handdator

Visa fullständig version : Fördelar med att träna på SL-gym?


Långsmal
2011-02-03, 22:20
Har aldrig varit inne på ett SL-gym men kan förstå att dessa ställen skiljer sig betydligt från ett vanligt gym a la friskis och svettis.

Sådant jag kan förstå själv är:
Tyngre vikter
Större pojkar
Färre noobs?

Som relativt ny inom gym-träning (något år som halvseriös hobbygymmare), har man då någonting att vinna på att börja träna på ett SL-gym(försöker nu ta tag i min träning mer seriöst)?
Hur är dessa gym bemannade om de över huvud taget är det? Min känsla av dessa gym är att det ofta bara är en lokal fylld med fria vikter, men ända rekommenderas folk att gå dit för att få hjälp. Hjälp av vem?
Är tanken att man skall fråga någon frustande biff om tips eller finns det folk som jobbar med att hjälpa andra?
Vill ju helst inte störa andra i deras träning, men vill gärna lära mig god teknik i dem tre stora för att på sikt kunna lyfta tungt och utan skador.

Är ett besök på ett SL-gym någonting för mig?

gunhamn
2011-02-03, 22:25
Tror att stämningen i Slgym är mer avslappnat i regel runtom i landet. Det tror jag är en stor skillnad med. Sen finns det nog ofta lyftarplattformar där du kan köra tunga mark och släppa vikter utan att vara rädd att golvet går sönder.

Vart bor du för någonstans? kanske finns det ngn här på brädan i din stad? :)

doommessiah
2011-02-03, 22:33
Jag kan bara svara för där jag tränar, men där får du jättegärna avbryta vem som helst under pågående träning för att be om tips. Kanske inte mitt under pågående set, men inemellan seten går det bra.

creperiet
2011-02-03, 22:46
Det är en av de absolut största tillgångarna man har att ta del av den kunskap och erfarenhet som människor som har tränat och experimenterat hela sitt liv besitter.

Mikaelk
2011-02-03, 23:56
Jag har precis börjat själv och har pressat mig själv bra mycket över min normala maxnivå bara på grund av atmosfären! Sedan är det som folk nämnt; det är bara att fråga folk så är de väldigt hjälpsamma!

juck-t
2011-02-04, 07:57
Jag säger som ovanför. Det är en mycket bra sammanhållning mellan lyftare och de flesta vill öka intresset för sporten så man brukar vara mycket hjälpsamma.
Eftersom de flesta SL-gym drivs av föreningar så är det som du säger inte säkert att det finns en utpekad instruktör, men det brukar alltid finnas representanter från föreningen vid vissa tider om man har frågor.
Annars är stämningen oftast mycket mer avslappnad och som jag upplevt det, och faktiskt så känns det mer som att vem som helst är välkommen utan att man behöver känna sig dum än vad det gör på många kommersiella gym jag tränat på.

Långsmal
2011-02-05, 14:29
Okej, det låter bra! Bor i Östersundsområdet och tror det finns ett sådant gym här som jag eventuellt skall göra ett besök på. Har dock gratis gym på ett annat ställe så tills vidare blir det bara in ett eller ett par pass för att lära mig lite bättre teknik!

kjell33
2011-02-05, 14:38
Testa östersunds atletklubb i sporthallen. De har tävlingbänkar och stänger för sl och bänk. Rekommenderas.

Rikard Jansson
2011-02-05, 14:47
Så jävla lång vila som styrkelyftare ofta har så gör det inte alls något om det finns någon att snacka med mellan setten. Otroligt irriterande om någon börjar prata med en mitt i ett set dock

Långsmal
2011-02-06, 19:46
Så jävla lång vila som styrkelyftare ofta har så gör det inte alls något om det finns någon att snacka med mellan setten. Otroligt irriterande om någon börjar prata med en mitt i ett set dock

haha, ok. Självklart kommer jag inte avbryta någon mitt i ett set :P

Skall kolla upp Östersunds atletklubb!