handdator

Visa fullständig version : Hjälp !


Karre gfx
2011-02-03, 21:08
heej !

jag behöver lite hjälp ..

jag är 177 cm lång och väger 71 kg

hur mkt bör jag väga för att det ska passa med min längd som är 177 cm ? =)

The Truth
2011-02-03, 21:21
Det beror ju på hur rippad du vill vara och hur mycket muskler du har nu.

Smala jäklar brukar väga ungefär sin längd minus 120, rippade

Fashionmodeller brukar väga ungefär sin längd minus 110, rippade

Classic Bodybuilders i Sverige, fitnessmodeller och AF-kungarna brukar väga ungefär sin längd minus 100-90, tävlingsrippade.

Vill du inte vara rippad så får du väl adda på några kilon därifrån du har din rippade vikt.

Karre gfx
2011-02-03, 21:23
Det beror ju på hur rippad du vill vara och hur mycket muskler du har nu.

Smala jäklar brukar väga ungefär sin längd minus 120, rippade

Fashionmodeller brukar väga ungefär sin längd minus 110, rippade

Classic Bodybuilders i Sverige, fitnessmodeller och AF-kungarna brukar väga ungefär sin längd minus 100-90, tävlingsrippade.

Vill du inte vara rippad så får du väl adda på några kilon därifrån du har din rippade vikt.

jag vill inte ha jätte stor kropp .. vill bara ha fin form på kropp som body bodybuilder .. kan du räkna ut hur mkt jag ska väga då om jag är 177 cm ?

The Truth
2011-02-03, 21:25
jag vill inte ha jätte stor kropp .. vill bara ha fin form på kropp som body bodybuilder .. kan du räkna ut hur mkt jag ska väga då om jag är 177 cm ?67-77kg låter bra för dig.

Karre gfx
2011-02-03, 21:28
67-77kg låter bra för dig.

okej , men jag känner mig för smal för att vara 71 kg och 177 cm :( vill helst upp i vikt med mest muskler ist för fett

Rikard Jansson
2011-02-03, 21:31
om du känner dig smal är det väl lika bra att träna på? om det är för brudarnas skull så kan du antagligen lätt lägga på dig upp till kroppsvikten 90 om du håller bra form, så som sagt, bara att träna på

Anders The Peak
2011-02-03, 21:33
Du kan säkert se jättebra ut vid 77 kg och kanske några kilon mindre men det beror mycket på hur benstommen(ramen) ser ut. Normalt vid bodybuilding utan att ta med extremer brukar ligga -90(87-89 kg) och därutöver. Extremer som Kaj Greene som är lite kortare än dig 174 cm är runt 115-120 kg rippad. När man träffar en extrembyggare tror man inte att det är möjligt att ha så mycket muskler i verkligheten det blir som att se en serifigur. Muskelfibrerna ligger som tjocka rep runt om på kroppen. Men det är inget att sträva efter.

Karre gfx
2011-02-03, 21:33
om du känner dig smal är det väl lika bra att träna på? om det är för brudarnas skull så kan du antagligen lätt lägga på dig upp till kroppsvikten 90 om du håller bra form, så som sagt, bara att träna på

jo du har rätt , jag tränar 5 gånger i veckan , äter som en gris , men händer inte så mkt :( det går så segt

Rikard Jansson
2011-02-03, 21:35
jo du har rätt , jag tränar 5 gånger i veckan , äter som en gris , men händer inte så mkt :( det går så segt

hang in there, det tar ett par år :)

The Truth
2011-02-03, 21:35
okej , men jag känner mig för smal för att vara 71 kg och 177 cm :( vill helst upp i vikt med mest muskler ist för fettOkej. Träna hårt och försök öka vikterna progressivt, ät mycket proteiner och bulka långsamt så kommer du nog att gå mot rätt riktning. Med långsamt så menar jag långsamt, annars blir det fettviktsökning som du inte vill ha. Typ 0.5kg i månaden är något man kan gå upp utan att bli särskillt fet. Det kan låta fjuttigt, men det blir en stor ökning på ett år. Tänk långsiktigt. Börjar du någon gång bli för fet så är det bara att vända och köra en långsam deff istället.

Kom ihåg att det mesta av progressen sker på gymmet. Träning är viktigare än kost. Det är träningen som gör att du får mindre fett och mer muskler för din kroppsvikt, hela tiden, och som gör att du hela tiden blir bättre.

Lycka till.

Karre gfx
2011-02-03, 21:37
här har ni bilder på mig, men vill up 5 kg till ba :( men går fan inte jag har fastnat på 71 !!!

http://img715.imageshack.us/img715/5879/40733161384411578015266.jpg

Anders The Peak
2011-02-03, 21:38
jo du har rätt , jag tränar 5 gånger i veckan , äter som en gris , men händer inte så mkt :( det går så segt
Ibland tränar man för mycket för att ha en chans till muskeltillväxt det är inte antalet pass eller övningar utan kvalitén på utförandet och progressivitet i träningen som ger resultat.
Det är oftast bättre att träna tre ggr per vecka och ha en vilodag mellan passen om man vill låta kroppen hinna med att växa.
Bilderna visar att du har fått goda resultat och då är det bara att träna på som vanligt. Muskler tar tid men jag tror att du kan ha en bra form till sommaren med en liten deff som du säkert kan känna dig nöjd med.

Karre gfx
2011-02-03, 21:40
Okej. Träna hårt och försök öka vikterna progressivt, ät mycket proteiner och bulka långsamt så kommer du nog att gå mot rätt riktning. Med långsamt så menar jag långsamt, annars blir det fettviktsökning som du inte vill ha. Typ 0.5kg i månaden är något man kan gå upp utan att bli särskillt fet. Det kan låta fjuttigt, men det blir en stor ökning på ett år. Tänk långsiktigt. Börjar du någon gång bli för fet så är det bara att vända och köra en långsam deff istället.

Kom ihåg att det mesta av progressen sker på gymmet. Träning är viktigare än kost. Det är träningen som gör att du får mindre fett och mer muskler för din kroppsvikt, hela tiden, och som gör att du hela tiden blir bättre.

Lycka till.

tack det ska jag komma ihåg .. men är det bra att springa typ 10 minuter varje träning så att fettet går bort eller vad tror du ?

The Truth
2011-02-03, 21:41
här har ni bilder på mig, men vill up 5 kg till ba :( men går fan inte jag har fastnat på 71 !!!Börja räkna kalorier. Lägg dig på ett kaloriöverskott. Om vi säger att du börjar räkna och inte går upp av att ligga på 3000kcal om dagen, öka då ännu mer, och repeata tills du går upp i den takten du önskar.

Att gå upp i vikt handlar om kalorier in vs kalorier ut, glöm inte det.

Karre gfx
2011-02-03, 21:42
Ibland tränar man för mycket för att ha en chans till muskeltillväxt det är inte antalet pass eller övningar utan kvalitén på utförandet och progressivitet i träningen som ger resultat.
Det är oftast bättre att träna tre ggr per vecka och ha en vilodag mellan passen om man vill låta kroppen hinna med att växa.
Bilderna visar att du har fått goda resultat och då är det bara att träna på som vanligt. Muskler tar tid men jag tror att du kan ha en bra form till sommaren med en liten deff som du säkert kan känna dig nöjd med.

men alla mina kompisar tränar 5 gånger i veckan och det går bra för de .. och jag tränar inte samma sak varje dag , jag låter varje muskel vila sig

The Truth
2011-02-03, 21:42
tack det ska jag komma ihåg .. men är det bra att springa typ 10 minuter varje träning så att fettet går bort eller vad tror du ?Att springa 10 minuter kommer visserligen att bränna kalorier, men inte får man mindre fettprocent för det.

Det är styrketräningen som gör att man blir rippad.

Löpträningen bränner kalorier.

Eftersom du bulkar tjänar du inte mycket på att springa, förutom att förbättra din kondition.

Anders The Peak
2011-02-03, 21:43
men alla mina kompisar tränar 5 gånger i veckan och det går bra för de .. och jag tränar inte samma sak varje dag , jag låter varje muskel vila sig

Bilderna visar att du har fått goda resultat och då är det bara att träna på som vanligt. Muskler tar tid men jag tror att du kan ha en bra form till sommaren med en liten deff som du säkert kan känna dig nöjd med.

Jag tycker inte att du ska stressa på med maten det blir bara massa fett som är jobbigt att bli av med.

Karre gfx
2011-02-03, 21:44
Börja räkna kalorier. Lägg dig på ett kaloriöverskott. Om vi säger att du börjar räkna och inte går upp av att ligga på 3000kcal om dagen, öka då ännu mer, och repeata tills du går upp i den takten du önskar.

Att gå upp i vikt handlar om kalorier in vs kalorier ut, glöm inte det.

kaloriöverskott ? vet inte exakt vad det är :D

Karre gfx
2011-02-03, 21:45
Att springa 10 minuter kommer visserligen att bränna kalorier, men inte får man mindre fettprocent för det.

Det är styrketräningen som gör att man blir rippad.

Löpträningen bränner kalorier.

Eftersom du bulkar tjänar du inte mycket på att springa, förutom att förbättra din kondition.

okej tack ska nog inte springa mer :)

The Truth
2011-02-03, 21:46
kaloriöverskott ? vet inte exakt vad det är :DKaloriöverskott är när man äter mer kalorier än vad man bränner bort under dagen. Det är då man går upp i vikt.

Karre gfx
2011-02-03, 21:48
Jag tycker inte att du ska stressa på med maten det blir bara massa fett som är jobbigt att bli av med.

du har rätt ,, jag börja få fett , ser att magen har fett nu, och det är df jag springer för att man tror att man kanske bränner bort det när man springer :(

Karre gfx
2011-02-03, 21:48
Kaloriöverskott är när man äter mer kalorier än vad man bränner bort under dagen. Det är då man går upp i vikt.

okej tack för allt snällt :D:D