handdator

Visa fullständig version : Råd till nybörjare angående gym


mauden
2011-02-03, 21:51
Hej. Jag tänker snart börja gymma och skulle gärna behöva lite råd och tips från er mer professionella. Jag är inte speciellt lång (ca 1m72cm) och växer fortfarande, så jag undrar ifall det kan vara farligt att gymma medans du växer, kan man stanna i växten? Hade inte tänkt köra speciellt tungt men kunde bara höra här ifall ni visste något. Själv så har jag hört att det hela ska vara en skröna. Jag hade tänkt börja att gymma några dagar i veckan, ungefär 4-5 och undrar då vilken sorts metod som är bäst för mig som nybörjare. Träna Måndagar-Fredagar fast olika muskelgrupper för varje dag, eller träna hela överkroppen fast bara varannan dag så att musklerna hinner bygga upp sig? Vilken metod tycker ni låter bäst för en nybörjare? Är det någon som har något bra schema att skriva ner eller skicka som är för bra för nybörjare? Ni får gärna komma med tips om hur ni gjorde när ni började gå på gym.

Sen till kosten. Jag är ute efter att bygga muskler och behöver då veta vilken sorts mat jag ska äta. Är proteinpulver, gainomax etc något bra att starta med? Kom med förslag.

Hade också tänkt starta ett litet projekt för skojs skull som innebär att jag tar en bild på min överkropp varje gång jag har varit på gymmet, i ca 4-5 månader och sedan lägger jag ihop alla bilderna och snabbspolar det hela så det blir som en film där man kan se hela transformationen.

Har ni andra saker att säga om träning för nybörjare så skriv gärna ner det. Hur gamla var ni när ni började gymma? Har ni stannat i växten? Tack på förhand!

Långsmal
2011-02-03, 21:57
Kul idé det där med att ta kort på utvecklingen men räkna inte med att det kommer synas någon utveckling från pass till pass utan det kommer ta sin lilla tid.

Att träna medan man fortfarande växer går bra, inga problem alls men som nybörjare gör du rätt i att skynda långsamt, börja alltså med lätta vikter tills du har god teknik för att undvika skador.

Att träna varje dag blir för mycket för en nybörjare så jag skulle rekommendera 3 pass i veckan. Finns bra nybörjarprogram klistrade på kollo, sök och du skall finna :)

Angående maten så är det viktigaste ATT du äter. Proteinpulver kan du köpa om du har svårt att gå upp i vikt men det viktigaste är att du äter ordentligt med vanlig mat.

Lycka till