handdator

Visa fullständig version : Kokta ägg


kalaskonrad
2011-02-05, 10:07
Som de flesta vet som är äggproteinet för komplext för att tas upp till 100% utifall man käkar dem råa. Men hur är det med kokta ägg? Var går gränsen? Jag gillar mina ägg bäst när dem är löskokta (~4-5min koktid) men har gjort hårdkokta sen jag började träna pga. optinojan;) De ska väll upp till runt 80-90* nånting för att tillagas?

Det jag undrar över egentligen är; hur pass länge behöver de kokas för att jag ska få i mig allt protein? Duger löskokta?

Mvh

wird
2011-02-05, 10:14
Intressant fråga, jag vill också plocka upp denna information.

Eddie Vedder
2011-02-05, 10:21
Dosrelaterat skulle jag tro. Jag har inte läst någon studie där man testat olika grad av tillagning. Men jag pratade med en dietist häromveckan som menade att vitan koagulerar tillräckligt bara genom att i princip sänka ner ägget i kokande vatten en kort stund. Men vi diskuterade inte vidare, finns roligare diskussioner att ha på krogen. :D

Vunnis
2011-02-05, 10:23
Är det inte lite dryga 70 dom ska upp i? och jag gissar att det som är löst i ägget fortfarande räknas som rått, verkar mest logiskt. Fast det kanske inte är så lätt?

Eddie Vedder
2011-02-05, 10:25
Är det inte lite dryga 70 dom ska upp i? och jag gissar att det som är löst i ägget fortfarande räknas som rått, verkar mest logiskt. Fast det kanske inte är så lätt?

70 grader Celsius är i alla fall den mikrobiologiska gränsen för Campylobacter och Salmonella. Att det är samma för koagulation har jag inte läst.

Scratch89
2011-02-05, 12:54
Det börjar koagulera redan vid ungefär 60 grader.

Sverker
2011-02-05, 14:29
De som gör Nobisdressing kokar ägg i precis 3 minuter. Då har värmen trängt in genom äggvitan och denaturerat den, medan äggulan fortfarande är intakt.

M a po matförgiftande bakterier är ägget säkert nu.



Teoretiskt BORDE trypsininhibitorerna vara denaturerade efter 3 minuter. Jag gillar inte löskokta ägg så för mig får det gärna vara både 7 och 9 minuter.