handdator

Visa fullständig version : Havregryn vs. Favoritpannkakor - Vad är nyttigast?


bruch
2011-02-06, 11:03
Frågan må låta dum vid första anblick men...

AXA - Havregryn

Näringsvärde per 100 g:

Energi 1550 KJ/ 360 kcal
Protein 13 g
Kolhydrater 62 g, varav sockerarter 1,5 g
Fett 7 g, varav mättat fett 1 g
(Innehåller även viktiga mineraler)

Kungsörnen - Favoritpannkakor

Näringsvärde per 100 g:

Energi 350 kcal
Protein 14 g
Kolhydrater 67 g
Fett 2,5 g
(Innehåller även bakpulver (E450, E341, E500), Emulgeringsmedel E471)

Alltså, näringsvärdet är hyfsat lika.

Är det någon skillnad egentligen? Vad är "nyttigast"? Varför?

Eddie Vedder
2011-02-06, 11:04
Jag skulle välja AXA. Deras havregryn burkar vara goda.

Vunnis
2011-02-06, 11:04
Definiera nyttigt så blir det lättare att svara på frågan =)

Utgår vi från smaken, vilket inte verkar vara helt dumt, som Eddie så skulle jag kört pannkakor. Betydligt trevligare än havregryn :D

bruch
2011-02-06, 11:09
Jag skulle välja AXA. Deras havregryn burkar vara goda.

Javisst, men på vilket sätt kommer havregrynen påverka mig till det bättre?

Definiera nyttigt så blir det lättare att svara på frågan =)

Utgår vi från smaken, vilket inte verkar vara helt dumt, som Eddie så skulle jag kört pannkakor. Betydligt trevligare än havregryn :D

Notera citattecknen. Det som kommer påverka mitt välbefinnande till det bättre. :cool:

Edit:
Eddie valde havregryn.

Eddie Vedder
2011-02-06, 11:10
Javisst men på vilket sätt kommer Havregrynen påverka mig till det bättre?

Om du tycker som jag så kommer du få en trevligare smakupplevelse.

bruch
2011-02-06, 11:14
Om du tycker som jag så kommer du få en trevligare smakupplevelse.

Du tycker att favoritpannkakor smakar sämre än havregryn?

Eddie Vedder
2011-02-06, 11:18
Du tycker att favoritpannkakor smakar sämre än havregryn?

Har aldrig ätit Favoritpannkakor, jag tog för givet att du jämförde två med havregryn. Mjöl är nog godare men jag tycker att havregryn är bättre rent näringsmässigt. Mjölpannkakor är väl som pizza eller kebab, helt okej att äta då och då och inte på något vis "farligt".

hejhopp79
2011-02-06, 11:22
Havregryn.

Skulle jag i varje fall ätit

bruch
2011-02-06, 11:29
Har aldrig ätit Favoritpannkakor, jag tog för givet att du jämförde två med havregryn. Mjöl är nog godare men jag tycker att havregryn är bättre rent näringsmässigt. Mjölpannkakor är väl som pizza eller kebab, helt okej att äta då och då och inte på något vis "farligt".

Jag tänkte att det var något skumt här. :) Favoritpannkakor smakar faktiskt riktigt bra.

Jo, näringsmässigt är havregrynen säkert en klass för sig.

Det är ju hela 1 gram mer protein samt mindre kcal i favoritpannkakorna, då borde jag gå ner i fett och bli starkare av dem? :naughty:

EDIT:

Hur "dåligt" är bakpulver och emulgeringsmedel?

King Grub
2011-02-06, 11:38
Hur "dåligt" är bakpulver och emulgeringsmedel?

Inte.

kettlebellGuden
2011-02-06, 11:39
Havregrynsgröt är duktigt mycket godare än pannkakor. Tillochmed godare än mina fancy kokosmjölspannkakor.

z_bumbi
2011-02-06, 11:52
Frågan är omöjlig att svara på då nyttigheten inte avgörs av en enskild del (i alla fall inte så länge man inte äter något giftigt).

bruch
2011-02-06, 12:04
Inte.

Okej.

Havregrynsgröt är duktigt mycket godare än pannkakor. Tillochmed godare än mina fancy kokosmjölspannkakor.

Säkert. :)


Frågan är omöjlig att svara på då nyttigheten inte avgörs av en enskild del (i alla fall inte så länge man inte äter något giftigt).

Om näringsvärdena är lika, då borde slutresultatet bli lika?

Sniggel
2011-02-06, 12:39
Vad är det för resultat du är ute efter?

Det enda detta val mellan dessa två livsmedel kan påverka är hur gott du tycker det smakar. Hade vi klonat dig och gett din klon havregrynen och dig pannkakorna hade du sagt "mmm, smarrigt!" medans din klon hade sagt "ptja, helt ok!".

bruch
2011-02-06, 12:59
Vad är det för resultat du är ute efter?

Det enda detta val mellan dessa två livsmedel kan påverka är hur gott du tycker det smakar. Hade vi klonat dig och gett din klon havregrynen och dig pannkakorna hade du sagt "mmm, smarrigt!" medans din klon hade sagt "ptja, helt ok!".

Just nu är mitt mål att behålla muskulatur samt gå ner i bf.

Hur skulle klonernas fysik samt allmänna hälsa skilja sig? :)

Eddie Vedder
2011-02-06, 13:00
Just nu är mitt mål att behålla muskulatur samt gå ner i bf.

Då spelar det ingen som helst roll vilken du väljer.

King Grub
2011-02-06, 13:00
Det går inte att säga; det avgörs inte av en enskild faktor som att välja måltid bestående av gröt eller pannakakor då och då.

bruch
2011-02-06, 13:38
Då spelar det ingen som helst roll vilken du väljer.

Intressant, att de här livsmedlen är så chockerande lika.

Det går inte att säga; det avgörs inte av en enskild faktor som att välja måltid bestående av gröt eller pannakakor då och då.

Det är givetvis sant. Men man kan ju alltid diskutera och dra hypoteser.

--------------

Tänk följande scenario:
Klon1 äter 1000 kcal havregryn per dag.
Klon2 äter 1000 kcal favoritpannkakor per dag.

Bådas energibehov uppfylls med övrig kost (samma kost får båda).

Hur skulle personernas fysik skilja sig efter 1 år?

daloatf
2011-02-06, 14:37
Personen som åt pannkaka skulle ha 0,00000005% mer muskelmassa

Eddie Vedder
2011-02-06, 14:38
Intressant, att de här livsmedlen är så chockerande lika.

Det handlar inte om det, det handlar om din övertro på vilken skillnad en enskild måltid gör.

Scratch89
2011-02-06, 14:44
Tänk följande scenario:
Klon1 äter 1000 kcal havregryn per dag.
Klon2 äter 1000 kcal favoritpannkakor per dag.

Bådas energibehov uppfylls med övrig kost (samma kost får båda).

Hur skulle personernas fysik skilja sig efter 1 år?

Den som åt pannkakor skulle helt klart ha bättre fysik.

Sniggel
2011-02-06, 15:22
Intressant, att de här livsmedlen är så chockerande lika.



Det är givetvis sant. Men man kan ju alltid diskutera och dra hypoteser.

--------------

Tänk följande scenario:
Klon1 äter 1000 kcal havregryn per dag.
Klon2 äter 1000 kcal favoritpannkakor per dag.

Bådas energibehov uppfylls med övrig kost (samma kost får båda).

Hur skulle personernas fysik skilja sig efter 1 år?

Teoretiskt sett då pannkakorna innehåller lite mer protein så borde förutsättningarna för mer muskler vara större där. Jag är dock övertygad om att ifall man hade gjort mätningar av muskelmassa och tagit måttbandsmått och kaliper så hade man inte kunnat se en skillnad annat än ytterst små förändringar som lika gärna kunde vara slump (den som åt havregryn kanske hade 3 mm större bröstmått eller 1 cm mindre midjemått trots att förutsättningarna varit sämre där).

Så summerat så vågar jag påstå att i praktiken är inget av alternativen ett bättre val.

För att det ska gå att märka en skillnad som kan förklaras av ett val man gör så skulle det nog vara i stil med att äta 300 kcal fläskkarré dagligen istället för 300 kcal bananer.
Där kanske det är på en sådan nivå att man kan rekommendera det ena och inte det andra.

bruch
2011-02-06, 16:38
Personen som åt pannkaka skulle ha 0,00000005% mer muskelmassa
Den som åt pannkakor skulle helt klart ha bättre fysik.
Haha, härligt.

Det handlar inte om det, det handlar om din övertro på vilken skillnad en enskild måltid gör.
Men det är ändå 52'000 kcal på ett år. Vilket borde ha betydelse.

Men okej, är näringsvärdena samma - blir slutresultatet samma.
Teoretiskt sett då pannkakorna innehåller lite mer protein så borde förutsättningarna för mer muskler vara större där. Jag är dock övertygad om att ifall man hade gjort mätningar av muskelmassa och tagit måttbandsmått och kaliper så hade man inte kunnat se en skillnad annat än ytterst små förändringar som lika gärna kunde vara slump (den som åt havregryn kanske hade 3 mm större bröstmått eller 1 cm mindre midjemått trots att förutsättningarna varit sämre där).

Så summerat så vågar jag påstå att i praktiken är inget av alternativen ett bättre val.

För att det ska gå att märka en skillnad som kan förklaras av ett val man gör så skulle det nog vara i stil med att äta 300 kcal fläskkarré dagligen istället för 300 kcal bananer.
Där kanske det är på en sådan nivå att man kan rekommendera det ena och inte det andra.
Okej, kul och intressant.

Jag tänkte helt enkelt - 'någon skillnad måste det vara' - när jag jämförde näringsvärdena.

Men elitidrottaren kan helt enkelt välja äta favoritpannkakor (jag väljer skriva favorit då det inte är "riktiga" pannkakor) istället för den obligatoriska havregrynfrukosten varje morgon.

Tabbe
2011-02-06, 16:42
Skulle aldrig välja havregryn över pannkakor om jag inte va sugen på det :D

Varför måste du välja det ena eller andra?
Pannkakor oftast men ibland havregryn, hur låter det?(eller tvärt om)
Vill jag ha gröt skulle jag valt havregryn men i 90% av fallen så hade det blivit pannkakor.

Morrris
2011-02-06, 16:46
Skulle aldrig välja havregryn över pannkakor om jag inte va sugen på det :D

Varför måste du välja det ena eller andra?
Pannkakor oftast men ibland havregryn, hur låter det?(eller tvärt om)
Vill jag ha gröt skulle jag valt havregryn men i 90% av fallen så hade det blivit pannkakor.

Haha, bananpannkaka med choklad surpris? :D

Sniggel
2011-02-06, 16:46
Haha, härligt.


Men det är ändå 52'000 kcal på ett år. Vilket borde ha betydelse.

Men okej, är näringsvärdena samma - blir slutresultatet samma.

Okej, kul och intressant.

Jag tänkte helt enkelt - 'någon skillnad måste det vara' - när jag jämförde näringsvärdena.

Men elitidrottaren kan helt enkelt välja äta favoritpannkakor (jag väljer skriva favorit då det inte är "riktiga" pannkakor) istället för den obligatoriska havregrynfrukosten varje morgon.

Där absolut inget speciellt med havregryn och det finns tusen saker att äta, havregryn är en av dessa.

Eddie Vedder
2011-02-06, 16:51
Men det är ändå 52'000 kcal på ett år. Vilket borde ha betydelse.

Ja det skulle ha betydelse om det blev så i praktiken. Men det blir det inte.

bruch
2011-02-06, 17:01
Skönt att veta. Då kan man smaska i sig favoritpannkakor och veta att man kommer bli lika stark som Gunde. :D

machine gun
2011-02-06, 17:08
Ska pannkaksmixen blandas med mjölk eller vatten? Ska den blandas med mjölk ändras ju näringsvärdet något. Glöm inte heller att addera stekfettet om du tänkt använda det.

Jag brukar inte jämföra havregryn och pannkakor, eftersom jag äter det vid olika tillfällen. Är näringsvärdena lika, är de ju relativt utbytbara hursomhelst. Havregryn innehåller troligtvis lite mer kostfiber än pannkaksmix.

Under deff kanske man ska välja det alternativ som man troligtvis kommer att äta minst mängd av :D

Fredrik_S
2011-02-08, 14:41
Om du är en maskin som följer exakta siffror så spelar det nog ingen roll.
Men i praktiken skulle jag nog äta ungefär tre gånger så mycket kcal om jag bjöds på pannkakor istället för havregrynsgröt...
Alternativt skulle jag vara tokhungrig/sugen inom en kort tid efter pannkaksmåltiden jämfört med havregrynsmåltiden om jag höll mig till samma kcal....

Nitrometan
2011-02-08, 15:04
Skönt att veta. Då kan man smaska i sig favoritpannkakor och veta att man kommer bli lika stark som Gunde. :D

Hur stark är Gunde då? Är hans styrka så ovanlig att man måste vara optinojjig i sin diet för att nå dit?

Crocker
2011-02-08, 15:10
Hur stark är Gunde då? Är hans styrka så ovanlig att man måste vara optinojjig i sin diet för att nå dit?
Ja, såklart?

bruch
2011-02-26, 14:03
Hur stark är Gunde då? Är hans styrka så ovanlig att man måste vara optinojjig i sin diet för att nå dit?

Du... Gunde är starkast. Punkt slut. :cool: