handdator

Visa fullständig version : Är sojalecitin och lecitin samma sak?


Mangan1
2011-02-05, 19:11
Jag har letat och letat och letat efter ett vassleprotein utan sötningsmedel och sojalecitin.

Jag har hittat pure whey naturell, som är fritt från lösningsmedel men innehåller lecitin. Anledningen att jag vill undvika sojalecitinet är alla läskiga artiklar om hexanrester i produkter som innehåller sojalecitin, men frågan är alltså: gäller detta även lecitin. Är det rentav så att sojalecitin och lecitin är samma sak, bara att man skriver ut det olika?

Mangan1 <------ noob :smash:

Sverker
2011-02-05, 19:18
Det är sojalecitin. Sojabönor är rika på lecitin så för att få fram en ren olja måste man tvätta bort lecitinet.
Lecitinet används sedan till margarin.



Du kan vara helt lugn. Mängderna hexan i lecitinet är försvinnande små och långt under alla satta gränsvärden.

Petter__Jonsson
2011-02-05, 19:20
Det finns olika typer av lecitin. Tex Solroslecitin som ofta används när man vill ha en sojafri produkt.

Sverker
2011-02-05, 19:22
Soja är allergent. Det är ägg också. Det ska stå på förpackningen ifall det är soja- eller ägglecitin.

Mangan1
2011-02-05, 19:23
Du kan vara helt lugn. Mängderna hexan i lecitinet är försvinnande små och långt under alla satta gränsvärden.

Att vara lugn över såna här saker är inte min grej är jag rädd. :D

Petter__Jonsson
2011-02-05, 19:25
Soja är allergent. Det är ägg också. Det ska stå på förpackningen ifall det är soja- eller ägglecitin.

Precis, det ska stå vilken typ av lecetin de har använt sig av i innehållsdeklarationen eller via anvisning från innehållsdeklarationen.

machine gun
2011-02-05, 21:22
Om det bara står lecitin utan att källan nämns, innebär det att det varken är soja- eller äggbaserat. Soja och ägg måste nämligen deklareras. Solros måste däremot inte deklareras, så står det bara lecitin är det troligtvis solroslecitin. Vill du vara på den säkra sidan, ring tillverkaren och fråga.

Mangan1
2011-02-06, 00:04
Om det bara står lecitin utan att källan nämns, innebär det att det varken är soja- eller äggbaserat. Soja och ägg måste nämligen deklareras. Solros måste däremot inte deklareras, så står det bara lecitin är det troligtvis solroslecitin. Vill du vara på den säkra sidan, ring tillverkaren och fråga.

Låter grymt intressant. Solroslecitinet hanteras tydligen inte med hexan på samma sätt, skall ringa och kolla upp detta! Tack för tipset!

Sverker
2011-02-06, 08:24
Det är samma process för både solros och soja. Det går säkert att köra det i samma maskiner också.

Fröna torkas, pressas och tvättas med hexan och man får en "råolja".
Råoljan tvättas ren med vatten och lut, och man får lecitinet som biprodukt.

Lecitinet torkas och man får en tjock sirap som går att använda som emulgeringmedel i margarin eller som vätämne i proteinpulver ( underlätta att pulvret finfördelas och löser sig i vatten ).


Utan att sitta med några analysrapporter framför mig kan jag tänka mig att lecitin innehåller ca 5 mg hexan / kg. Hur mycket lecitin tillverkarna tillsätter till sitt proteinpulver vet jag inte heller. Vi kan säkert uppskatta det till ca 0.2 % eller så...Mängden hexan som vi får i oss från proteinpulvret är säkert 100 ggr mindre än det vi andas in på morgonen påväg till jobbet/skolan.

Mangan1
2011-02-06, 09:21
Okej, jag trodde att själva hanteringen skilde, saxar ifrån råvarubutiken: "En klick solroslecitin i din smoothie och konsistensen blir sagolik och ingredienserna mer lättsmälta. Ett bra och mer miljövänligt alternativ till sojalecitinet. Den kalla och tidsödande extraktionsprocessen av solroslecitinet gör emellertid att priset är högre."

Mangan1
2011-02-06, 09:26
Jag tolkade den kalla extraktionsprocessen som att det var en mekanisk process, utan hexanet, ungefär som att vissa olivoljor är kallpressade.

Sverker
2011-02-06, 09:32
Du köper alltså lecitin från kallpressad olja ?

Då används inte hexan. Tycker du att det är värt priset så fortsätt.