handdator

Visa fullständig version : Att träna helt utan preparat ?


noob76
2011-02-05, 23:45
Jag tränade mycket i slutet av 90-talet och har senaste året börjat köra styrketräning 4-5 dagar i veckan mestadels på skoj första månaderna men nu är jag ganska biten och väldigt motiverad igen *flex*

Något jag märker nu jämfört med för 15 år sedan är alla olika preparat som har blivit en jätteindustri. Visst fanns det då också, men det är större nu.

Jag äter själv alla dessa preparat från frukost till kvällsmat :

frukost :
Multivitamintablett
Kalcium

Lunch :
ALA
Omega3

mellanmål:
Omega3

Kvällsmat:
Kalcium
ALA

Samt aminisyror i pillerform jag äter ca 10 st jämt fördelade över dygnet som godis, + en proteindrink efter träningen.

gubbarna på gymmet tar mycket mer grejor än jag, och det jag har haft för avsikt att äta är multivitamin och proteinpulver och de andre grejorna är sånt jag fått gratis i paketen när jag köpt proteinpulver och då äter jag det när jag lixom har pillerburkarna hemma.

Föresten har jag en påse kretain också... som jag kanske tänkt börja använda.

Det jag tycker mig ha observerat, är att många preparat som exempelvis omega3 nu för tiden inte ses som ett tillskott, utan det har blivit essentiellt i basen på kosthållningen för en tränande.

Antar att jag bara vill filosofera lite över utvecklingen av alla saker man stoppar i sig, men vad skulle egentligen hända om man inte åt några preparat alls ? Skulle det gå så mycket sämre ?

På 90-talet fick jag bra resultat och åt inga preparat, det var helt enkelt ris+tonfisk och kycklingfile+potatis som gällde, det fungerade iaf. bra för mig.
Nu är jag 15 år äldre och har andra fysiska förutsättningar så jag kan ju inte jämföra.

Vad tror ni andra och upplever Ni att mixen av preparat gör stor nytta eller skulle man må lika bra av att sluta med ALLA tillskott och bara äta välbalanserad mat ? Jag börjar luta åt det senaste för det känns som att alla olika preparat mixat i kroppen kan ge mycket bieffekter och sammanlagt kanske rentav försämra, och hur vet man egentligen vad allt innehåller ? Dioxiner, tungmetaller osv i vissa tillskott ?

kettlebellGuden
2011-02-05, 23:50
Välbalanserad mat klarar du dig galant på.

Tillskottsindustrin är en mångmiljardsindustri... de vet hur man gör reklam. Och byggarna de har för att marknadsföra deras produkter har i regel inte blivit så stora som de är enbart på lite kosttillskott (dvs. de trycker i sig både ett och annat olagligt preparat).

ceejay
2011-02-05, 23:54
Multivitamintabletten samt kalcium är förmodligen helt onödigt.

Dricker du mjölk eller får i dig andra mejeriprodukter? Garanti att kalcium då är onödigt.
Äter du en extremt bristfällig och ensidig kost? Inte? Då är multivitamintablett onödigt. Då är nog inte att du missar multivitamintabletten det största problemet.

kettlebellGuden
2011-02-05, 23:57
Omega-3 och möjligtvis megadosera D-vitamin. Proteintillskott om du inte får tillräckligt med protein i kosten.

Sniggel
2011-02-05, 23:59
"Preparaten" är praktiska och gör ofta det hela billigare (jämför lax med omega-3-olja eller proteinpulver och kött t ex).
Kosttillskott är inget som avgör om man får bra resultat eller inte, punkt.

noob76
2011-02-06, 00:08
En multivitamintablett känner jag att jag vill ta då jag vissa dagar slarvar lite ed frukt och grönt, lixom en psykologisk grej.

Tycker inte mjölk är så gott därför jag tar calcium + att det stod i boken "maximal muskeltillväxt" att kalcium hjälper att gå ner i vikt, stod att en testgrupp tappade ca 4 kilo MER än en testgrupp som inte tog kalcium.

Men alla andra grejor man kan ta ? vad händer egentligen i kroppen när man mixar kanske 10 st olika preparat ? , funderar på att köra helt utan tillskott och också byta ut proteindrinken mot en burk tonfisk bara för att se om det fortfarande fungerar.

Sniggel
2011-02-06, 00:27
Men alla andra grejor man kan ta ? vad händer egentligen i kroppen när man mixar kanske 10 st olika preparat ? , funderar på att köra helt utan tillskott och också byta ut proteindrinken mot en burk tonfisk bara för att se om det fortfarande fungerar.

Klart det gör, varför skulle det inte?

noob76
2011-02-06, 00:46
Jag fyller ju snart 35 och då har man ju inte lika lätt att bygga längre som när man var 20 så nu kanske jag behöver all hjälp jag kan få och kanske inte "har råd" att avstå olika tillskott.

Fredrik_S
2011-02-06, 00:47
Det är enorm skillnad på vad för tillskott du pratar om.. Handlar det om proteinpulver är det identiskt med mat(det är pulveriserad mjölkprotein) eller omega 3 är det också identiskt med fett från fisk..... pratar vi om allt annat som vitaminerer och dylikt är det dock väldigt mycket sämre än sin motsvarighet från maten då vitaminer och mineraler som vi känner till bara är ett tjugotal till antalet medans det i naturliga produkter finns tusentals ämnen som vi inte känner till exakta funktioner för, men som kroppen troligen mår bra av att få....

Det du läser på burkar är ALLTID antingen direkta lögner eller stora förvrängingar av forskning(som ofta finansieras av vinstintresse)

Fredrik_S
2011-02-06, 00:51
Jag fyller ju snart 35 och då har man ju inte lika lätt att bygga längre som när man var 20 så nu kanske jag behöver all hjälp jag kan få och kanske inte "har råd" att avstå olika tillskott.

Det är torligen lättare för dig att bygga vid 35 än vid 20 då du varit tränad tidigare och hunnit lära dig mycket mer om din kropp än du hade vid 20....

Det du inte har råd med är att äta dåligt eller träna knasigt... kosttillskott är en piss i nilen jämfört med hur viktig träningen och maten är för framgång...

käka en sjujäkla massa protein från antingne kött fisk fågel eller pulver (spelar mindre roll vad du väljer) samt träna efter väl beprövade program så kan det inte gå fel

Zorban
2011-02-06, 01:05
En multivitamintablett känner jag att jag vill ta då jag vissa dagar slarvar lite ed frukt och grönt, lixom en psykologisk grej.
.
Äter du en hyffsat balanserad kost är inte vitaminbrist/kalciumbrist något du Någonsin behöver oroa dig över. Om du får tillskotten gratis när du köper protein så visst, go ahead, förmodligen kommer kroppen inte ta upp så mycket av vitaminerna men om det är gott så varför inte. Proteindrinkar är bra i samband med träning eftersom de höjer aminosyrenivåerna i blodet väldigt snabbt, men de är absolut inte nödvändiga om du äter en proteinrik kost i övrigt. Fortsätt gärna med proteindrinken direkt efter passet, men resten av sakerna är helt onödiga. Man får inte kalcium/vitaminbrist över en dag för att man inte äter frukt :-)

Sniggel
2011-02-06, 12:48
C-vitaminbrist brukar vara väldigt svårt att få dessutom och det är ju just c-vitamin som frukt har gott om skulle jag vilja säga.
Om ketchup är ens enda källa till c-vitamin så räcker säkert det för att undvika c-vitaminbrist om man äter det regelbundet.

Giljotinen
2011-02-06, 13:18
Under de senaste 5 månaderna har jag inte tagit ett enda kosttillskott förutom koffein och gjort bra ökningar. Kosttillskott behövs garanterat inte men kan vara bra i förebyggande syfte och för ökad motivation till och från tycker jag.

Crocker
2011-02-06, 13:38
C-vitaminbrist brukar vara väldigt svårt att få dessutom och det är ju just c-vitamin som frukt har gott om skulle jag vilja säga.
Om ketchup är ens enda källa till c-vitamin så räcker säkert det för att undvika c-vitaminbrist om man äter det regelbundet.
Just C är väl ganska lätt att ha brist av? Har haft det i långa perioder själv under Juni snittade jag på 5mg/dag. Så det är väl inte omöjligt, men lätt att ordna.

Silencer
2011-02-06, 14:00
Snälla sluta kalla kosttillskott för preparat. Preparat syftar oftast, om inte alltid, till läkemedel.

z_bumbi
2011-02-06, 14:08
Just C är väl ganska lätt att ha brist av? Har haft det i långa perioder själv under Juni snittade jag på 5mg/dag. Så det är väl inte omöjligt, men lätt att ordna.

Att sluta äta protein leder till proteinbrist och det är också ganska lätt att genomföra men frågan är hur lätt det är om man inte äter helt uppåt väggarna felaktigt?

Crocker
2011-02-06, 14:38
Att sluta äta protein leder till proteinbrist och det är också ganska lätt att genomföra men frågan är hur lätt det är om man inte äter helt uppåt väggarna felaktigt?
Ja? Men många äter väl felaktigt.

Eddie Vedder
2011-02-06, 15:04
Tillskottsindustrin är en mångmiljardsindustri... de vet hur man gör reklam.

Men inte ens en piss i Stilla Havet jämfört med livsmedelsindustrin. Det finns hyfsade vinstintressen i "det räcker med maten" också ska du se.

Sniggel
2011-02-06, 15:14
Just C är väl ganska lätt att ha brist av? Har haft det i långa perioder själv under Juni snittade jag på 5mg/dag. Så det är väl inte omöjligt, men lätt att ordna.

Ok, hur åt du då och vad fick du för symtom?

Men inte ens en piss i Stilla Havet jämfört med livsmedelsindustrin. Det finns hyfsade vinstintressen i "det räcker med maten" också ska du se.

Du har en poäng i det! Såna saker som "Min special-k" och hur det lyckas marknadsföras på det viset det gör t ex :D
Eller Danonino.

Silencer
2011-02-06, 15:22
Du har en poäng i det! Såna saker som "Min special-k" och hur det lyckas marknadsföras på det viset det gör t ex :D
Eller Danonino.

Älskar den reklamen. Naturligt, utan tillsatser osv. Det verkar ha blivit en grej idag att smälla upp "inga konserveringsmedel!" på varenda produkt. Som om det betydde något.

Innehållsförteckning
Kvarg (skummjölk, grädde, löpe, färska ostkulturer), socker, fruktpuré (6%) (jordgubb, hallon), modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (kalciumcitrat, citronsyra, natriumcitrat), rödbetssaft-koncentrat, druvextrakt, fläder/hyllesaft-koncentrat, aromer, förtjockningsmedel (guaran, carageenan), vitamin D.

ChrisDEFC
2011-02-06, 15:30
Men inte ens en piss i Stilla Havet jämfört med livsmedelsindustrin. Det finns hyfsade vinstintressen i "det räcker med maten" också ska du se.

Intressant kommentar. Man hör väldigt ofta "det räcker med en balanserad kost" men jag tror aldrig jag snackat med någon eller läst om någon här på kolo som tränar riktigt seriöst men helt utan kosttillskott så det blir lite dubbelmoral där att säga till alla andra att det räcker med kosten men sen käkar alla ändå kosttillskott. Sen den ekonomiska aspekten är också intressant, ofta så hör man ju att "jag har inte råd med tillskott" men det kan ju faktiskt i många fall bli billigare att komplettera med protein i pulverform än att behöva laga iordning en måltid så man får i sig samma mängd protein.
Till trådskaparen så tycker jag du ska sätta in dig i vad alla tillskott gör, se vad som bevisligen funkar och skippa det som inte funkar. Sen får du ställa dig frågan vart det brister i din kost eller varför du inte får de resultat du vill ha. Till ex. om du äter lite fisk kanske det är smart att ta extra omega-3, bor du i norden så är det mycket som tyder på att ett tillskott av d-vitamin kan vara vettigt. Vill du ha en kost med lågt kalloriinnehåll så kanske du har svårt att få i dig tillräckligt med protein och då kanske det vore bra att komplettera med protein tillskott osv... Min egen tanke är att hålla det så lågt det går men utan att vara negativt inställd till tillskott, min bas är typ de 3 jag nämnt plus multivitamin, extra c-vitamin ibland och gainer efter träning för att jag vill öka i vikt och därför tackar ja till lättillgängliga kallorier efter passet.
Lycka till och kul att du fått blodad tand för styrketräning.

Kischen
2011-02-06, 15:35
Snälla sluta kalla kosttillskott för preparat. Preparat syftar oftast, om inte alltid, till läkemedel.

Likadant när folk tar kreatin och kallar det "kur" :thumbup:

Sniggel
2011-02-06, 16:05
Likadant när folk tar kreatin och kallar det "kur" :thumbup:

Nån gång har jag hört "proteinkur" eller "går på protein" :D

Crocker
2011-02-06, 16:51
Ok, hur åt du då och vad fick du för symtom
En vanlig dag kunde se ut såhär kanske:
300g bröd
20g smör
50g ost
1l mjölk
20g EAA
600g kyckling

Symptom var försämrad läkning.

z_bumbi
2011-02-06, 16:56
Ja? Men många äter väl felaktigt.

Så att de lyckas att få c-vitaminbrist? Det går en del skrönor om att folk levat bara på pasta och lyckats men i övrigt så får man hålla en rejält annorlunda mathållning för att få c-vitaminbrist och jag tvivlar på att så många faktiskt äter så totalt felaktigt.

Sniggel
2011-02-06, 16:56
Ok. Ja det kanske finns men det känns som det måste vara rätt ovanligt?
Även de som är dåliga på att äta frukt o grönt brukar väl ibland äta något som innehåller c-vitamin, t ex dricka juice?

isakt
2011-02-07, 00:14
Träna utan tillskott är som att cykla på motorväg, jävla korkat :D

hertzman
2011-02-07, 00:16
Ok. Ja det kanske finns men det känns som det måste vara rätt ovanligt?
Även de som är dåliga på att äta frukt o grönt brukar väl ibland äta något som innehåller c-vitamin, t ex dricka juice?

Askorbinsyra används ju flitigt som konserveringsmedel också. Man skulle nog verkligen behöva anstränga sig för att få c-vitaminbrist.

noob76
2011-02-07, 02:16
Till trådskaparen så tycker jag du ska sätta in dig i vad alla tillskott gör, se vad som bevisligen funkar och skippa det som inte funkar. Sen får du ställa dig frågan vart det brister i din kost eller varför du inte får de resultat du vill ha. Till ex. om du äter lite fisk kanske det är smart att ta extra omega-3, bor du i norden så är det mycket som tyder på att ett tillskott av d-vitamin kan vara vettigt. Vill du ha en kost med lågt kalloriinnehåll så kanske du har svårt att få i dig tillräckligt med protein och då kanske det vore bra att komplettera med protein tillskott osv... Min egen tanke är att hålla det så lågt det går men utan att vara negativt inställd till tillskott, min bas är typ de 3 jag nämnt plus multivitamin, extra c-vitamin ibland och gainer efter träning för att jag vill öka i vikt och därför tackar ja till lättillgängliga kallorier efter passet.

Låt säga då att jag hypotetiskt väljer att ta omega3, multivitamin, proteindrink, gainer efter träningen, kreatin, EAA, HMB, Animal Stak, Rage X2 och Hemogex för att man verkligen tycker sig behöva allt detta, då tänker jag mig att det i en mix skapar en synergieffekt som gör att nyttigheten förtas och att det rentav kan vara negativt, även om varje ENSKILT preparat i sig är bra och fungerande samt "nyttigt". Det är mera så mina tankegångar är, att en proteindrink och omega3 var för sig kan vara bra det säger jag inget om.

Själv får jag bra realistiska resultat , är 185 lång och har på 13 månader gått ner 14 kilo fett som jag lade på mig under en 3 år lång svår maginflamation där det enda som hjälpte mot smärtan om nätterna var att äta, så jag gick ju upp en del under de 3 åren men nu är jag nere på 87 kilo och siktar på ca. 83 kilo till juni vilket jag upplever som en bra normalvikt för mig.
Jag "lider" dessutom sedan 2004 av den neuroogiska sjukdomen MS. , Multipel Skleros med nedsatt känsel och styrka lite varstans samt kronisk smärta dålig balans och typ ytterligare ett tjugotal symptom så med tanke på det är jag nöjd med mitt nuvarande resultat gällande vikten och det jag lagt på mig i muskelmassa.

När jag började träna tidigt år 2010 kunde jag inte motionscykla mer än 3 minuter utan att nästan kolapsa, jag klarade knappt att köra biceps med 4 kilos hantlar - nu cyklar jag 15 minuter i sträck och kör biceps med 9 kilos hantlarna och då ligger jag endå på ett kaloriunderskott på ca 400 Kcal per dygn samt "fria" lördagar där jag äter vad jag vill.

kettlebellGuden
2011-02-07, 06:50
Proteindrink och omega-3 går utmärkt tillsammans. I naturen kallas mixen för lax eller makrill.

Varför man skulle välja något som "Animal Stak", "Rage X2", "HMB" och "Hemogex" är, för mig, ett mysterium. Övriga du listar är vanlig mat.. de har synergieffekter ungefär som pasta och lax med lite grönsaker.

hejhopp79
2011-02-07, 10:05
Älskar den reklamen. Naturligt, utan tillsatser osv. Det verkar ha blivit en grej idag att smälla upp "inga konserveringsmedel!" på varenda produkt. Som om det betydde något.

Innehållsförteckning
Kvarg (skummjölk, grädde, löpe, färska ostkulturer), socker, fruktpuré (6%) (jordgubb, hallon), modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (kalciumcitrat, citronsyra, natriumcitrat), rödbetssaft-koncentrat, druvextrakt, fläder/hyllesaft-koncentrat, aromer, förtjockningsmedel (guaran, carageenan), vitamin D.

Ja det känns ju dock väldigt mycket fräschare än en produkt med en massa konserveringsmedel och annat skit.

Kul att socker är andra ingrediens ;)

hejhopp79
2011-02-07, 10:07
Man hör väldigt ofta "det räcker med en balanserad kost" men jag tror aldrig jag snackat med någon eller läst om någon här på kolo som tränar riktigt seriöst men helt utan kosttillskott så det blir lite dubbelmoral där att säga till alla andra att det räcker med kosten men sen käkar alla ändå kosttillskott.

http://www.leangains.com/2011/02/how-to-walk-talk-and-unlock-your-true.html

hejhopp79
2011-02-07, 10:11
Proteindrink och omega-3 går utmärkt tillsammans. I naturen kallas mixen för lax eller makrill.

Varför man skulle välja något som "Animal Stak", "Rage X2", "HMB" och "Hemogex" är, för mig, ett mysterium. Övriga du listar är vanlig mat.. de har synergieffekter ungefär som pasta och lax med lite grönsaker.

HMB har rätt trevlig evidens dock.

Rätt stor skillnad på HMB och Rage, sett till ingredienser och verkan.

ChrisDEFC
2011-02-07, 11:39
Låt säga då att jag hypotetiskt väljer...

Riktigt bra att du tar tag i din situation trots att du har en sjukdom, jag har själv någon konstig ledsjukdom som jag inte fått bukt med men vägrar att ge mig utan kämpar på trots återkommande problem lite här och var. Jag tror att jag varit extremt mycket sämre om jag inte hållit på med träning i den utsträckningen jag gör.
Har jag lite ont i lederna så upplever jag att jag får stor användning av en PWO(typ rage) för jag piggnar givetvis till lite men jag tycker även att den uppiggande känslan ger en lätt smärtlindrande känsla åxå. Sen om du har en sjukdom som jobbar emot kroppen samtidigt som du tränar som åxå bryter ner så ställs det riktigt höga krav på att du ska få in rätt grejer. Extra protein, multivitamin och omega-3 skulle jag absolut fortsätta ta om jag va du. De grejerna tror jag knappast ger några negativa synergieffekter, men PWO drycker kan det ju va väldigt mycket olika ingredienser i och även andra "muskeluppbyggande" mirakeltabletter. Ju mer ingredienser det är desto nogrannare skulle jag kolla upp produkterna innan jag knaprade i mig dom.

noob76
2011-02-08, 01:10
Ok, då gjorde jag så från och med i dag att jag skippar ALLA piller och grejor utom enbart proteinpulver. Jag kör på detta upplägg fram till sommaren och utvärderar då !

Men skulle Ni som kan lite mer om detta kunna hjälpa mig med NÄR jag skall ta min proteindrink för bäst upptag och vilken sorts protein som fungerar bäst vid vilket tillfälle ?
Jag har googlat och läst mycket här på forumet (som en jäkla lurker ! :-) men inte riktigt blivit klokare.

Jag har just nu proteinpulver hemma av olika fabrikat, jag har ett med bara vassleprotein som skall vara snabbt, ett med nästan enbart kasein som skall varalångsamt, sen har jag en som heter complete protein3 som skall ha hälften snabbt och hälften långsamt om jag förstått detta rätt (fabr. fairing ).

Är det sant att en normalviktig man har en "aminosyrereserv" på 100 gram så att man inte behöver intaga protein efter träningen utan kan vänta 5 timmar utan att muskeltillväxten försämras ?

Är det bättre att dricka 3 små proteindrinkar med 15gram i varje jämt fördelade över dagen än att ta en jättedrink på 45 gram ?

ChrisDEFC
2011-02-08, 10:02
På sista frågan så är det bättre ja, ca 20g protein/drink verkar va maxgränsen för vad du kan ta upp per intag förutsatt att du inte äter samtidigt för då blir det långsammare upptagshastighet och du kanske kan ta upp mer men då får du inte samma effekt på muskelbyggandet.

Har du 3olika sorter (vilket jag tycker är onödigt men men) rent vassle före och efter träning, protein3 som mellanmål och kasein som kvällsprotein alltså före sänggående. Detta är förmodligen inte så mycket bättre än att bara käka vassle vid de tillfällena så när du käkat upp dessa påsar så köp en och samma av det du gillar bäst. Rent vassle skulle jag ta, eventuellt EAA runt passet.

Ang reserven så kan jag aldrig tänka mig att det skulle stämma, isf ställer det till det i mitt huvud och då undrar jag varför i princip alla är överens om att man ska tillföra protein så snart efter passet som möjligt i mat eller pulverform.

Crocker
2011-02-08, 14:09
Intressant kommentar. Man hör väldigt ofta "det räcker med en balanserad kost" men jag tror aldrig jag snackat med någon eller läst om någon här på kolo som tränar riktigt seriöst men helt utan kosttillskott så det blir lite dubbelmoral där att säga till alla andra att det räcker med kosten men sen käkar alla ändå kosttillskott. Sen den ekonomiska aspekten är också intressant, ofta så hör man ju att "jag har inte råd med tillskott" men det kan ju faktiskt i många fall bli billigare att komplettera med protein i pulverform än att behöva laga iordning en måltid så man får i sig samma mängd protein.
Till trådskaparen så tycker jag du ska sätta in dig i vad alla tillskott gör, se vad som bevisligen funkar och skippa det som inte funkar. Sen får du ställa dig frågan vart det brister i din kost eller varför du inte får de resultat du vill ha. Till ex. om du äter lite fisk kanske det är smart att ta extra omega-3, bor du i norden så är det mycket som tyder på att ett tillskott av d-vitamin kan vara vettigt. Vill du ha en kost med lågt kalloriinnehåll så kanske du har svårt att få i dig tillräckligt med protein och då kanske det vore bra att komplettera med protein tillskott osv... Min egen tanke är att hålla det så lågt det går men utan att vara negativt inställd till tillskott, min bas är typ de 3 jag nämnt plus multivitamin, extra c-vitamin ibland och gainer efter träning för att jag vill öka i vikt och därför tackar ja till lättillgängliga kallorier efter passet.
Lycka till och kul att du fått blodad tand för styrketräning.
+1
Kunde intte sagt det bättre.

Lawgivah
2011-02-10, 02:23
Va i helvete? Preparat?

Säg kosttillskott istället!

Preparat inom träning = steroider, prestationsökande etc.

noob76
2011-02-10, 18:51
Jag tycker att användandet av termen "kosttillskott" har en lite trevligare klang, vilket jag tvivlar starkt på att denna typ av produkter förtjänar.

Vår mat dräller av besprutningsmedel, tungmetaller och dioxiner. Vad som finns i vattnet som stått några veckor i plastflaskor vill vi inte ens veta ( mjukgörare osv. )

varför skulle proteinpulver,proteinbars,kreatin,omega3,ALA och alla andra preparat INTE ha dessa gifter i sig ? Jag tror att de har det och tycker därför att ordet preparat är mer passande och jag vill också bunta ihop allt och generalisera då jag tror att våra lagliga preparat mycket väl kan vara lika farliga som de läkemedel som av vissa används utan recept och då klassas som doping.

Proteinpulver är inte doping, men hur nyttigt är proteinpulver 3 drinkar om dagen i 15 år ?

Ja jag gör ingen större skillnad på preparat för att de råkar vara lagliga, jag tycke rockså att rökning och alkohol är två jäkligt farliga droger som säkert är farligare än många andra olagliga droger - sunt förnuft framför ideologi mao.

Fredron
2011-02-10, 18:58
Jag tycker att användandet av termen "kosttillskott" har en lite trevligare klang, vilket jag tvivlar starkt på att denna typ av produkter förtjänar.

Vår mat dräller av besprutningsmedel, tungmetaller och dioxiner. Vad som finns i vattnet som stått några veckor i plastflaskor vill vi inte ens veta ( mjukgörare osv. )

varför skulle proteinpulver,proteinbars,kreatin,omega3,ALA och alla andra preparat INTE ha dessa gifter i sig ? Jag tror att de har det och tycker därför att ordet preparat är mer passande och jag vill också bunta ihop allt och generalisera då jag tror att våra lagliga preparat mycket väl kan vara lika farliga som de läkemedel som av vissa används utan recept och då klassas som doping.

Proteinpulver är inte doping, men hur nyttigt är proteinpulver 3 drinkar om dagen i 15 år ?

Ja jag gör ingen större skillnad på preparat för att de råkar vara lagliga, jag tycke rockså att rökning och alkohol är två jäkligt farliga droger som säkert är farligare än många andra olagliga droger - sunt förnuft framför ideologi mao.

Allt det där är ju dock bara värderingar från din sida så ganska ointressant egentligen.

ChrisDEFC
2011-02-10, 20:05
Jag tror inte att kosttillskott som vanligt vassleprotein är farligt nånstans, säkerligen betydligt bättre än halv, helfakbrikat som säljs i butikerna under namnet mat. Däremot håller jag med dig om alkohol och cigaretter, det hade aldrig blivit lagliga om det kommit idag. Alkohol är ju riktigt skadligt för kroppen och nicotin är den mest beroendeframkallande drogen there is (som har testats med vettiga bevis).

noob76
2011-02-11, 01:19
fredron : Varför komenterar du det då ? hehehe.. :-) om det nu är ointressant. Är du sån där lobbyintressent för livsmedelsindustrin ?

ChrisDEFC : Ja jag hoppas Du har rätt.

Sniggel
2011-02-11, 06:32
Proteinpulver från kända varumärken lär nog inte vara några konstigheter.
Visst det finns miljögifter i naturen och man kan kanske aldrig säga att "det här livsmedlet" (vassle är ju i princip ett livsmedel) är fritt från miljögifter.
Bekämpningsmedel kan man väl komma undan så gott det går om man äter ekologiskt?
Livsformer högt upp i näringskedjan har ju också större tendens att innehålla mycket miljögifter så därför kan det vara smart att ersätta en del av sin köttkonsumtion med vassle, vegetariska alternativ eller mindre djur (t ex att välja lax istället för tonfisk*, givetvis spelar ursprunget roll också) om man nu är orolig för sådant.

* rätta mig om jag har fel

noob76
2011-02-12, 01:53
Vassle utvinns väll ur mjölk ?
Och gifterna i mjölken borde väll snarast koncentreras i stället för att försvagas när man utvinner vassle ?

Jag kanske har fattat fel, menman får inte direktlänka på detta forum ?
Jag drar en cut-n-paste från SVT i dag om laxen

"I studien konstateras att mycket av det fiskbaserade foder som ges till odlad lax kan ersättas med vegetariskt foder utan att laxen blir mindre nyttig som människoföda.

Forskningsprojektet, med 33 deltagare från 14 länder, har letts av National Institute of Nutrition and Seafood Research (NIFES) i Norge. NIFES är ett forskningsinstitut knutet till norska Fiskeri- og kystdepartementet. Det arbetar oberoende av fiskerinäringen.

Syftet var dels att ta fram fiskfoder med högsta möjliga andel vegetariska ingredienser utan att laxens hälsa påverkas, dels att se till att lax som fått detta foder är säker och hälsosam ur konsumentsynpunkt.

-Vi vet att vi riskerar att gå miste om en del av de nyttiga marina omega 3-fettsyrorna genom att ändra fiskfodrets sammansättning, säger Öyvind Lie, chef för NIFES.

Mindre dioxin
-Men de marina ingredienserna kan innehålla mer gifter som dioxin, PCB och bromerade flamskyddsmedel jämfört med vegetariska ingredienser. Vi har noterat avservärt lägre dioxinnivåer i fisk som matats med vegetariska ingredienser, säger han.

Nyligen gjorde norska radion, NRK, en egen undersökning av halten av omega 3 i odlad lax och kom fram till att den minskat kraftigt de senaste tio åren. Laxen får ca 70 procent vegetariskt foder, enligt NRK.

"Veckobehovet täcks nog inte"
- Veckobehovet av omega 3-fettsyror för friska människor täcks nog inte av att bara äta lax till middag två gånger i veckan, säger professor Harald Arnesen på Oslo Universitetssykehus Ullevål till NRK.

En liknande test av odlad lax gjorde Aftonbladet 2007. Där testades nio olika laxsorter och inte ens hälften av dem nådde upp till de nivåer av omega 3 som Livsmedelsverket rekommenderar."

lixom det säger inget direkt..... men lax är iaf. inte direkt nyttig på något sätt om man ser till gifterna man får på köpet.

Eddie Vedder
2011-02-12, 08:50
Vassle utvinns väll ur mjölk ?
Och gifterna i mjölken borde väll snarast koncentreras i stället för att försvagas när man utvinner vassle ?

Jag kanske har fattat fel, menman får inte direktlänka på detta forum ?
Jag drar en cut-n-paste från SVT i dag om laxen

"I studien konstateras att mycket av det fiskbaserade foder som ges till odlad lax kan ersättas med vegetariskt foder utan att laxen blir mindre nyttig som människoföda.

Forskningsprojektet, med 33 deltagare från 14 länder, har letts av National Institute of Nutrition and Seafood Research (NIFES) i Norge. NIFES är ett forskningsinstitut knutet till norska Fiskeri- og kystdepartementet. Det arbetar oberoende av fiskerinäringen.

Syftet var dels att ta fram fiskfoder med högsta möjliga andel vegetariska ingredienser utan att laxens hälsa påverkas, dels att se till att lax som fått detta foder är säker och hälsosam ur konsumentsynpunkt.

-Vi vet att vi riskerar att gå miste om en del av de nyttiga marina omega 3-fettsyrorna genom att ändra fiskfodrets sammansättning, säger Öyvind Lie, chef för NIFES.

Mindre dioxin
-Men de marina ingredienserna kan innehålla mer gifter som dioxin, PCB och bromerade flamskyddsmedel jämfört med vegetariska ingredienser. Vi har noterat avservärt lägre dioxinnivåer i fisk som matats med vegetariska ingredienser, säger han.

Nyligen gjorde norska radion, NRK, en egen undersökning av halten av omega 3 i odlad lax och kom fram till att den minskat kraftigt de senaste tio åren. Laxen får ca 70 procent vegetariskt foder, enligt NRK.

"Veckobehovet täcks nog inte"
- Veckobehovet av omega 3-fettsyror för friska människor täcks nog inte av att bara äta lax till middag två gånger i veckan, säger professor Harald Arnesen på Oslo Universitetssykehus Ullevål till NRK.

En liknande test av odlad lax gjorde Aftonbladet 2007. Där testades nio olika laxsorter och inte ens hälften av dem nådde upp till de nivåer av omega 3 som Livsmedelsverket rekommenderar."

lixom det säger inget direkt..... men lax är iaf. inte direkt nyttig på något sätt om man ser till gifterna man får på köpet.

Jo du får länka. SVT är inte direkt Fairings största konkurrent. ;) Det är kosttillskottsförsäljande hemsidor som du inte får länka till.

Din argumentation bygger på premissen att eventuella gifter skulle vara bundna i vassleproteinet. Vad grundar du det på? Miljögifterna i fisken kommer ju i alla fall, som du själv påvisar, från fettet.

Och jag tror inte våra jordar är så förorenade som våra hav faktiskt. Strömming och annan Östersjöfisk är knappast jämförbart med svenska kor och grisar.

Sniggel
2011-02-12, 10:57
Stay away från strömming säger jag! :D

Sverker
2011-02-12, 12:08
Att jag inte hittat denna tråden tidigare:D


Ni hittar inte dioxin i proteinpulver. Inte bromerdade flamskyddsmedel heller
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Bromerade-flamskyddsmedel-/Bromerade-flamskyddsmedel---fordjupning/

Miljögifterna löser sig i fettet. Fet Östersjöfisk blir riskvaran.


Det finns en poäng att miljögifter som metaller kan koncentreras till proteinet. Kvicksilver, arsenik och kadmium finns här:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-spadbarn/Fragor-och-svar-om-mangan-arsenik-och-kadmium-i-barnmat/


Bekämpningsmedel verkar långsökt. Först ska djurfodret innehålla rester. Djuren ska äta fodret och bekämpningsmelet ska koncentreras upp i köttet eller mjölken.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Bekampningsmedel/

Jag skriver nog som Eddie. Satsa på svenska produkter gjorda av svenska råvaror.

noob76
2011-02-12, 14:50
Jag tror det är svårt att veta hur farliga olika livsmedel är, min poäng är bara att det i dag inte finns något vi kan äta som är helt giftfritt. obesprutat JA , men inte giftfritt.

Jag vet inte hur ni har det där ni bor, men här på östgötaslätten vill lantbrukarna gärna börja använda rötslam från reningsverk som gödsling, det säger lite om det "ansvar" lantbrukarna är beredda att ta i förhållande till deras möjlighet att med rötslam göra större ekonomiska vinster.

Även utan rötslam, så regnar det ju ner olika föroreningar på åkermarken så om åkrarna i dag är renare än östersjön tror jag vi lurar oss själva om vi inte förstår att också grödor innehåller miljögifter även om de är odlade utan besprutningsmedel.

Crocker
2011-02-12, 15:36
Vad är det för miljögifter,besprutningsmedel då noob76?

Eddie Vedder
2011-02-12, 15:56
Jag vet inte hur ni har det där ni bor, men här på östgötaslätten vill lantbrukarna gärna börja använda rötslam från reningsverk som gödsling, det säger lite om det "ansvar" lantbrukarna är beredda att ta i förhållande till deras möjlighet att med rötslam göra större ekonomiska vinster.

Och rötslammet är då farligt? Jag är inte insatt men kan vi utnyttja fosforkällor på bästa sett ser jag inget fel.

Var ligger risken?

Sverker
2011-02-12, 15:57
Jag tror det är svårt att veta hur farliga olika livsmedel är, min poäng är bara att det i dag inte finns något vi kan äta som är helt giftfritt. obesprutat JA , men inte giftfritt.



Självklart. Växterna håller på med kemisk krigföring mot allt och alla som vill äta upp dem:D
De grödor som passar bäst för ekolgisk odling är de grödor som är bäst på att tillverka gifter mot angriparen.

stridis
2011-02-12, 16:06
De grödor som passar bäst för ekolgisk odling är de grödor som är bäst på att tillverka gifter mot angriparen.

Nå de skall vara ätliga också. Vi har ju förädlat bort en del försvarsmekanismer till viss del för att de skall vara ätliga samt för att de i vissa fall skall vara mer lätthanterliga (ex potatissorter som inte bildar så mycket solanin och chakonin när de utsätts för solljus eller mekanisk påverkan).

hejhopp79
2011-02-12, 16:13
Jag kör utan tillskott helt nu. Märker ingen skillnad och bryr mig inte nämnvärt om eventuella, minimala skillnader.

noob76
2011-02-13, 00:24
hejhopp79 : Jag har slutat med allt utom EN proteindrink efter träningen de dagar då jag styrketränar, dvs ca 3-4 dagar i veckan. 5 dagar de veckor då hälsan tillåter.

Eddie Vader : Nu skrämmer Du mig lite! Med tanke på ditt antal inlägg här och din blogg etc. så är jag naiv nog att förutsätta att Du har koll och är intresserad av att undvika miljögifter i näringskedjan. Detta kan Du ta som ett gott betyg btw.

Det finns mycket att läsa om rötslam, men lite snabbt kan man säga att det innehåller tungmetaller, läkemedelsrester i olika nedbrutna stadier och en cocktail av blandat jox som varierar lite beroende på vart slammet kommer från.

Det där om Kväve, fosfor och kalium då , Folke Gunther skriver bla :

"Hur allvarligt är det att sprida slammet på åkrarna?
- Fosfor är vårt värdefullaste växtnäringsämne för att kunna producera mat. Att förorena detta viktiga näringsämne i gemensamma stora avloppssystem, så att man ständigt behöver tillföra nytt konstgödsel på våra åkrar, är närmast svagsint.

Hur viktig är fosforn för svenskt jordbruk?
- Utan fosfor blir det varken jordbruk eller mat. Det var fosforn som begränsade koloniseringen av land för 400 miljoner år sedan. Men så småningom lärde man sig att hela tiden återanvända samma fosformolekyler, utan att förorena dem.
- Vi övergav den modellen i samband med industrialiseringen och fick därmed problemen med vattenföroreningar och rötslam.

Hur ska vi få en återcirkulation av fosforn i samhället?
- Genom att inte blanda urin och fekalier, som är de viktigaste fosforkällorna, vare sig med varandra eller med vatten, utan istället återföra dem direkt till det lokala jordbruket i så ren form som möjligt.
- Vi har snart förbrukat de fosfatmineraler som varit enklast och billigast att komma åt, tack vare god tillgång på billig fossil energi. Kvar finns snart bara de mer svåråtkomliga fosfaterna. Och då kommer det dessutom att krävas mer energi, som ger ännu större utsläpp av växthusgaser."

http://stallom.se/2009/05/04/rotslam-pa-akrarna-en-tidsinstalld-bomb/

Något som lekmän ofta missar i debatten om rötslam är att oavsett hur/om man kan ösa ut rötslam med LÄGRE gränsvärden av gifter vid ett visst tillfälle innebär det inte per automatik att detta LÄGRE uppmätta värde kommer att gälla för all tid och evighet, alla analyser kostar och vill man kapa kostnader ligger det nära till hands att göra det fullt ut.

Jag är lite insatt i detta med vad vi äter för gifter då jag är markägare och arrenderar ut 97% av min odlingsbara mark till andra och därmed helt saknar kontroll över besprutning och gödning, detta har fått mig att tänka och fundera samt ha dialog med arrendatorerna - och min åsikt är att det är mycket kortsiktigt och mycket dumt att sprida gifter på åkrarna där vi odlar livsmedel.

noob76
2011-02-13, 00:26
Kan någon föresten förklara hur fan man quotar multipart och singlepart på detta forum ?
Är jag helt dum-i-huvet ? Förstår inte hur ni quotar och får med författarens nickname.

Sverker
2011-02-13, 07:34
hejhopp79 : Hur ska vi få en återcirkulation av fosforn i samhället?
- Genom att inte blanda urin och fekalier, som är de viktigaste fosforkällorna, vare sig med varandra eller med vatten, utan istället återföra dem direkt till det lokala jordbruket i så ren form som möjligt.



Helt OT men frågan borde vara intressant för alla högproteinkonsumenter på Kolozzeum;)


Vi har inte ett system idag som fullständigt separerar urin från övrigt avloppsvatten. Att bygga det fullt ut måste kosta miljarder bara för Örebro kommun:(

Vi får enomrma mängder avloppslam i reningsverken. Att röta det till biogas ser jag som den räta vägen. Rötslammen innehåller fortfarande stora mängder fosfor och det ska vi nog inte lägga på hög. Det måste komma till användning någonstans....
Ska vi starta en ny tråd med rubriken Rötslam:D

Crocker
2011-02-13, 11:27
Kan någon föresten förklara hur fan man quotar multipart och singlepart på detta forum ?
Är jag helt dum-i-huvet ? Förstår inte hur ni quotar och får med författarens nickname.

Jag quotar i flera flikar och kopierar ihop de i en stor.