handdator

Visa fullständig version : Handtag/lyfta bil


rajtzing
2011-02-04, 14:47
Har sökt i forumet, men inte hittat följande:

Jag arbetar med en TV-produktion där en person ska försöka lyfta en bil genom att lyfta upp fram- eller bakändan i luften. Min undran är då om det finns någon utrustning som man fäster i bilen för att lättare kunna lyfta den, typ som handtag, eller om man vanligen hittar något grepp på själva bilen?

Finns i så fall dessa handtag att få tag i någonstans, hyra/låna/köpa? Fungerar det på alla bilmodeller? Tanken är att denna bil ska användas: (http://www.hyundai.se/2010/i10.shtml).

Hoppas någon kan hjälpa :)

Kravmaga
2011-02-04, 15:37
Har inte speciellt stor koll på marknaden för sådana produkter men låter som det kan vara svårt att köpa färdiga handtag, speciellt till en viss typ av bil. Du/ni får antagligen tillverka dessa själva.

Ett förslag till anordningen, som inte testats men möjligen skulle kunna fungera (finns säkert flertalet brister i anordningen):
- Om inte den som ska lyfta bilen har några preferenser kan jag tänka mig att rep kan vara något lättare än handtag, då handtag kan bli svåra att fästa, speciellt utan större ingrepp. Rep med knut i änden ger ganska bra grepp. Har aldrig testat själv men möjligen att någon variant där man fäster repet kring hjulen, i hjulhuset, dvs över drivaxeln och in under skärmen. Vid skärmen kanske man skulle behöva klistra/fästa något skydd som samtidigt fördelar vikten lite (hade man gjort det i bakändan riskerar nog bilen mindre skada). Repet kommer alltså inte delas, utan löpa under bilen bakom hjulen, in och genom hjulhuset och komma fram under bilen framför hjulen i form av två ändar med knutar på. Tänk på att lyfter man bilen fram blir den mycket tyngre med tanke på att motor sitter där.

Rikard Jansson
2011-02-04, 15:40
@Kravmaga, även om du har skydd så tror jag du bucklar in skärmarna om du gör så

@TS, testa att lyfta i dragkroken?

zeusden1
2011-02-04, 15:51
4:40 in i klippet; hur en bil lyfts
ywrmoJN_z4M

Kravmaga
2011-02-04, 16:25
@Kravmaga, även om du har skydd så tror jag du bucklar in skärmarna om du gör så

@TS, testa att lyfta i dragkroken?

Därför jag rekommenderade att göra det baktill där många bilar inte är lika ömtåligt. Kan annars ta bort skärmarna.

jontet
2011-02-04, 16:38
får man fråga vem vilka det är som skall försöka sig på det? Lär ju krävas att man tar ett par hundra kilo i mark för att rubba en typ toyota aygo

rajtzing
2011-02-04, 16:49
Tack för svar.

Personen som ska lyfta har inga problem med några hundra kg, men kan inte gå in på några namn än :)

Jag har dock hittat något som heter "Deadlift Hold", vilket verkar vara när man lyfter bilar och annat. Har även hittat nån form av anordning där man rullar upp bilen på något, och sen lyfter i långa handtag. Någon som vet var man kan hitta liknande? Finns nog inte tid att bygga en egen anordning.. rep-grejen verkade vettig, men känns som att risken för bucklor i en sprillans bil är ganska stor.

Några fler förslag? Något ställe där man kan hyra strongman-redskap som kan tänkas ha?

delta_mats
2011-02-04, 17:03
Såna där långa hävarmar som på bilden är ju fusk, vikten blir ju betydligt lättare. Om det finns möjlighet med dragkrok på bilen så borde den duga att lyfta i. Bilen i sig är ju lätt så en stark karl bör kunna lyfta den baktill.

Jag själv har lyft en bil bak i kofångaren, dock en ännu lättare bil än den där.

z_bumbi
2011-02-04, 18:00
Det står att du bor i Australien så testa att leta upp någon strongman där? Moderna bilar med plast i kofångarna lämpar sig ganska dåligt att lyfta på andra sätt än med handtag man fäster på draget.

Såna där långa hävarmar som på bilden är ju fusk, vikten blir ju betydligt lättare.

Lyfter han inte upp bilen på framhjulen dvs att det snarare blir tyngre ju längre handtagen är?

delta_mats
2011-02-04, 19:55
Det står att du bor i Australien så testa att leta upp någon strongman där? Moderna bilar med plast i kofångarna lämpar sig ganska dåligt att lyfta på andra sätt än med handtag man fäster på draget.



Lyfter han inte upp bilen på framhjulen dvs att det snarare blir tyngre ju längre handtagen är?

Är lite trög nu på kvällskvisten men skulle hela bilens vikt vara koncentrerad till handtagen så lyfter han i hela bilens vikt, nu med de långa handtagen så står han längre ifrån bilens tyngsta punkt, dvs framhjulen. Borde väl bli lättare med långa handtag?

MtotheM
2011-02-04, 19:57
Och han lyfter inte den lika högt (mindre vinkel mot markplanet om man står längre bort...)

bertbert
2011-02-04, 20:23
Är lite trög nu på kvällskvisten men skulle hela bilens vikt vara koncentrerad till handtagen så lyfter han i hela bilens vikt, nu med de långa handtagen så står han längre ifrån bilens tyngsta punkt, dvs framhjulen. Borde väl bli lättare med långa handtag?

Det blir lättare med långa handtag, men bilen lyfts mindre. Och lyfter man i dragkroken kommer näppeligen bilens hela vikt att lyftas, tyngdpunkten är troligen närmare framaxeln än mitten på de flesta bilar idag.

För övrigt har bilar generellt sett blivit tyngre sedan Franco Columbo visade sig på styva linan - min egen bil har en tjänstevikt på 1890 kg och viktfördelning 50/50 så kom igen att lyfta rumpan på den klumpen....

z_bumbi
2011-02-04, 21:01
Är lite trög nu på kvällskvisten men skulle hela bilens vikt vara koncentrerad till handtagen så lyfter han i hela bilens vikt, nu med de långa handtagen så står han längre ifrån bilens tyngsta punkt, dvs framhjulen. Borde väl bli lättare med långa handtag?

Du har så rätt.

delta_mats
2011-02-04, 22:45
Det blir lättare med långa handtag, men bilen lyfts mindre. Och lyfter man i dragkroken kommer näppeligen bilens hela vikt att lyftas, tyngdpunkten är troligen närmare framaxeln än mitten på de flesta bilar idag.

För övrigt har bilar generellt sett blivit tyngre sedan Franco Columbo visade sig på styva linan - min egen bil har en tjänstevikt på 1890 kg och viktfördelning 50/50 så kom igen att lyfta rumpan på den klumpen....

Visst är det så. Men den där bilen som ska lyftas har en tjänstevikt på runt 1000 kg endast.

bertbert
2011-02-05, 08:30
Visst är det så. Men den där bilen som ska lyftas har en tjänstevikt på runt 1000 kg endast.

Det gör det hela lite rimligare. Har också sett i någon strongmantävling på TV att de hade pulat ut inredningen ur bilen för att göra den lättare i bilvältarmomentet.

rajtzing
2011-02-07, 10:58
Tack för svar.
Fortfarande ingen som har tips på ställen där man kan hyra/köpa någon slags lyftanordning? Bilen som ska lyftas har ingen dragkrok, vilket gör den grejen lite svår. Bor heller inte i Australien längre (missat att ändra :), så välkomnar vad som helst inom Sverige! Gärna Stockholm :)

z_bumbi
2011-02-07, 13:47
Bor du i Sverige så kolla med
Uppsala Power
Extremepower
Någon strongman, Apell, Årsjö och Samuelsson är de jag kommer på så här på rak arm men det finns fler.

z_bumbi
2011-02-07, 13:56
Såg nu att det inte finns någon dragkrok så då skulle jag helt enkelt strunta i det eller be sponsors sätta dit en.