handdator

Visa fullständig version : tumgrepp chins/latsdrag


snasern
2003-11-18, 19:06
Vid utförande av chins och latsdrag bakom huvudet,har tumgreppet över stången någon betydelse för att aktivera rätt muskler för ryggen?
Antingen tummen runt stången eller över stången?

Jorgen
2003-11-18, 20:27
Nej. Det spelar ingen roll för ryggen. Men för underarmarna är det en annan femma. Jag kör alltid med tummen över stången. Tycker att det känns mycket bättre.

//jörgen

kimonque
2003-11-18, 20:38
Jag kör också med tummen över, det känns som att jag tar i mer med armarna annars.

AFanatic
2003-11-18, 21:49
Läste ngnstans...just om det här med tummen över lr under.. Och hur det inverkar på aktiveringen av ryggmuskelaturen.


Kunde det varit ngn här som länkade till B&K's hemsida...tror det var 2 artiklar...Det var intressant läsning...tyvärr kommer jag inte ihåg mer med mitt teflonminne.

ivandrago
2003-11-18, 22:08
Kör alltid med tummen över. Tycker det känns helt fel med tummen under, armarna ska ändå bara vara krokar i latsdrag.

z_bumbi
2003-11-18, 22:11
Har kört med tumlöst grepp men har ändrat mig i de flesta ryggövningarna, bättre att vila fingrarna och träna rygg än tvärtom. :)

AFanatic
2003-11-18, 22:29
Just d...Kör alltid med tummen under...för att inte "trycka" ner stången med kroppen, sen känner jag att jag får ett bättre grepp.

baktung
2016-06-02, 21:19
Bumpar den här då jag funderat på detta ett tag. Har under mitt första år nästan uteslutande kört alla övningar med "tummen-runt-grepp". Senaste tiden har jag dock börjat köra allt fler övningar med "tummen-över-grepp" (alla fingrar på samma sida om stången) även känt som "självmordsgrepp" om vi snackar bänkpress (där jag förstås alltid kör med tummen runt).

Så nu kör jag framför allt latsdrag med tummen-över-grepp för att spara på armarna. Men även curlövningar (t.ex. preacher) då jag tycker jag kan träffa biceps bättre med tummen över. Jag kan även finna det mindre uttröttande för händerna att köra militärpress med tummen över.

Min fråga är egentligen densamma som trådstartarens, men det har nog tillkommit en del åsikter på de snart 13 år som gått sedan den startades.

Tankar kring tummens placering vid olika övningar? Hur kör du?

StarkaUlf
2016-06-02, 21:23
Vänta nu. Du bojkottar alltså "suicide grip" i bänkpress men inte militärpress? Det gör säkert rätt så ont att tappa stången i huvudet också ;)

Rahf
2016-06-02, 21:36
Tummen är en viktig del i allmän greppstyrka, så jag vill absolut att den ska få jobba. Skulle det vara självmordsgrepp är det p.g.a. svaghet eller smärta i tummen--typ den stukning jag drog på mig för någon månad sen.

svenbanan
2016-06-02, 21:58
Pullups (med handryggen mot ansiktet) gör jag alltid tumlöst, om jag inte kippar då kör jag oftast med tummen runt.

Chins (handlfatorna mot ansiktet) blir alltid med tumgrepp. Dock kör jag väldigt sällan chins, eftersom jag får ont i ena armbågen av detta.

Militärpress har jag aldrig testat tumlöst.

Bänkpress kör jag ibland tumlöst bara för att det är lättare att få en bra stångplacering (med stången rätt över den beniga delen av handloven) om man inte behöver greppa runt. Detta är dock inget jag egentligen rekommenderar någon att göra. Rörlighetsträning i handleder mm borde fixa detta. Själv är jag för lat för det. Men jag gör å andra sidan knappt nånsin bänkpress heller.

Old Nick
2016-06-03, 07:33
Vänta nu. Du bojkottar alltså "suicide grip" i bänkpress men inte militärpress? Det gör säkert rätt så ont att tappa stången i huvudet också ;)

Risken är ju dock otroligt mycket mindre. Tappar man stången i bänk kommer den obönhörligen att landa på mage, bröst, hals eller huvud. I militärpress kan man kasta allt ifrån sig vid minsta problem. Och skulle man inte hinna får man i värsta fall en jävla smäll i huvudet. Man blir inte fastnaglad och kvävs till döds under vikten.

Jag kör tumlöst i militärpressen. Känns mycket bättre. Samma med chins och rodd.

baktung
2016-06-03, 16:57
Risken är ju dock otroligt mycket mindre.

Är väl ganska givet att det är så. Det känns som att Uffe ville pikas lite bara. Skulle man tappa stången framåt i militärpress är det ju bara att ta ett steg bakåt, vilket man bör ha tillräcklig sinnesnärvaro för att hinna med om man känner att den glider iväg.

Bara jag som föredrar att köra bicepsövningar med tumgrepp? Tycker det kan kännas lite mer som att bryta arm när man kör med tumgrepp och det är rätt behagligt.

baktung
2016-06-03, 17:32
Pullups (med handryggen mot ansiktet) gör jag alltid tumlöst, om jag inte kippar då kör jag oftast med tummen runt.

Chins (handlfatorna mot ansiktet) blir alltid med tumgrepp. Dock kör jag väldigt sällan chins, eftersom jag får ont i ena armbågen av detta.

Jag har alltid haft för mig att chins är med handryggen mot ansiktet och pullups med handflatorna mot ansiktet. När jag skriver "chinsgrepp" i min journal så har jag menat ett pronerat grepp (handryggen mot ansiktet).

(Jag brukar för övrigt inte använda termerna supinerat och pronerat då de känns onödigt ogenomskinliga och medicinska.)

svenbanan
2016-06-04, 00:12
Jag har alltid haft för mig att chins är med handryggen mot ansiktet och pullups med handflatorna mot ansiktet. När jag skriver "chinsgrepp" i min journal så har jag menat ett pronerat grepp (handryggen mot ansiktet).

(Jag brukar för övrigt inte använda termerna supinerat och pronerat då de känns onödigt ogenomskinliga och medicinska.)

Nån svensk fåntratt har nån gång i tiden förväxlat dessa ord så att många nu i sverige tycker att en chin/chinup är med handryggen mot ansiktet (och att en pullup då blir med handflatan mot ansiktet). I övriga engelskspråkiga världen är det precis tvärtom, dvs så som jag skrev. Använder man den "svenska varianten" så blir man förmodligen lätt förvirrad då man hör en amerikan/engelsman tala om pullups och chins.

Rahf
2016-06-04, 00:14
Med följden att svensken ser ut som ett praktmongo.

Pull-ups = Pronerat.
Chins = Supinerat.

Jag tycker om att använda uttrycket "svenska chins" för att vara sådär mysigt passivt aggressiv.

svenbanan
2016-06-04, 00:25
18tu9O2R7xE

baktung
2016-06-04, 17:15
Nån svensk fåntratt har nån gång i tiden förväxlat dessa ord så att många nu i sverige tycker att en chin/chinup är med handryggen mot ansiktet (och att en pullup då blir med handflatan mot ansiktet). I övriga engelskspråkiga världen är det precis tvärtom, dvs så som jag skrev. Använder man den "svenska varianten" så blir man förmodligen lätt förvirrad då man hör en amerikan/engelsman tala om pullups och chins.

Intressant. Jag har blivit rätt förvirrad ja. Ledsnade ganska snabbt och brukar välja dom genomskinliga benämningarna "curlgrepp" och "pressgrepp", som inte bör kunna missuppfattas. Förstår dock bättre nu varför många använder distinktionen pronera-supinera, som åtminstone är huggen i sten. Gäller att inte glömma vilken som var vilken bara. Tips på tumregel?

svenbanan
2016-06-04, 17:44
Tumregel för vaddå, vilket som är supinera och vilket som är pronera?

Jag brukar inte använda de orden så ofta, för folk fattar oftast inte vad man menar. Jag pratar om handflatan mot, eller handflatan bort från ansiktet.

Nån tumregel vet jag inte om jag har. Men om man vet vad pronering i löpning är (foten roterar inåt mot hålfoten för stötdämpning) så kan man ju översätta samma rörelse till handen. Dvs inåtrotering av handen/armen gör att handflatorna är vända från ansiktet. Det kanske kan underlätta?