handdator

Visa fullständig version : Katarsis genom marklyft


Loke
2011-02-06, 22:02
Jag fick plötsligt en tanke att det vore kul att skriva en journal. Vi får se om jag skriver nåt här eller om den förfaller. Mina pass bygger alltid på känsla och jag antecknar aldrig vad jag gör på gymmet, så sanningshalten i det jag skriver kan mycket väl ifrågasättas utan att man kallar mig lögnare. Överväger att bli lite mer ordningssam...

Stats:


Böj: 130, med bälte. Dock inte riktigt max, antagligen. Siktar på SL-djup, kanske blir någon cm ovanför i praktiken...
Mark: 165, med remmar, utan bälte.
Bänk: Får man inte prata om när jag är med. Körde väl en 8a på 80 senast, typ. Ska köra lite tills smärtan i axeln kommer tillbaka så sjukgymnasten kan klura ut var felet sitter.
Vikt: ca 75
Längd: ca 169
Personligt:

25 år gammal. Civ ing.-student. Satte foten på ett gym för första gången i samband med 18-årsdagen. Tränade ett par år, tog sedan långt uppehåll (inte helt borta från träningen, men körde sporadiskt utan ökningar), söp och levde rövare. Började träna igen för ca 2.5 år sedan. Hade stora ryggproblem under uppehållet, men det är bra nu.

Intressant detalj:

Jag kör nu helt utan kosttillskott. Inget protein, inget kreatin. Kaffe dricker jag och en gång i halvåret (typ) trycker i mig en C-vitamintablett. Thats it. Eftersom jag äter väldigt lite kött har jag funderat på att börja med kreatin igen, men det är ju så jäkla omständigt. Efter träningen sveper jag en liter mjölk. Dricker även annars mycket mjölk, optimalt livsmedel.

Mål:
Innan året är 2012:

Böj: 160 (2 * kv)
Mark: 200 (2.5 *kv)
Bänk: Kontinuerlig träning utan smärta.
Vikt: 80, varken mer eller mindre


Vad tror ni? Det är ganska hårda målsättningar, men jag tycker inte det känns omöjligt. I marken tror jag att jag kan få väldigt mycket bättre teknik, och mina baksida lår är rätt svaga, där kan jag göra mycket.

Innan livet är slut:

Mark: 3 gånger kroppsvikten
Kunna göra enarmschins.
Kunna göra human flag.
Starkast på friskis


Jag kommer inte alltid skriva set som jag anser är uppvärmning eller av olika skäl är ointressanta. Det kan alltså bli svårt att få grepp om den verkliga volymen på träningen av den här journalen. Självklart för rutinerade, inte så självklart för eventuella nybörjare som läser detta.

Loke
2011-02-06, 22:12
Passet tidigare idag:

Ben

Status: Lite bakis.

Mark:
150*5
150*5
150*5
150*5

Rehab i princip, ryggen är dålig.

Benpress:
225 *4
225 *5
225 *4

Man måste ta i så löjligt mycket för att verkligen pressa ur all styrka ur benen... Inte så mycket att välja på när ryggen är dålig dock, raka mark eller böj funkar inte.

Finnen:

oviktad * 3
oviktad * 2.5
oviktad * 2.5
oviktad * 2.5
oviktad * 2

Måste "bygga" rätt mycket för att kunna köra finnen i smithen som jag gör, och nu byggde jag så att bänken lutar lite neråt istället för uppåt för att göra det lite tyngre och få lite längre ROM. Förhoppningsvis är jag snart stark nog att göra ordentliga set, tvåor är inte helt ok känner jag. Halva betyder att jag inte orkade upp men bromsade ner.

Sket i magträningen.

vicarious
2011-02-06, 22:49
Sket i magträningen.

:D :thumbup:

Kul att du startat journal. Bra initiativ!

Loke
2011-02-08, 22:03
Tack för stödet!

Rygg

Status: Lite otaggad pga mycket folk, tänkte egentligen köra bänk idag men typ 10 pers såg ut att dela på två skivstänger, så... Säger kanske nåt om hur seriöst jag tar mitt schema.

Close grip pullups

25 *6
30 *4
25 *4

För den här övningen skriver jag alltid vikten jag hänger på. Skulle kört fler set, tröttnade.

Latsdrag

75 *6
80*5
80*4
75*6
80*3
75*4

För korta vilor, en kille körde emellan, blir alltid stressad av sånt.

Kabelrodd

80 * 4
75*5
70 *5
70*4

Får inte riktigt grepp om den övningen, utförandet varierar. Kör för övrigt med rak rygg och utan att böja vid höften.

Hantelrodd

42 * 6
42* 6
42 *6
42*5

Vänstern väldigt mycket svagare, annars god styrka. Skönt att köra efter annan rodd.

Biceps curls

4 set av
18 *6

3 set? av
16 * 6

Nåt i den stilen, väldigt dålig koll. Biceps är tråk.

Jaha, första fulla ryggpasset på ett antal månader. Latsdrag och hantelrodd är bra, det andra har tveksam funktion. Hantelrodd bör köras tidigare. Måste börja skriva upp vad jag gör, ser nu jag kör väldigt många set på ryggpassen, för det här kändes som ganska få set. Men i mitt huvud så "räknas" liksom inte kabelövningar, även fast latsdragen absolut är en bra övning.

Loke
2011-02-09, 19:01
Bänk

Status: Känner mig lite lat. Har dock med anteckningsblock, det känns nördigt men ambitiöst.

Bänk

85 * 4
85 * 4
85 * 2
80 * 6
80 * 4
80 * 4

Tappar rätt ordentligt hela vägen, men det är kanske naturligt när man precis börjat köra igen. Uthålligheten kommer väl. Ingen passning.

Smalbänk

60 * 6
70 * 4
70 * 3.5
65 * 6
65 * 5

Här är iaf styrkan skaplig ändå, klarar nog betydligt mer men är lite feg. Kör inte hela vägen ner, så det blir väl hyffsat godtyckligt.

Hantellyft åt sidan

10 * 8
12 * 5
12 * 5
12 * 5 (väldigt svag i högern)
12 * 5
12 * 6 (lång vila)

Lite intressant att högern var svag, värt att notera.

Triceps pushdowns

35 * 2
30 * 6
30 * 6
30 * 5
30 * 4
30 * 4

Nu har jag fixat anteckningsblock! Borde dock antecknat bättre om det gjorde ont i axeln. Det är oerhört lätt att förtränga även rätt kraftig smärta om den försvinner så fort settet är över. Ovanligt pass för mig, kör alltid annars någon form av pressar för axlarna och extentions för triceps.

I andra nyheter, ryggen har känts bra större delen av dagen, det bådar gott för morgondagens markpass!

Loke
2011-02-10, 22:09
Ben

Status: Ganska peppad faktiskt.

Mark

Endast uppvärmning. Ryggen kändes inte helt ok nu heller. Uppvärmning plus lite stretching är dock väldigt viktigt ändå enligt min egenutvecklade rehabprincip för ryggen.

Benpress

215*6
235 *4
235 *4
235 *4
225 * 2
225 * 3

Blod i skallen, inte helt lätt att undvika.

Finnen

3
3
2.5
2 + 2 halva
2 + 2 halva
2 + 2 halva
3 med lite, lite kortare ROM
1 (kort vila)

Lite, lite starkare än tidigare. Ska nog köra med lite kortare ROM oftare.

Sen stängde gymmet, jag lovar, jag skulle kört mage annars. Verkligen. Nej, men jag känner mig faktiskt även lite obekväm med maträning så länge ryggen inte är helt ok.

Eddie Vedder
2011-02-10, 22:11
Kul Loke!

Du sa ju bara att du börjat skriva ner igår, varför berättade du inte om journalen!? :D Kul att kunna följa en journal för någon man stöter på i gymmet emellanåt också. Ses vi där på lördag?

Loke
2011-02-10, 23:29
Haha, ja, det kan man fråga sig. Kanske fick jag för mig att du redan sett den? :P
Välkommen hit iaf, du får väl hålla koll så jag inte överdriver för mycket ;)
Det gör vi kanske, går nog dit mellan 3 och stängning på lördag.

Loke
2011-02-11, 20:30
Rygg

Status: Lite hungrig, drack bara mjölk och käkade mackor innan jag åkte, ingen middag.

Close grip pullups

25 * 6
30 * 3
25 * 4

Gillar den här övningen mindre och mindre.

Kabelrodd

80 *6
85 * 4 (detta kan vi kalla RPB, osäker dock om det verkligen är det)
80 * 5
80 * 4
75 * 7 (lol, det var tydligen för lätt)
80 * 4

Ökat i denna utan att köra den mycket, det var ju kul.

Hantelrodd

42 * 6
44 * 6 (detta var nog också RPB)
44 *5
44 * 4
44 *4
44* 4

Holy crap vilken bra övning det här är. Körde slut mig riktigt ordentligt i den.

Latsdrag

75 *5
75 * 5
75* 3 (trött...)
70 * 3 (helt slut)

Svårt att säga om det bristen på mat eller att jag tog ut mig i rodden tidigare, men detta var inte ok hur som hellst.

Hantelcurl

16 * 8

lol, orka

scottcurl med hantel - kallas det så måntro?

16 * 6
16 * 6
16 * 4

lol

Ett riktigt bra ryggpass, även om biceps och latsen kanske inte fick så mycket stryk :)

Kabelrodden kan man kanske minska på och pull upsen kanske jag ska lägga ner för tillfället...

Eddie Vedder
2011-02-11, 22:02
Gött att det gick bra för dig, såg inte så mycket mer än dina hantelroddar och det såg bra ut. :thumbup:

Syns kanske i dörrn imorrn för jag lär träna klart just vid den tiden gissar jag.

Loke
2011-02-12, 13:05
Sorry, drog och tränade lite tidigare! Glömde mitt block också, så jag kan inte säga mer om träningen att det blev väldigt tungt inriktat på triceps. Över 10 set bara för den muskeln, mest på bekostnad av axlarna (som inte gick att träna effektivt eftersom jag hade så jäkla ont i triceps).

Loke
2011-02-14, 11:21
Körde ett riktigt slappt benpass idag. Uppvärmning med lite mark på 120, och sen lite benpress och avslutningsvis lite liggande bencurl och mage i maskin. Förmodligen det slappaste benpasset sen i sommras, när det var tokvarmt. Morgonträning funkar inte så bra när det kommer till ben.

Desto roligare var att jag fick hjälpa en stackars kille som var helt ny, han visste knappt vad bänkpress är. Han var dessutom mycket tanig och hade dålig kroppskontroll. Modigt av honom att komma och fråga om hjälp.

Som belöning för det modet fick han lära sig grundläggande marklyft. En femma på 60 blev det som bäst, och därmed har han lyft mer än typ hälften man ser köra mark på friskis. Blev lite bänk (väldigt svårt för honom), rodd (det klarade han bra), och annat smått också. Knappast ett riktigt gympass, men han fick iaf känna på vad gymträning handlar om.

Loke
2011-02-15, 22:16
Rygg

Status: Riktigt trött, funderade på att skippa passet

Latsdrag

80*6
85*4 (PB)
80*4
80*4
75*4

Inte alls så bra som det ser ut, brukar ju annars köra pull ups innan.

Kabelrodd

75*6
80*5 (fuskade lite)
80*5 (fuskade igen)

Tråkövning.

Hantelrodd

44*6
44*6
46*4
46*5 PB

Sedär, det gick ju bra. Kanske delvis för att jag inte ansträngde mig speciellt i kabelrodden...

Hantelcurls

18*6
20*3,5 (vänstern orkade inte riktigt)
18*5

Sen stängde gymmet...

Dagens rekord handlade mer om annat upplägg än något annat. Väldigt få set för att vara ett ryggpass. Kanske skippar kabelrodd i framtiden, hantelrodden är ju bättre på alla sätt. Med tiden ska man väl fixa någon bra skivstångsrodd också kanske.

Loke
2011-02-16, 22:11
Bänk

Bänk

80*8 (1)
85*5 (0)
85 *6 (0)
87,5 *3 (0)
87,5 *4 (0)
85 *3 (2) (testade att gå mer mot halsen, kändes inte bra)

Inför nu ett nytt sätt att mäta setten på: Siffran inom parantes är en smärtskala från 0 till 10. Än så länge betyder 0 "inget speciellt", 1 "konstig känsla, men inget specifikt" och 2 "sticker en smula". Kommer användas där det känns relevant och syftar alltid på höger axel.

Det är fortfarande mest osäkerhet som hindrar mig från att öka vikten, så jag orkar inte bry mig om att skriva ut PBn.

Smalbänk

70 * 4 (1)
70 * 5 (0)
70 * 6 (0)
75 * 4 (0)

Hantellyft åt sidan

12 * 6
14 * 5

Avbröt, tiden började bli knapp och ez-stången blev ledig, så...

Liggande triceps ext.

30*4 PB!
30*5 PB igen!
30 *3

Skriver vikterna exklusive stångens vikt, vet inte vad den väger. Ok, nu erkänner jag pushdowns ändå är rätt bra tricepsträning, ökat i extentions utan att träna den på bra länge, och det är annars en övning jag mycket sällan ökar i.

Aldeles för kort pass, måste lära mig att bänka snabbare och/eller acceptera att mina gympass tar betydligt mer än en timma.

Eddie Vedder
2011-02-18, 21:10
Kul att ses idag igen, du körde på bra! Imorrn blir det du och jag som discotränar när resten av gänget böjer och markar. :D

Loke
2011-02-18, 21:42
Haha, ja, det blir nog så. Är man tillräckligt hard core så har man inte längre något att bevisa, då känns det lugnt att discoträna ;)

Loke
2011-02-19, 16:45
Bänk

Status: Peppad, kolloträff på UTK!

Bänk

80*8
85*6
90*4
90*3
90*3
90*3
85*4

Kul! Fick bra passning så jag kunde vräka på rätt bra. Vilorna var relativt korta också, detta gjorde jag iaf på under en halvtimma.

Smalbänk

70*6
75*5
70*6

Triceps Ext

20*8
30*3
25*6

Kassa ez-stänger dom hade på UTK. Det är skäl allena att inte träna där.

Hantellyft åt sidan

Blitzade några set på 10 kg, sen skulle folket dra.

Kul pass, kul att träffa mycket folk, kul att inte vara minst på en kolloträff. Tråkigt att folk inte drar ut på gympassen lika mycket som jag, stressade i slutet.

Tror inte det blir kort på UTK. Friskis har massor som dom saknar, och det enda de har som inte friskis har är rack för böj och acceptans av magnesium. Lägg sedan till sämre utrustning i övrigt, större avstånd och sämre öppettider.

I veckan ska jag ta mig ut till Antonis, får se hur det blir.

Eddie Vedder
2011-02-19, 17:10
Tråkigt att folk inte drar ut på gympassen lika mycket som jag

Du menar att vi tränar och inte bara går och dräller? :D

Kul idag helt klart, och vi slapp ju bli ensamma discogymmare till och med. :thumbup:

Loke
2011-02-19, 18:49
Du menar att vi tränar och inte bara går och dräller? :D

Kul idag helt klart, och vi slapp ju bli ensamma discogymmare till och med. :thumbup:

Haha, låter som en till optigoat:

"Orkar bara köra ett set var tionde minut

Styrkelyftare"

Jo, jag var ganska nöjd med att vara disco också, tittade in en snabbis i lyftarrummet och det såg läskigt ut :P

Loke
2011-02-20, 13:22
AJ!

Idag skulle det bli ben, men icke. Värmde upp i marken: 70*6, 120*6, 150*6 och på sista settet kändes det konstigt i benet. Det gör det ibland när jag kör mark, men nu ville det inte släppa. Smärtan satt i framsidan av benet, mitt på rectus femoris kändes det som. Har tidigare haft lite problem där, men detta är första gången jag plötsligt fått väldigt ont under ett pass.

Testade finnen också, men den gjorde också ont.

Kan väl säga att jag inte alls är övertygad om att det är rectus femoris, det känns nästan mer sannolikt att det är något som deltar mer i rotationen av lårbenet. Faktum är att nu när jag trycker ihop låren så gör det rätt ont på insidan... Nåja, nog med spekulerande, vi får se om det är bättre till nästa pass.

För övrigt, på ett relaterat ämne, så verkar det som att smärtorna jag haft till och från i gluteusregionen i flera år är borta. Uppvärmning med abduktion av höftleden inför varje benpass verkar ha gjort susen. Därmed kan jag stå hur brett jag vill i böj och mark. Yay.

Loke
2011-02-22, 23:32
Rygg

Status: Kommer från två timmar lågintensiv klättring på crux, sveper en halvliter mjölk hemma och knatar iväg till gymmet. Uppvärmd, alltså.

Pull ups

25*6 (lätt!)
30*4
30*3
25*4

Hantelrodd

46*6
48*5
48*4
48*5
48*4
42*6 (försöker leta kontakt, lite mer nerlutad med överkoppen)
42*4 (lol, sträcker nåt i ryggen)

Det börjar bli dags att leta kontakt i den här övningen så länge som jag tränar på friskis. Hantlar upp till 54 tror jag dom har. Kontakt är ju något jag fnyser åt vanligtvis, men i den här övningen så tror jag faktiskt att det har relevans. Planen får bli att dela upp den här övningen i två olika vinklar som tar på lite olika sätt och därmed använda mindre vikt. Får se om det funkar så i praktiken.

Hantelcurls

18*6
20*4
18*5
18*5
18*3

Scott curl med hantel

16*6
16*5

Och sen stängde gymmet.

Eddie Vedder
2011-02-22, 23:36
Nu förstår jag varför du 1) kom så sent och varför du 2) verkade ha så bråttom. ;)

Man vet att man är grov när man "måste leta kontakt" för att hantlarna inte duger längre. :D

Loke
2011-02-22, 23:41
Nu förstår jag varför du 1) kom så sent och varför du 2) verkade ha så bråttom. ;)

Man vet att man är grov när man "måste leta kontakt" för att hantlarna inte duger längre. :D

Haha, ja, kände mig rätt stressad, har ju som sagt en tendens att lalla runt när andra tränar så passen blir långa ;)

Och ja, detta är nog ett av det problem som alla drömmer om att uppnå en dag. Jag hoppas på att en dag få gå och klaga på att det saknas 25:or när jag ska köra mark ;)

Loke
2011-02-23, 22:21
Kul att den här journalen har "marklyft" i titeln, men att det än så länge inte har gjorts någon ordentlig marklyftträning :P

Bänk

Status: Nu gör det iaf ont i axeln, det blir ett intressant pass.

Bänk

80*8 (4)
90*4 (4)
90*3 (0)
85*6 (1)
85*3 (kör långsamt och försöker känna var det gör ont...)

4 på smärtskalan (vilket betyder att det helt klart gör ont, men man kan strunta i det), sen inget. Svårt att säga exakt vad jag gjorde annorlunda, möjligtvis att jag vände försiktigare, dvs inte utnyttjade spänst i botten. Samtidigt har jag tidigare upplevt mer smärta när jag kört med stopp, så jag vetefan. När jag körde riktigt långsamt högg det faktiskt till någon cm efter själva vändningen...

Hantellyft åt sidan

12*8
12*7
14*5 (fuskiga)
12*7
12*6

Tri ext

30*6 (5)

AJ som satan! Gjorde för ont för att köra, tror inte det är den här övningen som skapar axelproblemen, men det är helt klart här jag får ondast.

Pushdowns

35*4
35*4
32*4
32*4

Så vad det med det.

Här kommer en liten klagan som man inte behöver läsa: Jag störde mig en del på en friskis-man som kom de sista minuterna och sa att vi måste plocka undan vikter bättre efter oss. Fair enough, tänkte jag, tycker också det är lite slarv med sånt. Men så börjar det puckot plocka av vikter från EZ-stången och lägga på ett av viktstativen vid en skivstång så att det blev en hel hög med 2.5:or där. Men hallå? Det är ju så oändligt mycket smidigare om vikterna får ligga vid EZ-stången istället för att ligga på hög vid skivstången! Vem fan behöver 4 2.5:or till skivstågen?! Och låsen till EZ-stången! För gudsskull, varför ska de ligga flera meter bort i en låda när de passar utmärkt PÅ STÅNGEN! Nu ska nån stackare behöva springa runt och leta efter dom!*gah!*

Men jag sa inget.

Loke
2011-02-28, 22:00
Ben

Status: Trött

Böj

Glömde skriva, lol. Inget anmärkningsvärt dock, svårt att stå på hälarna, som vanligt efter ett uppehåll.

Finnen

7 med svag lutning uppåt
3 med svag lutning neråt
5 uppåt
5 uppåt
3 uppåt

Magmaskin

35*9
35*8

Halvslappt benpass, men första böjpasset på länge, så det är ok. Ska försöka komma igång med böjandet igen.

Loke
2011-03-01, 23:42
Rygg

Status: Helt ok

Pull ups

Glömde skriva, blev några set på 30*4 iaf.

Chins

5*6
10*4
10*4
10*3

Inte var dag jag kör chins! Tänkte försöka ersätta latsdraget.

Hantelrodd

46*6
46*6
44*6

Försökte leta kontakt igen, men det känns ju så meningslöst...

48*6
48*7
50*3

Rodd i smith

80*8
80*9
80*7

Tänkte testa denna, ser en del rätt grova pojkar köra den ibland. Den kändes faktiskt helt ok! Får experimentera mera i framtiden.

Hantelcurl

20*5
20*4
20*4
18*5
18*4

Loke
2011-03-06, 13:00
Ben

Status: Taggad

Böj

8*110
4*120
4*120
3*120
4*115 fastnade i botten här
5*115 försökte vara lite extra explosiv... då känns det mer i rumpan, intressant.
2*115 helt slut

Straight leg stiff back DL

8*120
5*140
5*140
2*140 Kändes inte ok. Böjde för mycket på ryggen. Fan.

Detta är riktigt oroväckande. Kan det vara så att jag har lyckats skada ryggen igen?

Finnen

2
2 tungt efter raka mark...
4 mer positivt lut på bänken
2 helt slut

Jaha, detta var ju ett benpass som började hyffsat men slutade i bedrövelse. Jag misstänker att det blir 6 veckor av rehab en gång till. Jag måste verkligen bli hårdare med att hålla ryggen rak. Raka mark är ju en så löjlig övning att böja på ryggen i dessutom, varför skulle man göra det? Vikten är ju lättare än vanliga mark och man går ju inte djupare än man känner för. Men jag var väl trött efter knäböjen...

Eddie Vedder
2011-03-06, 13:07
Fyfan, låter oroväckande. :( Men vilket pass var det här? Inte det igår va? När du är tillbaka igen kanske du ska testa frontböj eller Zercher?

Loke
2011-03-06, 13:16
Det var idag.

Vågar inte köra frontböj mitt i axelrehaben, men det kan komma i framtiden. Zercher kanske jag testar dock :)

Eddie Vedder
2011-03-06, 15:24
Vågar inte köra frontböj mitt i axelrehaben, men det kan komma i framtiden. Zercher kanske jag testar dock :)

Nej just ja, tänkte inte på axlarna. Men Zercher är ju lugnare för ryggen i alla fall. Kanske är du dock för stark, vid en viss gräns gör det ju ont i armarna. Enbensböj med hantlar är ju en annan övning jag kört när ryggen varit problematisk.

Loke
2011-03-06, 16:59
Mm, tror dock det blir mest mark och benpress, det funkar hyffsat. Orkar man bara ta benpressen på allvar så är det ändå en skaplig övning.

Jag tror rent av att jag ska testa att köra lätta mark ganska ofta, typ vartannat pass. Ska man ändå gå och skada sig jämt kan man ju passa på att optimera rehaben.

Loke
2011-03-06, 20:30
Just ja, kan ju passa på att dokumentera rehaben jag kör för axlarna nu:

Liggande inåtrotation med kondomluktande slang som motstånd

20 reps, 2 set, 1-2 ggr per dag.

Tränar subscapularis. Motståndet är ytterst lätt, det gäller att inte få in bröstmuskulaturen.

Subscapularisstretch

20 sekunder, 3 set, 3-4 ggr per dag.

Denna är riktigt svår, man ska ha handen mot en dörrpost eller liknande och sedan vrida kroppen så att armen roteras utåt i axelleden. Det verkar som tanken är att man ska stödja armbågen mot kroppen, men jag misstänker faktiskt att mina lats är lite för stora för att jag ska få in armbågen på det sättet. Eller så är jag fet och stel.

Har dock i viss mån istället komponerat ihop en egen stretch med ett moppskaft som jag tror ger liknande resultat.

Supraspinatusstretch (tror jag)

20 sekunder, 3 set, 1-2 ggr per dag.

Ligger på sidan, på axeln. Böjer nedre armbågen så att armen hamnar framför ansiktet. Använder sen andra handen för att böja armen ner mot fötterna.

Loke
2011-03-09, 22:45
Söndagens ryggsmärta gick över, så det var falskt alarm där :D

Bänk

Status: Axeln känns inte helt ok...

Bänk

80*8 (2)
90*5
90*3 (4)
85*5 (3)

Kanske ser ut som jag kör tungt, men det känns faktiskt rätt lätt. Tycker det känns onödigt att köra höga repstal bara för man kan. Siffran är som vanligt någon sorts smärt-rating. Sket i bänken efter det där, gjorde som synes lite ont.

Bröstmaskin

60*8
70*7
70*8
70*7
70*6

Hantellyft åt sidan

12*8
14*6
12*8
12*6
12*6
12*6

Pushdowns

70*4 (i cabelcross, så extra vikten är meningslös)
35*6
35*4
35*5
35*3

Tror det blev fler set här som jag glömde skriva.

Loke
2011-03-10, 22:13
Ben

Status: Tänkte testa antonis idag, men insåg att deras reception stänger 18:00 när klockan var 18:30! Besviken, alltså. Fick köpa nytt kort på friskis istället.

Böj

110*8
120*6 RPB tror jag!
125*4 RPB här också tror jag.
125*3,5 gick inte hela vägen på sista
120*2 lol, för kort vila?
120*4

Det där gick ju bra! Finns mer kraft kvar, blir nog nya personbästa nästa pass också, om jag inte kör lätt då.

raka mark

140*6
140*7
140*7
(här klämde jag in lite nackträning: 2,5 kg, 50 reps)
110*6

Vågar inte fortsätta, för trött i erector spinae.

Magmaskin

Ett antal sett

Sen hem och dricka mjölk, hemma blev det:

Gripper, RB130

10 höger
6 vänster

6 höger
2 vänster

5 höger
2 vänster

Maghjul

Några set.

Loke
2011-03-12, 20:46
Bänk utan bänk, lol

Status: Axeln känns ok, men skippar bänk ändå.

Bröstmaskin

60*8
70*6
75*6
75*5
75*4

Nedåtlutande bröstpress i smith
(alltså decline bench i smith)

80*6
90*4
90*6
90*6
100*1

lol, då har man tagit 100 i den övningen. Första gången jag testade, kändes helt ok.

Pushdowns

65*6
70*4
70*3
65*5
65*4

Kördes i cablecrossen

Sidolyft med hantlar
(supersettas i pushdownsen ovan, känns inte som det påverkar dock)

12*8
12*7
12*8

Sidolyft med hantlar sittandes

9*8
9*8
10*6
10*6
8*6
8*8

Detta kändes intressant. Sträckte mig lite i pushdownsen så jag hade svårt att verkligen ta i.

Sidolyft i cablecrossen

10*8
12*6

Haha, man skippar bänkpress, och vad händer? Man börjar genast med discoträning, nästan omedvetet! Funderar om det finns någon mening med dessa axelövningar i slutet. Cable crossen har ju faktiskt fördelen att man får motstånd även i bottenläget, vilket hantellyft inte erbjuder. Möjligtvis skulle man rent av kunna köra den riktigt tungt och bara till typ 70 graders vinkel och sen hantellyft efter det. Till saken hör att det är supraspinatus som får jobba mest i det läget. Frågan är om det är bra...

Loke
2011-03-28, 12:35
Lätta benpasset i söndags

Status: Finfint.

Böj, explosivt

110*4
110*4
110*4
110*4
110*2

Jag kör ju med en pall under rumpan (som jag touchar, varken stannar eller studsar) med dynor på, varje dyna är kanske 1-1,5 cm tjock. De tre sista setten tog jag bort en dyna för varje set, varpå de blev djupare men mindre explosiva. Detta gjordes mest för att jag ville kolla hur djupt jag kunde gå, och svaret var: Rätt djupt.

Mark, raw

150*1
150*0
150*5
140*4 (med stop mellan varje rep)
140*5 (med remmar och lite annat utförande)

Ok, det tog två sätt innan jag mindes hur man kör mark, haha. Raw betyder utan remmar i mitt fall, bälte används ej. 150*5 är nog PB utan remmar.

Gripper, RB 130
(vänster, höger)

1, 2
2, 5
4, 5
3, 6

Magmaskin

Typ 6 set på 30*8.

Ett teknikpass kan vi kalla detta. Träningsvärken från marken är galen, det gör verkligen ont, har nästan svårt att vara social och trevlig. Dock inte speciellt stel, och ansträngning gör det inte värre.

Eddie Vedder
2011-04-02, 16:09
Bra jobbat idag, det är skönt att du kan ge dig på axlarna och triceps helt okej nu utan någon jättesmärta.

För övrigt var det lite kul efter att du dragit förut. Vet inte om du såg killen jag snackade musik med när jag körde bänk, en kille med kort rött hår och körde bicepscurl med z-stång samtidigt. När du precis dragit efter att vi i sanna Koloanda diskuterat machoträning och förlöjligat Bamsecurls började han precis köra........ just.............Bamsecurls. I lol'd.:D

Loke
2011-04-05, 11:34
Hahaha, underbart! :D

Jag känner faktiskt att det bara är en tidsfråga innan jag själv börjar köra bamsecurls, i början som en ironisk grej men med tiden kommer det bli mer och mer seriöst tills det är min primära bicepsövning :P

Och på tal om biceps, idag mätte mina armar 40 cm för första gången! Visserligen med pump efter ett bicepspass, men faktiskt inget extremt. Är väl ca en cm ifrån att vara där utan pump, så det lär jag fixa innan året är slut i alla fall...

Eddie Vedder
2011-04-08, 21:23
Hahaha, underbart! :D

Jag känner faktiskt att det bara är en tidsfråga innan jag själv börjar köra bamsecurls, i början som en ironisk grej men med tiden kommer det bli mer och mer seriöst tills det är min primära bicepsövning :P

Och på tal om biceps, idag mätte mina armar 40 cm för första gången! Visserligen med pump efter ett bicepspass, men faktiskt inget extremt. Är väl ca en cm ifrån att vara där utan pump, så det lär jag fixa innan året är slut i alla fall...

40 cm, inte illa. Då är ju bamsecurls ett krav! :D Trodde jag skulle stöta på dig på gymmet både i tisdags och idag, har du kört på andra tider?

Hursomhelst svarade jag på ditt PM om du inte sett det.

Loke
2011-04-12, 17:32
Nej, bara upptagen :(

Tack för hjälpen! Kanske kommer du omnämnas i en tack-sektion :)

Loke
2011-05-22, 19:29
Tunga Böj

Status: Jag har ju inte orkat skriva mina pass på ett tag, ska försöka börja med det igen tänkte jag. Nu råkade det bli direkt efter en sjuk utekväll som avslutades med fotboll i soluppgången, så jag väl inte i någon formtopp direkt...

Böj

130x4
130x4
130x5 Tangerat PB.
130x3
130x2 Bah, dåligt.
125x4

Mark

150x3

Tyvärr slut nu, orkar verkligen inte marka idag, hade dessutom glömt ena dragremmen...

Lårcurl, sittande

65x6
65x6
70x3

Så i stort, hur går det? Jo, knäböjen går ritkigt bra, markandet går dåligt, och axeln blir kanske lite, lite bättre. Jag har kommit underfund hur jag ska både träna och stretcha subscapularis nu tror jag.

Eddie Vedder
2011-05-22, 20:12
Ja böjen är onekligen bra. Det är ju en liten tröst att en sak funkar riktigt bra om andra bråkar lite. För egen del var jag ju fucked igen efter onsdagens pass. När jag mötte dig precis i dörren om du minns. Dagen efter var jag dålig igen, kunde träna igår på Koloträffen och hoppas IGEN att det kanske försvunnit.

Kanske syns på tisdag?

Loke
2011-05-23, 11:32
Ajdå, verkar va en seg en det där... Jo, kanske på tisdag, men jag vet inte alls när jag dyker upp, lever en ganska ostrukturerad tillvaro just nu.

Loke
2011-06-15, 16:32
Är fortfarande lite för lat för att skriva passen ordentligt, men vill för protokollet nämna att knäböjen går bra, tog 130*6 och sen 140*2 (lätt) senaste passet.

Marken ökar också för första gången på länge, gjorde 170*3 med lite studs igår. Finns potential för snabba ökningar, har förbättrat tekniken så jag använder benen mer men ändå skonsamt.

Eddie Vedder
2011-06-15, 16:33
Låter bra!

Bättre med lite uppdatering än ingen alls. :)

KalleTeodor
2011-07-15, 23:19
Läste lite ibörjan av din journal och tyckte det var lite märkligt att du bara tog 225 i benpress när du tar så mycket i benböj och mark om man jämför med dem alltså.
Har det jämnat ut sig idag eller ser glappet ut så idag med?

Zoidy
2011-07-16, 14:41
falsk marknadsföring i din signatur märker jag :D

Loke
2011-07-19, 19:59
Läste lite ibörjan av din journal och tyckte det var lite märkligt att du bara tog 225 i benpress när du tar så mycket i benböj och mark om man jämför med dem alltså.
Har det jämnat ut sig idag eller ser glappet ut så idag med?

Tja, benpressar varierar ju i utformning. Det kan vara så att jag går väldigt djupt när jag kör benpress. Den kör jag så djupt jag kan, den motsvarar nog en ATG-böj, knäna är inte långt från bröstvårtorna.

Men sen tycker jag också att det är svårt att motivera sig i benpressen.

falsk marknadsföring i din signatur märker jag :D

Verkligen :P

Notera titeln på tråden också, det finns fan inte många marklyftpass här, delvis för att jag körde väldigt lite mark när jag aktivt uppdaterade här. Mer mark har det redan blivit, men det ska bli mer uppdateringar också hoppas jag :whipped:

Loke
2011-07-19, 20:47
Blindtarmsoperation!

Ok, dom tog min blindtarm i midsommarhelgen, alltså 3 veckor sedan. Det gjordes med ett 5 cm långt snitt, rätt igenom magmuskler och bukhinna. Därför har jag inte tränat alls sen dess (eller jo, lite, lite axelrehab har jag gjort). Värre är att jag låg på dropp i några dygn och allmänt haft lite halvdålig aptit, så jag har tappat några kilo. Vägde 77-78 förr, är nere på under 75 nu.

Droppdieten kallas det, bygger på den tidigare välkända krämdieten.

Så nu blir det en tråkperiod av bukhinnerehab. Läkaren sa att jag skulle vänta 4 veckor innan jag lyfter tungt, men sa att lättare biceps curls och sånt var lugnt efter sjukskrivningen (2 veckor). Jag tolkar det som att jag kan börja känna mig fram nu. Detta om något är ju precis vad man har en journal till, tänkte jag.

Framsida/underkropp

Detta gjordes i söndags.

Knäböj

40x8
60x8
60x8
60x8
60x8

Det stramar en smula i ärret vid parallellt. Det är nog ingen fara.

Benspark

60x8
60x10
70x8

Här kunde jag iofs brassat på lite, men det kändes lite riskabelt.

Benpress

Glömde skriva, men det kändes lite mer i ärret här. Kanske kan man köra denna om man kör rätt grunt.

Baksida

Detta gjordes idag, tisdag.

Marklyft

90x7
90x6
90x6
110x5
110x5

Stramar lite när tekniken är bra, så jag gör lite medvetet slarv och låter rumpan vara lite högre än den ska.

Latsmaskin

2 Set

Roddmaskin

3 Set

Glömde skriva vikter och reps på dessa två. Mycket lätt i båda, dock.

Hantelrodd

38x1

Högg till rätt ordentligt faktiskt. Inte så förvånande, jag brukar få träningsverk i sidåtgående magmusklerna av denna. Helt uteslutet alltså. Nästa gång testar jag skivstångsrodd.

Curls

16X6
16x6
16x6
14x6
14x6

Detta var ett ganska oseriöst pass, orkar inte bemöda mig med ordentlig baksidaträning förns marklyften känns bekväma.

Just ja, som ni ser kör jag en lite annorlunda split nu. Det är för att kunna fokusera lite bättre på Böj och Mark.

Böj + mage
Vila
Mark och övrig baksida + biceps
Bröst/Axlar/Triceps
Böj + mage
Baksida + biceps
Bröst/Axlar/Triceps

Nu får jag in 2 böjpass och ett markpass per vecka på ett bra sätt. Baksida lår tränas tillsammans med ryggen. Haken är att böjpassen inte innehåller så mycket, samtidigt som baksidapassen kommer bli väldigt långa. Äh, det blir nog bra, det ser kanske mer förvirrat ut än det är.

Loke
2011-07-21, 16:04
Bröst/Axlar/Triceps
Igår, onsdag.

Glömde skriva, haha. Men som vanligt är dessa pass rätt ointressanta. Rehabövningar och mycket lätta vikter eller tramsövningar.

Framsida

Böj
60x8
60x8
80x8
80x6
80x6
100x5
100x2 - med bälte, bara för att känna.

Det mesta blev nog en bra bit under parallellt, och det kändes aldrig i ärret, så det är ju bra. Tar inte ut mig helt, så jag har inte tappat så här mycket ifall någon undrar :P

Benpress
150x8
190x4

Här kändes dock ärret.

Och ingen magträning, wohoo!

Zoidy
2011-07-21, 19:31
Jag läser dina pass och så nu, finns dock inte så mycket att säga om dem. Kommer fortsätta kolla in här lite då och då dock och se om du lägger upp några hardcore pass om några veckor när du läkt ;)

Loke
2011-07-21, 19:33
Haha, tack för förtroendet :P

Zoidy
2011-07-21, 19:37
Haha, tack för förtroendet :P

Så lite så^^

Btw, vad väger du och vad tar du i de tre stora? :) Så man vet vad man har att se fram emot om några veckor *drool*

Loke
2011-07-21, 19:55
Bänk tränas inte alls.

Knäböj har jag som bäst tagit en tvåa på 140 i.

Marklyft tror jag att jag tog 172,5 i, jag tog iaf en trea på 170.

Och så väger jag ca 75. När dessa lyft gjordes vägde jag dock lite mer.

Eddie Vedder
2011-08-13, 20:47
Bänk tränas inte alls.

Nu gör det, men det vet ju ingen eftersom du inte skriver det. Så jag får ta på mig ansvaret. :D Kul att se att både bänk och andra pressövningar går bra för dig även om det är på tok för lätta vikter för vad du egentligen klarar av.

Här är för övrigt Degerforsbandet jag pratade om:

http://meny.nu/musik/1.1308018-degerforskillar-har-fatt-dromkontrakt

Loke
2012-01-06, 02:12
Jaha, nu väcker jag liv i den här gamla godingen.

Ok, målen var:

160 i böj

200 i mark

Kunna träna bänk regelbundet.

Detta på en vikt av 80 kg.



Det som har hänt:

Böj: 150*3 (med en gnutta hjälp där i sista, jag räknar det ändå som en trea :P)

Detta tänker jag se som klarat. Jag fick problem med foten i december, annars hade jag säkerligen satt 160 nu i dagarna. Man får ha lite tolkningsutrymme i sina målsättningar.

Mark: 170*3

Seriöst, marken är ett stort problem. Jag är nästan sugen på att fixa gymkort på STK och träna där nån gång i veckan bara för att få hjälp med marken. Det som blivit bättre är iaf att jag nu markar ungefär lika mycket varje gång, tidigare kunde det ju lätt variera 10-15 kg från gång till gång.

Till saken hör dock att mitt intresse för mark svalnade rätt kraftigt under året, det var knäböj som var roligt. Att jag markat med samma vilja som jag har böjt under året så skulle det nog se annorlunda ut.

Bänk: 97.5*6

Bänken funkar faktiskt nu. Det är inte perfekt, vissa dagar har jag fortfarande svårt att bänka. Men jag bänkar iaf regelbundet enligt en försiktig progression, så det målet är också nått.

Vikt: 79 kg

Ok, så jag säger att två av tre mål är nådda, och vikten blev lite under förväntan. Jag måste faktiskt känna mig lite stolt och säga att jag tror det är jäkligt kvalitativa ökningar, för det som inte syns här är att jag biffat till mig rätt ordentligt på överkroppen, under hela hösten har jag typ lagt på mig ett kg, men folk har kommenterat att jag blivit större.

Framtiden:

Ok, inte lagt så mycket tanke på detta, men under våren ska det iaf deffas.

Räknar man ihop totalen i statsen ovan så ser man att jag ligger på i runda slägar 440 i en lite teoretisk total. (160 böj, 110 bänk, 170 mark). Nåt åt det hållet iaf. Så jag tänkte att jag kanske skulle ha som mål att innan midsommar väga 66 kg och ha en total på inte mindre än 400. Alltså kanske 140 böj, 100 bänk, 160 mark.

Det känns ärligt talat brutalt svårt, och jag vet inte om motivationen kommer räcka så långt. Det sista halvåret har jag faktiskt fått en hel del komplimanger vad gäller utseendet, jag är lite rädd att dom ska försvinna när man blir smalare.

Anyway, till nästa årskifte tänker jag så här:

Väga 69 kg och ha en total på 440. Kanske fördelat som 150 i böj, 110 i bänk och 180 i mark, dvs nästan samma som idag men lite bättre marklyft och 10 kg lättare. Igen, känns sjukt svårt, men det vore riktigt coolt om man klarade det. Det vore faktiskt en stor framgång om jag tar detta i någon av övningarna när jag är 10 kg lättare än idag, så man får väl nästan se detta som ambitioner snarare än mål :P

Vi får se, kanske blir uppdaterade mål vid midsommar :)

Loke
2012-01-11, 12:24
Sjukt trött idag, synd att man ska inleda nykvaknande av journalen på det sättet, men...

Rygg

Rodd med skivstång då alltså

90*8
90*7
90*7
90*8
90*6

Pull ups (alltså den där handflatorna är riktade från kroppen :P)

15*5
0*8
15*5
15*5

Hantelcurl

20*5
20*5
20*4

Och sen en jäkla massa träning av infraspiatus och teres minor. Jag har precis blivit övertygad om att Infraspinatus är orsaken till sista tidens axelproblem, i slutet av ett bänkpass har jag nästintill 0 styrka i den, man kan ju föreställa sig vad som händer i axlen när man bänkar då :P