handdator

Visa fullständig version : Gör jag rätt ?


Cribba_86
2011-02-04, 22:21
Har börja tvivla lite om jag verkligen gör rätt med mat och träning, ökar i vikt och ökar i vikter på gymmet. Därför tänkte jag fråga vad ni tycker om mitt upplägg.
Jag är 24år, 189 cm lång och väger ca 82-83 kg
Såhär ser mina dagar ut iaf.

Frukost: Gröt i micron av 2dl havregryn + mjölk/kanel, 1 fullkornsmacka med kalkon och ost, 1 glas juice, CLA och 1dl proteindrink

2.5 - 3 timmar senare: wasa sportbröd med makrill i tomatsås, CLA och 1dl proteindrink samt BCAA ca 30 min innan träning.

Träning.

Under träning: BCAA

Efter träning: 250g kvarg, 1 banan och 1dl proteindrink

Middag 1 timme efter träning: Det blir oftast kyckling, lax, kött, revbensspjäll, köttfärs, hamburgare m.m med potatis,ris eller pasta som tillbehör + CLA

2.5 - 3 timmar senare: wasa sportbröd med ost och ibland blir det frukttallrik.

Mitt träningsschema ser ut såhär -

Måndag: Bröst och triceps
Onsdag: Rygg och biceps
Fredag: Axlar och mage
Söndag: Ben
Osv

Tacksam för hjälp!

forslund
2011-02-04, 22:36
Tar du BCAA samtidigt som sportbrödet med makrillen och proteindrinken? Det är onödigt.

Går du runt och sippar på BCAA under passet? Tyvärr också onödigt, då proteinsyntes (muskeltillväxt) stimuleras av plötslig tillförsel av aminosyror, inte ett konstant flöde.
Ta direkt före och/eller efter. Nu äter du ju ett stadigt mål (tänker på kvargen, bananen och proteindrinken) så det behövs inte där heller.

Annars ser det finfint ut. Ökar du i vikt/styrka enligt mål och i en lagom takt finns det ingen anledning att ändra något mer.

Cribba_86
2011-02-04, 22:41
Tar du BCAA samtidigt som sportbrödet med makrillen och proteindrinken? Det är onödigt.

Går du runt och sippar på BCAA under passet? Tyvärr också onödigt, då proteinsyntes (muskeltillväxt) stimuleras av plötslig tillförsel av aminosyror, inte ett konstant flöde.
Ta direkt före och/eller efter. Nu äter du ju ett stadigt mål (tänker på kvargen, bananen och proteindrinken) så det behövs inte där heller.

Annars ser det finfint ut. Ökar du i vikt/styrka enligt mål och i en lagom takt finns det ingen anledning att ändra något mer.

Japp jag tar BCAA ganska samtidigt som sportbrödet osv, kanske skippa prottedrinken där och ta det till kvällsfikat istället ?

Haha ja precis, jag går runt och sippar på BCAA under passet eftersom det står före och under träning på burken så antog att det var rätt, ska jag ta den tillsammans med maten efter träningen istället och köra vatten under träning ?

forslund
2011-02-04, 22:46
Att ta BCAA/EAA samtidigt som mat kommer inte ha den önskvärda effekt som det har på tom mage. Det är den snabba transporten till blodet man vill åt.

Vill du flytta proteindrinken och brödet+makrill till kvällsfikan så för all del, gör det. Då får du ut den maximala effekten du vill ha av BCAA. Sen om det gör någon praktisk skillnad i slutändan kan man inte säga.
Skippa det under passet och drick vatten. Behåll målet efter som du har.

Det är lite optinojande ändringar, för det fungerar ju uppenbarligen för dig som du gör nu, men just att ta BCAA som i ditt första exempel är att kasta lite pengar i sjön.

Cribba_86
2011-02-04, 22:53
Att ta BCAA/EAA samtidigt som mat kommer inte ha den önskvärda effekt som det har på tom mage. Det är den snabba transporten till blodet man vill åt.

Vill du flytta proteindrinken och brödet+makrill till kvällsfikan så för all del, gör det. Då får du ut den maximala effekten du vill ha av BCAA. Sen om det gör någon praktisk skillnad i slutändan kan man inte säga.
Skippa det under passet och drick vatten. Behåll målet efter som du har.

Det är lite optinojande ändringar, för det fungerar ju uppenbarligen för dig som du gör nu, men just att ta BCAA som i ditt första exempel är att kasta lite pengar i sjön.

Jag ska alltså skita i mat före träningen och endast dricka BCAA ?
Är det nån ide att dricka protein efter träning eller ger det bättre resultat om jag tar de på kvällen ?

forslund
2011-02-04, 22:57
Om du vill. Annars ät maten och skippa BCAA. Upp till dig.

Ser ingen anledning till att ändra på målet efter träning, även om samma sak gäller även där. För att proteindrinken ska ha maximal effekt bör den tas på så tom mage som möjligt. Du kan spara kvargen och bananen till middagen om du vill.Sen om det påverkar dina resultat i slutandan med de ändringarna är omöjligt att säga.

Att dricka protein före eller efter, eller båda två, är absolut bra och det ska du fortsätta med. Protein i samband med träning är jätteviktigt.

Återigen, din förstapost ser bra ut, bortsett från att jag skulle struntat i BCAA oht. med det upplägget.

Cribba_86
2011-02-04, 23:04
Om du vill. Annars ät maten och skippa BCAA. Upp till dig.

Ser ingen anledning till att ändra på målet efter träning, även om samma sak gäller även där. För att proteindrinken ska ha maximal effekt bör den tas på så tom mage som möjligt. Du kan spara kvargen och bananen till middagen om du vill.Sen om det påverkar dina resultat i slutandan med de ändringarna är omöjligt att säga.

Att dricka protein före eller efter, eller båda två, är absolut bra och det ska du fortsätta med. Protein i samband med träning är jätteviktigt.

Återigen, din förstapost ser bra ut, bortsett från att jag skulle struntat i BCAA oht. med det upplägget.

Får väl helt enkelt prova mig fram lite när det gäller bcaa, så vet man sen vilket alternativ som ger mest energi och tryck på gymmet.
Tack för hjälpen iaf! Nu har jag lite mer kött på benen

Cribba_86
2011-02-06, 00:57
Kom på en sak.
Ger det nån effekt att ta BCAA 15-30 min före frukost om man ska träna 3 timmar senare eller ta det direkt efter träning?
Eller lika bra att skippa det helt ?

Yeahvlen
2011-02-06, 03:15
Effekten blir att det bidrar med en viss mängd aminosyror. Varken mer eller mindre. Jag tycker din frukost räcker gott och väl. Använd ditt BCAA före och/eller efter träning, där det kommer mer på sin plats.

Sniggel
2011-02-06, 12:41
Kom på en sak.
Ger det nån effekt att ta BCAA 15-30 min före frukost om man ska träna 3 timmar senare eller ta det direkt efter träning?
Eller lika bra att skippa det helt ?

Tar du det före frukost får du en kortvarig uppreglering av proteinsyntesen. Det får du om du tar det efter träning också och vid det tillfället är uppregleringen större.