handdator

Visa fullständig version : Frukost som ger energi men inte är "spyframkallare vid hård träning"?


High1ander
2011-02-05, 02:00
Efter ca fyra års frånvaro från konditionsträning så har jag nu börjat, kör Caveman circuit på mitt gym. Det är ganska högintensivt så pulsen går igång, och idag så käka jag inge frukost innan, utan drack bara ca 5dl vatten (sen 1,5 liter under träning). Då jag är sådan som kanske spyr upp en allt för biffig frukost om jag tränar hårt, vilket känns onödigt. När jag träna idag så hade jag typ noll kondition, och puls i taket. Efter kanske 15-20 min så "gasade" jag värre än Shane Carwin, ingen energi kvar. Musklerna var inte trötta men fanns ingen styrka att skicka till dom ändå, vilket antagligen beror på att jag har sämst kondis plus att jag inte fixat någon ren energi till frukost.

Nu, visa det sig att spy inte skulle vara så komplicerat då de har en fin spyhink framme. Men ändå, vad för frukost är energirik men ändå lätt att hålla kvar? Känns lite som om man spyr så blir man ju av med potentiell energi, eller?

Forqie
2011-02-05, 03:25
prova dricka typ en liter oboy? är väl runt 650kcal mer eller mindre, iaf tillräckligt för träning och personligen känner jag att det håller sig i magen

limenka
2011-02-05, 04:05
Pasta gillar jag någon timme innan träning, oavsett form.

Sverker
2011-02-05, 07:12
Tränar du tidigt på morgonen ?

Hoppa över frukosten. Träna på tom magen. Det gäller bara att äta ordentligt på kvällen. Under natten fyller du på glykogendepåerna och på förmiddagen är musklerna och levern fulla av energi.

High1ander
2011-02-05, 08:25
Jag tränar nu verkar det 9.00 och 6.30. Jag skippade som sagt frukost idag (9.00), och tror det påverka lite med just att energin bara dog.

Ska nog testa O'boy eller liknande om det finns nå bra substitut här i Australien.

För övrigt så är träning ute i solen, inte när det är som varmast, men ändå säkert 25-30 grader.

gangstapuppy
2011-02-05, 09:15
Jag brukar tänka "mycket kcal, liten plats". En banan, en näve nötter och nån choklad så är jag good to go ;) kör du elektrolyter i vattnet under träningen??

edit: Hade ju definitivt inte dragit en liter oboy innan i alla fall...

creperiet
2011-02-05, 10:23
Jag tränar nu verkar det 9.00 och 6.30. Jag skippade som sagt frukost idag (9.00), och tror det påverka lite med just att energin bara dog.

Ska nog testa O'boy eller liknande om det finns nå bra substitut här i Australien.

För övrigt så är träning ute i solen, inte när det är som varmast, men ändå säkert 25-30 grader.

Ät mer kvällen innan som Sverker sa - flytta frukosten dit så att säga. Är du välladdad ska du inte behöva något så tätt inpå om du inte ska ut på en cyklingsklättring.

Scratch89
2011-02-05, 12:58
Jag skulle dricka ett par koppar kaffe för att driva upp blodtrycket och piggna till.

RassK
2011-02-05, 13:20
Malto

Rags
2011-02-05, 13:34
kolhydrater, då de försvinner ur magen ganska fort. fett stannar kvar längre så försök undvik det

Sniggel
2011-02-05, 16:18
Jag hade i ditt fall testat att äta ordentligt kvällen innan och hoppa över frukosten. Och då menar jag inte bara att du äter dig mätt som du brukar i ditt sista mål på kvällen utan du äter ditt vanliga kvällsmål, sen äter du din frukost direkt efter och sen går du o lägger dig.

Sen tycker jag det verkar vara väldigt individuellt vad som piggar upp en och den akuta uppiggande effekten av mat verkar definitivt inte ha att göra med enbart kalorimängd utan verkar mer invecklad än så.
Ät en 200g chokladkaka till frukost och jag tvivlar på att du står dig så himla bra på det trots hela 1000 kcal.

Scratch nämnde t ex blodtrycket och kaffe. Personligen tycker jag att ser man till att ha fått i sig kalorierna dagen innan (och om man hoppar frukosten måste man äta mer än vad man är van vid på kvällen förstås), så kan jag på morgonen vara pigg och träna på tom mage, med eller utan stimulantia.
Däremot är jag inte lika stark (stark som i att lyfta många kilon, känns som man alltid måste definiera vad man menar med stark här på kolo) som på kvällen men konditionsträning verkar funka riktigt bra.

För uthålligheten kan det ju också hjälpa att tillföra lättsmälta kolhydrater (t ex någon typ av kosttillskott eller kanske juice) före eller under passet så att du både har glykogen i musklerna (från dagen innan) och cirkulerande blodglukos.

Sen kanske du egentligen bara har dålig kondition och det blir bättre efter ett tag?

High1ander
2011-02-06, 03:23
Jag hade i ditt fall testat att äta ordentligt kvällen innan och hoppa över frukosten. Och då menar jag inte bara att du äter dig mätt som du brukar i ditt sista mål på kvällen utan du äter ditt vanliga kvällsmål, sen äter du din frukost direkt efter och sen går du o lägger dig.

Sen tycker jag det verkar vara väldigt individuellt vad som piggar upp en och den akuta uppiggande effekten av mat verkar definitivt inte ha att göra med enbart kalorimängd utan verkar mer invecklad än så.
Ät en 200g chokladkaka till frukost och jag tvivlar på att du står dig så himla bra på det trots hela 1000 kcal.

Scratch nämnde t ex blodtrycket och kaffe. Personligen tycker jag att ser man till att ha fått i sig kalorierna dagen innan (och om man hoppar frukosten måste man äta mer än vad man är van vid på kvällen förstås), så kan jag på morgonen vara pigg och träna på tom mage, med eller utan stimulantia.
Däremot är jag inte lika stark (stark som i att lyfta många kilon, känns som man alltid måste definiera vad man menar med stark här på kolo) som på kvällen men konditionsträning verkar funka riktigt bra.

För uthålligheten kan det ju också hjälpa att tillföra lättsmälta kolhydrater (t ex någon typ av kosttillskott eller kanske juice) före eller under passet så att du både har glykogen i musklerna (från dagen innan) och cirkulerande blodglukos.

Sen kanske du egentligen bara har dålig kondition och det blir bättre efter ett tag?
Tack, jo jag har sämst kondis, men jag vet att energin påverkar också. Ska försöka ladda upp med massa mat på kvällen och sen kanske juice eller så som frukost, sen har jag gatorade/vatten under passet.