handdator

Visa fullständig version : Fördel med att köra endast 1 set marklyft?


Långsmal
2011-02-06, 19:58
Kikar på 5x5 programmet men begriper verkligen inte varför det bara rekommenderas 1 set marklyft när alla andra övningar skall utföras i 5 set?
Är det för att minska skaderisken? Är det inte bättre att ta lättare vikt och köra 5 set istället?

Känns så jäkla lite att köra endast 1 set mark när det är en stark rygg man vill få.

Proxy
2011-02-06, 20:05
är det inte bättre att ta lättare vikt och köra 5 set istället?

Där har du ju hela volym vs. intensitet-diskussionen, och på den finns inget svar.

Jag tycker att om du ökar bättre sett till 1 set på att bara träna ett tungt set, så gör det. Om du ökar bättre av att köra flera set, så kör flera set. Muskeltillväxt och styrkeutveckling är kroppen som anpassar sig till den belastning den utsätts för, hur mycket du bryter ner muskeln spelar ingen roll.

Jag kör bara 1 eller 2 tunga set i böj/mark per pass, och aldrig mer än 1 set till fail.

Långsmal
2011-02-06, 20:13
Känns som att jag i princip alltid orkar ett till set om jag bara kört 1, även om jag nästan kört till fail. Efter 1 minuts vila så är jag ganska Ok i musklerna igen. Då antar jag att det är lika bra att köra minst 1 set till?

Långsmal
2011-02-08, 13:51
Har läst på lite mer om just detta och huvudanledningen verkar vara att marklyft belastar nervsystemet ganska ordentligt och att det kan bli för mycket att köra mer än 1 set eftersom man dessutom kör knäböj 5x5 i samma pass. Samt att man inte kommer orka mer än 1 set när man kommer upp i tyngre vikter, så antar att det är mina flugvikter som gör att det känns konstigt att bara köra 1 set.

Leifallan
2011-02-08, 15:17
Kikar på 5x5 programmet men begriper verkligen inte varför det bara rekommenderas 1 set marklyft när alla andra övningar skall utföras i 5 set?
Är det för att minska skaderisken? Är det inte bättre att ta lättare vikt och köra 5 set istället?

Känns så jäkla lite att köra endast 1 set mark när det är en stark rygg man vill få.

Lätt att missuppfatta men när dom skriver 1x5 menar de att du ska stega vikten för varje set medan 5x5 kör du samma belastning övningen igenom.

So 5x5 is 5 sets of 5 reps with working set weight (warm up to the target weight for the week and proceed through 5x5 with that weight). Where 1x5 is present you are ramping the weights upward each set to a target set weight for a single set of 5 (it's still 5x5 but each set gets heavier and your target set is the top set of 5).

http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Periodized_5x5.htm

Långsmal
2011-02-08, 23:04
Det var som fan! Det hade jag ingen aning om!
Tack skall du ha.