handdator

Visa fullständig version : Tappar greppet vid shrugs


Rumsren
2011-02-04, 20:37
Tjenis!

Har stött på ett litet problem med hantelshrugs. Det känns inte längre nämnvärt mycket i trapsen under övningen. Problemet är att jag inte klarar att gå upp i vikt med hantlarna. Anledningen är helt enkelt att greppet ger sig vika och vikterna åker i backen *rolleyes* Kom igång med gymmandet ganska nyligen så underarmarna ligger lite efter i styrka.

Nu undrar jag om det finns det någon annan övning för traps som ger bra kontakt i muskeln och där man samtidigt har ett lite mer stadigt grepp som inte glider ur näven? :)

//Andreas

Martinio0o
2011-02-04, 20:43
Testat att köra med remmar? Annars kan du träna upp greppet med grippers och liknande.

Honken
2011-02-04, 20:45
Magnesium. Problem solved.

Mitosis
2011-02-04, 20:55
Nu undrar jag om det finns det någon annan övning för traps som ger bra kontakt i muskeln och där man samtidigt har ett lite mer stadigt grepp som inte glider ur näven? :)

Kan bara prata för mig själv, men jag tycker jag mina trapz får nog med stryk av marklyft, chins, stångrodd och militärpress.
Var längesen jag körde shrugs och jag tycker inte trapz släpar på mig iaf.

Pansartax
2011-02-04, 21:08
Kan bara prata för mig själv, men jag tycker jag mina trapz får nog med stryk av marklyft, chins, stångrodd och militärpress.
Var längesen jag körde shrugs och jag tycker inte trapz släpar på mig iaf.

De släpar inte nej, men du har ju å andra sidan ingen aning om hur de hade utvecklats OM du hade tränat mera isolerat :)

Edit: Grippers eller remmar.

bertbert
2011-02-04, 21:12
Kör med stång och överhandsgrepp. Kör utan dragremmar tills det blir för tungt, släng sedan på remmarna. På så sätt tränar du både grepp och traps i samma övning. Men då kanske du får stå ut med att köra några mellantunga/lätta set (som inte känns i trapsen) för att träna greppet - vilket det är värt, imho.

Rumsren
2011-02-04, 21:29
Tack för alla svar! Ska testa stång med överhandsgrepp nästa pass. Blir också att köpa en gripper om jag kommer över någon till ett rimligt pris :)

wird
2011-02-04, 21:34
Tack för alla svar! Ska testa stång med överhandsgrepp nästa pass. Blir också att köpa en gripper om jag kommer över någon till ett rimligt pris :)

Hade jag tränat traps hade jag använt remmar, tränat greppet utanför trapsträningen. Om jag nu hade velat specialträna greppet dvs.

-Knox-
2011-02-04, 21:39
Kan bara prata för mig själv, men jag tycker jag mina trapz får nog med stryk av marklyft, chins, stångrodd och militärpress.
Var längesen jag körde shrugs och jag tycker inte trapz släpar på mig iaf.


Hur lyckas du aktivera trapezius vid militärpress:smash:

Mitosis
2011-02-04, 21:41
Hur lyckas du aktivera trapezius vid militärpress:smash:

Mina övre trapz är iaf spända när jag håller stången i topp läget.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

vicarious
2011-02-04, 21:46
Hur lyckas du aktivera trapezius vid militärpress:smash:

Alla övningar där du lyfter saker över huvudet eller axelhöjd aktiverar trapezius. Kör riktiga strikta och excentriska pressar över huvudet och du kommer garanterat känna i trapezius.

goodie
2011-02-04, 21:58
Håller du hårt i hantlarna? Hade det problemet innan att greppet gav vika. Jag började hålla lösare i hantlarna och har inga problem med greppet. Samma med alla övningar där jag ska greppa något.

hugok
2011-02-04, 22:56
Jag brukar köra stång med mixat grepp. Tumlås är ju också ett alternativ, men jag har hört att det kan vara skadligt för tummarna så någon mer kunnig får fylla i mer där.

vicarious
2011-02-04, 23:02
Remmar eller magnesium är lösningen.

Linjedomarn
2011-02-04, 23:06
Remmar eller magnesium är lösningen.

Kan du utveckla när du säger magnesium? :)

Eller är det ''krita'' du menar?

Pjotor
2011-02-05, 09:57
Kan du utveckla när du säger magnesium? :)

Eller är det ''krita'' du menar?

Ämnet heter magnesiumkarbonat (MgCO3), men kallas ofta magnesia -- inte magnesium. Ämnet som finns i tavelkritor är kalciumkarbonat (CaCO3). MgCO3 drar åt sig vatten från handsvett på ett helt annat sätt än vad CaCO3 gör.

Det är fel att kalla magnesia/magnesiumkarbonat för krita.