handdator

Visa fullständig version : Reverse grip Benchpress?


Word
2011-02-06, 23:24
Värt att testa på för att stimulera övre pecs? Läste nyss att det skulle ge större aktivering av Clavicular head enligt vissa undersökningar. Inte någon bra källa dock. Har ni några positiva erfarenheter av detta?

mpersson
2011-02-06, 23:29
Aldrig provat, men av egenskap av Loiue simmons uttalande ska de vara mer än primär tricep övning.

FilipWT
2011-02-06, 23:30
Personligen får jag ont i axlarna direkt när jag försöker mig på den övningen, till och med när jag bara använder stången..

McLR
2011-02-06, 23:38
Ska testa på onsdag! :)

JimmyJoe
2011-02-06, 23:47
Personligen får jag ont i axlarna direkt när jag försöker mig på den övningen, till och med när jag bara använder stången..

+ 1.. kan vara att jag har dålig teknik.

kettlebellGuden
2011-02-07, 00:07
Do it.

Enjoy sticking point på helt oväntat ställe :)

RassK
2011-02-07, 09:07
Jag får mycket bra pump i hela bröstmuskeln (även övre) av omvänd bänkpress.

z_bumbi
2011-02-07, 09:26
Den är förbjuden på IPF-tävlingar av en anledning dvs risken att tappa stången.

Om den sen tränar en viss del av bröstmuskeln mer har jag ingen aning om men det finns ganska många andra övningar som tränar olika delar av bröstmuskeln olika så jag ser inte riktigt meningen omvänt grepp om den nu skulle ge en skillnad?

Anders The Peak
2011-02-07, 09:40
Det är en tricepsövning och om ni får pump i bröstet beror säkert mer på att ni går ned på vikter som gör att ni använder bröstmuskeln när ni lyfter(tränar) och inte bara som stabilisator

Timme
2011-02-07, 10:09
Det är en tricepsövning och om ni får pump i bröstet beror säkert mer på att ni går ned på vikter som gör att ni använder bröstmuskeln när ni lyfter(tränar) och inte bara som stabilisator

men lägg av. Bröstet är kraftigt aktiverat genom hela omvända bänkpressen. Inte alls bara som stabilisator.

Kör du ett brett grepp i reverse blir det ännu mer bröst.

Jag upplever dock reverse vara väldigt snäll mot axlarna.

Word
2011-02-07, 12:02
Om den sen tränar en viss del av bröstmuskeln mer har jag ingen aning om men det finns ganska många andra övningar som tränar olika delar av bröstmuskeln olika så jag ser inte riktigt meningen omvänt grepp om den nu skulle ge en skillnad?

Skillnaden är att den skulle enligt undersökningar aktivera övre bröst 30% mer jämfört med vanlig bänkpress samtidigt som den skulle vara skonsammare för axlarna jämfört med incline bänkpress. I samma undersökning aktiverades övre bröst bara 5% mer i incline bänkpress jämfört med vanlig.

Om det ligger någon sanning i detta har jag dock ingen aning om. Utgår bara från några engelska forum och klipp jag sett av seriösa kroppsbyggare som hänvisade till denna undersökning. Därför var jag intresserad av era erfarenheter. :)

Word
2011-02-07, 12:03
Det är en tricepsövning och om ni får pump i bröstet beror säkert mer på att ni går ned på vikter som gör att ni använder bröstmuskeln när ni lyfter(tränar) och inte bara som stabilisator

Det kan bara betraktas som en tricepsövning om du använder ett smalt grepp, precis som vid vanlig bänkpress.

Anders The Peak
2011-02-07, 12:55
Skillnaden är att den skulle enligt undersökningar aktivera övre bröst 30% mer jämfört med vanlig bänkpress samtidigt som den skulle vara skonsammare för axlarna jämfört med incline bänkpress. I samma undersökning aktiverades övre bröst bara 5% mer i incline bänkpress jämfört med vanlig.

Om det ligger någon sanning i detta har jag dock ingen aning om. Utgår bara från några engelska forum och klipp jag sett av seriösa kroppsbyggare som hänvisade till denna undersökning. Därför var jag intresserad av era erfarenheter. :)
Övningen tar säkert bättre på övre pecs eftersom du måste lyfta vikten i en kbinerad tricepspress och frontlyft mot magen för att balansera vikten.

frong
2011-02-07, 12:58
Varför inte bara köra incline..?

RassK
2011-02-07, 13:13
Varför inte bara köra incline..?

Aktiverar för mycket framsida axlar. Jag kör incline reverse grip benchpress.
Jag upplever att jag blir mindre trött i både triceps och axlar.

frong
2011-02-07, 13:18
Aktiverar för mycket framsida axlar. Jag kör incline reverse grip benchpress.
Jag upplever att jag blir mindre trött i både triceps och axlar.

Jasså... Får bli att prova lite omv. grepp på dagens bröstpass idag då *flex*

Word
2011-02-07, 13:34
Varför inte bara köra incline..?

Svar:

Skillnaden är att den skulle enligt undersökningar aktivera övre bröst 30% mer jämfört med vanlig bänkpress samtidigt som den skulle vara skonsammare för axlarna jämfört med incline bänkpress. I samma undersökning aktiverades övre bröst bara 5% mer i incline bänkpress jämfört med vanlig.

Det skulle då alltså vara betydligt mer effektivare och skonsammare med reverse grip än incline.

solari
2011-02-07, 14:46
Känner igen detta, kan du inte länka till undersökningen? Där ingick väl dessutom en video om jag inte minns fel...

Word
2011-02-07, 18:34
Känner igen detta, kan du inte länka till undersökningen? Där ingick väl dessutom en video om jag inte minns fel...

Har inte orkat leta upp själva undersökningen som nämns, men här är några länkar som nämner den.

http://www.bodybuilding.com/fun/video-anatomy-of-the-chest.htm

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/271/Pecs_Lies_and_Surgical_Tape.aspx

Ego
2011-02-07, 19:35
För att utvärdera en EMG-studie måste man se hur studien bedrevs, många gånger kopplar de elektroderna helt snett, byter frekvens eller gör något annat tokigt.

Sedan, förutom att man tar hänsyn till de olika anatomiska och fysiologiska förutsättningar (långa armar, arm- eller bröst/delts-dominant vid press övningar osv) måste man väga upp vad dessa % kommer att innebära - man kanske stimulerar betydligt mer tillväxt i de "översta" fibrerna genom att köra vanlig bänkpress för man orkar så mycket mer vikt där och måste "elda upp" fler fibrer för att klara av uppgiften.

För övrigt så kan jag nämna att Dante Trudell (DC-skaparen) betraktar Wide Grip Reverse Benchpress som en mycket bra tricepsövning. Han rekommenderar att man utför denna i smithmaskinen och samtidigt som man pressar stången uppåt, skall man försöka pressa den framåt mot fötterna. Detta är för att fascilitera det långa huvudet av triceps. Rumpan skall helst hänga utanför bänken för att ytterliggare isolera de arbetande musklerna.

Personligen började jag göra Wide Grip Reverse Benchpress för mina triceps för en månad sedan och pumpen som jag får i mina triceps från dessa är inte att leka med.

Määng
2011-02-07, 21:27
Pallar tummen?

Anders The Peak
2011-02-07, 21:32
Om du tittar hur Stoppani kör den så ser du att du aktiverar övre bröst betydligt mer pga av rörelsen och jag tror inte att det spelar någon roll hur långa eller korta armarna är. När vi pratar triceps så håller jag helt med dig när det gäller smith då kan du koppla av stabilisatorerna och trycka stången så att den följer banan och på så sätt koncentrera arbetet extra. Ett tips är att köra den i decline läge då kopplar du in triceps absolut maximalt.

Pallar tummen?

Det är den svaga faktorn i den här övningen.

Pjotor
2011-02-07, 21:40
Spontant så verkat det rätt oklokt att köra den med någorlunda respektabla vikter utan passare eller säkerhetsanordningar.

Kischen
2011-02-07, 21:45
Skulle testa om jag var ensam på gymmet.

Rikard Jansson
2011-02-07, 21:52
Skrytövning. "Jag kan bänka mer än dig när jag håller så här och har fötterna uppe i luften!"

Ego
2011-02-07, 21:57
Om du tittar hur Stoppani kör den så ser du att du aktiverar övre bröst betydligt mer pga av rörelsen och jag tror inte att det spelar någon roll hur långa eller korta armarna är. När vi pratar triceps så håller jag helt med dig när det gäller smith då kan du koppla av stabilisatorerna och trycka stången så att den följer banan och på så sätt koncentrera arbetet extra. Ett tips är att köra den i decline läge då kopplar du in triceps absolut maximalt.



Det är den svaga faktorn i den här övningen.

Mina tummar är okej, placerar stången diagonalt över handflatan. Har inte haft problem med det och jag har tjejhänder. Kört upp till 110 kg där.

För övrigt har jag riktigt svårt att acceptera den som en bra bröstövning, speciellt när det gäller översta delen (om man förstås inte gör den till halsen och det vore extremt obegåvat).

Man vrider ut handen i max supination och när man pressar adduceras armen inte som den gör i andra bröstövningar, och eftersom en av bröstens funktionen är adduktion så går man miste om kontraktionen där.

Rent biomekaniskt sett är det en övning som i första hand kommer att belasta främre delen av axeln och triceps.

Alla ni som läser, kolla på bilden och inta startpositionen med armen, lägg andra armen på pectoralis och kolla hur mkt/lite den kontraheras om man imiterar rörelsen. Gör om proceduren, men denna gång kör "vanlig bänkpress".

Medusa
2011-02-07, 22:20
kul att A.R.T har kommit till Sverige, och kul att någon förutom jag lyssnar ordentligt på DC här, han är extremt duktig och vet vad han pratar om... jag prövade bänk med omvänt grepp idag och det tog en hel del i triceps, mindre i axlar och bröst.. förde ner stången mot området mellan bröstet och magen..

Word
2011-02-08, 18:03
Provade på det idag på gymmet. Måste säga att jag inte kände mycket alls i bröstet utan främst i axlar och armar... Får väl se om det blir någon värk. Tveksamt.

sandberg93
2011-02-08, 18:06
tbh, RG benchpress är inte najs :P

Sheogorath
2011-02-08, 18:34
Mina tummar är okej, placerar stången diagonalt över handflatan. Har inte haft problem med det och jag har tjejhänder. Kört upp till 110 kg där.

För övrigt har jag riktigt svårt att acceptera den som en bra bröstövning, speciellt när det gäller översta delen (om man förstås inte gör den till halsen och det vore extremt obegåvat).

Man vrider ut handen i max supination och när man pressar adduceras armen inte som den gör i andra bröstövningar, och eftersom en av bröstens funktionen är adduktion så går man miste om kontraktionen där.

Rent biomekaniskt sett är det en övning som i första hand kommer att belasta främre delen av axeln och triceps.

Alla ni som läser, kolla på bilden och inta startpositionen med armen, lägg andra armen på pectoralis och kolla hur mkt/lite den kontraheras om man imiterar rörelsen. Gör om proceduren, men denna gång kör "vanlig bänkpress".

Om man kör den så att underarmarna är i lod får du ju en flexionsrörelse som är belastad upp till 90 graders flexion i axelleden. Det är i detta rörelseomfång som övre bröst är som mest aktivt. I en horisontalabduktion som du beskriver kommer hela bröstet att aktiveras, inte bara övre. Men det är övningen "som en övning för övre bröst" som diskuteras, inte övningen som en generell bröstövning.

Troll
2011-02-08, 21:22
Värt att testa på för att stimulera övre pecs? Läste nyss att det skulle ge större aktivering av Clavicular head enligt vissa undersökningar. Inte någon bra källa dock. Har ni några positiva erfarenheter av detta?

Provade faktiskt denna övningen första gången för någon dag sedan! :)

Kände mest i triceps, var också just för triceps jag körde den.

MaxHBG
2013-04-28, 17:48
startar upp igen med en källa på att den aktiverar övre bröstmusklerna med 30%

http://www.simplyshredded.com/incline-vs-reverse-grip-which-is-better-for-building-the-upper-chest.html

Birkharju
2013-04-28, 17:55
Att något aktiverar i lite större grad betyder inte att den bygger si och så mycket bättre än en annan övning. Ni får tänka på att vikten man kan behandla i reversed-grip är mycket lägre än i ett vanligt grepp.

AronP
2013-04-30, 06:50
Att något aktiverar i lite större grad betyder inte att den bygger si och så mycket bättre än en annan övning. Ni får tänka på att vikten man kan behandla i reversed-grip är mycket lägre än i ett vanligt grepp.
Är den?

Ronn
2013-04-30, 07:16
Är det inte detta som kallas för suicide grip på grund av risken att tappa stången?

AronP
2013-04-30, 07:18
Är det inte detta som kallas för suicide grip på grund av risken att tappa stången?

Suicide grip är tumlöst.