Skulle du rekommendera den här typen av kost till växande och gravida individer?

Varför leka med en kost som har brister överhuvudtaget?

Vilken typ av kost är det mer exakt som leder till dessa problem du pratar om? Om man följer SLVs rekommendationer? Eller är det måhända en misskött kost/livsstil över tid som ger problem?

Nej, jag rekommenderar bara kosten till de som vill lägga ner energi på att göra research och lyssna på de med erfarenhet som har lyckats med graviditet och barnafödande på 811. Om man är "velande" refererar jag till mainstream-informationen som finns tillgänglig för alla.

Jag rekommenderar verkligen inte att "leka". Är man seriös på att lyckas gäller det att ge 100% och inget annat. Jag har redan bevisat att kosten är helt fullvärdig och jag ser till att jag följer det också. Resten av livsstilen fixar de andra näringsämnena kroppen behöver, som jag redan har visat.

"Sannolikheten för att drabbas av elakartad cancer före 75 års ålder är i dag strax under 30 procent för män och dryga 27 procent för kvinnor."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/cancer-fortsatter-oka

Samtidigt som hjärt-kärl sjukdomar bidrar med ca 40% av dödsorsakerna i Sverige enligt socialstyrelsen.
http://svtplay.se/v/1981827/hjart-karlsjukdomar_vanligaste_dodsorsaken

Den kost jag refererar till är den som 30-40% av svenskarna äter.

Sniggel
2011-02-07, 14:04
Vilka anser du är fördelarna med att äta på detta vis?

Jag kan se att frukt och grönt generellt har lägre mängd miljögifter än random kött pga att de är så lågt i näringskedjan.
Däremot kan det finnas bekämpningsmedel som man nästan kan kategorisera som ett miljögift och då bör man ju ta hänsyn till var frukten kommer ifrån.

Vinter
2011-02-07, 14:12
Intressant, slog ut en genomsnittstabell på mitt rekommenderade energi intag så jag behöver äta runt 2.5kg bananer för att täcka mitt behov dagligen(80%). Vilket betyder 3kg oskalade bananer ungefär. ca 31g protein och ca 5g fett blir det.

limenka
2011-02-07, 14:31
Är TS The Truth?

JacobHeitmann
2011-02-07, 14:32
Vilka anser du är fördelarna med att äta på detta vis?

Jag kan se att frukt och grönt generellt har lägre mängd miljögifter än random kött pga att de är så lågt i näringskedjan.
Däremot kan det finnas bekämpningsmedel som man nästan kan kategorisera som ett miljögift och då bör man ju ta hänsyn till var frukten kommer ifrån.

http://www.30bananasaday.com/forum/topics/100-positive-things-about-811?id=2684079:Topic:878532&page=1#comments

http://30bananeromdagen.ning.com/forum/topics/100-positiva-saker-med-801010?id=6355594:Topic:976&page=1#comments

http://foodnsport.com/blog/articles/what-are-you-passionate-about.html

http://foodnsport.com/blog/articles/801010-Allstar-Michael-Arnstein.html

Det är bara en bråkdel av vilka fördelar människor upplever. Ju mer man gräver desto mer positiva upplevelser hittar man.

Absolut, jag föredrar ekologiskt, gärna rättvisemärkt, enligt säsong och varierat. Jag tittar ibland även på listor där man hittat högsta mängderna besprutningsmedel på olika frukter från olika länder. Jag har riktigt stora affärer som Coop, ICA, Lidl och Willys att välja/variera på för att få det färskaste och bästa frukterna + grönsakerna.
Som du säger äter jag frukter med väldigt lite miljö- och direkta bekämpningsmedel och har 70%+ vätska i maten som spär ut och underlättar utförseln av skräpet. Jag är noggrann med hygienen och tvekar inte om något blivit dåligt.

Doctor Snuggles
2011-02-07, 15:03
http://www.30bananasaday.com/forum/topics/100-positive-things-about-811?id=2684079:Topic:878532&page=1#comments

http://30bananeromdagen.ning.com/forum/topics/100-positiva-saker-med-801010?id=6355594:Topic:976&page=1#comments

http://foodnsport.com/blog/articles/what-are-you-passionate-about.html

http://foodnsport.com/blog/articles/801010-Allstar-Michael-Arnstein.html

Det är bara en bråkdel av vilka fördelar människor upplever. Ju mer man gräver desto mer positiva upplevelser hittar man.

Absolut, jag föredrar ekologiskt, gärna rättvisemärkt, enligt säsong och varierat. Jag tittar ibland även på listor där man hittat högsta mängderna besprutningsmedel på olika frukter från olika länder. Jag har riktigt stora affärer som Coop, ICA, Lidl och Willys att välja/variera på för att få det färskaste och bästa frukterna + grönsakerna.
Som du säger äter jag frukter med väldigt lite miljö- och direkta bekämpningsmedel och har 70%+ vätska i maten som spär ut och underlättar utförseln av skräpet. Jag är noggrann med hygienen och tvekar inte om något blivit dåligt.

Och hur många av dessa "positiva effekter" kan man kausalt attributera till frukt? Istället för kanske - mindre intag av kalorier, eller mindre intag av protein? Eller allmän placebo "ny diet-new age-frälsthet" (som alla perifiera dieter verkar följas av) där folk med negativa eller neutrala upplevelser bara inte är särskilt manade att skriva på forum o dyl.
Man kan hitta ungefär samma sorts frälsthet i LCHF forum också. Eller atkins. Eller CR. Eller bland veganer. Eller raw-food anhängare. Eller paleolitiska ätare. Eller vid PF. Eller vatten-fasta.

kaffekopp
2011-02-07, 15:04
problemet jacob ar att vad folk upplever och vad som verkligen hander i deras kroppar kan vara tva helt olika saker.

jag tror mycket av effekten ar psykologisk om inget annat, med andra ord att man intalar sig att man mar battre och att man ser effekter som igentligen inte existerar.

laste t.ex igenom lankarna du la upp, en sa att han blev battre pa poesi efter han borjade ata 80/10/10, nagon fick battre syn osv osv

du maste vall forsta sjalv att det ar inbildning eller pga nagot annat?

Zoidy
2011-02-07, 15:04
Det är bara en bråkdel av vilka fördelar människor upplever. Ju mer man gräver desto mer positiva upplevelser hittar man.

Gäller inte det där för alla dieter?

JacobHeitmann
2011-02-07, 15:13
Gäller inte det där för alla dieter?

Alla förändringar bort från en sämre kost upplevs som bättre. Jag besvarade på frågan:

Vilka anser du är fördelarna med att äta på detta vis?

Doctor Snuggles
2011-02-07, 15:18
Alla förändringar bort från en sämre kost upplevs som bättre. Jag besvarade på frågan:

Gjorde du? Så varför länkar du till andras påstådda upplevelser om frågan handlade om dina?
Och du menar alltså dessutom att alla dieter, oavsett vilka, är bättre än den "vanliga" kosten?

JacobHeitmann
2011-02-07, 15:28
Gjorde du? Så varför länkar du till andras påstådda upplevelser om frågan handlade om dina?
Och du menar alltså dessutom att alla dieter, oavsett vilka, är bättre än den "vanliga" kosten?

Om du tittar noga är innehöll de två första länkarna några få exempel på vad jag upplevt. Sen gav jag några fler exempel på vad andra upplevt. umad bro? ;)

Se det så här: En svensson börjar äta LCHF och börjar uppleva positiva förändringar, hon börjar äta vegetariskt och upplever positiva förändringar, hon börjar äta veganskt och upplever fler positiva upplevelser, hon börjar äta levande föda och börjar uppleva massor av positiva förändringar, hon börjar äta högfet raw food och upplever ännu fler postiva förändringar och hon börjar äta lågfet raw food och har aldrig mått så bra.

Nitrometan
2011-02-07, 15:32
Se det så här: En svensson börjar äta LCHF och börjar uppleva positiva förändringar, hon börjar äta vegetariskt och upplever positiva förändringar, hon börjar äta veganskt och upplever fler positiva upplevelser, hon börjar äta levande föda och börjar uppleva massor av positiva förändringar, hon börjar äta högfet raw food och upplever ännu fler postiva förändringar och hon börjar äta lågfet raw food och har aldrig mått så bra.

Vad är det som säger att de upplevda förbättringarna kan kopplas till dieten?

Zoidy
2011-02-07, 15:46
Alla förändringar bort från en sämre kost upplevs som bättre. Jag besvarade på frågan:

Så i princip får man den effekten oavsett hur man ändrar sin kost om man ätit väldigt dåligt (typ mycket raffinerat socker osv) innan. Vad säger då att just det du förespråkar skulle vara bättre än LCHF eller annan valfri kost? Finns ju såna testimonials från alla grupper.

Zoidy
2011-02-07, 15:51
Se det så här: En svensson börjar äta LCHF och börjar uppleva positiva förändringar, hon börjar äta vegetariskt och upplever positiva förändringar, hon börjar äta veganskt och upplever fler positiva upplevelser, hon börjar äta levande föda och börjar uppleva massor av positiva förändringar, hon börjar äta högfet raw food och upplever ännu fler postiva förändringar och hon börjar äta lågfet raw food och har aldrig mått så bra.

Finns säkert ingen i världen som känt en positiv skillnad genom att gå åt ett helt annat håll... Det du säger är bara rimligt om man inte kan gå över till någon annan kost från lågfet raw food och känna en positiv förbättring. Fast nej du måste såklart ha rätt, man blir ju trots allt bättre på att skriva dikter, och får örnsyn, om man äter som du vill ;) opti

emi23j
2011-02-07, 15:53
Hela den här tråden är förvirrande.

Att länka till upplevda förbättringar för en diet är ganska irrelevant. Man har ju ingen aning om hur dessa människors diet såg ut från början.

Har du Jacob några studier som visar på fördelarna med denna typ av kost i förhållande till vanlig svensk husman med samma kalori restriktioner?

Som någon nämde tidigare, hur många av dessa subjektiva fördelar kan relateras till just frukt och grönt och inte bara en mer kalorisnål diet?

Jag förespråkar också att människor bör äta mer grönsaker, frukt är jag mindre säker på men det har väl sina fördelar det också. Äter själv mängder av grönsaker för att jag tycker det är gott.

Problemet med fetma är nog starkare relaterat till mängden kalorier (och då framförallt socker) än hur mycket frukt och grönsaker man äter

Doctor Snuggles
2011-02-07, 16:02
Om du tittar noga är innehöll de två första länkarna några få exempel på vad jag upplevt. Sen gav jag några fler exempel på vad andra upplevt. umad bro? ;)


Ok, mybad. Du kunde iof citerat dig själv så skulle det varit tydligare.

stevebc
2011-02-07, 16:18
Det har jag aldrig sagt att man bara ska äta frukt. :smash:Bara ≈ 95%

Jag förstår inte varför man borde gå över 30% ens som vegan.

JacobHeitmann
2011-02-07, 16:41
Bara ≈ 95%

Jag förstår inte varför man borde gå över 30% ens som vegan.

95 energiprocent söt frukt och 5 energiprocent grönt ≈ 50% volym av frukt och 50% volym av grönt.

Proxy
2011-02-07, 16:44
95 energiprocent söt frukt och 5 energiprocent grönt ≈ 50% volym av frukt och 50% volym av grönt.

På vilket sätt spelar volymen någon roll?

Sniggel
2011-02-07, 16:50
Men vad finns det för belägg för att det skulle vara bra?

Har man bara fått en fix idé som man provat och sen har ett antal individer upplevt hur bra de mår av att göra så. Ett antal av ett okänt antal individer gör sin röst hörd. Vad resterande tycker får vi inte reda på. På samma vis är det med alla andra typer av annorlunda dieter. Där finns alltid en grupp av individer som är frälsta och som mår jättebra av just sin diet.
"Känner en tjej" (precis lika anekdotiskt som det brukar vara inom dessa kretsar) som tyckte det lät jätteskönt att få äta nästan enbart frukt och grönt, och lite nötter. Hon var redan vegetarian och när han provade så gick det inte alls speciellt bra. Hon la ner dieten hyfsat fort.
Du kan ju gå in på www.proteinsyntes.se och fråga hur Klein mår så kan ni ta en debatt om hur man ska äta.

Proxy
2011-02-07, 17:03
Som sagt.

Man kanske ska passa sig för att uttala sig om hållbara livsstilar när man sitter och säger åt folk att äta bara frukt?

(Förlåt, naturligtvis ska det vara 95% frukt och resten grönsaker.) *whatever*

Har du ett vettigt svar på detta Jacob?

JacobHeitmann
2011-02-07, 17:12
Men vad finns det för belägg för att det skulle vara bra?

Har man bara fått en fix idé som man provat och sen har ett antal individer upplevt hur bra de mår av att göra så. Ett antal av ett okänt antal individer gör sin röst hörd. Vad resterande tycker får vi inte reda på. På samma vis är det med alla andra typer av annorlunda dieter. Där finns alltid en grupp av individer som är frälsta och som mår jättebra av just sin diet.
"Känner en tjej" (precis lika anekdotiskt som det brukar vara inom dessa kretsar) som tyckte det lät jätteskönt att få äta nästan enbart frukt och grönt, och lite nötter. Hon var redan vegetarian och när han provade så gick det inte alls speciellt bra. Hon la ner dieten hyfsat fort.
Du kan ju gå in på www.proteinsyntes.se och fråga hur Klein mår så kan ni ta en debatt om hur man ska äta.

Jag har gjort min research om de människor som "misslyckats" och gjort sin röst hörd. Jag har pratat med dem och sett vad de har gjort för fel. De har försökt igen, på ett bättre sätt, och fått de resultat de ville ha. Jag har har ca 10 olika forum som jag bläddrar mellan för att snappa upp allt ur alla synvinklar.

Beläggen kommer från WHO, världsauktoriteter, "8000 foods from the latest USDA sr22 datasources", matematiken, erfarenheterna och misslyckandena. Jag har gått igenom mycket i den förra LFRV-tråden som tyvärr är borttagen.

Alrighty, jag skickade ett mail till Arvid:

Tja Arvid! Jag har fått i uppdrag att höra lite med dig om vad du har för åsikter om LFRV (verkar det som).

Så mina första frågor är om din period när du käka bara raw veganskt:

Hur många kalorier genomsnittade du varje dag?
Hur låg din E% på pro, kolh och fett?
Hur länge varade det?
Hur lång och hur många kg vägde du?
Varför sluta du?

Kör hårt.
Mvh // Jacob

Var det något sånt du ville att jag skulle göra?

JacobHeitmann
2011-02-07, 17:18
Det finns inga studier på pubmed som handlar om en 100%-ig 80/10/10-livsstil. Det finns inga pengar i det.
Men det finns 1000-tals studier som pekar åt att "ju mer frukt och grönt vi äter, desto mindre chans till hälsoproblem".

Sniggel
2011-02-07, 17:19
Hoppas du nu inte trodde det var "klein" som var tjejen jag åsyftade på :P
Jag nämnde "klein" etersom jag direkt tänkte på honom som en motpol till dig.
Visserligen käkar ju även han "rawfood" så det har ni ju gemensamt.

JacobHeitmann
2011-02-07, 17:23
Som sagt.


(Förlåt, naturligtvis ska det vara 95% frukt och resten grönsaker.) *whatever*

Har du ett vettigt svar på detta Jacob?

Vad vill du ha svar på?

mikaelj
2011-02-07, 17:24
Det finns inga studier på pubmed som handlar om en 100%-ig 80/10/10-livsstil. Det finns inga pengar i det.
Men det finns 1000-tals studier som pekar åt att "ju mer frukt och grönt vi äter, desto mindre chans till hälsoproblem".

Så du tror på fullaste allvar att bara för att det är bra med frukt och grönt betyder det att det bästa är att /enbart/ äta frukt och grönt?

Sniggel
2011-02-07, 17:25
Tänkte på det där med studier och frukt o grönt.
Så var det en studie som visade att "mer frukt o grönt" påverkade en (eller flera) känd(a) hälsoparameter (vilken/a har jag tyvärr glömt) men bara i kombination med mjölkprodukter. Åt man mycket frukt och grönt, men inte lika mycket (inga?) mjölkprodukter, uteblev effekten.

Nån som orka leta upp studien?

Nitrometan
2011-02-07, 17:27
Så du tror på fullaste allvar att bara för att det är bra med frukt och grönt betyder det att det bästa är att /enbart/ äta frukt och grönt?

Mer är alltid bättre.

Om 20 µg D-vitamin är bra så är 40 µg dubbelt så bra. Och 200 µg är tio gånger så bra. Fatta hur 1 gram måste vara.

Mer är alltid bättre. Alltid.

Det säger ju sig själv.

JacobHeitmann
2011-02-07, 17:28
Så du tror på fullaste allvar att bara för att det är bra med frukt och grönt betyder det att det bästa är att /enbart/ äta frukt och grönt?

Nej, som sagt har jag gjort min research om vad myndigheterna har för krav + allt det andra som jag redan har berättat.

Nitrometan
2011-02-07, 17:29
Vad vill du ha svar på?

Är det en hållbar livsstil att äta så mycket frukt?

Tror jag är det han undrar om.

Sniggel
2011-02-07, 17:29
Saken är väl den, som Sverker ofta påpekar att människor som är färdigvuxna kan överleva på de mest udda dieterna en väldigt lång tid (kanske leva frisk fram till ca 80 års ålder), och visst, jag kan gå med på att om det funkar och man är säker på att man bibehåller sin hälsa så go for it (men det kan man ju aldrig vara).

Mycket av de symtom jag läser om på dina senaste länkningar Jacob är sådana som kan kontribueras till ett lägre kaloriintag, mer energisk (piggare på morgonen kan vara en sån sak) och kanske även varierande mängd eufori. För mycket mat (kalorier) kan få "ner en" i mental och fysisk ork. Ett byte till en rawfood vegan har potentialen att sänka kalorierna till en lägre nivå då man begränsar urvalet av livsmedel till sådana som mättar mer än genomsnittet (om man går till närmsta ica-butik och kollar på urvalet).

Doctor Snuggles
2011-02-07, 17:31
Det finns inga studier på pubmed som handlar om en 100%-ig 80/10/10-livsstil. Det finns inga pengar i det.
Men det finns 1000-tals studier som pekar åt att "ju mer frukt och grönt vi äter, desto mindre chans till hälsoproblem".

Vad finns det för pengar i LCHF? Eller myriaden andra dieter man har studerat?
Lite foliehatt-varning nu.
Det finns inga studier vad jag vet som tyder på att ju mer frukt vi äter så blir vi hälsosammare, utan snarare att dieter som innehåller frukt och grönt är hälsosammare. Vegetarisk kosthållning t.ex. har så vitt jag vet inte visat på särskilt stora hälsofördelar i isokaloriska jämförelser mellan andra koster (om det ens finns sådana, vad jag antar skulle behövt vara epidemiologiska, studier för att få ett tillräckligt långt livsspann). Men du får gärna motbevisa mig med referenser.

JacobHeitmann
2011-02-07, 17:33
Är det en hållbar livsstil att äta så mycket frukt?

Tror jag är det han undrar om.

Eeeh.. ja? Det har jag också redan visat i förra LFRV-tråden.

Proxy
2011-02-07, 17:33
Är det en hållbar livsstil att äta så mycket frukt?

Tror jag är det han undrar om.

Jag frågar om hur han tänker när han kastar paj på andra sätt att leva och säger att det inte är hållbart i längden, men själv sitter och rekommenderar en kost på 95% frukt och resten grönsaker.

Om det är en hållbar livsstil eller inte ska jag inte fråga någon så totalt insnöad på sina teorier, den diskussionen har redan ägt rum, och spårat ur, på kolo.

Nitrometan
2011-02-07, 17:34
Det finns inga studier vad jag vet som tyder på att ju mer frukt vi äter så blir vi hälsosammare, utan snarare att dieter som innehåller frukt och grönt är hälsosammare.

Men om en diet med lite grönsaker är bättre än en diet utan grönsaker så måste ju en diet med bara grönsaker vara fantastisk.

Mer är bättre. Eller iaf mer.

Doctor Snuggles
2011-02-07, 17:36
Saken är väl den, som Sverker ofta påpekar att människor som är färdigvuxna kan överleva på de mest udda dieterna en väldigt lång tid (kanske leva frisk fram till ca 80 års ålder), och visst, jag kan gå med på att om det funkar och man är säker på att man bibehåller sin hälsa så go for it (men det kan man ju aldrig vara).

Mycket av de symtom jag läser om på dina senaste länkningar Jacob är sådana som kan kontribueras till ett lägre kaloriintag, mer energisk (piggare på morgonen kan vara en sån sak) och kanske även varierande mängd eufori. För mycket mat (kalorier) kan få "ner en" i mental och fysisk ork. Ett byte till en rawfood vegan har potentialen att sänka kalorierna till en lägre nivå då man begränsar urvalet av livsmedel till sådana som mättar mer än genomsnittet (om man går till närmsta ica-butik och kollar på urvalet).

Exakt. Äter man dessutom få kalorier så är det nästan nödvändigt att äta mycket grönt för att få i sig alla nutrienter (om man inte tar tillskott då, förstås). Och vad gäller CR så har t.ex. de positiva hälsofördelarna bara visats då man fått i sig alla mineraler, vitaminer, etc man behöver.

Sniggel
2011-02-07, 17:39
Vad finns det för krav på en diet då?
Vitamin- och mineralbehovet måste tillgodoses.
Vilka risker finns med denna diet? Antar att B12 är en av dessa, d-vitamin en annan.

Essentiella fettsyror måste till. Var går detta att hitta i dieten, räcker dessa till?
Proteinmängden kommer bli lägre. Kommer man upp till en rimlig nivå? om 10% ska komma från protein och man äter 2500 kcal blir det 250/4 = ca 60g - ja ok om man fixar det så kan det säkert räcka nätt och jämnt.

Hur mycket fruktos får man i sig på en sådan här diet. Fruktos sägs ju vara en bov när det gäller en del välfärdssjukdomar. Normalt brukar man inte beskylla frukt för detta men om 80% av energiintaget kommer från frukt bör det bli en hel del fruktos. Kan där finnas någon faktor med frukt som gör att man undkommer problemet med fruktos? Kan det isåfall vara att det är svårt att överäta på denna diet och man hinner förbränna fruktosen innan den hinner göra någon skada?

Antar att jag borde kika lite i originaltråden om denna diet. Känns som de här frågorna redan har diskuterats :P


edit: såg ett påstående på en av länkarna att det var billigt att äta så här.
Om vi räknar på bananer som verkar vara en grundstomme i denna diet så för att komma upp i 4000 kcal (jämför med vad jag äter nu) bör jag äta motsvarande 6,8 kg bananer. Vad kostar bananer? 20 kr kilot är väl ett billigt pris och då kommer jag upp i 140kr per dygn vilket är mycket större kostnad än vad jag spenderar för tillfället, och då äter jag ändå mycket animaliska produkter som anses vara dyra.

Nitrometan
2011-02-07, 17:40
Antar att jag borde kika lite i originaltråden om denna diet. Känns som de här frågorna redan har diskuterats :P
Tråden is no more. Den har lämnat byggnaden såsom en papgoja av arten Norwegian Blue.

stafh
2011-02-07, 17:41
Fruktos sägs ju vara en bov när det gäller en del välfärdssjukdomar.

Jaså?

Sniggel
2011-02-07, 17:45
Jaså?

Ja, för mycket av den alltså.
Negativ påverkan på kolesterolfördelning och kan skapa fettinlagring vid underskott (extremfall, men denna diet är något utav ett extremfall).

emi23j
2011-02-07, 17:46
Det finns inga studier på pubmed som handlar om en 100%-ig 80/10/10-livsstil. Det finns inga pengar i det.
Men det finns 1000-tals studier som pekar åt att "ju mer frukt och grönt vi äter, desto mindre chans till hälsoproblem".

Du menar alltså att det inte finns några pengar i att "bota" övervikt och fetma som stora delar av Sveriges, och även världens, befolkning "lider" av?

De samhällsekonomiska kostnaderna för fetma och övervikt är gigantiska och det bör alltså finnas stora intressen av att kunna dra ned på dessa kostnader markant.

Anledningen till att det inte finns studier är nog kanske snarare att forskare världen över ser fördelarna med att hålla en mer balanserad kost.

Du nämner också att WHO, och liknande, förespråkar mer frukt och grönsaker och så är givetvis fallet men man håller rekommendationen på mellan 500-1000gram per dag.

mikaelj
2011-02-07, 17:47
Nej, som sagt har jag gjort min research om vad myndigheterna har för krav.

Så varför drog du upp det? Helt irrelevant för tråden.

stafh
2011-02-07, 17:50
Ja, för mycket av den alltså.
Negativ påverkan på kolesterolfördelning och kan skapa fettinlagring vid underskott (extremfall, men denna diet är något utav ett extremfall).

Fast en(?) studie som säger att abnormt höga doser av fruktos är skadligt betyder inte att fruktos bidrar till folksjukdomar i praktiken (i extremfall som det här kan man ju dock oroa sig lite för fruktos, som du säger).

Doctor Snuggles
2011-02-07, 17:54
Vad finns det för krav på en diet då?
Vitamin- och mineralbehovet måste tillgodoses.
Vilka risker finns med denna diet? Antar att B12 är en av dessa, d-vitamin en annan.

Essentiella fettsyror måste till. Var går detta att hitta i dieten, räcker dessa till?
Proteinmängden kommer bli lägre. Kommer man upp till en rimlig nivå? om 10% ska komma från protein och man äter 2500 kcal blir det 250/4 = ca 60g - ja ok om man fixar det så kan det säkert räcka nätt och jämnt.

Hur mycket fruktos får man i sig på en sådan här diet. Fruktos sägs ju vara en bov när det gäller en del välfärdssjukdomar. Normalt brukar man inte beskylla frukt för detta men om 80% av energiintaget kommer från frukt bör det bli en hel del fruktos. Kan där finnas någon faktor med frukt som gör att man undkommer problemet med fruktos? Kan det isåfall vara att det är svårt att överäta på denna diet och man hinner förbränna fruktosen innan den hinner göra någon skada?

Antar att jag borde kika lite i originaltråden om denna diet. Känns som de här frågorna redan har diskuterats :P


edit: såg ett påstående på en av länkarna att det var billigt att äta så här.
Om vi räknar på bananer som verkar vara en grundstomme i denna diet så för att komma upp i 4000 kcal (jämför med vad jag äter nu) bör jag äta motsvarande 6,8 kg bananer. Vad kostar bananer? 20 kr kilot är väl ett billigt pris och då kommer jag upp i 140kr per dygn vilket är mycket större kostnad än vad jag spenderar för tillfället, och då äter jag ändå mycket animaliska produkter som anses vara dyra.

Inte riktigt säker men det teoretiseras väl i att frukt har enzymer o fytonutrienter som motverkar fruktosens negativa effekter. De negativa effekter man sett av fruktos var väl då den intogs i raffinerad form.
Vad gäller proteinmängden så kan det mycket väl vara en förklaring till eventuella hälsofördelar. Det finns ju vissa kopplingar mellan lägre proteininnehåll (metionin i synnerhet om jag inte minns fel) i dieten och längre liv. Det är en av hypoteserna bakom varför CR fungerar, iaf som en av mekanismerna. Vill man vara stor så är det nog inte den bästa dieten dock, nej. ;)

kettlebellGuden
2011-02-07, 18:53
Bara 5 sidor? Borde ha hunnit upp till 20 vid det här laget.

kettlebellGuden
2011-02-07, 18:56
Jag har gått igenom mycket i den förra LFRV-tråden som tyvärr är borttagen.


Jag minns det som att du undvek frågor, gjorde misstolkningar av studier, och baserade din tro på totalt missförstånd om hur tillvaron (metabolism och fysiologi t.ex.) fungerade i verkligheten.... Keyword being "tro". Det var ju en tro det här, eller hur var det? *screwy*

:edit: inte tro.. åsikt. så var det. Vem behöver empiri när man har åsikter.

filmjölk
2011-02-07, 19:02
Hitler åt mycket frukt.

kettlebellGuden
2011-02-07, 19:04
Hitler åt mycket frukt.

Det där låter som något Hitler skulle ha sagt.

Matsa
2011-02-07, 21:15
1. Det har varit en del människor här som var väldigt skeptiska till att man mår bra på Dougs rekommendationer. Det är de som slår sina egna rekord och själv ser förändringen, det är de som är mina hjältar.

Ja? Vad vill du ha sagt med detta? Jag förstår mycket väl varför du gjorde en tråd om den här filmen, det jag skrev var riktat till en person som verkade vilja jämföra de bägge prestationerna jag nämnde. Det har med andra ord inget med det du talar om att göra.


2. Om folk känner sig träffade och kan inte acceptera att det finns andra sätt att lyckas, ja, their problem. Det enda jag har gjort är att besvarat frågor eftersom de inte själva är pålästa.

Givet, det får du göra för min del. Bamse79 undrade varför folk var så negativa och jag svarade med vad jag tror är anledningen.

Nitrometan
2011-02-07, 21:36
Hitler åt mycket frukt.
Inte så konstigt då han var vegetarian.

kettlebellGuden
2011-02-07, 21:44
Inte så konstigt då han var vegetarian.

Är inte det en myt?

Nix - inte vegetarian säger 118 100. (http://spa.118100.se/kolhydrater+k%C3%B6tt/264609)

young_george
2011-02-07, 22:12
Lite mer om Hitlers (påstådda) vegetarianism.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler%27s_vegetarianism

Timme
2011-02-07, 22:31
Javisst, större delen av Sveriges medelålders män vill gärna behålla sin kost, vem vill liksom inte det om det fungerar? Frågan är kanske om det är hållbart för alla och om de förstår att det överhuvudtaget finns livsstilar som ger den hälsan och prestationen man vill ha även när man är 30, 40 och 60 år fast man har haft "otur" och fått 3 hjärtinfarkter, högt blodtryck och gikt under sina första år.

Jag hoppas verkligen att fler unga människor kan införliva mer frukt och grönt i kosten, de som ger sig själv och sina barn det bästa ur energi och näringssynpunkt skapar verkligen en stark grund för sig själv och nästa generation. Okunskap är alltid den största boven, med allt.

Absolut, det är alldeles för många människor utan kunskap om raw food, som jag verkligen hoppas människor slutar snöa in sig på när de börjar göra kostförändringar. Det gäller att bidra med genuin, enkel och klar hälsovetenskap för att få folk att göra gamla misstag.

Men ser du inte vad Sverker skriver? En rå vegankost är INTE bra för unga kvinnor som ska föda barn! Det är en värdelös diet.

kettlebellGuden
2011-02-07, 22:51
Så vi har en person som tränar (förbättrar teknik, kondition, etc) och då slår sina tidigare rekord. Alltid tummen upp där.

Om han nu hade gått på en vettig diet sen så BAM! Då jäklar.

Dreas
2011-02-07, 23:46
Men ser du inte vad Sverker skriver? En rå vegankost är INTE bra för unga kvinnor som ska föda barn! Det är en värdelös diet.Nej, tyvärr inte. Det ska till att någon far illa ut innan det händer något tror jag. Det är ju bara folks liv det rör. Inte så centralt och kräver bra kunskaper för sådana omfattande rekommendationer som det gäller, nej nej...

victor_n
2011-02-08, 00:17
Kan ni inte bara inse att ni alla blivit trollade?

stevebc
2011-02-08, 00:32
Kan ni inte bara inse att ni alla blivit trollade?Så Dr Jacob är egentligen inte fruktarian?

tntballe
2011-02-08, 00:43
Så Dr Jacob är egentligen inte fruktarian?

Jag tror att han är en frukt.
ZN5PoW7_kdA

J.V
2011-02-08, 05:10
Hur ska man kunna lita på en människa som inte förespråkar bacon?

Sverker
2011-02-08, 07:20
Inte så konstigt då han var vegetarian.

I boken Myten Rommel av Mauric Philip Remy kan vi läsa om Rommels möten med Hitler och Hitlers matvanor.

Verkar som om Hitler hade stora problem med sin matsmältning och helt enkelt åt grönsakssoppor och annat lättsmält för att lindra symptomen.
Kanske inte så konstigt att stressen av att styra ett världskrig satte sig i magen;).

Nitrometan
2011-02-08, 07:32
I boken Myten Rommel av Mauric Philip Remy kan vi läsa om Rommels möten med Hitler och Hitlers matvanor.

Verkar som om Hitler hade stora problem med sin matsmältning och helt enkelt åt grönsakssoppor och annat lättsmält för att lindra symptomen.
Kanske inte så konstigt att stressen av att styra ett världskrig satte sig i magen;).

Är inte det en myt?

Men det är en bra myt. ;)

Mycket bättre än Dr Jacobs frukter.

anton2000
2011-02-08, 10:10
Hur ska man kunna lita på en människa som inte förespråkar bacon?

/ Thread :)