handdator

Visa fullständig version : lite av en "nybörjare" så skulle vilja ha tränings råd och ett s.k. tränings upplägg.


Boobby
2011-02-04, 09:13
tjena.. jag har tränat i ca. 6 månader nu och jag har märker aldrig nån skillnad på mig..
men jag är alltid lite osäker på hur jag ska träna och vad jag ska göra /kombinera..
jag brukar träna 3 dagar i veckan, är de för lite ?
sen brukar jag kombinera bröst/triceps -dag 1, rygg/mage-dag2, biceps/axlar-dag 3, sen brukar jag köra några set på ben efter alla pass.

Men de är de, de händer inget med min kropp så att säga, känns som att jag inte bygger nånting.. så nu är frågan, hur ska man lägga upp schemat? fler dagar, eller vad ?
tacksam för svar och bra råd ! =)

Akerhage
2011-02-04, 09:18
Kör 4 pass istället.
bröst/triceps
rygg/biceps
ben
axlar/mage

Kör mycket flerledsövningar, basövningar och komlettera med lite isolationsövningar. Är bättre att köra ett benpass istället för ben varje pass. Så det blir vila emellan.

Larsson
2011-02-04, 09:32
Kör 4 pass istället.
bröst/triceps
rygg/biceps
ben
axlar/mage

Kör mycket flerledsövningar, basövningar och komlettera med lite isolationsövningar. Är bättre att köra ett benpass istället för ben varje pass. Så det blir vila emellan.

Att köra en 4-split som nybörjare är onödigt.

Till TS läs det här så hittar du några olika upplägg som fungerar bra, http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Akerhage
2011-02-04, 09:51
Att köra en 4-split som nybörjare är onödigt.

Till TS läs det här så hittar du några olika upplägg som fungerar bra, http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Han har ju iaf tränat ett halvår. Så ser inga problem med att köra så, iaf inte om han tidigare kört 3-split innan dess?

Larsson
2011-02-04, 10:02
Han har ju iaf tränat ett halvår. Så ser inga problem med att köra så, iaf inte om han tidigare kört 3-split innan dess?

Om TS inte känner att han utvecklas med att träna tre dagar så lär det inte bli bättre med att träna fyra dagar. Mer är inte alltid bättre. Är många fler faktorer som påverkar vilket resultat man får av träningen än bara själva träningsmängden. Tex teknik i övningar samt kost.

Akerhage
2011-02-04, 10:42
Om TS inte känner att han utvecklas med att träna tre dagar så lär det inte bli bättre med att träna fyra dagar. Mer är inte alltid bättre. Är många fler faktorer som påverkar vilket resultat man får av träningen än bara själva träningsmängden. Tex teknik i övningar samt kost.

Kanske inte har med antal dagar, eller hur splitpassen är fördelade, kan ju vara till exempel hur hårt han kör, antal reps/set som det inte framkommer riktigt. Jag vet det finns många faktorer. Tror iaf att ett 4split kan funka om han kör det strikt, och inte mesar med vikterna som han kanske gjort innan. =)

Boobby
2011-02-04, 11:55
Kör 4 pass istället.
bröst/triceps
rygg/biceps
ben
axlar/mage

Kör mycket flerledsövningar, basövningar och komlettera med lite isolationsövningar. Är bättre att köra ett benpass istället för ben varje pass. Så det blir vila emellan.

vad är flerledsövningar, basövningar samt isolationsövningar? haha :D

och sen ska jag köra nå protein/kreatin i samband med träningen ?
eftersom jag har så sjukt svårt att gå upp i vikt, kan käka hur mycket onyttigt som helst, men vikten är fortfarande kvar på sina 60kg...
och jag är 173 lång..

Akerhage
2011-02-04, 12:21
vad är flerledsövningar, basövningar samt isolationsövningar? haha :D

och sen ska jag köra nå protein/kreatin i samband med träningen ?
eftersom jag har så sjukt svårt att gå upp i vikt, kan käka hur mycket onyttigt som helst, men vikten är fortfarande kvar på sina 60kg...
och jag är 173 lång..

Flerledsövningar är precis vad det låter som. Övningar där du jobbar med många muskler. Det vill säga marklyft, knäböj etc. Stora komplexa övningar där du jobbar med bland annat mycket bål och andra muskler. Knäböj är ex quads, hamstring, gluteus, bål.
Isoleringsövningar är ex en bicepscurl där du försöker få så mycket kontakt som möjligt i specifikt biceps.

Så istället för att köra kanske biceps rent, kör då chins/pullups, rodd etc där du kopplar in biceps också, även att det är ryggövningar. Alltså mer stora övningar och släng in lite mer isolerat för att få ihop ett bra program.
Tror inte du behöver kreatin eller protein om du nu käkar så mycket du säger, du får nog i dig tillräckligt.

Hur många set/reps kör du? Hur trött är du efter dina reps?

Boobby
2011-02-04, 14:47
Flerledsövningar är precis vad det låter som. Övningar där du jobbar med många muskler. Det vill säga marklyft, knäböj etc. Stora komplexa övningar där du jobbar med bland annat mycket bål och andra muskler. Knäböj är ex quads, hamstring, gluteus, bål.
Isoleringsövningar är ex en bicepscurl där du försöker få så mycket kontakt som möjligt i specifikt biceps.

Så istället för att köra kanske biceps rent, kör då chins/pullups, rodd etc där du kopplar in biceps också, även att det är ryggövningar. Alltså mer stora övningar och släng in lite mer isolerat för att få ihop ett bra program.
Tror inte du behöver kreatin eller protein om du nu käkar så mycket du säger, du får nog i dig tillräckligt.

Hur många set/reps kör du? Hur trött är du efter dina reps?

okey =)
brukar köra 4*8 på alla övningar.. och jag vet inte, vissa övningar blir jag helt slut av och vissa mindre slut av, och ibland inge slut alls ;s

mikaelj
2011-02-04, 14:52
Ge exempel på en träningsvecka med övningar, vikter, set, rep och hur trött du blev av det.

HMB
2011-02-04, 14:56
Försök inte uppfinna hjulet på nytt, välj ett erkänt bra träningsprogram med många basövningar. Det viktigaste är enligt mig att sköta kosten+vilan, det är bara att glömma vettiga resultat annars.