handdator

Visa fullständig version : Kostråd


andass
2011-02-06, 22:44
http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2010/DietaryGuidelines2010.pdf

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Vad är skillnaden mellan de amerikanska och svenska näringsrekommendationerna, mindre fett enligt amerikanska riktlinjer?

kettlebellGuden
2011-02-06, 23:01
Står det inte i länkarna?

andass
2011-02-06, 23:07
Läser, kan inte se några större skillnader faktiskt... Därför jag frågar ifall jag har missat något...

Sverker
2011-02-07, 07:14
Jag tycker att utgångspunkten skiljer. I den amerikanska står det i inledningen:
We are releasing the seventh edition of the Dietary Guidelines at a time of rising concern about the health of the American population. Americans are experiencing an epidemic of overweight and obesity. Poor diet and physical inactivity also are linked to major causes of illness and death. To correct these problems, many Americans must make significant changes in their eating habits and lifestyles.

Den svenska sammanfattningen är mer:
dock viktigt för att minska risken för fetma..



Läser man sammanfattningarna skiljer det inte mycket.

Eddie Vedder
2011-02-07, 10:22
De svenska bygger på de nordiska som i sin tur i princip bygger på de amerikanska. Det är ytterst små skillnader som mest beror på olika matkulturer och lite olika definitioner. Vissa länder anser att potatis är en grönsak exempelvis.

Sverige gör inga stora ändringar om det inte först genomförs i WHO's och EU's riktlinjer kan jag tro. Men det är intressant att det nu är så katastrofalt i USA att man vågar nämna socker som något dåligt, det har ju varit väldigt svårt att få igenom negativa saker om socker där.

Pepz
2011-02-07, 10:26
ptja med en världsomspännande fetmaepidemi så kanske man borde vara lite mer radikal i kostråden.
iof kostråd i all ära

jag gillar PO Åstrand
"det är bättre att vara en överviktig rökare som rör på sig dagligen än en hälsosam smal soffpotatis" (obs ej exakt citat)
Ligger en del i det..

z_bumbi
2011-02-07, 10:49
ptja med en världsomspännande fetmaepidemi så kanske man borde vara lite mer radikal i kostråden.

Vad vinner man på det?

Pepz
2011-02-07, 10:53
Vad vinner man på det?

bra fråga...
kostråd är ju bara bra om de följs *gah!*

jag backar på den..

Eddie Vedder
2011-02-07, 11:10
Vad vinner man på det?

Ingenting. Precis som officiella kostråd överhuvudtaget.

Angående de svenska tror jag att nästa upplaga kommer innehålla följande ändringar:

1. Ändringar för D-vitamn för äldre och kanske för hela befolkningen.
2. Ytterligare spann i energiprocenten och mer prat om individbaserade råd. Med andra ord, ännu mer luddigt och intetsägande. "Följer du råden så blir du frisk men du kan själv anpassa råden som är tolkningsbara" typ. I mina öron låter det som "gör som vi säger men gör som du själv vill" vilket bara förvirrar mer än det hjälper.

kettlebellGuden
2011-02-07, 11:23
Nya kostråden: 1) Köp anteckningsblock och en penna. 2) Skriv ner vad du äter. 3) Mår du illa över din grisiga diet när du evaluerar efter en månad? Gör om - gör rätt.

z_bumbi
2011-02-07, 13:55
Ingenting. Precis som officiella kostråd överhuvudtaget.

Självklart vinner man saker med de officiella kostråden och jag förstår ärligt talat inte hur någon kan påstå något annat?

Tolkia
2011-02-07, 14:15
"Följer du råden så blir du frisk men du kan själv anpassa råden som är tolkningsbara" typ.
Du har rätt till din åsikt (duh), men sådär har jag VÄLDIGT svårt att tro att någon svensk myndighet skulle formulera sig (inte ens så att det går att tolka på det sättet om man inte lägger på en massa egna antaganden om hur den som läser texten förmodligen tolkar osv. osv. d.v.s. gör en egen specialtolkning). Det fetstilade hittar du nog snarare i mindre nogräknad hälsokostreklam.

Eddie Vedder
2011-02-07, 15:10
Självklart vinner man saker med de officiella kostråden och jag förstår ärligt talat inte hur någon kan påstå något annat?

Därför att jag helt ärligt inte tror det. Vad exakt har blivit bättre ur folkhälsosynpunkt som inte kan tillskrivas bättre sjukvård och mindre rökning?

Du pratar gärna om hur bra det och och hur bra det funkar men vilka exempel av förbättrad folkhälsa har kostråden gett tycker du? Är friska människor friska för att de medvetet äter enligt SNR?

Det fetstilade hittar du nog snarare i mindre nogräknad hälsokostreklam.

"Bli" var ett felaktigt ordval. Men att det är så man ska äta för att på bästa sätt med kostens hjälp hålla sig frisk är ju grunden. Och jag tror som sagt att det är goda intentioner men helt utan effekt.

MeekGeek
2011-02-07, 17:17
"Bli" var ett felaktigt ordval.

SLV är mycket noga med att påpeka att deras kostråd bara gäller friska människor. Lider man av metabolt syndrom, diabetes, grav övervikt eller något annat skoj, uttalar de sig inte alls om vad man ska äta.