handdator

Visa fullständig version : Kostschema, feedback mottages


Körhårt
2011-02-06, 20:48
Tjena, imorgon dras dieten igång på allvar.

Tänkte höra vad ni tycker om mitt upplägg?


Frukost 1:
250gr kvarg
Protein: 30.5gram
Kolhydrat: 9.75gram
Fett: 0.5gram
Kcal: 167.5

Kaseindrink
Protein: 24.9gram
Kolhydrat: 0.96gram
Fett: 0.45gram
Kcal: 109.2
(1gr omega-3, Multivitamin/mineral, BCAA, Koffein)

Frukost 2:
500gr kvarg
Protein: 61gram
Kolhydrat: 19.5gram
Fett: 1gram
Kcal: 335
(1gr omega-3, BCAA)

Lunch:
200gram kycklingfile
Protein: 48gram
Kolhydrat: 0.4gram
Fett: 3.6gram
Kcal: 226

Kaseindrink
Protein: 24.9gram
Kolhydrat: 0.96gram
Fett: 0.45gram
Kcal: 109.2
(1gr omega-3, BCAA, koffein)

Fika:
Kaseindrink
Protein: 24.9gram
Kolhydrat: 0.96gram
Fett: 0.45gram
Kcal: 109.2
(1gr omega-3, BCAA)

Middag
200gram kycklingfile
Protein: 48gram
Kolhydrat: 0.4gram
Fett: 3.6gram
Kcal: 226

Vassledrink + slow carbs:
Protein: 47.6gram
Kolhydrat: 40.64gram
Fett: 4gram
Kcal:381.2
(1gr omega-3, BCAA. koffein)

-STYRKETRÄNING + CARDIO-

Efter träning
Vassledrink + slow carbs:
Protein: 47.6gram
Kolhydrat: 40.64gram
Fett: 4gram
Kcal:381.2


Kvällsmål
250gr kvarg
Protein: 30.5gram
Kolhydrat: 9.75gram
Fett: 0.5gram
Kcal: 167.5

Kaseindrink
Protein: 24.9gram
Kolhydrat: 0.96gram
Fett: 0.45gram
Kcal: 109.2
(1gr omega-3, BCAA)

SUMMA:
Protein: 412.8gram
Kolhydrat: 124,92gram
Fett: 25gram
Kcal: 2320.2

Jag väljer att äta extremt tråkigt för att jag vill räkna och det är lättare att göra det om man äter väldigt enkelt. Jag är bra på att plåga mig själv så det är inga problem. När jag tröttnat på kycklingen så byter jag ut det mot något likvärdigt.

Styrketräningen är tungt och intensivt och tar 40-60min, cardion består ibörjan utav 30min rask promenad men kommer att öka med tiden.

Rent spontant känner jag att det är för lite kalorier då jag tänkt ligga på 3000kcal. Då ligger jag på 1000kcal i underskott, nu blir det 1715kcal istället.

Även fettet är för lågt kan tänkas? Bör jag slänga in mer fett i min kost? Tänkte isåfall 1msk olja i varje drink. Hur mycket fett/kcal är 1msk olja? Vilken olja är bäst?

Har runt 20kg att gå ner. Vill absolut inte tappa muskler men tänker att det höga proteinintaget kan hjälpa till att behålla dem.

Feedback please!

forslund
2011-02-06, 20:53
Hur mycket väger du?

Antagligen på tok för högt proteinintag. 3g * kg kroppsvikt räcker.
Fettintaget är antagligen för lågt ja. Sikta på åtminstone 0.5g * kg kroppsvikt.

En matsked olja borde bli 15 g, vilket är ca 130 kcal.

Morrris
2011-02-06, 20:55
Ska du ligga på 1700 kcal underskott med 25 g fett om dagen?

Ha en bra diet.

Körhårt
2011-02-06, 21:06
Tackar forslund
Väger 130kg på 200cm

Morris: Just därför jag gjorde denna tråd, för att få vettig feedback.


Lägger jag till 1msk olja i varje drink så får jag +90gr fett (totalt 115gram) och +780kcal (totalt 3100.2kcal)

Klart bättre men blev det för mycket fett istället mån tro?

vicarious
2011-02-06, 21:09
För mycket pulver. Vill du vara mätt så ät fast föda.
För lite fett.
För lite energi.

Det måste väl finnas roligare sätt att få i sig fett än att ha i olja i sina drinkar? Snacka om trist och fantasilöst.

Det där upplägget skulle få mig att vilja lägga av efter ett par dagar.

Zorban
2011-02-06, 21:10
Varför slänga in olja under en deff, istället för att äta lite roligare livsmedel? Typ inte lätt-kvarg, eller någon sås till kycklingen eller något. Inte för att det gör någon skillnad för resultatet, men kanske blir trevligare.

Eddie Vedder
2011-02-06, 21:10
Minska ner på kvarg och kasein och bort med långsamma kolhydraterna efter passet. In med lite köttfärs, ost och ägg.

Morrris
2011-02-06, 21:13
Tackar forslund
Väger 130kg på 200cm

Morris: Just därför jag gjorde denna tråd, för att få vettig feedback.


Ska slänga in olja för att få upp fett och kcal

Hint: De två saker jag nämnde behöver ändras på.

För att kunna ge feedback behövs följande info.

Hur har du bestämt ditt basala energibehov?
Vart ligger du träningsmässigt? Alltså, hur stark är du?
Vad ligger du på för ungefärlig fettprocent?
Vad är målet?

Körhårt
2011-02-06, 21:22
Det där med "för mycket pulver" köper jag inte. Har inga problem med att äta lite. Jag gillar att plåga mig själv och hungern är bara jobbig under de första veckorna.

Fantasilöst, JA! Men enklast så. Jag jobbar 12-14h per dag, är utomhus hela dagarna, snabb sväng hem under helgen och har ont om tid att stå och fixa. Kan såklart ordna någon sås eller så och kommer antagligen att piffa till matlådorna med sallad framöver.

Eddie: Motivera gärna varför jag ska minska mer på kvarg och kasein? Är det på nåt sätt skadligt för kroppen eller menar du just på att det är för mycket protein per dag? Varför ta bort kolhydrater efter passet? Känns helt klart vettigt i mina ögon att återhämta sig med kolisar efter ett pass. Men motivera gärna varför.

Morris: Jajjemensan och det nämnde ju även jag i mitt inlägg


Hur har du bestämt ditt basala energibehov?
Har gått efter B.E.E och kom fram till att kaloribalans låg vid 4000kcal. Tanken var att ligga på 3000kcal

Vart ligger du träningsmässigt? Alltså, hur stark är du?
Har tränat sporadiskt i 10år. Muskler finns och styrka finns. Rent fysiskt så har jag släpande armar och delts.

Vad ligger du på för ungefärlig fettprocent?
Svårt att säga men jag uppskattar att det finns 20kg (av 130kg på 200cm) att skala bort för att se bra ut.

Vad är målet?
Målet är att få en fysik som jag känner mig nöjd med, och som jag hädanefter ska hålla utan att göra en massa tok-bulkningar som jag alltid tidigare gjort. -20kg är något jag siktar på.

Eddie Vedder
2011-02-06, 21:31
Eddie: Motivera gärna varför jag ska minska mer på kvarg och kasein? Är det på nåt sätt skadligt för kroppen eller menar du just på att det är för mycket protein per dag? Varför ta bort kolhydrater efter passet? Känns helt klart vettigt i mina ögon att återhämta sig med kolisar efter ett pass. Men motivera gärna varför.

Du har redan skrivit att alla mina motiv inte spelar roll för dig så är du nöjd så kör på.

Körhårt
2011-02-06, 21:40
Du har redan skrivit att alla mina motiv inte spelar roll för dig så är du nöjd så kör på.


Det har jag inte alls skrivit, jag ifrågasatte bara varför du tycker så. Inget annat.

Jag vet att du är djävulskt påläst Eddie, därför jag ville få din motivering till varför. Så att jag kan lära mig något.

Jag är inte uppvuxen bland böcker eller forum. Kolhydrater efter träning har alltid varit självklart för en annan som lyssnat på "biffarna på gymmet".

Eddie Vedder
2011-02-06, 21:47
Det har jag inte alls skrivit, jag ifrågasatte bara varför du tycker så.

Jo det har du. Att maten blir tråkig, en bedrövlig näringssamansättning, massor av pulver etc. var ju saker som du inte brydde dig om. Och det är ju just mina motiveringar.

Körhårt
2011-02-06, 21:57
Jo det har du. Att maten blir tråkig, en bedrövlig näringssamansättning, massor av pulver etc. var ju saker som du inte brydde dig om. Och det är ju just mina motiveringar.


Jag ska äta köttfärs, ägg och ost. Så kan jag ställa upp i olympia nästa år.

Tack för din outgrundliga kunskap

Eddie Vedder
2011-02-06, 22:04
Jag ska äta köttfärs, ägg och ost. Så kan jag ställa upp i olympia nästa år.

Tack för din outgrundliga kunskap

Jag vet inte om du är sarkastisk nu. Men känner du att du vill äta som nu eller vill du förändra om medlemmar har andra idéer?

vicarious
2011-02-06, 22:09
Ok, köp det inte då. Vi försöker bara hjälpa. Gillar du att gå hungrig så gör för all del det. Gör dieten till en plåga. Jag menar, vem vill ha en behaglig och smakrik diet när man kan lida?

Lycka till :thumbup:

Körhårt
2011-02-06, 22:15
Jag vet inte om du är sarkastisk nu. Men känner du att du vill äta som nu eller vill du förändra om medlemmar har andra idéer?

Eddie

Jag la posten för att få just feedback från andra gällande mitt upplägg. Jag är ingen grinig jävel som skiter i vad andra säger. Då hade jag aldrig slängt upp tråden.

Jag vill föra en diskution. Bara för att några skriver "för mycket pulver" - och jag inte köper det, så måste jag ju kunna försvara det utan att få salta svar sen(?). Pulver är tråkigt och mättar dåligt, jotack det vet jag. Men det är inga problem. Skulle det däremot vara skadligt för kroppen eller om pulvret innehöll endast socker så skulle jag såklart skita i det. När det gäller diet så vill jag "leva med det". Måste plågas och fokusera helt på det. Annars tappar jag greppet. Plåga sig med ensidig kost är ett bra sätt för mig. Och sen är det såklart praktiskt med. Lättare att ta en drink på fikat på en stubbe istället för att äta kall köttfärs.

Okey, jag fick svar ang kvarg och kasein. Men det du skrev om kolhydrater efter passet, som jag tyckte var intressant - det gav du ju fan i att svara på.

Morrris
2011-02-06, 22:15
Skulle tro att du har ganska mycket fett att ta av om du väger 130 kg. Försök äta mindre mat än vad du gör i nuläget. Finns ingen anledning att göra det komplicerat.

Edit: har du genomfört någon form av diet tidigare?

Eddie Vedder
2011-02-06, 22:18
Okey, jag fick svar ang kvarg och kasein. Men det du skrev om kolhydrater efter passet, som jag tyckte var intressant - det gav du ju fan i att svara på.

Nej jag svarade på det eftersom det också är pulver. Kolhydrater i puulverform är det sista jag någonsin skulle stoppa i mig om jag bantade. Skippa det och ät potatis istället. Dessutom känns ju långsamma kolhydrater i pulverform ännu mer onödigt, om det finns någon fördel med kolhydrater i pulverform före mat 'r det ju just snabbheten. Som nu inte finns.

I övrigt tycker jag som sagt att kvargen och kaseinet kan reduceras för att få in mer vanlig mat som sagt.

Körhårt
2011-02-06, 22:24
Ok, köp det inte då. Vi försöker bara hjälpa. Gillar du att gå hungrig så gör för all del det. Gör dieten till en plåga. Jag menar, vem vill ha en behaglig och smakrik diet när man kan lida?

Lycka till :thumbup:


Hej vicarious!

Alla tips välkomnas - bara för att du och jag tycker olika om proteindrinkar så behöver du ju inte bli ledsen?

Jag kanske var otydlig i min första post, men det jag är mest intresserad av var just om det var för lite fett och kcal. Sen om det är plågsamt och tråkigt, det är en helt annan femma.

Körhårt
2011-02-06, 22:27
Skulle tro att du har ganska mycket fett att ta av om du väger 130 kg. Försök äta mindre mat än vad du gör i nuläget. Finns ingen anledning att göra det komplicerat.

Edit: har du genomfört någon form av diet tidigare?


Som sagt 20kg uppskattar jag. Ingen tävlingsdiet för att få bort 6kg och komma ner till 6%.

Äta mindre funkar inte, måste gå in för det till 110%. Därför vill jag ha ett upplägg. Ärligt talat så tycker jag att det är roligt...

vicarious
2011-02-06, 22:28
Hej vicarious!

Alla tips välkomnas - bara för att du och jag tycker olika om proteindrinkar så behöver du ju inte bli ledsen?

Jag kanske var otydlig i min första post, men det jag är mest intresserad av var just om det var för lite fett och kcal. Sen om det är plågsamt och tråkigt, det är en helt annan femma.

Alright.

Jag tror du bör öka på energiintaget. Du verkar ha ett krävande jobb och röra på dig mycket. Satsa på 3000 istället för 2300, annars riskerar du att förlora muskler. Proteinintaget är rätt högt redan. Jag hade satsat på lite mer fett och mer kolhydrater tills du når 3000 kcal.

Körhårt
2011-02-06, 22:32
Nej jag svarade på det eftersom det också är pulver. Kolhydrater i puulverform är det sista jag någonsin skulle stoppa i mig om jag bantade. Skippa det och ät potatis istället. Dessutom känns ju långsamma kolhydrater i pulverform ännu mer onödigt, om det finns någon fördel med kolhydrater i pulverform före mat 'r det ju just snabbheten. Som nu inte finns.

I övrigt tycker jag som sagt att kvargen och kaseinet kan reduceras för att få in mer vanlig mat som sagt.


:thumbup:

Okej, men är just kolhydraterna från pulver "sämre" än kolhydrater från t.ex. potatis? Visst man går miste om en del näring som finns i potatis men just själva kolhydraterna?

Vill få i mig kolhydrater före ett pass för att orka träna hårt och sen vill jag få i mig efter just för återhämtningens skull. Körde kolhydrater med högt GI tidigare men valde långsamma nu till dieten istället.

Körhårt
2011-02-06, 22:34
Alright.

Jag tror du bör öka på energiintaget. Du verkar ha ett krävande jobb och röra på dig mycket. Satsa på 3000 istället för 2300, annars riskerar du att förlora muskler. Proteinintaget är rätt högt redan. Jag hade satsat på lite mer fett och mer kolhydrater tills du når 3000 kcal.


Tack för svaret. Ska försöka knåpa ihop något för att få upp kol och fett. Hur mycket kol tycker du att man bör ligga på under diet?

Jag föredrar lågkolhydrat för att jag verkar svara bättre på det, skulle gärna kunna höja upp det just för orken under arbete och träning.

vicarious
2011-02-06, 22:38
Tack för svaret. Ska försöka knåpa ihop något för att få upp kol och fett. Hur mycket kol tycker du att man bör ligga på under diet?

Jag föredrar lågkolhydrat för att jag verkar svara bättre på det, skulle gärna kunna höja upp det just för orken under arbete och träning.

Det beror på personen. Vissa gillar ju LCHF. Personligen föredrar jag kolhydrater över fett, iallafall de dagar jag tränar.

Hur menar du när du säger att du verkar svara bättre på det?

Körhårt
2011-02-06, 22:40
Det beror på personen. Vissa gillar ju LCHF. Personligen föredrar jag kolhydrater över fett, iallafall de dagar jag tränar.

Hur menar du när du säger att du verkar svara bättre på det?

Jag menar att jag verkar gå ner bättre i vikt av det. Har kört keto tidigare och det har funkat hyffsat. Jag har rätt svårt att tappa fläsk. Men har läst mycket skit om keto så tänkte köra en annan variant iår.