handdator

Visa fullständig version : börjar med en ny kost dukan diet


alliya
2011-02-06, 23:03
har gett upp på gi efter ett snesteg och i helhet dålig resultat o dessutom känner jag mig stressad och jag vill inget annat än att bara gå ner i vikt!

den här nya dieten går ut på att bara äta protein i 3-1o dagar (fettsnåla) sen kan man tillföra tillåtna grönsaker.

Är det nån som har erfarenhet? eller vill hjälpa mig med kostschema?

är 174 väger 68 vill ner till 57 men nöjer mig med 60 .

pw 5 dagar i veckan jobbar ca 8-9 timmar om dagen där jag typ går/springer non stop ibland 30 min vila. går till bussen ca 30 min promenad

alliya
2011-02-06, 23:04
Kan inte äta en kolhydrat rik kost då jag ätit lite av det och chansen är stor att jag sväller upp mera

j.t
2011-02-07, 01:21
Ät mindre.

Pretorian
2011-02-07, 07:44
Gå inte ut för hårt med att bara äta proteiner i några dagar, det kan slå tillbaka sen. Bättre att lägga om kosten långsamt tror jag. Och välj en kost som du kan fortsätta med i åratal, inte att du ska göra något extremt i en vecka och sen lägga till lite grönsaker.

alliya
2011-02-07, 08:20
Gå inte ut för hårt med att bara äta proteiner i några dagar, det kan slå tillbaka sen. Bättre att lägga om kosten långsamt tror jag. Och välj en kost som du kan fortsätta med i åratal, inte att du ska göra något extremt i en vecka och sen lägga till lite grönsaker.

Okay men det blir inte så mycket ändring från min tidigare utan det som försvinner nu i 10 dagar är lite salladsblad, tomat, avokado och fettet.

Sen tillför jag lite grönsaker men fettet ska man hålla sig borta ifrån.
Är det risk att svälla upp sen om jag tar bort grönsakerna och tillför det eller???
känner mig väldigt förrvirrad vill ena minuten bara köra vlcd och snabbt får bort 6-7 kilo hmm...

Pretorian
2011-02-07, 09:28
Jag missade nog att du höll dig till en viss diet där du ska ta bort fett och salladsblad(?!) så jag kanske inte ska ändra för mycket. Är för dlåigt påläst.

Men... jag tror det är bättre att lägga om kosten till något som håller i längden. Det finns risk att du tappar massa kilon i början men du går för hårt ut och det kommer slå tillbaka. Då kanske du börjar överäta istället, så kallad rebound-effekt och du kommer få tillbaka dina tappade kilon plus lite till.

rooz
2011-02-07, 09:50
Varför ska du hålla dig borta från fettet?

Vart har du hittat denna diet?

alliya
2011-02-07, 10:15
Jag missade nog att du höll dig till en viss diet där du ska ta bort fett och salladsblad(?!) så jag kanske inte ska ändra för mycket. Är för dlåigt påläst.

Men... jag tror det är bättre att lägga om kosten till något som håller i längden. Det finns risk att du tappar massa kilon i början men du går för hårt ut och det kommer slå tillbaka. Då kanske du börjar överäta istället, så kallad rebound-effekt och du kommer få tillbaka dina tappade kilon plus lite till.

Okay Ja lite så känner jag oxå , tänkte fortsätta äta sallad+ kött och lite fett och räkna kalorier tror det funkar bäst.

ett daglig intag på 1300- 1400/dag är rätt lagom eller?

alliya
2011-02-07, 10:16
Varför ska du hålla dig borta från fettet?

Vart har du hittat denna diet?

du kan googla och läsa om dieten är en fransk läkare som ligger bakom det och många har fått bra resultat, men jag kommer nog köra som jag alltid gjort justerar bara kalori mängden eller rättar sagt börjar räkna och håller mig till ett visst anta/dag

Apjavel
2011-02-07, 10:21
du kan googla och läsa om dieten är en fransk läkare som ligger bakom det och många har fått bra resultat, men jag kommer nog köra som jag alltid gjort justerar bara kalori mängden eller rättar sagt börjar räkna och håller mig till ett visst anta/dag

Det är nog smartare. Räkna det du äter så ska du nog gå ner i vikt oavsett diet. Lycka till

alliya
2011-02-07, 10:33
[QUOTE=Apjavel;4850682]Det är nog smartare. Räkna det du äter så ska du nog gå ner i vikt oavsett diet. Lycka till[/QUOTE

Tack ! För jag gick ju ner i vikt genom att äta gi (med lite kolisar och lagom med fett) tills jag fick mitt brake och käka massa kolisar och gick upp. Men jag räkna aldrig kalorier så det kan nog varit för mycket även om jag gick ner. Så nu kommer jag räkna och hålla mig till högst 1400 och inte ta i msk olivolja i alla mål på så sätt får jag iallafall ner några kalorier.

Pretorian
2011-02-07, 10:41
Du får sätta dem där 1400 per dag i relation till hur mycket du gör av med. Och du kan säkerligen fortsätta med olivolja till dina mål utan att det förstör.

alliya
2011-02-07, 11:00
Du får sätta dem där 1400 per dag i relation till hur mycket du gör av med. Och du kan säkerligen fortsätta med olivolja till dina mål utan att det förstör.

Hur vet jag hur mycket jag gör av med?
Jobbar där jag typ går fram o tillbax i 6, 5 i rätt så medeltempo vila sammanlagt 30 min, lyfter tungt på jobbet. går fram och tillbax till jobb ca 20 min dit o tillbaka.
pw 5 dagar i veckan 1 timme

Orkar inte mera än så då jag har fysiskt krävande jobb=( Är helt slut efter en dag på jobbet.

alliya
2011-02-07, 11:02
Visst låter det sjukt att jag är i rörelse i 6.5 timme men jag väljer att gå fram o tillbax är väldigt rastlös, springer upp och ner i trappor (5 våningar) kanske 11ggr/dag

Pretorian
2011-02-07, 12:16
Det finns en deffguide här på forumet som du bör läsa innan du börjar med olika dieter. Den är mycket bra.

alliya
2011-02-07, 12:55
okay tack!

Tolkia
2011-02-07, 14:23
1. Du har för bråttom.
2. Du sätter ditt viktmål väl lågt.
3. Att försöka nolla eller mini-minimera fettintaget brukar leda till att man blir hungrigare än man behöver vara -> ökad risk för att tappa kontrollen och äta sådant man inte hade tänkt -> utebliven effekt av bantningen. Det finns inget egenvärde i att lida så mycket som möjligt när man bantar; om du inte har tänkt dö nästa år så är en bantning som tar några månader extra inte hela världen.
4. Kolhydrater är inte ett eller noll; antingen överäta socker och mackor eller leva på kött och sallad. Det finns en bred skala däremellan också.
5. Om du på den vikten till den längden är så fixerad vid att gå ned som dina inlägg ger sken av ("vill inget hellre än att bara gå ned i vikt" osv.) är det dags att ta ett steg tillbaka och andas. Livet kommer inte att fullständigt förvandas för att du tappar ytterligare tio kilo från en normalviktig kropp. Fundera över vad du egentligen är ute efter.

alliya
2011-02-07, 16:38
1. Du har för bråttom.
2. Du sätter ditt viktmål väl lågt.
3. Att försöka nolla eller mini-minimera fettintaget brukar leda till att man blir hungrigare än man behöver vara -> ökad risk för att tappa kontrollen och äta sådant man inte hade tänkt -> utebliven effekt av bantningen. Det finns inget egenvärde i att lida så mycket som möjligt när man bantar; om du inte har tänkt dö nästa år så är en bantning som tar några månader extra inte hela världen.
4. Kolhydrater är inte ett eller noll; antingen överäta socker och mackor eller leva på kött och sallad. Det finns en bred skala däremellan också.
5. Om du på den vikten till den längden är så fixerad vid att gå ned som dina inlägg ger sken av ("vill inget hellre än att bara gå ned i vikt" osv.) är det dags att ta ett steg tillbaka och andas. Livet kommer inte att fullständigt förvandas för att du tappar ytterligare tio kilo från en normalviktig kropp. Fundera över vad du egentligen är ute efter.



1. förstår inte hur du menar med att min viktmål är lågt
2. Okay men jag kommer köra på som vanligt med fett men inte lika mycket som innan då jag hade olja i alla mål och åt avokado 2 ggr om dagen stora, annars åt jag lite kolisar och mykt protiein och det funka ok fast det gick långsamt och en dags misstag gjorde att nästan alla kilona kom tillbax! Därför tänkte jag börja räkna kalorier och ändå äta som men med en viss justering där jag äter ca 1300-400 kalorier/daq

5. Jag har kämpat och jag har andats haha tro mig bara att acceptera min vikt idag har tagit lång tid, men nu vill jag göra något åt saken och vill se resultat o jag jag har som mål till maj . juni att gå ner 10 kilo det är väl inte på kort tid???

Varför jag vill gå ner i vikt. ja det är enkelt jag trivs bättre med min kropp och jag mår bättre och alla är vi olika o har olika ideal. O just nu betyder det mykt för mig för jag har sommaren som är på väg

Vill du får du gärna ge mig tips på hur ja annars kan göra

Pretorian
2011-02-07, 16:51
Går du ner 0,5 kg per vecka så tar det 20 veckor så det är väl nästan möjligt. Men räkna med att viktnedgången inte ligger konstant på 0,5. Det går ju liksom upp och ner med såna här dieter.

alliya
2011-02-07, 17:09
Går du ner 0,5 kg per vecka så tar det 20 veckor så det är väl nästan möjligt. Men räkna med att viktnedgången inte ligger konstant på 0,5. Det går ju liksom upp och ner med såna här dieter.

Okay men jag räknar att 3- 4 kilo jag har gått upp sen förra torsdagen lär försvinna ialla fall på 2 veckor vilket ger mig en vikt på 65 kilo och sen kämpa ner från 65 till 60 på två månader och det är väl möjligt?

Pretorian
2011-02-07, 17:16
Haha.. just nu jobbar jag övertid så jag är lite dålig på matten. Räkna med att gå ner 0,5 per vecka och lägg till att ju längre du kommer desto svårare blir det, så du inte blir besviken.