handdator

Visa fullständig version : USB mus verkar frysa till


Sniggel
2011-02-06, 15:43
Har problem med min mus sen en tid tillbaka. Ibland fryser muspekaren till och vaknar någon sekund senare. Ibland hör man "USB disconnected-ljudet" följt av "USB connected-ljudet" när den börjar fungera igen, ibland hör man inte dessa ljud.
Ibland så ändras även muskänsligheten efter att den frysit till så jag får använda snabb-knappen på musen för att öka muskänsligheten till vad den var tidigare.
Problemen verkar ha blivit allvarligare med tiden.

Har inte listat ut om det händer oftare när vissa program är igång eller inte.
Provat att byta USB-port men det gjorde ingen skillnad.

Drivrutinen verkar vara korrekt, eller iaf för rätt modell. Dock har jag väl itne hittat några nyare drivrutiner för just min modell

Vad för fler undersökningar skulle jag kunna göra?

It affects my gaming skill damnit!

Tjuckot
2011-02-06, 15:53
Glapp? Provat på en annan dator också? Kvarstår problemet lär det ju vara någon sladd/kontakt som inte är helt hundra.

Sniggel
2011-02-06, 15:54
Glapp? Provat på en annan dator också? Kvarstår problemet lär det ju vara någon sladd/kontakt som inte är helt hundra.

Skulle det kunna vara. Får testa musen hos någon polare (den har ju några år på nacken trots allt).

Tjuckot
2011-02-06, 15:56
Skulle det kunna vara. Får testa musen hos någon polare (den har ju några år på nacken trots allt).

Brukar vara en bra uteslutningsmetod =)

Sniggel
2011-02-06, 16:05
Det är skönt att slippa tänka själv ibland ;)

Tjuckot
2011-02-06, 16:17
Det är skönt att slippa tänka själv ibland ;)

Det är därför kolo finns!

shape
2011-02-06, 17:30
Jag har samma problem, dessvärre verkar det inte finnas någon lösning - utan man får som jag, acceptera att musen loggar av precis när man skall döda en fiende.

Googlar du USB-mouse disconnects randomly eller dylikt hittar du bara fler med samma problem, men ingen lösning, jätteskumt! Kanske kan man återställa datorn till fabriksinställningar-

Arf Pingvin
2011-02-06, 17:42
Byt mus. Tror det helt enkelt är glapp. Blir exakt det fenomenet.

Sniggel
2011-02-06, 18:56
Testade detta:



If you're experiencing mouse lockups or failures, it may be because your computer is automatically turning off the power to a USB Root Hub.

Go to your Control Panel > System > Hardware tab > and click on the "Device Manager" button.

In the Device Manager window, find the item or items labeled "Universal Serial Bus controllers." Open it, and double-click the first item called "USB Root Hub."

In the USB Root Hub Properties dialog, click on the "Power Management" tab.

"Allow the computer to turn off this device to save power" is checked by default. Uncheck this box, and click "OK."


Får se om det hjälper.

Sniggel
2011-02-06, 19:00
Testade detta:





Får se om det hjälper.

Det gjorde det inte...

shape
2011-02-06, 19:04
Det gjorde det inte...

Det hjälper inte att byta mus, usb-port eller ominstallera drivrutiner. Det är någon kodning i vista/xp som blivit knas och gör att musen agerar såhär. Det hjälper inte ens att byta udd från USB till det andra.

Sniggel
2011-02-06, 19:07
Så du påstår att det är ett mjukvarufel i operativsystemet?
Jag har windows 7 btw.

Fördelen är ju att man spelar mindre iaf haha :)

shape
2011-02-06, 19:12
Så du påstår att det är ett mjukvarufel i operativsystemet?
Jag har windows 7 btw.

Fördelen är ju att man spelar mindre iaf haha :)

Ja, det är ett utbrett windows-problem och det är inget fel på musen - utan du kan precis som jag sätta i en annan mus (och problemet lär återkomma)

Jag använde dock en tredje mus i typ en månad och sedan återkom problemet även till den musen,

Sniggel
2011-02-06, 19:22
Så antingen ominstallera windows o hoppas på det bästa eller avvakta och se om det kommer någon update som kanske löser problemet (om det nu är utbrett)