handdator

Visa fullständig version : Pulsträning, hjälp?


TheRaven
2011-02-06, 16:18
Tjena allihop. Jag är 19 år gammal och har börjat pulsträna en del när jag löper.

Jag springer cirka 5-6 kilometer nästan varje dag, och tidigare har jag varvat löpning med gång, men nu ska jag försöka köra efter andra principer.

Jag har från flera håll blivit tipsad om att köra pulsträning som grundas i MAF-metoden, att man ska hitta en optimal puls och sedan hela tiden hålla denna. Meningen är att man sedan ska utvecklas "runt" denna optimala puls, och man märker efter ett tag att man på samma puls kan springa snabbare och längre. Dessutom vill jag bränna fett på bästa sätt och då ska denna pulsnivå också fungera ganska bra.

Idag provade jag detta för första gången, och enligt lite olika formler och liknande ska jag ligga på runt 162-165 i puls när jag springer och det fann jag väldigt svårt idag. Jag har en vilopuls som ligger runt 65-70, och för att idag hålla 165 i puls hade jag behövt powerwalka istället för att löpa, och det ville jag inte, så min väldigt lätta jogg gjorde att jag hamnade runt 170-175 istället.

Det jag märkte direkt var att jag orkade hålla igång hela vägen, när jag annars ibland måste gå vissa bitar...

Jag har några frågor kring detta:

- Är detta en bra metod att köra på för att bränna fett och skaffa bättre kondition?

- Gör det något om jag kör efter en puls kring 170 istället för 160?

Tack på förhand för hjälpen!