handdator

Visa fullständig version : Överträning av mage?


ToughLove
2011-02-06, 21:46
hej kör tunga cable crunshes 3x8 och hängande benlyft 3x8 kör detta på måndagar och fredagar :P det borde väll inte bli överträning va? det är dock bara 2 dagar mellan fre och måndag :/ hinner jag återställa mig mellan dom dagarna ?

JimmyJoe
2011-02-06, 22:19
Känn efter själv.. känner du dig sliten i magen kanske det är bäst att vila. Är du osäker, gör om passet lite?

Fredrik_S
2011-02-06, 22:40
Jag kör tung magträning ca 5 dagar i veckan och lätt magträning flera gånger per dag.
Magen är omöjlig att överträna, den blir bara starkare och starkare ju mer träning den får..

dellan
2011-02-06, 23:00
Jag kör tung magträning ca 5 dagar i veckan och lätt magträning flera gånger per dag.
Magen är omöjlig att överträna, den blir bara starkare och starkare ju mer träning den får..


Magen är inte omöjlig att överträna. Även magen behöver återhämtning.

gunhamn
2011-02-06, 23:02
Magen är inte omöjlig att överträna. Även magen behöver återhämtning.

Rent teoretiskt sett kan ju självklart magen också bli övertränad men i praktiken ska det väldigt mycket till för att få den övertränad. Att som i detta fallet träna magen 2 dar i veckan är inte som helst ngra problem. :)

Fredrik_S
2011-02-06, 23:28
Magen är inte omöjlig att överträna. Även magen behöver återhämtning.

näst intill.. jag matar mage konstant... massa statisk bålträning massa dynamisk bålträning kombinerat med tung... e fan omöljigt att överträna den muskeln... första två veckorna var det rätt mycket träningsvärk men inte längre.. nu är den bara kroniskt stark och kan med lätthet utföra statiska positioner jag började skaka av direkt för bara någon månad sen....

benacii
2011-02-06, 23:32
näst intill.. jag matar mage konstant... massa statisk bålträning massa dynamisk bålträning kombinerat med tung... e fan omöljigt att överträna den muskeln... första två veckorna var det rätt mycket träningsvärk men inte längre.. nu är den bara kroniskt stark och kan med lätthet utföra statiska positioner jag började skaka av direkt för bara någon månad sen....

har rutorna växt?

Evilkitty
2011-02-06, 23:35
Jag kör tung magträning ca 5 dagar i veckan och lätt magträning flera gånger per dag.
Magen är omöjlig att överträna, den blir bara starkare och starkare ju mer träning den får..

Du borde passa dig för att uttala dig så definitivt, speciellt om något som kan leda till att folk blir övertränade i tron att det är "omöjligt".

Mist
2011-02-06, 23:38
näst intill.. jag matar mage konstant... massa statisk bålträning massa dynamisk bålträning kombinerat med tung... e fan omöljigt att överträna den muskeln... första två veckorna var det rätt mycket träningsvärk men inte längre.. nu är den bara kroniskt stark och kan med lätthet utföra statiska positioner jag började skaka av direkt för bara någon månad sen....

Känner du för att dela med dig av ditt schema?

Fredrik_S
2011-02-07, 00:07
Jag tror att magen har enormt bra återhämtningsförmåga och känner man att det känns dåligt får man vila den annars kan man nog mata på....
Jag har inga undersökningar eller liknande att backa upp det med, men jag är väl inte direkt den första som upplever att man kan träna mage varje dag?

Jag säger inte att det är det bästa för bodybuling och volym.. men jag har som sagt blivit betydligt stabilare och starkare i bålen....

Jag har inget schema... men mycket benlyft (statiskt hålla ben) och situps blir det

StampChamp
2011-02-07, 00:22
Fredrik_S, har du märkt att hållningen har blivit ännu bättre? Du kanske inte hade någon dålig hållning innan, men har du märkt ändå nånting av det?

Jag har själv slarvat rätt rejält med magträningen och känner att hållningen är lite dålig, ryggen är stark men magen/bålen börjar bli lite dålig.. så jag funderar på börja köra mage 6x10-20 3ggr i veckan i alla fall, jag tror det är obalansen mellan rygg/mage som gör det.

Fredrik_S
2011-02-07, 10:26
Hållningen har jag sen tidigare...
Jag har tränat dans(balett och liknande mer eller mindre ca 20 timmar i veckan) sen jag var 20 år (är 30 nu) minus några uppehåll....

Mage har jag bara kört på heltid i 1 månad.
Jag tycker att man kan köra 10-20 minuter mage innan varje styrkepass som uppvärmning/träning. Ett bra knep för att få det gjort.
Tex välja 10 lättar magövningar och köra 20-30 reps på varje övning och 2-3 varv
Alternativt välja 2 lätta övningar för att komma igån och sedan 3-4 belastade övningar med 10-15 reps i varje, 2-3 varv.
Alternativt välja 3-5 statiska magövningar 2-3 set per övning och hålla i 10-15 sekunder i varje set

Loftolle
2011-02-07, 14:50
Jag kör också mage nästintill varje dag, ibland 2ggr/dag. Det vart lite trögt dom första 2 veckorna men gick över rätt fort, håller just nu på att öva upp styrkan och stabiliteten att köra från tårna med ett maghjul eller vad det nu kallas (hjul med handtag som man rullar ut framför sig) och har bara märkt ökningar varje dag :)

j00j
2011-02-07, 15:13
hej kör tunga cable crunshes 3x8 och hängande benlyft 3x8 kör detta på måndagar och fredagar :P det borde väll inte bli överträning va? det är dock bara 2 dagar mellan fre och måndag :/ hinner jag återställa mig mellan dom dagarna ?

Det är 3 dygn. 72 timmar ( om du tränar vid samma tidpunkter)

tntballe
2011-02-07, 15:26
Det är 3 dygn. 72 timmar ( om du tränar vid samma tidpunkter)

Lägg till nära ett dygn till så blir det rätt.

Crippa90
2011-02-07, 15:59
Lägg till nära ett dygn till så blir det rätt.

Nu skojjar du med oss. :smash:

tntballe
2011-02-07, 16:05
Nu skojjar du med oss. :smash:

Oops, tänkte bara på tiden från måndag till fredag:em:

Onigiri
2011-02-07, 16:16
Ja du hinner återhämta dig, du kommer inte bli övertränad. Kör på.

Evilkitty
2011-02-07, 20:51
Det är klart, om man knappt överbelastar magen utan enbart kör magövningar för stabilitet/uthållighet så kan man träna magen oftare, då det kräver mindre återhämtning.

Detta gäller dock alla muskler, att dra slutsatsen att magen är en magisk muskel med otrolig återhämtning baserat på er egna magträning och era erfarenheter är tveksamt.

Jag kör tunga cablecrunches och bestrider alla som påstår att man kan träna magen vid flera tillfällen varje dag.

luderlasse
2011-02-07, 22:03
haha, överträning hit och överträning dit. övertränad är du när du gått in i väggen och ligger i fosterställning i duschen och är övertygad om att du är en frukt (ex äpple)

qubie
2011-02-07, 23:03
Det är klart, om man knappt överbelastar magen utan enbart kör magövningar för stabilitet/uthållighet så kan man träna magen oftare, då det kräver mindre återhämtning.

Detta gäller dock alla muskler, att dra slutsatsen att magen är en magisk muskel med otrolig återhämtning baserat på er egna magträning och era erfarenheter är tveksamt.

Jag kör tunga cablecrunches och bestrider alla som påstår att man kan träna magen vid flera tillfällen varje dag.

Släng upp en magbild på dina underbara abs då?

Evilkitty
2011-02-07, 23:26
Släng upp en magbild på dina underbara abs då?

Har inget att bevisa utan vill enbart ta del/bidra med kunskap. Givetvis kan jag ha fel men det är inte relaterat till mina underbara abs.

He-man
2011-02-08, 09:17
Släng upp en magbild på dina underbara abs då?

Har det över huvud taget någon betydelse om han har synliga magrutor eller ej?! Det skulle varken bekräfta eller dementera hans påstående. *screwy*

qubie
2011-02-08, 09:51
Det är klart, om man knappt överbelastar magen utan enbart kör magövningar för stabilitet/uthållighet så kan man träna magen oftare, då det kräver mindre återhämtning.

Detta gäller dock alla muskler, att dra slutsatsen att magen är en magisk muskel med otrolig återhämtning baserat på er egna magträning och era erfarenheter är tveksamt.

Jag kör tunga cablecrunches och bestrider alla som påstår att man kan träna magen vid flera tillfällen varje dag.

Har inget att bevisa utan vill enbart ta del/bidra med kunskap. Givetvis kan jag ha fel men det är inte relaterat till mina underbara abs.

Har det över huvud taget någon betydelse om han har synliga magrutor eller ej?! Det skulle varken bekräfta eller dementera hans påstående. *screwy*

Kan ha feltolkat självklart. Håller med om att stabilitet/lätt bålträning och bara ett fåtal övningar för magen gör att den behöver mycket mindre återhämtning. Jag tror även att man kan köra magen oftare än andra muskelgrupper om man skulle köra t ex ett tungt magpass mån förmiddag så kan man nog utan problem köra igen tis kväll. Det jag tolkade din avslutning var att du hade fått bra resultat av att träna mage tungt varje pass.

Jag vill som de flesta andra veta hur ofta och hur mycket man kan träna mage för bästa resultat. Är ju en fördel om du försöker bidra med kunskap om du har fått BRA resultat, inte om resultaten bevisar motsatsen.