handdator

Visa fullständig version : Omöjligt för mig att svanka


spoty
2011-02-04, 16:01
Har märkt att jag har dåligt utförande när ja kör ryggövningar, har jämt värk i nedre rygg efter ett pass, då kom jag att tänka på att jag aldrig svankar.

När jag kör rodd t.ex. är det omöjligt att svanka, jag klarar av att svanka när jag inte håller i vikten, men så fort jag försöker svanka med stången i händerna är det omöjligt. Någon speciell teknik eller liknande som man kan få ta del av?

johanhej
2011-02-04, 16:10
Vissa har väldigt svårt för det. Försök trycka ut röven så mycket du kan, samtidigt som du bröstar upp dig. Då brukar svanken komma naturligt.

9109
2011-02-04, 17:19
Stelhet i hamstrings/rumpa samt någorlunda svag bålstyrka lär väl vara det som spökar.
Som johanhej säger så, försök att verkligen puta med rumpan och spänna ut bröstet!
Öva dig sakta upp på vikter så formen hela tiden ser bra ut samt testa stretcha så löser det sig nog med tiden!

davvvan
2011-02-04, 17:50
Bildbevis/film tack.

burtan
2011-02-04, 18:36
Stelhet i hamstrings/rumpa samt någorlunda svag bålstyrka lär väl vara det som spökar.
Som johanhej säger så, försök att verkligen puta med rumpan och spänna ut bröstet!
Öva dig sakta upp på vikter så formen hela tiden ser bra ut samt testa stretcha så löser det sig nog med tiden!

Att svanken skulle öka med starkare bål är nog tveksamt, snarare tvärtom.
Att medvetet försöka få en svank vid div ryggövningar vet jag inte om det är så bra.

TS...att du får ont i ryggen skulle jag tro beror på att du försöker svanka, antar att du slappnar av i bålen då.

Ego
2011-02-04, 18:53
Du har otillräcklig kontroll över dina ryggextensorer. I addition till det ovannämnda angående spänna ut bröstet, putta ut med rumpan och ha buktryck, kör diverse ryggresningar och be någon att lägga händerna på ryggextensorerna (prova lite olika positioner längs fibrerna) för att facilitera aktivering av dessa.

Du kan även göra självövningar - lägga händerna på din egen rygg i stående och försöka sträcka på dig. Googla på cat kamel exercise också. Den kan hjälpa.

Sheogorath
2011-02-04, 19:00
Att svanken skulle öka med starkare bål är nog tveksamt, snarare tvärtom.
Att medvetet försöka få en svank vid div ryggövningar vet jag inte om det är så bra.

TS...att du får ont i ryggen skulle jag tro beror på att du försöker svanka, antar att du slappnar av i bålen då.

Det är bra. När man flekterar höften kommer höftextensorerna är dra i bäckenet så att länden krummas. Det gäller då att ha så bra styrka i höftflexorerna och erecor spinae att man kan hålla emot det här draget och bibehålla ländryggens naturliga svank. Som jag brukar säga: man kan försöka svanka så mycket som möjligt eftersom vikten kommer att dra i motsatt riktning hur som helst. Det är väl egentligen i stående militärpress som jag tycker att man kan hålla koll på att man inte svankar för mycket men i andra övningar finns det ingen risk om man inte är rejält överrörlig (och då menar jag rejält överrörlig).