handdator

Visa fullständig version : Fråga om HIIT och intervall tid.


Cevex
2011-02-04, 20:24
Hej, jag cyklar för tillfället HIIT intervall 3-5 ggr i veckan, med 1.5min vila och 30sek sprint på 350-400 watt och 130-150 rpm ungefär då, och undrar om det gör någon skillnad på den goda efter effekten utav HIIT om man istället skulle köra 30/30 intervaller. Spelar det någon större roll? man lär ju inte ha samma intensitet om man bara vilar i 30sek etc.( förutsatt att man tar i 100% såklart)

Och bör man höja motståndet allt eftersom man blir mera vältränad för att på sätt o vis chocka kroppen?

Också känner jag att om jag kör hiit på cykel så tar det väldigt mycket mera i benen än vid t ex hiit löpning, innebär det att man t ex får starkare lårmuskler utav cykel hiit, då det tar mycket i låren, än löpning etc?

Och om man då skulle lägga sig på kcal+ med cykel passet skulle det kunna bygga någon nämnvärd muskulatur?, och HIIT hjälper väl sättet av maten man äter tex hellre lägger sig inom musklerna än som fett, så ett kcal+ och tungt cykel pass kanske kan då?

stridis
2011-02-04, 20:52
Hmm, är mer bekant med lite andra intervall såsom vila/sprint 15/15 och tabataintervaller som är 20/10. Kör dock inte cykel så du får ta mina ord med en vägskopa salt.

Eddie Vedder
2011-02-04, 20:59
Cykelintervaller är med stor sannolikhet bättre än distanslöpning för att behålla benmuskler. Men byt inte ut styrketräningen.

30/30 är bra, hög kadens eller högt motstånd väljer du själv. 30 sekunder lämpar sig nog bättre för hög kadens tror jag. Mina intervaller är som dina fast tvärtom, 90 sekunder aktiv fas och 30 sekunder voilofas där jag trampar långsamt.
Läs här lite mer:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Cevex
2011-02-04, 21:15
Jag har inte provat korta intervaller när det gäller cykling, men i löpning har jag och då går det bra, men när det gäller cykling så är det lättare o ta i 100% enligt mig och jag e helt färdig i minst 1.5-2min då jag gör det i 30sekunder, eftersom motståndet tar i benen som fan. Och kör jag på lägre växel så bli ju bara min rpm högre och det känns liksom inte som att det tar lika bra då. Det är nästan så att man e helt slut efter 20sekunder då jag tar i 100% redan och min rmp sjunker 30-40 sista 10sek, betyder detta då att det generellt gör större effekt på träningen?

Sorry för såpass många olika frågor :/

forslund
2011-02-04, 22:09
Arbete/vila * antal set

30/30 * 15-20

4/2-3 * 4

9/1 *4-8

15/5-10 * 3

20/10-15 * 2-4

Detta är några intervallpass jag körde förut. Intensiteten skall vara samma i första intervallen som i sista.
Givetvis skall du med tiden höja intensiteten (eller antalet set) för att fortsätta utvecklas.

ATJL
2011-05-29, 06:05
Finns det ngr särskilda parametrar för att intervallträning ska klassas som HIIT? Jag undrar främst om tabataintervaller faller inom ramen för HIIT?

Dels det "klassiska" formatet dvs 20/10 arbete/vila, men även själva grundrincipen dvs 2 delar arbete/en del vila. (Upphovsmannen, den japanske professorn Tabata, har ju hävdat att just 20/10 inte är något optimalt utan bara ngt som användes för att testa grundprincipen)

MVH

kettlebellGuden
2011-05-29, 07:26
Finns det ngr särskilda parametrar för att intervallträning ska klassas som HIIT? Jag undrar främst om tabataintervaller faller inom ramen för HIIT?

Dels det "klassiska" formatet dvs 20/10 arbete/vila, men även själva grundrincipen dvs 2 delar arbete/en del vila. (Upphovsmannen, den japanske professorn Tabata, har ju hävdat att just 20/10 inte är något optimalt utan bara ngt som användes för att testa grundprincipen)

MVH

Ja, det krävs att du kommer upp i hög intensitet, och att det är intervaller. Tabatas studie på cyklar var definitivt hög intensitet (170% VO2Max).

Sniggel
2011-05-29, 07:36
Min uppfattning är att den intensiva fasen ska vara "ordentligt ansträngande" och bygga upp en syreskuld. Vilofasen ska förstås vara lägre men inte vara så pass länge att man känner att man blir av med syreskulden (syreskulden får gärna bli högre och högre för varje intervall).
Så ser jag på definitionen, vet inte om det är den rätta.

kettlebellGuden
2011-05-29, 08:34
Min uppfattning är att den intensiva fasen ska vara "ordentligt ansträngande" och bygga upp en syreskuld. Vilofasen ska förstås vara lägre men inte vara så pass länge att man känner att man blir av med syreskulden (syreskulden får gärna bli högre och högre för varje intervall).
Så ser jag på definitionen, vet inte om det är den rätta.

Beror ju på hur petig man vill vara. "hög intensitet" är rätt väldefinierat i sammanhanget. Minns tyvärr siffror just nu.

Sniggel
2011-05-29, 09:42
Minns tyvärr siffror just nu.

Fram med dom då! :D


Jag själv gillar typen 15s nästintill maxansträngning, 45s återhämtning, 5 intervaller (eller fler om jag lyckas bygga upp en grym kondition). Under ett sånt här pass blir jag otroligt andfådd och lägger mig gärna ner efteråt och vilar i 3 minuter. Otroligt skönt med alla endorfiner som strömmar runt :D

Har även kört 30s/30s något lägre intensitet, 10-20 intervaller beroende på konditionsstatus.
Dessa 2 typer gillar jag mest och brukar öka min kondition otroligt mycket när jag kört det en sisådär 2 månader. Jag är ju dock ingen konditionsfanatiker så det är kanske inte så konstigt att det ger så god effekt.

kettlebellGuden
2011-05-29, 10:05
Fram med dom då! :D


Jag själv gillar typen 15s nästintill maxansträngning, 45s återhämtning, 5 intervaller (eller fler om jag lyckas bygga upp en grym kondition). Under ett sånt här pass blir jag otroligt andfådd och lägger mig gärna ner efteråt och vilar i 3 minuter. Otroligt skönt med alla endorfiner som strömmar runt :D

Har även kört 30s/30s något lägre intensitet, 10-20 intervaller beroende på konditionsstatus.
Dessa 2 typer gillar jag mest och brukar öka min kondition otroligt mycket när jag kört det en sisådär 2 månader. Jag är ju dock ingen konditionsfanatiker så det är kanske inte så konstigt att det ger så god effekt.

Minns inte :em: siffror just nu.

Jag gillar 36 sekunder runt 100% VO2Max, sen 36 sekunder vila. och 35 set totalt. Bra krejer imo.