handdator

Visa fullständig version : Dåligt att bygga muskler, om man är för fet?


JMartinH
2011-02-06, 13:27
Nu undrar jag om de här med bulk. Kan man bli för fet, så att det går sämre å bygga? Ni ser i min tidigare tråd ungefär hur mycket fett jag har.

vicarious
2011-02-06, 14:18
Ja, förutsättningarna försämras desto fetare man blir.

John M
2011-02-06, 20:03
Ja, förutsättningarna försämras desto fetare man blir.


På vilket sätt då? Lägre proteinsyntes, lägre testosteronproduktion etc?

sandberg93
2011-02-06, 20:08
10-17% bf är området man bygger som bäst. (källa på det?)

Sniggel
2011-02-06, 20:11
På vilket sätt då? Lägre proteinsyntes, lägre testosteronproduktion etc?

Förutsättningarna för att en hög procent av viktuppgången ska bestå av muskelmassa.
Vad det beror på är mindre viktigt.

John M
2011-02-08, 07:23
Förutsättningarna för att en hög procent av viktuppgången ska bestå av muskelmassa.
Vad det beror på är mindre viktigt.



Nja, jag är intresserad av vad det beror på. Vilket fett% är optimalt att han för att bygga. Någon som har koll? :)

bearwolf
2011-02-08, 08:27
har man en gång varit fet så har man utvidgat sina fettceller, detta i kombination med vilke muskelfibrer man har majoritet av gör att kroppen har öppna påsar att lagra fett i, vilket gör att när man ligger på kalori+ så har kroppen väldigt lätt att lägga på sig fett. Har för mig att det var så det var.
Är själv överviktig men skiter i det och tränar ändå, gör ökningar i ok takt ändå :)
vilken fett% har jag ingen aning om. vet inte om den spelar så stor roll så länge du inte är väldigt överviktig och ligger på kalori+, och sedan deffar som sig bör.

Lord Humungus
2011-02-08, 09:00
Desto mer fett man har, ju mer av ens testosteron som omvandlas till östrogen då den omvandlingen sker just i fettcellerna. Så det borde ju försämra proteinsyntesen och återhämtningen. Troligtvis inte så mycket dock

jikajd
2011-02-08, 09:58
Så låg fettprocent som möjligt (5-6% för män?) borde väl vara mest fördelaktigt om man ska bygga. Förutsatt att man vill att viktuppgången, procentuellt sett, ska till så stor del som möjligt bestå av muskelmassa. Förenklat :)

Zorban
2011-02-08, 10:07
Så låg fettprocent som möjligt (5-6% för män?) borde väl vara mest fördelaktigt om man ska bygga. Förutsatt att man vill att viktuppgången, procentuellt sett, ska till så stor del som möjligt bestå av muskelmassa. Förenklat :)
Fast det är ju den maximala fettprocent man någonsin haft som räknas också. Om man "naturligt" ligger i det området så är det ju bra, men man bygger inte bättre bara för att man deffar ner sig så mycket. Gör man det så kommer man iofs aldrig att hamna särskilt högt och "förstöra" för sig.

John M
2011-02-09, 08:36
OK men så länge som man har ett par rutor på magen så antar jag att man inte är "för fet"? :)

JMartinH
2011-02-09, 16:55
om mag musklerna inte syns har man väl ungefär 20% och mer, har jag läst. Lee priest t.ex http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdsprJdeci7QvrcQ2HUqarjESiUagdW 437jxVPusdteA5sE86C Han verkar ju gå upp en hel del under sin bulk. Men proffsbyggare brukar väl inte gå upp sådär mycket?

Inge Enveten
2011-02-09, 17:13
om mag musklerna inte syns har man väl ungefär 20% och mer, har jag läst. Lee priest t.ex http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdsprJdeci7QvrcQ2HUqarjESiUagdW 437jxVPusdteA5sE86C Han verkar ju gå upp en hel del under sin bulk. Men proffsbyggare brukar väl inte gå upp sådär mycket?

Det där gjordes i någon sorts marknadsföringskampanj om jag minns rätt, tolka inte det som direkt precist för vad han eller andra proffsbyggare brukar göra. Vidare är det helt orimligt att jämföra dig själv eller någon annan vanligt tränande med en genetiskt elit brukandes steroider m.m.