handdator

Visa fullständig version : Hantelpress vara eller icke vara för bänkpress tävlande.


mpersson
2011-02-06, 21:50
Vad är era erfarenheter av att köra hantelpress som "svaghets träning" för en seriöst RAW bänkpress tävlande individ?

Förstår att det är mer lämpligt vid grundstyrka isåfall. Men det råder väl mkt diskussioner om detta ämne, om man ska utesluta det eller hissa det högt?

Finns säkert många trådar om detta så länka gärna och lås tråden istället för bittra disco kommentarer.... ;D

Rikard Jansson
2011-02-06, 22:05
Men för helvete -.-

;)

Tycker du att det känns som att det fattas grundstyrka i relativitet till teknik osv så kan det vara lämpligt att slänga in ett eventuellt hantelpress-pass i veckan (om du för tillfället bara kör 2 bänkpass i veckan)

mpersson
2011-02-06, 22:12
Men för helvete -.-

;)

Tycker du att det känns som att det fattas grundstyrka i relativitet till teknik osv så kan det vara lämpligt att slänga in ett eventuellt hantelpress-pass i veckan (om du för tillfället bara kör 2 bänkpass i veckan)

Tänkte bars se vad folk filosoferar om det, Don´t you judge me ! :MrT:

Jag ska eventuellt köra de på mitt medeltunga pass som sekundär övning men vill hålla låga rep 5-6 rep. De tyngsta hantlarna vi har väger 47 och de har jag gjort en 8a på om jag inte minns fel :D

hertzman
2011-02-06, 22:26
Tycker inte alls tunga hantelpressar är disco. Kan mycket väl ha en god plats om du ska bygga grundstyrka. Shit, jag tycker till och med att det är skönt att köra flyes ibland, särskilt för att sträcka ut lite efter tyngre bänkar. Men men, jag är inget bänkmonster.

Stefan J
2011-02-06, 22:27
Tunga hantelpressar är en bra styrkeövning, och även flyes kan ha sin plats i ett bröstprogram, även om jag själv kör den väldigt lätt och mer som en rörlighetsövning. Målet är att det aldrig ska göra ont med djupa flyes, för då har jag blivit för stel och måste bättra på det.

Crocker
2011-02-06, 22:35
Min egen filosofi är att man blir bra på det man gör. Vill man bli bra i bänk, så bör man träna bänk.
Funkar även praktiskt.

mpersson
2011-02-06, 22:37
Okej låter ju bra. Dock måste man ha tillgång till tunga hantlar när man börjat komma upp till en bra grundstyrka. Och tunga hantlar (50 +) är inget ett motionsgym som det jag tränar på är villigt att skaffa för en individ. Klart att jag kan köra FU, men det kmr en tid då man blir för stark för det med och då måste högreppa. Vilket känns piss.

Jaja. Det dröjer inte mer mkt mer än nåt år innan man flyttat upp till JSK ;)