handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt att dricka under träningen?


onebanan
2011-02-06, 21:24
Är det viktigt att dricka vatten under ett styrketräningspass?
Brukar känna av att när jag har druckit vatten under passet och ska magmusklerna tillslut så känns det som att man kommer kräkas.

mattilainen
2011-02-06, 21:28
vill du inte dricka. Drick inte.

King Grub
2011-02-06, 21:32
Om träningen inte varar längre än en timme och innebär kraftig svettning, behöver man inte dricka under passet, oavsett träningsform, för prestationsförmågans skull.

davvvan
2011-02-06, 21:55
Intressant frågeställning. Själv dricker jag i princip mellan varje set, bara för att det känns naturligt. Speciellt under intensiva pass när man svettas mycket. Pissar som en häst efteråt men ändå.

rickardptrsn
2011-02-06, 21:58
har alltid fått för mig att d skulle va viktigt att dricka mycket under passet.. intressant fråga ^^

mikeni
2011-02-06, 22:09
Om träningen inte varar längre än en timme och innebär kraftig svettning, behöver man inte dricka under passet, oavsett träningsform, för prestationsförmågans skull.

Intressant
För det jag läst i idrottens träningslära säger att för varje % vätska minskar prestationsivån med 10%. Gammal vetenskap?

Trashcan
2011-02-06, 22:15
Under passet är det väl inte tokviktigt om du inte kör någon sorts cardio, men se till att dricka efter i alla fall. Har några gånger helt gått in i väggen i flera timmar efter ett pass ända tills jag har lyckats lista ut att jag har varit uttorkad. Blir alltså ofta inte törstig, men sjukt trött och hängig. Går över på några minuter när jag dricker lite vatten.

Intressant
För det jag läst i idrottens träningslära säger att för varje % vätska minskar prestationsivån med 10%. Gammal vetenskap?

Jag tror att det mindre med styrketräning att göra än t ex uthållighetsträning. Tror det är aerobiskt(?) arbete som lider mest av vätskebrist.

JimmyJoe
2011-02-06, 22:18
Om man är törstig så dricker man?

Eddie Vedder
2011-02-06, 22:22
Intressant
För det jag läst i idrottens träningslära säger att för varje % vätska minskar prestationsivån med 10%. Gammal vetenskap?

http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-iii-vatskenivaer-och-prestation/

Och här har Jacob skrivit massor om vätskeintag:

http://traningslara.se/?s=v%C3%A4tskeintag&preview=

mikeni
2011-02-06, 22:26
Under passet är det väl inte tokviktigt om du inte kör någon sorts cardio, men se till att dricka efter i alla fall. Har några gånger helt gått in i väggen i flera timmar efter ett pass ända tills jag har lyckats lista ut att jag har varit uttorkad. Blir alltså ofta inte törstig, men sjukt trött och hängig. Går över på några minuter när jag dricker lite vatten.



Jag tror att det mindre med styrketräning att göra än t ex uthållighetsträning. Tror det är aerobiskt(?) arbete som lider mest av vätskebrist.

Samtidigt sa grub att det gällde oavsett träningsform...

Linjedomarn
2011-02-07, 09:45
Jag vet inte om det är bättre men för att en kemisk reaktion skall förekomma i kroppen så behövs vatten, därför känns det vettigt att man ska dricka under passet. Dessutom blir jag lätt törstig så jag brukar dra i mig iallafall en liter under ett pass.

Arf Pingvin
2011-02-07, 10:17
Jag vet inte om det är bättre men för att en kemisk reaktion skall förekomma i kroppen så behövs vatten, därför känns det vettigt att man ska dricka under passet. Dessutom blir jag lätt törstig så jag brukar dra i mig iallafall en liter under ett pass.

Kroppen består till 60-70% av vatten. Man behöver inte dricka under passet om det understiger en timme. Du kan dricka före. Du kan dricka efter.

Fredrik_S
2011-02-07, 10:32
hur du dricker timmarna INNAN passet är snarare mer avgörande för din vätskebalans än det du dricker under tiden du tränar....

frong
2011-02-07, 12:59
Jag blir i alla fall mer okoncentrerad om jag går runt och är törstig, är väl individuellt dock...

Sniggel
2011-02-07, 13:03
Det beror väl förmodligen på hydrerad man är. Man bör ju vara hydrerad när man startar passet och då kanske det inte behövs tillföras ny vätska om man tränar en timme.
Själv blir jag törstig och dricker därför. Hade jag inte gjort det hade jag fått huvudvärk och inte orkat lika mycket. Jag hade definitivt inte klarat mig igenom en hel timme utan vatten.

bearwolf
2011-02-07, 13:11
Tränade Kyokushinkai karate förut, då fick man inte dricka under passen, (självklart fick man dricka om man mådde dåligt och sådant). Dels för den gamla logiken att man inte kan stanna och dricka under strid, och att det inte alltid är fördelaktigt att ha magen full med vatten på slutet av passet när man ska sparras.

Detta var lite jobbigt i början, men man lärde sig dricka vatten på dagen och sen tänkte man inte på att dricka under passen, så jag tror det är en vanesak, nu tar jag en klunk mellan varje set i gymmet :)

kaffekopp
2011-02-07, 13:28
far sakert i mig runt 1-2 liter pa ett 1.5 timmars pass

hiko
2011-02-07, 13:35
Jag har för vana att alltid dricka en klunk mellan varje rep! Om jag inte gör det känns det som att jag har gått miste om någonting vitalt. Ioförsig så dricker jag väldigt mycket vatten i allmänhet också, WATERMAN! =)

Chaan
2011-02-07, 13:43
För drygt tio år sedan blev det väldigt inne att dricka vatten. Framför allt unga kvinnor (i Sverige då.) bar på en vattenflaska i skolan osv.

Det jag drar av tråden är att ingen har rätt eller fel utan man är väldigt olika. En del som skrivit här är väldigt känsliga - själv är jag precis tvärtom väldigt okänslig och ofta dricker jag över två liter åt gången istället (inte sveper det utan utspritt på en halvtimme). Ofta när jag varit på gymmet och går hem, duschar, så har jag inte druckit något vatten efter träningen och inte haft med mig någon dricka/gainer/energidryck eller något heller. Ibland har det hänt att jag kommit väldigt törstig till gymmet dock och kan då dricka kopiöst med vatten t.ex. innan träningen. Folk jag umgås med blir ofta förvånade att jag dricker som en kamel fast sällan.

Skulle gärna vilja veta vilken påverkan vätskebrist har på träningsvärk. En gång på en naturvandring i Kina gick jag och en kille (israelen jag reste med då..) vilse och förirrade oss i naturen. Det tog en hel dag men vi var framme på värdshuset på kvällen. Dagen efter hade han sådan träningsvärk i vaderna att han faktiskt inte kunde gå något vidare. Vi hade ju inte haft med oss några större lager vätska då det inte var särskilt varmt men när man rör på sig så andas man ju ut mycket vätska. Vi hamnade i oländig terräng :laugh:

Men det viktiga verkar ju vara att en del faktiskt presterar mycket sämre vid vätskebrist till exempel om man får huvudvärk. Själv har jag likt några andra på forumet haft mer problem med huvudvärk vid högt blodtryck (knäböj) och ev. ännu mer om man druckit kaffe (=ätit koffeintabletter i Shadowfires fall tror jag - och någon mer var det).

Eddie Vedder
2011-02-07, 15:01
Jag blir i alla fall mer okoncentrerad om jag går runt och är törstig, är väl individuellt dock...

Hur man känner sig är en annan sak. Jag är som du, gillar också att fukta munnen och strupen under passets gång. Både därför att torr munn och strupe kan vara störande men även en mental grej av att sippa på flaskan mellan seten (Jag kanske inte fick amma tillräckligt länge som liten:D).

Men det är fortfarande inte en fråga om vätskeobalans. Lite som med fastande träning, alla klarar det inte eftersom de får svårt med fokus på träningen. Men det är inte samma som att energin inte finns i musklerna.

DOCK! Värt att nämna i sammanhanget är att studierna med vätskebalans inte görs på personer med Kolos proteinätande. Och det höga proteinintaget är förmodligen den primära faktorn om Koloiter har en obalanserad vätskestatus, inte svettningar.

CoKEmaN
2011-02-07, 15:20
Vid ett högre proteinintag så måste man alltså dricka mer ?

frong
2011-02-07, 16:37
Hur man känner sig är en annan sak. Jag är som du, gillar också att fukta munnen och strupen under passets gång. Både därför att torr munn och strupe kan vara störande men även en mental grej av att sippa på flaskan mellan seten (Jag kanske inte fick amma tillräckligt länge som liten:D).

Men det är fortfarande inte en fråga om vätskeobalans. Lite som med fastande träning, alla klarar det inte eftersom de får svårt med fokus på träningen. Men det är inte samma som att energin inte finns i musklerna.

DOCK! Värt att nämna i sammanhanget är att studierna med vätskebalans inte görs på personer med Kolos proteinätande. Och det höga proteinintaget är förmodligen den primära faktorn om Koloiter har en obalanserad vätskestatus, inte svettningar.

Haha, dricker med omedvetet ibland... Håller med dig, menar inte att jag måste för att kunna prestera bättre (antagligen) utan mer för bekvämlighetens skull.

Word
2011-02-08, 13:16
Jag har för vana att alltid dricka en klunk mellan varje rep! Om jag inte gör det känns det som att jag har gått miste om någonting vitalt. Ioförsig så dricker jag väldigt mycket vatten i allmänhet också, WATERMAN! =)

Måste se kul ut när du står och kör biceps med ena handen och häller i dig vatten med den andra. Fast jag antar att du menade set. =)