handdator

Visa fullständig version : Testosteron nivåer inom Bodybuilding


sickan12
2011-02-03, 17:56
Inom muskelbyggning, hur viktigt är en hög testosteron nivå?
Känns svårt att komma fram till något generellt då man naturligtvis gynnas av extremt höga testosteron nivåer (annars skulle ju inte anabola steroider användas?)
Misstänker att jag själv har relativt låga nivåer och funderar på att gå till en androlog för att få det prövat, men känns onödigt ifall det bara är någon noja jag har.

Kortfattat; Hur stor roll spelar testosteron-nivåerna inom muskelbyggning?

Joe Hardgainer
2011-02-03, 18:07
Dom är nyckeln i muskeltillväxt.
Och ja du nojar nog en del.

agazza
2011-02-03, 18:08
Vad har du för symptom?

sickan12
2011-02-03, 18:22
Nästan ingen skäggväxt, trötthet, ofta platåer i gymmet (tidigt i träningskarriären).
18 år

Långsmal
2011-02-03, 18:24
Fullt normalt att sakna skäggväxt vid 18-års ålder. Längd och vikt på dig?

kettlebellGuden
2011-02-03, 18:26
Nästan ingen skäggväxt, trötthet, ofta platåer i gymmet (tidigt i träningskarriären).
18 år

Trött tonåring? Låter akut det här.

Skämt å sido så tecknena du listar verkar vara fullt normala. Platåer och trötthet kanske mer beror på att du tränar, sover, och äter, helt åt helvete.

agazza
2011-02-03, 18:27
platåer i gymmet kommer inte gå lättare pga att du får lite högre testosteronnivå, dom som tar testosteron för BB syfte ligger på många tusen procent högre än normalt.


http://www.testosteronbrist.se/scripts/pages/se/foer_lite_testosteron/symtom_pa_testosteronbrist/index.php

sickan12
2011-02-03, 19:04
195, 85 kilo. Tack för svaren! Vanlig noja antar jag ;)

<Mike>
2011-02-03, 20:04
Jag har nästan ingen skäggväxt och är inne på mitt 21a år. Ökar bra ändå.

Slutsats: Inget skägg ≠ sämre muskeltillväxt.

hugok
2011-02-03, 20:04
Jag hade ingen som helst skäggväxt i din ålder. Är 20 nu och rakar mej kanske 1 gång i veckan och skulle klara mej lätt på 2. Jag antar att jag inte har låga testonivåer. Trötthet och sånt borde också bero på andra saker, som någon nämde kost, sömn, träning etc.

Eddie Vedder
2011-02-03, 20:08
Dom är nyckeln i muskeltillväxt.
Och ja du nojar nog en del.

Frågan är hur stor roll det spelar inom ett normalintervall, det vill säga friska testosteronnivåer och de ökningar som träningen och eventuella kostmanipulationer ger.

Det finns ju träningsupplägg som stimulerar anabola hormon mer än andra men den praktiska nyttan är inte helt klar.

Jacob skrev bra om det här:

http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

sandery3
2011-02-03, 21:32
platåer i gymmet kommer inte gå lättare pga att du får lite högre testosteronnivå, dom som tar testosteron för BB syfte ligger på många tusen procent högre än normalt.


http://www.testosteronbrist.se/scripts/pages/se/foer_lite_testosteron/symtom_pa_testosteronbrist/index.php

Och samtidigt kan testosteronnivåerna mellan två fullt friska män som INTE brukar anabola steroider skilja sig med upp till 600% beroende på vad man definierar som normalt. Det är också väldigt enkelt att se en koppling mellan att de män med högst grad androgena egenskaper (röst, skäggväxt, aggressivitet, libido etc.) också ofta har mer muskelmassa än vad som är normalt.

Generellt sätt kan väldigt små och till synes obetydliga saker ha oerhört stor inverkan på testosteronnivåer, vilket givetvis kan tänkas ha stora effekter på muskelmassan.

Sniggel
2011-02-03, 21:32
Med anledning av detta:

dom som tar testosteron för BB syfte ligger på många tusen procent högre än normalt.

Så tror jag inte en höjning från en eventuell låg nivå till en normal är något som kommer att märkas på träningen. Om det inte komplett förändrar din personlighet och får dig att kämpa mer eller något i den stilen (indirekt påverkan).
Men hur seriöst du tar träning och kost och hur hårt du kan kämpa emot vikterna (samt vilket tålamod man har) är sådant man mentalt kan träna sig till och där är man ingen slav under vilka testosteronnivåer man har, du kan alltid träna dig mentalt (och detta kan även gälla saker som att skaffa en extra inkomst för att ha råd att köpa mer kött som man själv lär sig tillaga och förtära regelbundet :p).
Och så är där så mycket annat i generna som påverkar hur mycket muskler man kan bygga utöver testosteronet.

sandery3
2011-02-03, 21:37
Det finns ju träningsupplägg som stimulerar anabola hormon mer än andra men den praktiska nyttan är inte helt klar.[/url]

Det finns kort och gott oerhört många, väldigt enkla sätt att stimulera testosteronnivåer. Temporära förhöjningar efter intag av alkohol, hur ofta man har sex/onanerar, fett-intag, även enkla psykologiska faktorer som självkänsla tros spela roll.

sandery3
2011-02-03, 21:41
Om det inte komplett förändrar din personlighet och får dig att kämpa mer eller något i den stilen (indirekt påverkan).

Med det sagt är det ett väldigt välbelagt faktum att testosteron ökar aggressiviteten, och har en rad olika effekter på välmående och tillfredställelse, och i sin tur kämparglöden.

Jag kan personligen lätt känna av hur det ofta är jobbigare och mer tröttsamt att träna under perioder av låga testosteronnivåer, och på samma sätt har jag satt samtliga PB:s under perioder av högt testosteron, och JA, det går ganska enkelt att känna av cyklerna om man är medveten om hormonets effekter.

Linjedomarn
2011-02-03, 22:19
Hmm har skäggväxt något med testestoron att göra? Borde inte folk från tex arabländer där man får hår tidigt och mycket bli stora fort i sånna fall?. Tror det där med skägg är gener, har mycket hår på hela kroppen förutom i nyllet xD, Ökar bra ändå.

The Truth
2011-02-03, 22:29
For the record:

- Långt ringfinger vs pekfinger
- Stora ögon
- Breda käkben
- Stark hårväxt
- Stora handleder och vrister, breda axlar
- Mörk röst

Är alla indikatorer på högt testosteronvärde, naturligt som onaturligt.

The Truth
2011-02-03, 22:31
Hmm har skäggväxt något med testestoron att göra? Borde inte folk från tex arabländer där man får hår tidigt och mycket bli stora fort i sånna fall?. Tror det där med skägg är gener, har mycket hår på hela kroppen förutom i nyllet xD, Ökar bra ändå.Afrikaner är kända för att ha mycket testosteron naturligt, och de har ju många av de dragen jag nämnde i min förra post. Östasiater är kända för att ha lågt testosteron. Araber, européer osv har nog medelhögt testosteronvärde i genomsnitt.

The Truth
2011-02-03, 22:40
En med mycket testosteron: http://www.youtube.com/watch?v=okRncVlmW2U

Insulinus
2011-02-03, 22:41
For the record:

- Långt ringfinger vs pekfinger
- Stora ögon
- Breda käkben
- Stark hårväxt
- Stora handleder och vrister, breda axlar
- Mörk röst

Är alla indikatorer på högt testosteronvärde, naturligt som onaturligt.

Hmm, jag är iofs bara 25år men mina pekfingrar är längre än ringfingrarna, har små ögon, smalt ansikte (är det brett beror det på fläsk), näst intill obefintlig skäggväxt (skönt) och ingen anmärkningsvärt mörk röst direkt. Smala handleder har jag ju fan också (17cm).

Men likförbannat går det alldeles utmärkt att bygga muskler! :thumbup:

The Truth
2011-02-03, 22:45
Hmm, jag är iofs bara 25år men mina pekfingrar är längre än ringfingrarna, har små ögon, smalt ansikte (är det brett beror det på fläsk), näst intill obefintlig skäggväxt (skönt) och ingen anmärkningsvärt mörk röst direkt. Smala handleder har jag ju fan också (17cm).

Men likförbannat går det alldeles utmärkt att bygga muskler! :thumbup:Ja, det är ju som sagt bara indikatorer.:) Och även om man har låga testosteronnivåer så går det fortfarande att bygga muskler alldeles utmärkt, bara det att ens genetiska max kanske ligger lite lägre än en med mycket testosteron.

brauppa
2011-02-03, 22:46
- längre pekfinger
- små ögon
- smala käkben
- dålig hårväxt
- minimala handleder och vrister, smala axlar
- halvljus röst

Men en helvetes libido

Rusk
2011-02-03, 22:56
Nästan ingen skäggväxt, trötthet, ofta platåer i gymmet (tidigt i träningskarriären).
18 år

Skräll, är 22 i september och har väldigt lite "skägg", lite fjun här och där haha:P

Insulinus
2011-02-03, 23:00
- längre pekfinger
- små ögon
- smala käkben
- dålig hårväxt
- minimala handleder och vrister, smala axlar
- halvljus röst

Men en helvetes libido


Då är vi två! Tänker ju på kvinnornas bästa :thumbup:

Vaginal exposure to semen elevates women's mood

http://www.psychologytoday.com/blog/all-about-sex/201101/attention-ladies-semen-is-antidepressant

sandery3
2011-02-04, 00:17
Hmm, jag är iofs bara 25år men mina pekfingrar är längre än ringfingrarna, har små ögon, smalt ansikte (är det brett beror det på fläsk), näst intill obefintlig skäggväxt (skönt) och ingen anmärkningsvärt mörk röst direkt. Smala handleder har jag ju fan också (17cm).

Men likförbannat går det alldeles utmärkt att bygga muskler! :thumbup:

Inte för att jag utgår ifrån att det gäller i ditt fall, men det finns andra androgena hormoner än testosteron, det mest potenta vid namn dihydrotestosteron (DHT).

Det är fullt möjligt att ha extremt låga nivåer androgent hormon (DHT) men samtidigt ha normala eller höga nivåer fritt testosteron, vilket resulterar i normal muskeltillväxt.
Sjukdomsstadiet av detta, för de som helt saknar DHT, kallas pseudohermafroditism, vilket leder till normal eller förhöjd muskeltillväxt samtidigt som förmanligande egenskaper, såsom mörk röst och skäggväxt helt uteblir.

Kung Karl
2011-02-04, 00:38
For the record:

- Långt ringfinger vs pekfinger
- Stora ögon
- Breda käkben
- Stark hårväxt
- Stora handleder och vrister, breda axlar
- Mörk röst

Är alla indikatorer på högt testosteronvärde, naturligt som onaturligt. Nej. "Stora ögon" är inte en indikator på höga testosteronnivåer. Snarare tvärtom - smala, djupt insjunkna ögon, bakom kraftiga ögonbryn - är en indikator på mycket testosteron.

hugok
2011-02-04, 10:04
Nej. "Stora ögon" är inte en indikator på höga testosteronnivåer. Snarare tvärtom - smala, djupt insjunkna ögon, bakom kraftiga ögonbryn - är en indikator på mycket testosteron.

http://mj.barczyk.se/blog/wp-content/arnoldschwarzenegger.jpg

Guddi
2011-02-04, 10:54
Och samtidigt kan testosteronnivåerna mellan två fullt friska män som INTE brukar anabola steroider skilja sig med upp till 600% beroende på vad man definierar som normalt. Det är också väldigt enkelt att se en koppling mellan att de män med högst grad androgena egenskaper (röst, skäggväxt, aggressivitet, libido etc.) också ofta har mer muskelmassa än vad som är normalt.

Generellt sätt kan väldigt små och till synes obetydliga saker ha oerhört stor inverkan på testosteronnivåer, vilket givetvis kan tänkas ha stora effekter på muskelmassan.Kvinnor har ungefär 1000 % lägre nivåer av testosteron i kroppen jämfört med män. Ser man till procentuell ökning av muskelmassan ligger de dock i klass med dem.

Från studien, Serum testosterone, body composition, and strength of young adults
Comparisons of subjects with the highest and lowest levels of testosterone within each sex showed no significant differences in strength or body composition. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1272003

Från, Gonadal Hormone Status in Highly Trained Sprinters and in Untrained Men
It is a common view that strength and sprint trained athletes are characterized by high plasma/serum testosterone (T) concentration, which is believed to be partly responsible for their performance level. This opinion, however, has poor scientific background. The aim of this study was to give evidence-based information on this issue. We examined gonadal hormone status at rest after overnight fasting in high and top-class track and field sprinters (n = 16) and in untrained men (n = 15). It was shown that basal T, free testosterone (fT), bioavailable testosterone (bio-T), and sex hormone-binding globulin concentrations were not significantly different (p > 0.05) in sprinters vs. untrained subjects.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20703173

Hos kvinnor, Selected Physiological, Psychological and Performance Characteristics of National-Caliber United States Women Weightlifters
These data suggest that the TWL are leaner, more powerful and have more masculine personalities than the UT, but are similar to the UT in terms of resting serum hormones, lipid, and glucose concentrations.
http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/1991/05000/Selected_Physiological,_Psychological_and.7.aspx

Det finns kort och gott oerhört många, väldigt enkla sätt att stimulera testosteronnivåer. Temporära förhöjningar efter intag av alkohol, hur ofta man har sex/onanerar, fett-intag, även enkla psykologiska faktorer som självkänsla tros spela roll.Inga av dessa saker har någon som helst bevisad effekt på träningsresultat. Det finns ju inte ens belägg för att skillnader inom normalspannet av testosteron spelar någon större roll så det blir nog svårt att hitta argument för att ännu mindre skillnader skulle vara betydande.

Testosteron verkar däremot inverka på explosivitet. Fast även där finns det inte så mycket man kan göra åt det förutom att försöka göra så bra man kan med sina individuella förutsättningar.

Anders The Peak
2011-02-04, 18:13
Kvinnor har motsvarande östrogenreceptorer som män har AR. När det gäller kvinnor som lyckas i styrkeinriktade sporter har de oftast PCO dvs testosteronnivåer i paritet med män. Kvinnor generellt har betydligt svårare att bygga muskler än män även om man kan säga att de procentuellt bygger lika mycket som genomsnittsmannen.

Inom kroppsbyggarskrået och liknade så knapprar de lika mycket som pojkarna. Men bara internationellt.

stridis
2011-02-04, 18:34
Inom kroppsbyggarskrået och liknade så knapprar de lika mycket som pojkarna. Men bara internationellt.

Gör de verkligen det? Att de håller på och dopar sig är klart, men med tanke på vad herrproffsen kör på, skulle en kvinna verkligen klara av att köra på lika mycket? Har jag missuppfattat något?

Anders The Peak
2011-02-04, 18:39
Gör de verkligen det? Att de håller på och dopar sig är klart, men med tanke på vad herrproffsen kör på, skulle en kvinna verkligen klara av att köra på lika mycket? Har jag missuppfattat något?
Procentuellt i relation till muskelmassan

sandery3
2011-02-05, 22:36
Från studien, Serum testosterone, body composition, and strength of young adults
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1272003

Från, Gonadal Hormone Status in Highly Trained Sprinters and in Untrained Men
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20703173


Principen är korrekt, men samtidigt kan man i studien se att de enbart registrerat nivåer mellan 333,7 tíll 848,1 ng/100 ml. Jag har visserligen inte tillgång till fullängdaren, men det är inte en helt otänkbar gissning att de männen som testades låg i så små intervall för testosteronnivåer att det blir svårt att påvisa en statistisk signifikans.
Övh mättes inte skillnaderna för normalspannet, då man brukar klassificera nivåer på 1200 ng/100ml eller mer som normala (800 ng/100ml brukar inte anses vara en särskilt hög nivå, utan snarare medelmåttlig men åt det högre hållet).
En större spännvidd mellan individerna hade säkerligen kunnat bidra till att påvisa en statistiskt signifikant skillnad.

Inga av dessa saker har någon som helst bevisad effekt på träningsresultat. Det finns ju inte ens belägg för att skillnader inom normalspannet av testosteron spelar någon större roll så det blir nog svårt att hitta argument för att ännu mindre skillnader skulle vara betydande.

Testosteron verkar däremot inverka på explosivitet. Fast även där finns det inte så mycket man kan göra åt det förutom att försöka göra så bra man kan med sina individuella förutsättningar.

Ockhams rakkniv.
Om man så skulle anta att testosteron saknar inverkan på kroppskomposition och muskelmassa, inom graden för individuellt varierande testosteronnivåer, måste man samtidigt ompröva och revidera all den kunskap man hittills samlat på sig om testosteron som anabolt hormon.
Hur kan man förklara skillnaden i testosteronnivåer och hur det uttrycks i utseendet (ansiktsformer, skäggväxt m.m.) rent evolutionärt?
Hur kommer det sig att det övh existerar skillnader mellan individer och etniciteter?

Den teoretiska kunskapen om testosteron och människans evolution hjälper visserligen föga om man försöker använda den för att motivera ändringar i livsstil, kost etc när syftet är muskeltillväxt, men samtidigt är det ett konstigt sätt att tolka det fåtalet studier som finns på området om man väljer att helt och hållet ifrågasätta testosteronets inverkan på kroppskomposition och muskelmassa.

En enklare förklaring vore den jag nämnde ovan. Att skillnaderna i testosteronnivåer helt enkelt var relativt små för att vara signifikanta för en hel population, eller att metodiken brustit på andra sätt.

Pungis
2011-02-05, 22:48
Jag är själv fjunig trots att jag är 23, men jag bygger bra ändå ..

cero
2011-02-05, 23:01
Jag är själv fjunig trots att jag är 23, men jag bygger bra ändå ..

Är ju skillnad på bra och bra.

Anders The Peak
2011-02-07, 11:19
En intressant artikel om hur det egentligen ser ut. (http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110120111033.htm)

Studien (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1521-0391.2010.00093.x/full)

Ofixad
2011-02-07, 14:34
Långt ringfinger vs pekfinger
- Stora ögon
- Breda käkben
- Stark hårväxt
- Stora handleder och vrister, breda axlar
- Mörk röst

Har allt detta. Men ändå är min skäggväxt nästintill obefintlig :D

Sniggel
2011-02-07, 14:53
Skäggväxten påverkas inte enbart av testosteron.

Tolkia
2011-02-07, 14:55
Inget utseendedrag påverkas ju bara av testosteron, och normalspannet på alla drag som nämnts i tråden är ju enormt. Att som ung kille nagelfara sin spegelbild för att gissa sig till sin testosteronproduktion är mest ett effektivt sätt att odla sina nojor.

hejhopp79
2011-02-07, 16:20
Att svarta lättare lägger på sig muskelmassa hänger väl ihop med att de som etnisk grupp i genomsnitt har högre testosteron-nivåer än både vita (caucasians) och asiater?

Tom Warrior
2011-02-07, 16:59
Att svarta lättare lägger på sig muskelmassa hänger väl ihop med att de som etnisk grupp i genomsnitt har högre testosteron-nivåer än både vita (caucasians) och asiater?
Mm. Plus att dom har en del andra genetiska fördelar gällande muskelbygge. Roligt oxo att deras hårväxt är mindre än hos dom flesta andra raserna.